Gå til innhold

respekt for andre sin arbeidsplass og arbeidstid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på dere som legger fra dere tomme isbegre, drikkelfasker, kopper, servietter o.l. i prøverom og ellers rundt om kring i butikken - hva tenker dere på? Arbeidsplassen min er IKKE et sted du kan lempe fra deg akkurat det som passer deg når det passer deg. Jobben min er ikke å rydde opp etter små unger som kaster mat på gulvet, eller damer/jenter som legger fra seg brukte bind/tamponger i prøverommene.

Og en ting til. Hva skjer med at folk ikke forstår at butikkene stenger kl. 9? Da er jeg ferdig på jobb. Jeg får ikke betalt for å være der et minutt lenger. Dette er til dere som forventer å få personlig service når klokken er 21.05 og vel så det. Jeg blir bare så mektig irritert over mennesker som ikke viser respekt for mitt arbeid og min arbeidstid. Her om dagen stod det et menneske igjen inne i butikk etter at vi hadde stengt og slukket alle lysene, og da hadde jeg sagt i fra på forhånd at nå stenger vi. Og hva sier dette mennesket? "Jeg vil betale denne" Hallo?! Da slutter jeg å være høflig.

Dette er et klageinnlegg skrevet i ren frustrasjon over alle de selvsentriske menneskene jeg møter hver eneste dag på jobb. Vis Hensyn til oss også!

Noen andre med lignende opplevelser, eller frekke kunder sjenerelt? Noen som føler seg truffet, eller uenig med hva jeg sier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det handler ikke om respekt, men du representer en butikk. Altså en institusjon som vanlige folk er med på å drive. Det er vi som holder butikken gående, derfor er det vi som betaler lønnen din, hvis du skjønner hva jeg mener? :)

Selv om forsøpling og slik ikke bør forekomme, så er det naturlig at butikkmedarbeidere må tåle litt "ufin" behandling. Butikken du representerer vil ha våre penger, og for å få våre penger så kan vi også kreve litt.

Det hele er satt litt på spissen, men det hele handler om kunden har alltid rett..

Endret av Furstina
Skrevet

I motsetning til gjest over her synes jeg ikke butikkansatte skal tåle ufin behandling. Vanlig høflighet og folkeskikk gjelder også i butikker. Jeg er heller ikke enig i at kunden alltid har rett, det gjelder bare innenfor rimelighetens grenser.

Jeg jobber ikke i butikk nå, men gjorde det før og jeg merket veldig godt den nedlatende holdningen mange hadde overfor en som bare jobbet i butikk. Jeg kunne jo ikke være veldig smart, stakkar. Noe liv hadde jeg iallefall ikke, for det gjorde dem ingenting å rusle rundt i butikken etter stengetid. Jeg var visst deres personlige slave som bare lengtet etter å jobbe 30 min uten å få betalt for det (hver dag).

Skrevet
Det handler ikke om respekt, men du representer en butikk. Altså en institusjon som vanlige folk er med på å drive. Det er vi som holder butikken gående, derfor er det vi som betaler lønnen din, hvis du skjønner hva jeg mener? :)

Selv om forsøpling og slik ikke bør forekomme, så er det naturlig at butikkmedarbeidere må tåle litt "ufin" behandling. Butikken du representerer vil ha våre penger, og for å få våre penger så kan vi også kreve litt.

Det hele er satt litt på spissen, men det hele handler om kunden har alltid rett..ifyouknowwhatimsayingyoufatfuckingcunt? :)

Selvfølgelig handler det om respekt, hvis folk hadde respektert min arbeidsplass som en butikk hvor matkasting og søppeldumping ikke hører hjemme så hadde dette heller ikke skjedd. Og ja, kundene betaler lønnen min, men jeg klarer meg helt fint uten ufine kunder.

Hvorfor er det naturlig at jeg skal tåle ufin behandling? Mener du virkelig at du som kunde kan kreve at jeg skal finne meg i at du forsøpler arbeidsplassen min på grunn av latskap, og gjør dagen min kjip fordi du krever personlig service etter stengetid når jeg ikke får betalt for det engang? Jeg er ikke på jobb på frivillig basis hvis det er det du tror. :kjefte:

Og dette med at kunden alltid har rett, jeg skal ikke kommentere det en gang, så dumt synes jeg det er.

Skrevet (endret)
I motsetning til gjest over her synes jeg ikke butikkansatte skal tåle ufin behandling. Vanlig høflighet og folkeskikk gjelder også i butikker. Jeg er heller ikke enig i at kunden alltid har rett, det gjelder bare innenfor rimelighetens grenser.

Jeg jobber ikke i butikk nå, men gjorde det før og jeg merket veldig godt den nedlatende holdningen mange hadde overfor en som bare jobbet i butikk. Jeg kunne jo ikke være veldig smart, stakkar. Noe liv hadde jeg iallefall ikke, for det gjorde dem ingenting å rusle rundt i butikken etter stengetid. Jeg var visst deres personlige slave som bare lengtet etter å jobbe 30 min uten å få betalt for det (hver dag).

Den fleibede gjesten her.

Jeg er enig i at folk skal ha normal folkeskikk, men butikkarbeidere får betaling og det er kundene som sørger for dette. Det er derfor helt klart at de som tjener pengene i transaksjonen (butikkarbeiderene) skal vise høyere toleranse og yter bedre service enn den parten som betaler.

hvis du går inn i en butikk og blir husslet rundt av folk som jobber der, så har du ikke mye mellom beina. Butikken og deres arbeidere er der for deg!

Endret av Furstina
Skrevet
Selvfølgelig handler det om respekt, hvis folk hadde respektert min arbeidsplass som en butikk hvor matkasting og søppeldumping ikke hører hjemme så hadde dette heller ikke skjedd. Og ja, kundene betaler lønnen min, men jeg klarer meg helt fint uten ufine kunder.

Hvorfor er det naturlig at jeg skal tåle ufin behandling? Mener du virkelig at du som kunde kan kreve at jeg skal finne meg i at du forsøpler arbeidsplassen min på grunn av latskap, og gjør dagen min kjip fordi du krever personlig service etter stengetid når jeg ikke får betalt for det engang? Jeg er ikke på jobb på frivillig basis hvis det er det du tror. :kjefte:

Og dette med at kunden alltid har rett, jeg skal ikke kommentere det en gang, så dumt synes jeg det er.

Den fleibede gjesten her igjen.

Du må forstå at du må "tåle" mer når du får betalt. Men jeg er helt enig i at forsøpling og slik ikke er akseptabelt.

Skrevet
Bitch please, hvis du går inn i en butikk og blir husslet rundt av folk som jobber der, så har du ikke mye mellom beina. Butikken og deres arbeidere er der for deg!

Det er dette jeg snakker om. Jeg er der ikke for kundene etter stengetid. Butikken er stengt, jeg får ikke betalt for å være der og da er jeg ikke like serviceinnstilt som i arbeidstiden min.

Skrevet (endret)
Den fleibede gjesten her.

Jeg er enig i at folk skal ha normal folkeskikk, men butikkarbeidere får betaling og det er kundene som sørger for dette. Det er derfor helt klart at de som tjener pengene i transaksjonen (butikkarbeiderene) skal vise høyere toleranse og yter bedre service enn den parten som betaler.

hvis du går inn i en butikk og blir husslet rundt av folk som jobber der, så har du ikke mye mellom beina. Butikken og deres arbeidere er der for deg!

Kunden skal vel ikke yte service, så det er ikke vanskelig å være enig i at den butikkansatte skal yte bedre service enn kunden. Når jeg går i en butikk forventer jeg at de som jobber der skal hjelpe meg så godt de kan og at de skal være tilgjengelige. Jeg forventer ikke at de er mirakelmennesker som kan fikse hva som helst med en gang, og jeg forventer heller ikke at de er roboter som ikke har lyst til å gå hjem på slutten av arbeidsdagen.

Endret av Furstina
Skrevet
Det er dette jeg snakker om. Jeg er der ikke for kundene etter stengetid. Butikken er stengt, jeg får ikke betalt for å være der og da er jeg ikke like serviceinnstilt som i arbeidstiden min.

Monkey man her.

Du skal tillate folk som svinger innom 2 minutter før stengtid og vet at de er på overtid, og derfor skynder seg. Du skal derimot konfrontere folk som tror at de kan være der så lenge de vil bare de har kommet innenfor døra.

Skrevet
Den fleibede gjesten her igjen.

Du må forstå at du må "tåle" mer når du får betalt. Men jeg er helt enig i at forsøpling og slik ikke er akseptabelt.

Når jeg jobbet i butikk så tålte jeg ikke forsøpling og uhøflighet Jeg var imøtekommende mot alle som kom innom, og strakk meg langt for å hjelpe folk fordi det var jobben min. Men jeg fant meg altså ikke i å bli behandlet dårlig.

Skrevet
Når jeg jobbet i butikk så tålte jeg ikke forsøpling og uhøflighet Jeg var imøtekommende mot alle som kom innom, og strakk meg langt for å hjelpe folk fordi det var jobben min. Men jeg fant meg altså ikke i å bli behandlet dårlig.

Abe mannen her.

Det er det eneste som kreves. Det er du som skal være imøtekommende. Men du er jo et normalt menneske så det forventes ikke at du skal finne deg i alt.

Men butikkarbeidere må være klar over at det er de som får betaling, og det er kundene som sørger for at de har en jobb.

Skrevet

De fleste butikkmedarbeidere vet at det er kunden som betaler lønna deres, og de fleste strekker seg lengre for å være høflig på jobb enn det de hadde vært i privat sfære. Direkte uhøflige og frekke kunder er en annen sak. Kunder som plystrer etter betjeningen (uansett grunn) er langt over streken for høflig oppførsel. Kunder som banker på og spør om å komme inn i butikken før åpningstid er like ille som de som ikke skjønner at når det stenger 9 så stenger det 9.

Skrevet

Monkey boy her.

Husk på at når du er på jobb så representer du jobben først og så er du et menneske som nummer to. Folk som går i butikken din bryr seg ikke om du er 10 eller 100 år, fin eller stygg, de går der fordi de vil ha det butikken din tilbyr.

Det er litt for mange butikkarbeidere som tar med privatlivet på jobben, og blir følgelig fornærmet når folk oppfører seg "respektløst".

Hvis man ikke skiller mellom følelser og jobb, så er man fucked. Når det er penger inne i bildet så oppfører folk seg hardt.

Så, unge pike, litt mindre følelser når du er på jobb, og konfronter folk som ikke oppfører seg i henhold.

Livet er en breeeeeeeze når man er følelsesløs :)

Skrevet

Vet ikke om noe er blitt misforstått her, men jeg snakker om kunder som oppholder seg i butikk etter stengetid, og ikke viser tegn til å betale, evt. gå fordi vi stenger, selv etter at ansatte har gitt beskjed om at klokken er 9.

Innenfor arbeidstiden min finner jeg meg i det meste, men altså ikke forsøpling. Da kan jeg yte personlig service og være hyggelig og forståelsesfull. Dette er jo jobben min, og som flere har nevnt, kundene betaler lønnen min. Men, jeg er ikke interessert i å hjelpe et menneske som kommer inn i butikk når vi lukker portene, og krever hjelp til å finne spesialtilpassede ting og hente ting på lageret når det er utenfor min arbeidstid. Det er greit hvis kunder vet hva hun eller han skal ha, og går målrettet til det, men kunder som bare går rundt og suller og krever særbehandling etter stengetid har jeg ingenting til overs for.

Skrevet
men kunder som bare går rundt og suller og krever særbehandling etter stengetid har jeg ingenting til overs for.

Monkey man her.

Slik oppførsel er det ingen kunder som mener de har rett til. Men hvis du ikke sier noe til dem, så fortsetter de bare. Det er ikke noe værre enn at du går opp i rett foran dem, viser en pupp eller to, peker på klokka og hennviser dem til døra.

Ikke la andre personers oppførsel, ihvertfall ikke når du er på jobb, gå inn på deg. Konfronter dem - simple as a motherfucker.

Skrevet
Jeg er nysgjerrig på dere som legger fra dere tomme isbegre, drikkelfasker, kopper, servietter o.l. i prøverom og ellers rundt om kring i butikken - hva tenker dere på? Arbeidsplassen min er IKKE et sted du kan lempe fra deg akkurat det som passer deg når det passer deg. Jobben min er ikke å rydde opp etter små unger som kaster mat på gulvet, eller damer/jenter som legger fra seg brukte bind/tamponger i prøverommene.

Og en ting til. Hva skjer med at folk ikke forstår at butikkene stenger kl. 9? Da er jeg ferdig på jobb. Jeg får ikke betalt for å være der et minutt lenger. Dette er til dere som forventer å få personlig service når klokken er 21.05 og vel så det. Jeg blir bare så mektig irritert over mennesker som ikke viser respekt for mitt arbeid og min arbeidstid. Her om dagen stod det et menneske igjen inne i butikk etter at vi hadde stengt og slukket alle lysene, og da hadde jeg sagt i fra på forhånd at nå stenger vi. Og hva sier dette mennesket? "Jeg vil betale denne" Hallo?! Da slutter jeg å være høflig.

Dette er et klageinnlegg skrevet i ren frustrasjon over alle de selvsentriske menneskene jeg møter hver eneste dag på jobb. Vis Hensyn til oss også!

Noen andre med lignende opplevelser, eller frekke kunder sjenerelt? Noen som føler seg truffet, eller uenig med hva jeg sier?

Kan bare komentere stengetidene,og respekt. Jeg er i en annen bansje,men det er masse kunder der. Jeg har fem min ekstra etter vi stenger. De 5 min bruker jeg til å sjekke at dører er låst osv. Kommer jeg meg ikke ut de neste sek, må jeg vente 40 min på neste buss.

Det kommer folk ofte og sier:skal bare....Hos oss ser du at det er stengt. Kunden kan ikke ta feil,men skal bare.... Det er total mangel på respekt, eller tror de at vi sover der om natten også

Skrevet
Monkey man her.

Slik oppførsel er det ingen kunder som mener de har rett til. Men hvis du ikke sier noe til dem, så fortsetter de bare. Det er ikke noe værre enn at du går opp i rett foran dem, viser en pupp eller to, peker på klokka og hennviser dem til døra.

Ikke la andre personers oppførsel, ihvertfall ikke når du er på jobb, gå inn på deg. Konfronter dem - simple as a motherfucker.

Som jeg også sa i dette innlegget gir vi kunder beskjed om at klokken nærmer seg 9 og at vi stenger, slik at de får anledning til å gjøre seg ferdig.

Og jo, det finnes mange kunder som mener at det er min naturlige arbeidsoppgave å hjelpe dem langt over stengetid uten betaling, når vi flere ganger har sagt ifra om at vi stenger, og at personen må gjøre seg ferdig. Det skjer nesten daglig.

Gjest Supermimz
Skrevet

Jeg synest butikker vil ha godt av litt flere smilende fjes, både hos de ansatte og hos kundene. Jeg var selv på posten i går, hvor de ansatte var ganske så sure..Der var det ingen smil å få.

Jeg mener, om de ansatte ikke klarer å være vennlige, hvordan kan man vente at alle kundene skal være blide?

Skrevet

Dette har egentlig ingenting med saken å gjøre. Nå kan jeg ikke snakke for andre butikker, men hos oss er det viktig å smile og si hei til alle kunder, vel og merke i arbeidstiden som jeg flere ganger har nevnt.

Skrevet
Kan bare komentere stengetidene,og respekt. Jeg er i en annen bansje,men det er masse kunder der. Jeg har fem min ekstra etter vi stenger. De 5 min bruker jeg til å sjekke at dører er låst osv. Kommer jeg meg ikke ut de neste sek, må jeg vente 40 min på neste buss.

Det kommer folk ofte og sier:skal bare....Hos oss ser du at det er stengt. Kunden kan ikke ta feil,men skal bare.... Det er total mangel på respekt, eller tror de at vi sover der om natten også

Monkey man her.

Det handler ikke om respekt. Du er ikke et menneske når du er iført en uniform eller jobber i en butikk. På lik linje hvis du er en ingeniør som skal designe kronblokker for en halvt nedsekbar flyterigg. Du er på JOBB.

Når det oppstår forvirring rundt overgangen mellom jobb og privat tid (ved stengtid) så må man bare være klar i talen. Hvordan kan "folk som skal bare" respektere noen som ikke setter dem på plass og sier "nei, nå har vi stengt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...