2010 Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 (endret) noen andre som så dokumentaren om gravide tenåringer på kanal FEM i dag? Handlet om en jente som fikk barn som 14 åring, hun er fortsatt sammen med barnefaren og sammen har de fremtidsplaner. De bor hos foreldrene hennes, sammen med mor, far, tvillingsøster og lillesøster på 10 år. Foreldrene til hun det handlet om måtte sove på gulvet i stuen pga liten plass i huset. Nå har også tvillingsøsteren blitt gravid og barnefaren skal flytte inn som 9. person. Endret 24. november 2009 av 2010
Samantha Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Eg såg det ja. Syns det var ganske stusselig. Eg hadde i alle fall aldri klart å leve på den måten. Syns foreldra til tenåringsjentene takla det veldig bra. Ofra mykje og stilte opp så godt dei kunne. Fikk ikkje med meg slutten. Det kom sånn rulletekst med info om ho andre tvillingen som var gravid. Kva skjedde der? Skal han ho er gravid med flytte inn òg altså? Det var vel slutt mellom dei...?
Gjest skoleelev Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 noen andre som så dokumentaren om gravide tenåringer på kanal FEM i dag? Handlet om en jente som fikk barn som 14 åring, hun er fortsatt sammen med barnefaren og sammen har de fremtidsplaner. De bor hos foreldrene hennes, sammen med mor, far, tvillingsøster og lillesøster på 10 år. Foreldrene til hun det handlet om måtte sove på gulvet i stuen pga liten plass i huset. Nå har også tvillingsøsteren blitt gravid og barnefaren skal flytte inn som 9. person. Kjenner noen på skolen som ble inspirert av alle tenåringsalenemødre-seriene: de vil ha barn, de som er 17 år...
2010 Skrevet 25. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2009 Eg såg det ja. Syns det var ganske stusselig. Eg hadde i alle fall aldri klart å leve på den måten. Syns foreldra til tenåringsjentene takla det veldig bra. Ofra mykje og stilte opp så godt dei kunne. Fikk ikkje med meg slutten. Det kom sånn rulletekst med info om ho andre tvillingen som var gravid. Kva skjedde der? Skal han ho er gravid med flytte inn òg altså? Det var vel slutt mellom dei...? På rulleteksten sto det at barnet var født( ble en gutt), og at barnefaren skulle flytte inn sammen med familien:p
Chiyo Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 (endret) Jeg husker at jeg ville ha bay da jeg var 15... Jeg er kjempe glad for at det ikke ble noe av hehe JEg ville ikke tatt abort, men jeg er glad at for at jeg ikke har barn nå så jeg kan bare fokusere på utdanning. Men kjenner en som fikk barn når hun var 15 og hun greier seg kjempe fint, men det er mest pga. av moren hennes. Seriøst morra hennes er fantastisk hun har vært der hele veien og passet ungen hele tiden så datteren fremdeles kunne være ungdom det er slik familie skal vær. Endret 25. november 2009 av Chiyo
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Jeg husker at jeg ville ha bay da jeg var 15... Jeg er kjempe glad for at det ikke ble noe av hehe JEg ville ikke tatt abort, men jeg er glad at for at jeg ikke har barn nå så jeg kan bare fokusere på utdanning. Men kjenner en som fikk barn når hun var 15 og hun greier seg kjempe fint, men det er mest pga. av moren hennes. Seriøst morra hennes er fantastisk hun har vært der hele veien og passet ungen hele tiden så datteren fremdeles kunne være ungdom det er slik familie skal vær. Syns du virkelig at det er foreldrene som skal ta seg av barnet til den 15 år gamle moren? Hva er da vistsen med å få barn hvis besteforeldrene tar hovedstøyten. Jeg snakker da selvfølgelig om de som planlegger det. Jeg så også dette programmet, og synes det ble vell mye idyllisert. Så pass at jeg faktisk godt kan forstå ungdom som blir påvirket og får lyst på barn. Hverdagen og virkelighten er sjelden så idyllisk, og det burde komme bedre frem.
Chiyo Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Syns du virkelig at det er foreldrene som skal ta seg av barnet til den 15 år gamle moren? Hva er da vistsen med å få barn hvis besteforeldrene tar hovedstøyten. Jeg snakker da selvfølgelig om de som planlegger det. Jeg så også dette programmet, og synes det ble vell mye idyllisert. Så pass at jeg faktisk godt kan forstå ungdom som blir påvirket og får lyst på barn. Hverdagen og virkelighten er sjelden så idyllisk, og det burde komme bedre frem. Nei! Selfølgelig ikke! MEn hu jeg kjenner planlagte det ikke. Hun ble gravid da vi var 14 og moren hennes hjalp henne. Jeg sier ikke at hun tok være på barnet hele tiden, men hun hjalp datteren sin mye. Og det syns jeg er fint at en mor hjelper sin alt for unge datter i en situasjon som dette. Slik at hun kan oppdra et barn, men samtidig få være med venner og ikke ødelegge hele ungdommen sin. Jeg sier ikke at en forelder er ansvarlig og må hjelpe, men det er fint at moren gjorde det for henne. Hun gjorde det nok lettere for henne og være en ung mor. Enkelte ville kanskje ha mistet all kontakt med venner fordi de ikke kunne ha vært med på ting lenger fordi de ikke fikk støtte.
Cuba Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 Nei! Selfølgelig ikke! MEn hu jeg kjenner planlagte det ikke. Hun ble gravid da vi var 14 og moren hennes hjalp henne. Jeg sier ikke at hun tok være på barnet hele tiden, men hun hjalp datteren sin mye. Og det syns jeg er fint at en mor hjelper sin alt for unge datter i en situasjon som dette. Slik at hun kan oppdra et barn, men samtidig få være med venner og ikke ødelegge hele ungdommen sin. Jeg sier ikke at en forelder er ansvarlig og må hjelpe, men det er fint at moren gjorde det for henne. Hun gjorde det nok lettere for henne og være en ung mor. Enkelte ville kanskje ha mistet all kontakt med venner fordi de ikke kunne ha vært med på ting lenger fordi de ikke fikk støtte. Og det hadde kanskje også vært det mest rette når hun er seksuell aktiv som 14-åring og i tillegg klarer å bli gravid. Nå er jeg ikke så firkantet og hadde nok gjort det samme om det var datteren min det var snakk om, men jeg håper for alt i verden det ikke skjer og at jeg klarer å oppdra min til å bli litt mer fornuftig..
Chiyo Skrevet 26. november 2009 #9 Skrevet 26. november 2009 Og det hadde kanskje også vært det mest rette når hun er seksuell aktiv som 14-åring og i tillegg klarer å bli gravid. Nå er jeg ikke så firkantet og hadde nok gjort det samme om det var datteren min det var snakk om, men jeg håper for alt i verden det ikke skjer og at jeg klarer å oppdra min til å bli litt mer fornuftig.. Ingen 14 år gamle jenter er noe særlig fornuftige hehe
Samantha Skrevet 26. november 2009 #10 Skrevet 26. november 2009 Eg syns ikkje det var idyllisert på den omtalte serien. Eg fikk i alle fall grøssingar av situasjonen. Dei budde trangt, besteforeldra sov på stovegolvet, dei hadde lite pengar, dei nybakte foreldra var så unge at dei ikkje fikk opne sparekonto til barnet, det var rotete og kaotisk. Det var flott at besteforeldra stilte opp så mykje, men dei sa jo sjølv at det var eit sjokk og ein lite ønska situasjon som dei berre gjorde det beste utav. Og dei spratt vel heller ikkje akkurat i taket over at den andre jenta òg vart gravid. For eit styr! Hadde eg vore 14 år og sett den serien, så hadde det i alle fall ikkje gjort at eg ville blitt gravid, men tvert imot. Eg trur heller stort sett ikkje foreldra til tenåringsjenter kan klandrast i slike tilfeller. Ja, ein kan sjølvsagt prate om prevansjon, prøve å inprente sine eigne meiningar osv. Men til sjuande og sist er dei 14 år, og bryr seg mykje meir om vennar og TV enn kva foreldra meinar.
Licota Skrevet 26. november 2009 #11 Skrevet 26. november 2009 Frem til barnet er 16 år så er det foreldrene som er ansvarlige for alle helse-avgjørelser - det jeg reagerer på er : Hvorfor i huleste heite tillatter foreldrene at deres 14årige datter bærer frem et barn? Seksuell lavalder i Norge er også 16 år, og frem til den datoen kan foreldene ta avgjørelsen om abort eller ikke. Det handler jo tross alt om datterens beste, burde ihvertfall - og det beste er neppe å få barn i en alder av 14 og bo 9 stk i en liten leilighet og sove på gulvet, samt ha lite penger og minimalt med overskudd og energi. Når barn får barn, blir det feil. Uansett.
Samantha Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 Frem til barnet er 16 år så er det foreldrene som er ansvarlige for alle helse-avgjørelser - det jeg reagerer på er : Hvorfor i huleste heite tillatter foreldrene at deres 14årige datter bærer frem et barn? Seksuell lavalder i Norge er også 16 år, og frem til den datoen kan foreldene ta avgjørelsen om abort eller ikke. Det handler jo tross alt om datterens beste, burde ihvertfall - og det beste er neppe å få barn i en alder av 14 og bo 9 stk i en liten leilighet og sove på gulvet, samt ha lite penger og minimalt med overskudd og energi. Når barn får barn, blir det feil. Uansett. Einig i at det er feil at barn får barn. Men det gjer det vel ikkje dermed riktig å tvinge ei jente på 14 år til å ta abort? Det syns eg ikkje foreldra har rett til å gjere. Det kan jo òg hende foreldra hennar er imot abort og difor ikkje ville ha foreslått det ein gong. Sjølv om ei jente som akkurat er fyllt 14 år har hatt sex, så er ho fortsatt eit barn i mine auge. MEN ho har klart å bli gravid, og då må ho få bære fram barnet om ho vil det.
Chiyo Skrevet 26. november 2009 #13 Skrevet 26. november 2009 Einig i at det er feil at barn får barn. Men det gjer det vel ikkje dermed riktig å tvinge ei jente på 14 år til å ta abort? Det syns eg ikkje foreldra har rett til å gjere. Det kan jo òg hende foreldra hennar er imot abort og difor ikkje ville ha foreslått det ein gong. Sjølv om ei jente som akkurat er fyllt 14 år har hatt sex, så er ho fortsatt eit barn i mine auge. MEN ho har klart å bli gravid, og då må ho få bære fram barnet om ho vil det. Jeg kjente en jente i USA som var 17 år gammel og alle prøvde å tvinge henne til å ta abort. Men hun nektet. Foreldrene sa hun skulle gjøre det og til og med kjæresten mente at hun burde gjøre det selv om han støttet valget hennes. Herre Gud tenkt å være så alene om et valg. Jeg ville aldri ha tvunget ungen min til å ta abort. Jeg liker ikke abort. Jeg syns at en bør få lov til å velge det, men jeg syns ikke det burde være et enkelt valg. Jeg husker som ungdom hvor sint jeg ble når jentene pratet om en som var gravid og så kunne de finne på å si - Jo men hun vil sikkert ikke ha "det", jeg tror hun skal fjerne "det"... Når ble et ufødt barn den tingen som ikke er viktig?
Gjest Gjest_Shirley_* Skrevet 26. november 2009 #14 Skrevet 26. november 2009 Jeg kjente en jente i USA som var 17 år gammel og alle prøvde å tvinge henne til å ta abort. Men hun nektet. Foreldrene sa hun skulle gjøre det og til og med kjæresten mente at hun burde gjøre det selv om han støttet valget hennes. Herre Gud tenkt å være så alene om et valg. Jeg ville aldri ha tvunget ungen min til å ta abort. Jeg liker ikke abort. Jeg syns at en bør få lov til å velge det, men jeg syns ikke det burde være et enkelt valg. Jeg husker som ungdom hvor sint jeg ble når jentene pratet om en som var gravid og så kunne de finne på å si - Jo men hun vil sikkert ikke ha "det", jeg tror hun skal fjerne "det"... Når ble et ufødt barn den tingen som ikke er viktig? Det fikk meg til å tenke på at der er ganske stor forskjell mellom USA og England når det gjelder synet på tenåringsgraviditet. Det du beskriver er så typisk USA: Det er virkelig verdens undergang dersom noen er ung og gravid. En del velger å adoptere bort barnet (mange mennesker i USA er abortmotstandere). I England er tenåringsgraviditet og abort mye mer akseptert. Det er svært mange barn som blir født av tenåringsmødre. Å være 15 år og mamma, eller ha tatt abort 2-3 ganger er ikke uvanlig i England. Jeg tror det har sammenheng med at amerikanere generelt sett er mer konservative enn hva folk i England er.
Gjest linn k Skrevet 29. november 2009 #15 Skrevet 29. november 2009 Frem til barnet er 16 år så er det foreldrene som er ansvarlige for alle helse-avgjørelser - det jeg reagerer på er : Hvorfor i huleste heite tillatter foreldrene at deres 14årige datter bærer frem et barn? Seksuell lavalder i Norge er også 16 år, og frem til den datoen kan foreldene ta avgjørelsen om abort eller ikke. Det handler jo tross alt om datterens beste, burde ihvertfall - og det beste er neppe å få barn i en alder av 14 og bo 9 stk i en liten leilighet og sove på gulvet, samt ha lite penger og minimalt med overskudd og energi. Når barn får barn, blir det feil. Uansett. må si meg enig i dette for å si det sånn, jeg hadde ikke akkurat blitt så veldig glad hvis jeg hadde ei datter på 14 også hadde ho blitt gravid!
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #16 Skrevet 29. november 2009 Frem til barnet er 16 år så er det foreldrene som er ansvarlige for alle helse-avgjørelser - det jeg reagerer på er : Hvorfor i huleste heite tillatter foreldrene at deres 14årige datter bærer frem et barn? Seksuell lavalder i Norge er også 16 år, og frem til den datoen kan foreldene ta avgjørelsen om abort eller ikke. Det handler jo tross alt om datterens beste, burde ihvertfall - og det beste er neppe å få barn i en alder av 14 og bo 9 stk i en liten leilighet og sove på gulvet, samt ha lite penger og minimalt med overskudd og energi. Når barn får barn, blir det feil. Uansett. Det er kun i spesielle tilfeller at foreldre kan fremsette begjæring om abort til abortnemnda. Og da skal jenta også gi sitt samtykke hvis hun er i stand til forstå inngrepet. Så hvis en 14-åring vil fortsette svangerskapet, så er det ikke bare bare for foreldrene å tvinge igjennom en abort.
Gjest Gjest_Winnie_* Skrevet 30. november 2009 #17 Skrevet 30. november 2009 Det er kun i spesielle tilfeller at foreldre kan fremsette begjæring om abort til abortnemnda. Og da skal jenta også gi sitt samtykke hvis hun er i stand til forstå inngrepet. Så hvis en 14-åring vil fortsette svangerskapet, så er det ikke bare bare for foreldrene å tvinge igjennom en abort. Jeg tror barnets rettigheter står svakere i Storbritannia hvor denne serien er hentet fra.
Veronica111 Skrevet 30. januar 2011 #18 Skrevet 30. januar 2011 Jeg skal faktisk skrive en fagartikkel om dette emne og er det noen som vet hvorfor akkurat undommer i Storbritannia er de som ligger høyest oppe når det gjelder graviditet? Eller eventuellt har en link? På forhånd takk!
Sulosi Skrevet 30. januar 2011 #19 Skrevet 30. januar 2011 Jeg skal faktisk skrive en fagartikkel om dette emne og er det noen som vet hvorfor akkurat undommer i Storbritannia er de som ligger høyest oppe når det gjelder graviditet? Eller eventuellt har en link? På forhånd takk! Det var et program på enten nrk eller tvnorge om dette i høst. Noe av årsaken til at det er mere aksepert over der henger sammen med historie og relgion/politikk. Abort var eks forbudt og det legger forholdene til rette for graviditeter. Selv om det nå er mulig å ta abort så er det nok en lavere terskel for å beholde barnet enn for å gjennomføre en abort. Ta infoen min med en klype salt da, er ikke helt sikker på når abort ble lovlig og om det var både i Irland og England eller bare ett av landene men det kan du sikkert finne ut av.
Veronica111 Skrevet 30. januar 2011 #20 Skrevet 30. januar 2011 Det var et program på enten nrk eller tvnorge om dette i høst. Noe av årsaken til at det er mere aksepert over der henger sammen med historie og relgion/politikk. Abort var eks forbudt og det legger forholdene til rette for graviditeter. Selv om det nå er mulig å ta abort så er det nok en lavere terskel for å beholde barnet enn for å gjennomføre en abort. Ta infoen min med en klype salt da, er ikke helt sikker på når abort ble lovlig og om det var både i Irland og England eller bare ett av landene men det kan du sikkert finne ut av. Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå