Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Trine Lise
Skrevet

Heisann!

Jeg er ei jente på 18 år som tenker på å bli journalist. Jeg er glad i å skrive, er nysgjerrig og liker prosessen med å finne ut av ting. Hvilke andre egenskaper bør en ha for å velge dette yrket? Hvorfor ville du studere journalistikk? Og hva mener du en journalist er? Hva er din oppfatning av journalistikken?

Og er det noen her som har gått på Mediehøgskolen i Kristiansand og vil dele sine erfaringer derfra?

På forhånd takk! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, jeg er journalist i en riksdekkende mediebedrift. Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

Hvilke egenskaper bør en journalist ha?

-Man må selvfølgelig like å skrive og ha evnen til å kunne skrive korrekt, lettfattelig, forståelig og nøyaktig.

-I tillegg må man være nysgjerrig og ha et stort engasjement.

-Man må ha kunnskaper om det man skriver om. Dette betyr at jeg ikke synes det holder å kunne mye om journalistikk og medier. For å være en god journalist må man ha evnen til å ta til seg kunnskap raskt. Man må også ha mye bakgrunnskunnskap. Selv er jeg allround nyhetsjournalist uten noe spesialfelt, men for meg er det veldig nyttig å vite mye om hvordan det politiske norge, rettsvesenet etc fungerer.

-Fleksibilitet er viktig. Man vet ikke hvordan arbeidsdagen blir. Man vet ikke alltid når man kan gå hjem fra jobb. Man må ha evnen til å kaste seg rundt uten at man blir altfor stressa.

-Dagens arbeidsmarked er nærmest håpløst for journalister. Man må virkelig gjennom et nåløye for å få en fast jobb. De aller fleste unge journalister må ta korte vikariater, være tilkallingsvikarer eller frilansere. Det betyr at man må ha en voldsom stå-på-vilje for å få en fot innenfor mediebedriftene.

Jeg vil ikke skremme deg bort fra dette yrket, for journalistikk er utrolig spennende, men hvis du velger denne veien må du være forberedt på å jobbe hardt for å oppnå målene dine. Som ung og uerfaren må man ta de mulighetene man får - uansett om det innebærer jobbing åtte helger på rad, lange kvelder etc.

Jeg har ikke studert i Kristiansand, men tror det er en ok skole. I mediebransjen er det imidlertid ikke nok med utdanning alene. Det er ikke slik at man tar en utdannelse, søker og får en fulltidsjobb. Uansett hva og hvor du velger å studere bør du forsøke å få praksis. Ta kontakt med lokalavisen der du bor og start der. Da får du nyttig erfaring og får se om det er dette du har lyst til å satse på. Lykke til.

Skrevet

Gjesten over meg skrev så fint at nå slipper jeg egentlig å svare...

Journalistikk er et fantastisk, men til tider slitsomt yrke. Jeg befinner meg akkurat i den "korte vikariater - frilans"-tilværelsen det snakkes om over, og det blir MYE jobbing. Jeg farter rundt i en større lokalavis/mindre regionavis, og til og med her er det mange om beinet når det gjelder jobber.

En egenskap til jeg vil trekke fram: De fleste journalister, uansett fagfelt, vil komme borti mennesker med problemer. Medfølelse, empati, er en egenskap som er utrolit viktig i jobben min. En god journalist er kritisk der det trengs, men først og fremst rettferdig - i mine øyne, i hvert fall.

Har heller ikke gått i Kristiansand, men har hørt mye fint om skolen der!

Lykke til til deg.

• 15 år senere...
Skrevet

Det er en god journalist. 

2A9AB563-5849-4916-BD23-F77F54763FA1.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...