Gå til innhold

Hvordan lage arabisk kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte med meg en pakke kaffe med malt kardemomme fra den lokale sjappa her om dagen, den så så spennende ut.

Prøvde å spørre i butikken hvordan de lager den, mannen bak disken klarte ikke å forklare så han ropte på kona. Kona smilte og forklarte en masse, på arabisk, så det hjalp jo ikke så veldig. Så da oversatte mannen for meg da: Ta vann, koke, en skje kaffe, eller kanskje to? Veldig sterk arabisk kaffe! Veldig sterk! Vi har norsk kaffe også...

Så da vet jeg at jeg skal bruke vann :ler:

Noen som har litt mer detaljer? Kaffen er veldig finmalt. Altså, jeg klarer jo sikkert å få til noe brukbart av det, men det hadde vært moro å laget den skikkelig sånn de som forstår hva som står på pakka gjør det ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om du ikke kan koke den på samme måte som den tyrkiske.

En liten kopp, ca 1 dl vann pr. pers. 2 ts kaffe pr kopp og 1 ts sukker.

Gjør så:

Kok først opp vannet og rør ut sukkeret. (Bruk middels varme hele tiden, dette tar litt tid) Ha i kaffen.

Rør om med en skje og la kaffen koke opp 3 ganger. Mellom hvert oppkok må kjelen løftes av varmen til skummet har lagt seg.

Ta kjelen av varmen, øs litt av skummet opp i hver kopp og hell så opp kaffen.

Du kan jo prøve denne måten da. Husk at mye av den kaffen vi får i østen er veldig sterk og søt i forhold til hva vi pleier å drikke.

Skrevet

Takk Belima! Da prøver vi den måten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...