Gå til innhold

respekt for andre sin arbeidsplass og arbeidstid

Fremhevede innlegg

Skrevet
Monkey man her.

Det handler ikke om respekt. Du er ikke et menneske når du er iført en uniform eller jobber i en butikk. På lik linje hvis du er en ingeniør som skal designe kronblokker for en halvt nedsekbar flyterigg. Du er på JOBB.

Når det oppstår forvirring rundt overgangen mellom jobb og privat tid (ved stengtid) så må man bare være klar i talen. Hvordan kan "folk som skal bare" respektere noen som ikke setter dem på plass og sier "nei, nå har vi stengt".

Så du mener at ca. 1/3 av livet vårt som mennesker er vi ikke mennesker? Skal vi tåle å bli behandlet som amøber bare fordi vi er på JOBB? Skal jeg forvandle meg til en maskindrevet robot når jeg jobber? :kjefte: For noen vrangforestillinger. Jeg er et menneske uansett om jeg er på jobb eller ikke. Jeg er en butikkansatt på jobb, men jeg er fremdeles et menneske. Et menneske har følelser og reagerer på ting. Hvis jeg hadde vært en robot på jobb da hadde vi vel ikke trengt åpnings og lukketider da? Siden vi alle bare er butikkansatte og ikke mennesker med menneskelig behov. Jesus. :filer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Supermimz
Skrevet
Så du mener at ca. 1/3 av livet vårt som mennesker er vi ikke mennesker? Skal vi tåle å bli behandlet som amøber bare fordi vi er på JOBB? Skal jeg forvandle meg til en maskindrevet robot når jeg jobber? :kjefte: For noen vrangforestillinger. Jeg er et menneske uansett om jeg er på jobb eller ikke. Jeg er en butikkansatt på jobb, men jeg er fremdeles et menneske. Et menneske har følelser og reagerer på ting. Hvis jeg hadde vært en robot på jobb da hadde vi vel ikke trengt åpnings og lukketider da? Siden vi alle bare er butikkansatte og ikke mennesker med menneskelig behov. Jesus. :filer:

Jeg forstår din frustrasjon, veldig godt :)

Men noen mennesker er vanskelige, har problemer og bekymringer, hvem vet hva de selv har gått igjennom i dag. Kansje har de fått kjeft av sjefen eller kranglet med sin kjæreste, og er i et forferdelig dårlig humør og ønsker bare avstand og litt 'retailtherapy'

Jeg forstår at det er kjipt når kundene ikke alltid er like blide , men det jeg prøver å si er at ved å ta en jobb i butikk, så har du valgt et yrke hvor du må ha med __ekstremt__ mange forskjellige mennesker å gjøre. Sjangsene for at hver og en kunde skal bestemme seg for å smile og være glad er desverre veldig liten.

Skrevet

Den fleibede abe er tilbake.

Selvfølgelig er du et menneske når du er på jobb, men du forstår vel hva jeg mener? Mindre følelser på jobb, og mer klar tale. Jeg vet det er vanskelig for jenter, som er noen konfliktsky følelsesbomber, men du kan prøve. Du vil se at du får et mye mer behagelig liv :)

Skrevet
Den fleibede abe er tilbake.

Selvfølgelig er du et menneske når du er på jobb, men du forstår vel hva jeg mener? Mindre følelser på jobb, og mer klar tale. Jeg vet det er vanskelig for jenter, som er noen konfliktsky følelsesbomber, men du kan prøve. Du vil se at du får et mye mer behagelig liv :)

Jeg viser ikke følelser på jobb, jeg gjør det som kreves av meg i min stilling, ferdig med det. Og det er ikke akkurat slik at jeg blir et følelsesmessig vrak når noen er igjen etter stengetid heller, men jeg krassere og hardere i stemmen og væremåten rett og slett fordi det er utrolig irriterende at noen ikke skjønner at jeg har et liv utenom å være på jobb å hjelpe noen på overtid uten betaling.

Skrevet
Jeg viser ikke følelser på jobb, jeg gjør det som kreves av meg i min stilling, ferdig med det. Og det er ikke akkurat slik at jeg blir et følelsesmessig vrak når noen er igjen etter stengetid heller, men jeg krassere og hardere i stemmen og væremåten rett og slett fordi det er utrolig irriterende at noen ikke skjønner at jeg har et liv utenom å være på jobb å hjelpe noen på overtid uten betaling.

Monkey man is in the building.

Det bryr deg jo såpass mye at du åpner en "frustrasjons tråd" på kvinneguiden. Hvis du leser hva du skriver så fremstår du som ei helt normal jente som er konfliktsky og redd for å sette folk på plass. Å være krassere og hardere i stemmen er IKKE klar tale, og kan lett misoppfattes (bli ignorert) hvis man legger godvilja (er uhøffelig) til. Dette kalles "å gå rundt grøten", noe som jenter er eksperter på. De sier ALT annet enn hva de faktisk mener. Er det rart linære menn klør seg i hode?

Klar tale er "Nå er du på overtid mr! Jeg må stengen butikken. Kom igjen i morgen. Takk skal du ha (evt mumle din feite faen mens du smiler)" i et helt normalt tonefall.

Du styrer showet når kunden åpenbart ikke respekter butikkens stengetider.

Skrevet
Jeg forstår din frustrasjon, veldig godt :)

Men noen mennesker er vanskelige, har problemer og bekymringer, hvem vet hva de selv har gått igjennom i dag. Kansje har de fått kjeft av sjefen eller kranglet med sin kjæreste, og er i et forferdelig dårlig humør og ønsker bare avstand og litt 'retailtherapy'

Jeg forstår at det er kjipt når kundene ikke alltid er like blide , men det jeg prøver å si er at ved å ta en jobb i butikk, så har du valgt et yrke hvor du må ha med __ekstremt__ mange forskjellige mennesker å gjøre. Sjangsene for at hver og en kunde skal bestemme seg for å smile og være glad er desverre veldig liten.

Det er ganske stor forskjell på å være en litt avvisende kunde, og en som er direkte uhøflig og kjefter eller kaster søppel da. Jeg er eller ikke alltid veldig imøtekommende mot butikkpersonale (eller andre), men jeg klarer å holde avstand uten å ty til stygge virkemidler (og om jeg ved et uhell på en dårlig dag har kommet til en butikk hvor de er ekstremt smørblide og henger inn i prøverommet, så går jeg bare, fortsatt uten å kaste rundt meg med brukte bind).

(blir kanskje litt feil å komme med de eksemplene jeg gjør, jeg regner med dette er selvsagt for deg)

At ikke kunden smiler og tuller tilbake synes jeg man bør tåle som serviceansatt, som du nevner vet man jo ikke hva som har skjedd i løpet av dagen. Men som kunde synes jeg så godt som alltid at det er trivelig å bli møtt med en blid ansatt som tar seg tid til å hjelpe hvis man spør og som virker tilgjengelig (har også forståelse for at det ikke alltid fungerer slik i butikker med for få ansatte etc). Jeg forstår også at den ansatte slutter å være blid, og bare gjør det nødvendigste, om jeg er direkte gretten tilbake!

Jeg synes også at normal høflighet og respekt burde være en selvfølge begge veier. Jeg vet ikke helt hvorfor det blir slik at man ikke greier å oppføre seg mot butikkansatte spesielt?

Skrevet
Jeg vet ikke helt hvorfor det blir slik at man ikke greier å oppføre seg mot butikkansatte spesielt?

Monkey man her.

Fordi du ikke har nok selvtillit til å møte en helt ny person med et smil.

Jeg har det alltid gøy med betjeningen i butikker, jeg fleiper og smiler med dem når de er kule og jeg setter dem på plass når de åpenbart lyver meg opp i ansiktet.

Skrevet
Monkey man is in the building.

Det bryr deg jo såpass mye at du åpner en "frustrasjons tråd" på kvinneguiden. Hvis du leser hva du skriver så fremstår du som ei helt normal jente som er konfliktsky og redd for å sette folk på plass. Å være krassere og hardere i stemmen er IKKE klar tale, og kan lett misoppfattes (bli ignorert) hvis man legger godvilja (er uhøffelig) til. Dette kalles "å gå rundt grøten", noe som jenter er eksperter på. De sier ALT annet enn hva de faktisk mener. Er det rart linære menn klør seg i hode?

Jeg sa at jeg ikke viser følelser PÅ jobb. En annen ting enn å diskutere saken her inne, på FRITIDEN. Hvis du tror at jeg er konfliktsky så får det bare være, jeg vet selv at jeg ikke er det og jeg har ingenting imot å sette folk på plass hvis det er nødvendig. Hvis det ikke er klar tale å fortelle kunden at klokken er over ni, og at butikken er stengt nå, så kan du kanskje fortelle meg hva klar tale er? Det blir ikke så veldig mye klarer enn det.

Skrevet
Jeg sa at jeg ikke viser følelser PÅ jobb. En annen ting enn å diskutere saken her inne, på FRITIDEN. Hvis du tror at jeg er konfliktsky så får det bare være, jeg vet selv at jeg ikke er det og jeg har ingenting imot å sette folk på plass hvis det er nødvendig. Hvis det ikke er klar tale å fortelle kunden at klokken er over ni, og at butikken er stengt nå, så kan du kanskje fortelle meg hva klar tale er? Det blir ikke så veldig mye klarer enn det.

Siste innlegg fra den fleibede gjesten.

Klar tale tillater ikke tvil. Det betyr at folk VET hva de skal gjøre etter de har fått en beskjed i klar tale.

Jeg har ihvertfall gitt deg mine innspill på mulig problemløsning: Mindre følelser og mer klar tale.

Lykke til.

Skrevet

Jeg jobber ikke i butikk selv, men har gjort det før.

Jeg hadde nok ikke så mange negative opplevelser som det TS har hatt (heldigvis) men vet godt hva de går ut på.

Når man er kunde ser man ikke på personen som jobber der som medmenneske, men som en levende del av firmaet. Man tenker ikke over at de selv hadde blitt rasende hvis noen hadde oppført seg på samme måte på deres egen arbeidsplass.

Det at de butikkansatte får lønna si betalt av kundene er et fryktelig dårlig argument. ALLE ansatte i ALLE bedrifter(ihvertfal alle private, og noen offentlige) uansett type får lønna si betalt

av kunder på den ene eller andre måten. Det er bare litt mer synlig i en butikk. Service ovenfor kunder er en selvfølge i alle butikker, det burde folkeskikk også være. Tenk over dette neste gang du behandler en butikkansatt som dritt, du har kunder du også

selv om du kanskje er så heldig å slippe å forholde deg til de..

Skrevet

Ang. å overholde åpningstider:

Hvis det stadig skjer at du må jobbe utover avtalt arbeidstid, bør sjefen din betale deg for denne ekstra tiden. Fem minutter her og ti minutter der kan lett kompenseres med betaling for f.eks en ekstra time per uke. Kundene kan jo ikke vite at du jobber gratis fra det øyeblikket butikken stenger?

Forsøpling etc. er selvfølgelig uakseptabelt, men det speiler nok bare det man ser over alt ellers; folk hiver fra seg driten sin og forventer at andre rydder opp etter dem.

Gjest Ex-butikkdamen
Skrevet

Jeg har jobbet i flere serviceyrker og heldigvis møtt flest blide og hyggelige kunder, men enkelte kunder er så gjennomført frekk og vanskelig at man nesten skulle tro de lar det gå sport i å alltid være frekk og vanskelig... Og nå snakker jeg ikke om kunder som bare har en dårlig dag og er litt avmålte eller småsure. Nå snakker jeg om dem som stadig kommer tilbake til butikken og krever ting som å få bytte godt brukte klær (uten noen annen skade enn normal slitasje), kjøpt på salg for et halvt år siden. De blir like sure og oppkjeftige hver gang, uansett hvor mange ganger vi påpeker at salgsvarer byttes ikke (og dette får de beskjed om når de kjøper salgsvarer, pluss at det står et skilt på disken som opplyser om dette). Det kommer også folk innom og skal reklamere på feilfrie bluser med tydelig svimerke etter strykjernet, og de har jo selvfølgelig ikke verken vasket eller strøket blusen. Den har bare blitt brukt en gang og hengt inn i skapet etterpå. Og de forventer faktisk at vi skal gå med på at blusene liksom utvikler svimerker i skapet pga en produksjonsfeil :roll:

Til dere som alltid skal dra frem den der "hvis dere ikke greier å takle kunder, må dere finne en annen jobb"; Mange har butikkjobb som midlertidig jobb for å tjene penger mens man venter på drømmejobben. De jobbene som er lettest å få, især hvis man ikke er ferdig utdannet, er nettopp jobber innenfor serviceyrket. Derfor er det ikke alltid å bare bytte jobb (og svært få er så plaget av vanskelige kunder at de vurderer noe så drastisk). Og uansett hvor blid og positiv man er, vil man alltid møte noen helt umulige, hinsidig frekke kunder inni mellom. De fleste klarer faktisk å svelge irritasjon/sårede følelser og fortsetter å gi service med et smil, og man føler seg nesten som en robot i flekkene.

Jeg har forresten jobbet i kiosk med gatekjøkken der man fikk betalt til stengetid, selv om man alltid måtte bruke minst en halvtime etterpå til å vaske gatekjøkkenet og ta oppgjøret. Som oftest brukte man opp til en time før gatekjøkkenet var rent nok og oppgjøret ferdig, men likevel var det aldri snakk om å få lønn for denne ekstra tida. Jeg sa ifra og spurte om hvorfor det var sånn, og fikk til svar at sånn var det her. Det skal også sies at mange kunder kom to minutter før stengetid og bestilte store menyer, og da ble ekstratiden etter stengetid enda lengre fordi man står på overtid og lager mat. Dette kommenterte jeg også til daglig leder, men ble bare avfeid med at sånn er det her og vi må gjøre alt for kundene. Og selvfølgelig ingen ekstra lønn for "overtidsjobbingen". Jeg var visst en vanskelig ansatt... :rolleyes:

Det er også et lite problem i forhold til det med å si ifra til kunder som kommer inn etter stengetid og forventer service; de fleste sjefer vil ikke at man skal "skremme bort" kundene og risikere dårlig rykte for dårlig service, så derfor forventes det noen steder at man biter i seg irritasjonen og hjelper dem likevel. Derfor er det mange som ikke KAN være bestemt og jage kundene ut etter stengetid.

Og nei, kunden har ikke alltid rett. Greit at kundene betaler lønna, men noen kunder er faktisk så vanskelige at det går utover butikkens omsetning. Hvis de stadig bytter inn brukte klær uten feil, blir butikken brennende inne med varer som de verken får solgt videre eller sendt i retur til leverandør. I verste fall er de så utagerende og oppkjeftige at andre kunder i kassekø synes det er ubehagelig, legger fra seg varene og forlater butikken. Når de da i tillegg er så gjennomsure og krevende at de aldri snakker pent om butikken, uansett hvor mye de får innfridd sine ville krav, tjener vi ikke noe på servicen i form av godt omdømme og flere kunder heller. Sånne kunder kan butikken klare seg uten. Faktisk tjener butikken på at slike kunder slutter å handle der!

Men igjen; de fleste kunder er hyggelige og høflige, og derfor er det faktisk hyggelig å jobbe i butikk. De fleste kunder er høflige og greie selv om de har en dårlig dag også, så det er ikke bare "en dårlig dag" som gir situasjoner der butikkansatte er på gråten eller holder på å eksplodere. Da snakker man helt umulige tullinger, og de finnes faktisk!

Man kan jo trøste seg med at man lærer seg ihvertfall mye om selvbeherskelse og "angermanagement" ved å jobbe i serviceyrker, og det kan man jo dra nytte av ellers i livet også... :)

Hilsen tidligere blid og serviceinnstilt butikkdame med flest gode minner fra servicebransjen, som nå har fått annen jobb innenfor det jeg er utdannet til :)

Skrevet (endret)
Det er ganske stor forskjell på å være en litt avvisende kunde, og en som er direkte uhøflig og kjefter eller kaster søppel da. Jeg er eller ikke alltid veldig imøtekommende mot butikkpersonale (eller andre), men jeg klarer å holde avstand uten å ty til stygge virkemidler (og om jeg ved et uhell på en dårlig dag har kommet til en butikk hvor de er ekstremt smørblide og henger inn i prøverommet, så går jeg bare, fortsatt uten å kaste rundt meg med brukte bind).

(blir kanskje litt feil å komme med de eksemplene jeg gjør, jeg regner med dette er selvsagt for deg)

At ikke kunden smiler og tuller tilbake synes jeg man bør tåle som serviceansatt, som du nevner vet man jo ikke hva som har skjedd i løpet av dagen. Men som kunde synes jeg så godt som alltid at det er trivelig å bli møtt med en blid ansatt som tar seg tid til å hjelpe hvis man spør og som virker tilgjengelig (har også forståelse for at det ikke alltid fungerer slik i butikker med for få ansatte etc). Jeg forstår også at den ansatte slutter å være blid, og bare gjør det nødvendigste, om jeg er direkte gretten tilbake!

Jeg synes også at normal høflighet og respekt burde være en selvfølge begge veier. Jeg vet ikke helt hvorfor det blir slik at man ikke greier å oppføre seg mot butikkansatte spesielt?

Det er ikke dette tråden handler om. Tråden handler om kunder som forsøpler og er dermed direkte frekke, men mest av alt om kunder som ikke respekterer at når butikken er stengt, så er den stengt.

Noe av det værste jeg vet ifh. til jobb, er når kunder kommer traltende inn i butikken to min før stengetid og tar seg GOD tid. Det er så gjennomsyret respetløst at det er ikke måte på.

Fem, ti, 20 min her og der blir mange timer etter hvert.

Endret av Teriyaki
Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jobber i butikk selv, og har ingen problemer med å kjenne meg igjen i det TS skriver. Hver dag lurer jeg på hva det er som får kundene til å;

-Legge tyggisen sin fra seg på de utroligste steder

-Legge epleskrotter, hamburgere, drikkebegre etc. i butikkhyllene

-Bæsje oppover veggene på toalettene

-Skru korkene av flasker (enten det er brus, shampoo eller spylerveske) slik at innholdet før eller siden havner på gulvet.

-Stikke fingrene sine gjennom plasten på feks. salt eller noe annet smått som det blir søl av.

-Pakke opp feks. en teiprull og teste om den limer på betonggulv. (Hvis den gjør det, tar de en ny rull og lar den pakken de åpnet/brukte ligge igjen).

-Må åpne en ny eske selv om minst 5 av eskene av samme vare er åpnet fra før, og de fint ser hva som er inni. (Men de tar en uåpnet eske med seg til kassen).

En ting til;

Når jeg ikke kan hjelpe kunden fordi det han/hun spør om er altfor spesifikt i forhold til den kunnskapen jeg innehar og jeg på en pen og hyggelig måte prøver å formidle dette, men likevel får slengt i trynet at jeg er ubrukelig og at "ingen i denne butikken kan noen ting!" Ikke søren om jeg da fortsetter med det jeg hadde tenkt å fortelle, nemlig at min sjef som er utdannet rørlegger står noen meter bak deg og kanskje kan hjelpe deg med det du lurer på..

Ingen dager er like i service-yrket. Du kan bli du rost opp i skyene av en kunde i det ene øyeblikket og kjeftet huden full av en annen kunde i det neste.

Jeg har opplevd opptil flere ganger å måtte fortelle kunder at de desverre ikke er ønsket i butikken pga oppførselen deres. Kunder har ikke alltid rett. Ett sted går grensen også for dem. Det er ikke ok å tro at man kan ta ut egne frustrasjoner på en stakkars ansatt!

Naturligvis husker man best det negative, men 99% av de 1000 kundene vi har i løpet av en dag er hyggelige, og det er derfor jeg elsker jobben min:-D

Skrevet

Endelig noen med liknende opplevelser som meg. Herregud noen ganger lurer jeg på hva som feiler folk altså. Noen kunder vil jeg bare skjelle huden full og kaste dem på hodet ut av butikken. Makan til oppførsel. :kjefte:

Gjest Supermimz
Skrevet

Dette med å rote og kaste søppel,ødelegge varer og lign er jo forkastelig. Normale mennesker gjør jo ikke sånt.

Det jeg prøver å si er at når man har med så ekstremt mange mennesker å gjøre, så vil slike episoder garantert dukke opp. Det finnest mange rare mennesker, sosiopater, sure mennesker som bare ønsker å lage trøbbel, hormonelle tenåringer som er forbannet på verden osv osv ;D Det kan man desverre ikke unngå, selv om det er veldig plagsomt når de lager trøbbel for andre.

Forstår deres frustrasjon. Selv prøver jeg å være veldig positiv og hyggelig i butikker. Det er jo ikke hyggelig å gå rundt med en sur mine. ;)

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg har jobbet i butikk i 10+ år og det har stort sett vært en grei jobb med hyggelige kunder, men jeg er helt enig i at enkelte kunder er så gjennomført fjerne og frekke at det kan ødelegge hele dagen til en butikkansatt. Ting som har irritert meg opp igjennom årene:

-Når en kunde oppsøker meg for å få hjelp og bare ta den superviktige mobilsamtalen på 10 minutter og forventer at jeg står pent og pyntelig på "standby" og venter til de er ferdige. For jeg har jo ikke noe annet å gjøre enn å vente på at de blir ferdig i telefonen...ingen andre kunder trenger hjelp, ingen varer som skal pakkes opp eller andre ting å gjøre...neida... :ironi:

-Kunder som forlanger hjelp umiddelbart og ikke har forståelse for at jeg allerede hjelper en annen kunde. Deres tid er jo så fordømt dyrebar og de jeg allerede hjelper er det jo ikke så nøye med...

-Kunder som ikke har opplysningene de trenger for at jeg skal kunne hjelpe dem (f.eks. merke og typenr på støvsuger når man skal kjøpe støvsugerposer, at "det er en sånn blå en..." sier meg liksom ikke en dritt). Når de til alt overmål blir irriterte på meg og sier at jeg er inkompetent og ikke kan jobben min blir jeg skikkelig oppgitt.

-Kunder som setter fra seg kaffebegre, ispapir eller annen søppel inne i hyllene i butikken.

-Kunder som ikke forstår at uansett hvor sinte de blir for at vi er utsolgt for det de vil ha så klarer jeg ikke å trylle det frem. Jeg har dessverre ikke Harry Potters magiske evner...

-Kunder som ikke skjønner at selv om konkurrenten vår selger vare X til halv pris så har ikke vi muligheten til det samme. Da må de dra til konkurrenten.

-Kunder jeg aldri har sett før som prøver seg på at "jeg er sååååååå god kunde her og det har både jeg og hele familien min vært gjennom mange år" for å oppnå det de vil, f.eks. i forbindelse med reklamasjoner. (Jeg har jobbet på samme sted i seks år og kjenner de faste kundene våre.)

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Når det gjelder det med å respektere åpningstider tror jeg rett og slett mange kunder ikke tenker på klokka når de går rundt i butikken og kikker. Er man ikke på et senter hvor det annonseres over høyttaleren at klokka er nå "XX" og vi kjøpesenteret er stengt så er det nok en del folk som rett og slett ikke tenker over det, det betyr ikke nødvendigvis at de er fæle og respektløse mennesker.

I butikken hos oss tar vi alltid en runde rett før stengetid hvor vi spør kundene om det er noe de trenger hjelp til å finne, da vi stenger om kort tid. Dette fungerer stort sett veldig bra, de som er ute etter noe spesielt får hjelp til å finne det og de som bare kikker tar stort sett hintet og går relativt kjapt. Noen unntak er det jo selvsagt, men jeg har funnet ut at denne "taktikken" stort sett fungerer.

Ellers mener jeg at det blir helt feil om man kun får betalt i butikkens åpningstid om man må ta oppgjør og stenge butikken, noe som gjerne tar noen minutter. Noen minutter her og noen minutter der blir det fort timer av. Jeg har selv kranglet med en arbeidsgiver om dette, så jeg vet at det ikke bare er lett å få viljen sin.

Gjest Gjest_Tullerusk_*
Skrevet
I butikken hos oss tar vi alltid en runde rett før stengetid hvor vi spør kundene om det er noe de trenger hjelp til å finne, da vi stenger om kort tid. Dette fungerer stort sett veldig bra, de som er ute etter noe spesielt får hjelp til å finne det og de som bare kikker tar stort sett hintet og går relativt kjapt. Noen unntak er det jo selvsagt, men jeg har funnet ut at denne "taktikken" stort sett fungerer.

Det gjør vi i butikken vi jobber i også:-) I tillegg har vi et flittig brukt calling-anlegg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...