Moe Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Jeg har tidligere hatt hull i ørene, som jeg av en eller annen idiotisk grunn har latt gro igjen. Hvordan er det om jeg vil få disse åpnet igjen? Er det best å gå til en som driver med piercing eller til noen som bruker en slik "pistol"?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Piercer! Definitivt! De har peiling på å stikke hull, i motsetning til frisører som skal klippe hår. Ville du gått til en piercer for ny fresh frisyre?
wahaj Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Piercer! Definitivt! De har peiling på å stikke hull, i motsetning til frisører som skal klippe hår. Ville du gått til en piercer for ny fresh frisyre? Ville valgt piercer. MEN, de frisørene som bruker pistol nå må ha gått kurs for å få lov til å ta hull.
Pingting Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Piercer. Uten tvil. Klipper fra et innlegg jeg har skrevet tidligere (latskapen lenge leve? ): Ørepistoler er umulig å sterilisere skikkelig. Når smykket skytes inn i øret kommer det mikroskopiske bloddråper på pistolen, og om disse havner mellom de ulike delene på pistolen vil de ikke kunne fjernes ved vanslig vask med desinfiseringsmiddel. Eventuell smitte fra disse bloddråpene kan føres videre til neste kunde. Hepatitt b og stafylokokkbakterier er noen av "godsakene" som kan overleve lenge på en ørepistol. Piercingnåler derimot er engangs, kommer i en sterilisert pakke og kastes etter bruk. Frisører er folk som er utdannet som frisører. Å skyte et hull kan virke enkelt nok (og i de aller fleste tilfellene ser det bra ut), men det er et mindretall av disse som har tilstrekkelig kunnskap om smitte, sterilisering, behandling av eventuelle komplikasjoner og det tilbys heller ingen etterkontroller. En seriøs piercer har kunnskap om hvordan ting skal rengjøres, hvor og hvordan et smykke skal settes, har egne lokaler og eget rengjøringsutstyr som er spesielt tilpasset denne aktiviteten, vet hvilke metaller som bør være i smykker og så videre. Når det skytes hull presses vevet i øret til side. Dette gjør at cellene i nærheten av ødelegges i mye større grad, noe som igjen øker sjansen for både stygt arrvev og infeksjoner. Det gir også lengre grotid, og mye arrvev kan gjøre at hullet gror skjevt. En piercingnål er mye spissere enn den butte pistolnålen og skjærer - ikke trykker - hull, og er derfor mye mer skånsom mot vevet i øret. Cellene er fortsatt inntakte, og huden vil derfor gro fortere. Plassering og vinkel på hull er enklere å styre ved bruk av nål, siden pistolen gjør det vanskelig å beregne vinkelen på hullet og dermed hva som er den peneste plasseringen. De tradisjonelle pistolsmykkene er ofte kun 6 mm lange. Dette betyr at smykket ligger alt for tett inntil øret slik at blodsirkulasjonen blir nedsatt, såret ikke får nok oksygen og avfallsstoffer derfor dreneres dårligere. dette gir økt infeksjonsfare, og fordi det er så trangt er det også vanskeligere å rense skikkelig. Og sist men ikke minst: et orentlig piercingsmykke er laget av metaller som er utviklet og godkjent for denne typen bruk: kirurgisk stål og titan. Disse har så godt som 0% sjanse for allergiske reaksjoner. Pistolsmykker er ofte andre metaller og du risikerer dermed irritasjon og allergi. Mer informasjon her, her, her, her og her. Når alt det er sagt, så gjelder det selvfølgelig å finne en seriøs piercer også. Spør om hygienerutiner, be om å få se bilder av piercinger personen har utført før, og hør om han/hun har skikkelig utdanning i dette. Til syvende og sist er det selvfølgelig ditt valg. Som oftest går det helt fint å ta hull i ørene hos frisør, men sjansen er enda større om du går til en piercer. Og de vet også hva de skal gjøre om noe går galt, eller om du er misfornøyd.
Moe Skrevet 24. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2009 Piercer! Definitivt! De har peiling på å stikke hull, i motsetning til frisører som skal klippe hår. Ville du gått til en piercer for ny fresh frisyre? Sant nok
Gjest Wind Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Ville valgt piercer. MEN, de frisørene som bruker pistol nå må ha gått kurs for å få lov til å ta hull. What Ping said. (må bare hilsepå Ping. )
SouthernStar Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 For ikke å snakke om at en som ikke er utdannet piercer, til dømes frisør, kan treffe en eller annen sentral nerve og gi deg hodepine livet ut. Skummle greier, gå til en som har utdannelse innenfor temaet :)
Eplefe Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Det er ikke bare snakk om å la en piercer klippe håret ditt, til sammenligning. Det er som å la en piercer klippe håret ditt med en sløv kjøkkensaks. Gå til en piercer.
Minttu Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Det er ikke bare snakk om å la en piercer klippe håret ditt, til sammenligning. Det er som å la en piercer klippe håret ditt med en sløv kjøkkensaks. Gå til en piercer. yeah. er bedre å bli stukket med nål av en som har mer og ordentlig peiling. eller bare stikke selv
Moe Skrevet 24. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. november 2009 yeah. er bedre å bli stukket med nål av en som har mer og ordentlig peiling. eller bare stikke selv Stikke selv? Du er gal!
Gjest meee Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 mye uvitenhet her ser jeg.. frisører, hudpleiere etc som tar hull i ører, neser og navler er faktisk utdannet til dette - det har fått en godkjent opplæring og bestått teoretisk og praktisk eksamen. og "pistolen" blir selvsagt rengjort etter (og helst før) hver gangs bruk.. resten av utstyret er engangsutstyr. ingen i norge har lov til å drive "hulltakingsvirksomhet" uten å være godkjent av kommunelege/fylkeslege. reglene er de ganske strenge når man driver med penetrering av hud, og kravene er de samme uansett om det er frisører, hudpleiere eller piercingstudio
pittie Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 (endret) mye uvitenhet her ser jeg.. frisører, hudpleiere etc som tar hull i ører, neser og navler er faktisk utdannet til dette - det har fått en godkjent opplæring og bestått teoretisk og praktisk eksamen. og "pistolen" blir selvsagt rengjort etter (og helst før) hver gangs bruk.. resten av utstyret er engangsutstyr. ingen i norge har lov til å drive "hulltakingsvirksomhet" uten å være godkjent av kommunelege/fylkeslege. reglene er de ganske strenge når man driver med penetrering av hud, og kravene er de samme uansett om det er frisører, hudpleiere eller piercingstudio Er enda en stor forskjell på en stødig hånd med nål, enn ei dame som egentlig klipper hår, med pistol. leif igjen Endret 24. november 2009 av pittie
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 mye uvitenhet her ser jeg.. frisører, hudpleiere etc som tar hull i ører, neser og navler er faktisk utdannet til dette - det har fått en godkjent opplæring og bestått teoretisk og praktisk eksamen. og "pistolen" blir selvsagt rengjort etter (og helst før) hver gangs bruk.. resten av utstyret er engangsutstyr. ingen i norge har lov til å drive "hulltakingsvirksomhet" uten å være godkjent av kommunelege/fylkeslege. reglene er de ganske strenge når man driver med penetrering av hud, og kravene er de samme uansett om det er frisører, hudpleiere eller piercingstudio Det fjerner ikke det faktum at å få "skutt" inn hull hos en frisør ikke er så bra som å få det gjort hos en piercer. Kanskje er en frisør, o.l., utdannet til å ta hull med "pistol", men de er hovedsaklig utdannet til å klippe hår! En piercer har gått mange år i lære for å bli piercer, og bruker metoder som er mye mer skånsomme for kroppen.
Gjest meee Skrevet 24. november 2009 #14 Skrevet 24. november 2009 Det fjerner ikke det faktum at å få "skutt" inn hull hos en frisør ikke er så bra som å få det gjort hos en piercer. Kanskje er en frisør, o.l., utdannet til å ta hull med "pistol", men de er hovedsaklig utdannet til å klippe hår! En piercer har gått mange år i lære for å bli piercer, og bruker metoder som er mye mer skånsomme for kroppen. er veldig interessert i å få høre mer om bakgrunnen din for å komme med påstander om hva som er best og mest skånsomt for huden/kroppen..?
Minttu Skrevet 24. november 2009 #15 Skrevet 24. november 2009 Stikke selv? Du er gal! Nei, jeg gjorde det i begge ørene da jeg var 13 Skjær en potet i to og pass på å ha en god, ren, spiss nål. Hold ene halve poteten bak øret og kjør nåla igjennom øreflippen, mens du hører på hard musikk Jeg hadde de da i 4-5 år uten problemer
Moe Skrevet 24. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. november 2009 Nei, jeg gjorde det i begge ørene da jeg var 13 Skjær en potet i to og pass på å ha en god, ren, spiss nål. Hold ene halve poteten bak øret og kjør nåla igjennom øreflippen, mens du hører på hard musikk Jeg hadde de da i 4-5 år uten problemer Åh grøss!! Nei, noe sånt har ikke jeg sjangs til å gjøre, haha
Gjest SmallTalk Skrevet 24. november 2009 #17 Skrevet 24. november 2009 mye uvitenhet her ser jeg.. frisører, hudpleiere etc som tar hull i ører, neser og navler er faktisk utdannet til dette - det har fått en godkjent opplæring og bestått teoretisk og praktisk eksamen. og "pistolen" blir selvsagt rengjort etter (og helst før) hver gangs bruk.. resten av utstyret er engangsutstyr. ingen i norge har lov til å drive "hulltakingsvirksomhet" uten å være godkjent av kommunelege/fylkeslege. reglene er de ganske strenge når man driver med penetrering av hud, og kravene er de samme uansett om det er frisører, hudpleiere eller piercingstudio Det er nå heller du som er uvitende. Den pistolen som brukes kan ikke steriliseres i autoklave, dvs at den ikke kan steriliseres og dermed ikke rengjøres på forsvarlig måte. Dette vil si at det faktisk kan sitte igjen rester av hud og blod på pistolen som potensiellt kan komme i kontakt med nye hull. Og når det gjelder selve piercingen, så er de ørebobbene som frisøren bruker ikke på langt nær spisse nok til å penetrere huden uten store problemer. Og ei er de lange nok til å tåle en eventuell hevelse, og de risikerer å klemme ihjel vevet rundt hullet.
Pingting Skrevet 24. november 2009 #18 Skrevet 24. november 2009 What Ping said. (må bare hilsepå Ping. ) mee: en ørepistol kan ikke bli fullstendig rengjort fordi den har bevegelige deler og man dermed ikke kommer til over alt. en pistol kan jo heller ikke steriliseres i en autoklave. Sjansen er selvfølgelig veldig liten for at smitte kan skje hos en frisør, men den er teoretisk tilstede. Utstyret hos en piercer blir sterilisert, mens deler av det som brukes hos en frisør kun blir rengjort. Det er ikke, som du mener, like hygieneregler for piercingstudioer og frisører, jeg siterer fra Forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet m.v., merknad til §4:« Hygienisk tilfredsstillende » er et relativt begrep; Det stilles strengere krav hvor smitterisikoen er stor enn hvor den er forholdsvis mindre. For eksempel er kravene strengere ved virksomheter hvor huden penetreres regelmessig, som ved tatovering, enn hvor dette kun skjer leilighetsvis, som ved frisørvirksomhet. Videre er det hovedsakliglokalene som skal godkjennes av kommunestyret/kommunelegen Forskriften stiller som vilkår at lokaler som skal nyttes til tatoverings- og hulltakingsvirksomhet som forskriften omfatter, skal være godkjent av kommunestyret. Det er bare virksomhetens lokaler som skal godkjennes. Virksomheten som sådan er ikke gjenstand for godkjenning, slik at det ikke er noen form for kvalitetssikring av det faglige innholdet ved det arbeidet som utføres. Kommunestyret har noe ansvar for å følge opp hygienen i arbeidet også: Kommunestyret skal som ledd i sitt tilsyn påse at selve utøvelsen av en virksomhet som omfattes av forskriften, foregår på en hygienisk tilfredsstillende måte med sikte på å hindre at overføring avsmittsomme sykdommer kan finne sted. Kommunestyret kan kreve forholdene rettet, eventuelt forby fortsatt virksomhet til forholdene er rettet dersom den finner at utøvelsen ikke tilfredsstiller slike krav., men dette henviser jo kun til de mindre strenge hygienekravene for frisører, samtidig som det definitivt ikke har noe med kvaliteten på arbeidet å gjøre, eller muligheten for infeksjoner og stygge arr etter at hullet er tatt.
Gjest SmallTalk Skrevet 24. november 2009 #19 Skrevet 24. november 2009 er veldig interessert i å få høre mer om bakgrunnen din for å komme med påstander om hva som er best og mest skånsomt for huden/kroppen..? Mest skånsomt for huden er at det blir brukt spisse nok elementer som gjør minst mulig skade. Øredobbene hod frisøren er ikke spisse nok, og sprenger seg frem som et prosjektil når de penetrerer huden. Nålene hos pierceren er spisse nok til ikke å gjøre noen stor skade.
Minttu Skrevet 24. november 2009 #20 Skrevet 24. november 2009 Åh grøss!! Nei, noe sånt har ikke jeg sjangs til å gjøre, haha Hehe om det er å anbefale er vel en helt annen sak, en bør vel dra til en piercer Men jeg visste ikke bedre på den tia Jeg tok hull i øra hos frisør da jeg var lita, nå er dette stygglenge sia, men husker at det nærmest sprengte i øreflippene. sikker på at vertical labret i kjeften er mindre vondt. (hahaha)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå