Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lest? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt fantastiske bøker.

Mange er skeptiske til dem fordi de er selvbiografiske, og har spørsmål som:

Hva får ham til å tro at han er så spesiell at han kan skrive 2500 sider om eget liv?

Er det ikke hensynsløst overfor menneskene rundt ham?

For det første: Han skriver om seg selv på en måte som virker ekstremt allmenngyldig. Jeg får ikke inntrykk av en selvopptatt forfatter, men en forfatter som vil skildre hendelser og faser i et menneskeliv som vi alle kan kjenne oss igjen i. Det klarer han virkelig, jeg tror aldri jeg har lest noe så brutalt ærlig og rørende tidligere. Forhold til familie, til barn, det å føle at man kommer til kort sosialt sett - her er det mye å kjenne seg igjen i selv om opplevelsene som ligger til grunn ikke er like.

Og menneskene rundt ham: Nå er det særlig kona som har blitt framstilt som et offer siden hun er manisk depressiv, men den kritikken blir jeg provosert av. For det første er hun svært velfungerende, og for det andre er det sjelden jeg har lest en så vakker og helhetlig skildring av et menneske. Knausgård forelsker seg i, irriterer seg og fortviler over henne, men framfor alt er det tydelig at han elsker henne.

Nei, les disse bøkene. De kan leses separat, så det er jo bare å starte med bind 1 og se om det fenger :)

Skrevet

Ja, det skal jeg - gleder meg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...