Gjest Cipheria Skrevet 25. november 2009 #21 Skrevet 25. november 2009 (endret) Dersom ein ikkje er villige til å ta med det ulovlege reptilet til dyrlegen, så burde ein ikkje skaffe det heller. (Antyder ikkje indirekte at det er greit for resten). Anaconda: Enkelte er like glad/ fascinert i reptiler som andre er i hund og katt. Det er vitsen. Eg har for øvrig ei veninne som seier det same om kattane mine. Så har vi jo dei som er allergiske mot pelsdyr, men som likevel er glad i dyr. Det med dyr i bur; Eg personleg syns det er greit så lenge buret er stort nok og dyret får gå fritt innimellom. Så kjem det jo an på dyret. Dei dyra som er lovlege i dag (hamster, undulat osv) kan fint gå fritt i romma. Må moglegvis passe på leidningar og den slags. Men dette er jo som regel ei sak ein aldri blir einige om. Nokre syns det er ok- andre ikkje. Ed: Endra rekkjefølgja på avsnitta, eg blanda litt. Endret 25. november 2009 av Cipheria
Gjest Glør Skrevet 25. november 2009 #22 Skrevet 25. november 2009 Det er vel ikke noe verre å ha reptiler i bur, enn en hamster? Jeg kan lite om reptiler, men de jeg har kjent som har hatt slanger har også hatt dem mye utenfor terrariet, gitt dem levende bytte osv, og slangene har virket fornøyde og glade i eierne sine.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #23 Skrevet 25. november 2009 Jeg ble plutselig hybelvertinne for to slanger. Og håper nå at de får bli her. Ønsker meg et digert terrarium eller paludarium med skikkelig lys, varme og sirkulert vann! Kjempelekkert. Og jeg var i utgangspunktet livredd krypdyr. Hvis det blir lovlig vil jeg forsøke å få overtatt eierskapet for dem helt.
Vulpes Skrevet 26. november 2009 #24 Skrevet 26. november 2009 Ser at noen skriver at slike dyr ikke har noe i et bur å gjøre, og at de er redde for at de kan formere seg ute i norsk natur. Nå kan ikke jeg mye om reptiler, men har en venninne som er veldig reptil-entusiast, så har nå plukket opp litt diverse info... Og etter hva jeg har hørt, er det ganske lett å få en slange eller gekko til å trives i terrarier? De er jo veldig "enkle i hodet" og krever lite for å være fornøyde med tilværelsen. Da er det verre med f.eks. tamrotter, som er intelligente skapninger som krever stor plass og en mulighet for å bruke hjernen sin for å ha et godt liv og ikke kjede seg. Så hvorfor er det verre å putte en slange eller gekko i bur, enn en tamrotte? Og få av reptilene som står på kanskje-lista vil vel klare å overleve i norsk natur..? :klø:
Gjest CamStatic Skrevet 28. november 2009 #25 Skrevet 28. november 2009 Glemte litt av denne tråden her jeg, så beklager sent svar... Uansett.. Jeg ser det er mye synsing om hvordan det norske reptilmiljøet er, og hva som eventuelt vil skje hvis reptiler blir lovlige. For å drepe noen "myter": 1. Det er svært få reptiler som vil kunne overleve og avle i det fri. Norsk Herpetologisk Forening (NHF) har kommet med en liste over 30 lettholdte, og ufarlige arter som ikke har mulighet for å overleve i norsk fauna. Det finnes blant annet arter fra Pakistan og tropene i Asia på den listen, hvilket sier seg selv at disse dyrene ikke vil overleve i Norsk klima. Nå som det er sagt, så syns jeg det er en veldig grei regel på kjæledyrhold. Det å ødelegge en fauna kan gjøre mye katastrofalt. Men der jeg, jeg ser ingen av dere skrike ut om kaniner, chinchillaer, tamrotter, hamster, kanarifugler, hunder, katter - alle som er full stand i å overleve norsk klima, og som har mye større sannsynlighet for å kunne formere seg i norsk klima også? Hva er grunnen til dette? Jeg tror nemlig at folk gjerne sitter på sin høye hest om det å finne alle slags mulige rare grunner til å ikke tillate reptiler i Norge, enn å faktisk se på fakta her. I Sverige har man et veldig åpent lovsystem for hva man kan ha av kjæledyr, og jeg har enda ikke hørt om anakondaer, klapperslanger eller gekkoer som løper og avler fritt rundt i de Svenske skoger. 2: Reptiler i Norge lider. Nei, de gjør ikke det. Hvis man ser bortifra de som ikke tørr å gå til dyrlegen med reptilet sitt, da. Som vi alle vet så er reptiler klassifisert som "sære" dyr. Og det hjelper faktisk disse dyra godt å være "sære". Det betyr at det stort sett er bare spesielt interesserte mennesker som har ønske om å dra slike dyr inn i huset. Jeg kjenner veldig mange reptilentusiaster i både Norge og utlandet, og disse dyrene har det så godt! Dere aner ikke hvor langt reptileiere er villig til å strekke seg med både terrarium, mat og stell til dyra sine. Jeg har vært hjemme hos folk som har noen helt vanvittige terrarier, fulle av levende planter, og nedbrytere som tar seg av døde planter og avfall - et helt økosystem som går helt av seg selv. Derfor kan reptilhobbyen sammenliknes mye med akvariehobbyen, da det ofte begir seg ut på det samme. Det å stelle istand et terrarium er nesten over halve moroa med å eie et reptil. Og se dyret bevege seg og fungere fint i terrariet man har stelt i stand er vanvittig moro. Det er viktig å skille mellom "kjæledyr" og "hobbydyr". Reptiler er IKKE kjæledyr! En slange kunne ikke brydd seg mindre om du klødde den bak øret, og de aller fleste reptiler trives best med å være overlatt i fred. Allikevel er det noen arter som tillater deg å ta på den og holde dem uten at de blir for stresset av det. Jeg kan trygt si at reptiler i Norge har det mye bedre enn de fleste andre typiske burdyr, hvis man skal følge hvordan et generelt dyrehold er. Hvor klassisk er det ikke å se tamrotter som holdes i for små bur, på feil underlag, feil mat og alene? Hvor mye mer klassisk er det ikke å se eieren som mener at rotta har det kjempefint og ikke gidder å lese mer om dyret de impulsivt kjøpte fra dyrebutikken? Dårlige dyreeiere finnes overalt, det er klart. Og det er trist. Men skal disse enkeltmenneskene ødelegge for oss andre som tar oss godt av dyrene våres? Skal man forby hund og katt fordi det finnes noen som ikke tar seg av sine?
Mermaid Blues Skrevet 3. desember 2009 #26 Skrevet 3. desember 2009 Det er vel ikke noe verre å ha reptiler i bur, enn en hamster? Jeg kan lite om reptiler, men de jeg har kjent som har hatt slanger har også hatt dem mye utenfor terrariet, gitt dem levende bytte osv, og slangene har virket fornøyde og glade i eierne sine. Det er kanskje nettopp her vi møter en av de største utfordringene ifht legalisert reptilhold i Norge; sitert fra dyrevernloven §8: § 8. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på. Det er forbode: 1. å sparka dyr eller å slå dyr med staur, med reip eller reim som det er knute eller noko liknande på, eller å slå med noko anna som kan gjera dyret like vondt, 2. å bruka pisk som framdriftsmiddel i trav- og galopptevlingar, 3. å nytta levande dyr til agn eller åte eller til fôr åt andre dyr, 4. å tvangsgjøda dyr, 5. å brennemerke dyr med unntak for merking i hov, klauv, skjel eller horn, 6. å dopa dyr til tevling eller anna føremål, eller å nytta dyr som er dopa til slike føremål, 7. å dressera eit dyr på slik vis at det kjem i fåre for å lida eller verta skræmt i utrengsmål. Selvsagt er det mange entusiaster som hevder at slangene er like happy om de får dødt bytte, men fra naturens side er jeg jaggu ikke sikker på om slangen synes det er like ålreit. Planteetende reptiler blir jo noe annet, men jeg er generelt sterkt imot å holde dyr i fangenskap som ikke virkelig trives i menneskelig selskap. Herunder burfugl, "eksotiske" gnagere, reptiler, arachnider, osv. Hunder, katter, tamrotter, etc kan oppleve mennesket sitt som en del av flokken, og dermed trives godt i fangenskap, men jeg stiller meg mer skeptisk til hvorvidt slangen eller øgla synes det er like stilig å sitte i terrarie. Legalisering vil jo også skape et større problem ifht opplysning til de som ser på dyrene som en pyntegjenstand og ikke et levende vesen. At alle kan skaffe seg det fører i min dystopiske fremtidsvisjon til at langt flere dyr ender opp med å lide. Jeg er også helt enig med de som nevner de horrible forholdene mange tamrotter dessverre lider under i Norge i dag. Norsk tamrotteforening har gjort stor innsats (på frivillig basis) for å opplyse og informere, men dessverre er det svært vanskelig å nå alle som impulskjøper rotteunger over disk fordi de er så søte og det krever så lite utstyr, kunnskap og tid for å holde et så lite dyr. Tror de. Grusomt
Gjest CamStatic Skrevet 10. desember 2009 #27 Skrevet 10. desember 2009 Selvsagt er det mange entusiaster som hevder at slangene er like happy om de får dødt bytte, men fra naturens side er jeg jaggu ikke sikker på om slangen synes det er like ålreit. Alle mine 15 slanger spiser dødt. Slanger spiser kanskje i hovedsak levende i det fri, men de er også åtseletere, og sier ikke neitakk til døde rotter eller mus. Jeg har tatt over flere slanger som tidligere kun er vandt med dødt mat, og det er kun snakk om tålmodighet og kunnskap fra eierens side for å få den over på dødt. Det skjer uhyrlig sjeldent at en slange vil sulte seg selv til døde fordi den ikke vil ha død mat. Det finnes ingen god grunn i verden til å fore med levende gnagere og kaniner. INGEN grunn. Og dette er jeg veldig opptatt av å understreke til alle mennesker som jeg vet forer med levende. (Og når jeg tenker over det, så kjenner jeg ingen i Norge som har gjort/gjør det.. De fleste jeg har tatt preken til, er folk i USA, hvor jeg ikke tror de har noen lov mot å fore med levende.) Planteetende reptiler blir jo noe annet, men jeg er generelt sterkt imot å holde dyr i fangenskap som ikke virkelig trives i menneskelig selskap. Herunder burfugl, "eksotiske" gnagere, reptiler, arachnider, osv. Hunder, katter, tamrotter, etc kan oppleve mennesket sitt som en del av flokken, og dermed trives godt i fangenskap, men jeg stiller meg mer skeptisk til hvorvidt slangen eller øgla synes det er like stilig å sitte i terrarie. Det har den neppe noe å klage over. Tenk så digg, slipper å tenke på fiender, og får mat servert ofte nok til å ikke uroe seg for å sulte? De har ingen behov for hjernetrim, eller aktiviteter for å være tilfreds. Og når det kommer til våre andre typiske kjæledyr, så er det som oftest her mennesker feiler. Så hvis man snur spørsmålet rundt, så burde man jo egentlig se at slanger, leddyr og fisk er perfekte kjæledyr for mennesker som ikke har tid til å bruke flere timer pr dag på å trene bikkjer og tilfredsstille hyper-sosiale fugler. Så klart krever det "alternative" dyreholdet sitt også, men ikke på langt nær like mye tid som hunder og katter. Legalisering vil jo også skape et større problem ifht opplysning til de som ser på dyrene som en pyntegjenstand og ikke et levende vesen. At alle kan skaffe seg det fører i min dystopiske fremtidsvisjon til at langt flere dyr ender opp med å lide. Her er jeg til en viss grad enig. Det vil kanskje alltid eksistere dumme mennesker som ikke vet at man kan bruke internett til å søke etter informasjon. Men majoriteten av alle reptiler som holdes i fangenskap i dag over hele verden, er holdt av gode eiere som steller utrolig godt med dyrene sine. Skal man forby dyr fordi noen folk ikke klarer å forstå at det er levende vesen? Skal man forby biler fordi noen syns det er gøy å kjøre altfor fort? Skal man forby jakt, fordi noen syke mennesker aldri burde eid et våpen? Ved alle eksemplene mine, så er det uskyldige som kan gå med døden i møte - hvor går grensen for hva vi skal forby? Og, den nye dyrevernloven gjør jo slik at du har full rett til å rapportere dyremishandling hvis du har noen venner eller bekjente som misholder dyra sine. Hvis du kjenner noen som driver med mishold av dyr, så er det bare å rapportere! Problem solved! Forskjellen som reptilloven gjør nå, er at hvis du nå rapporterer, så blir dyrene nesten alltid avlivet. Hvis reptiler blir lovlige, så vil de heller bli omplassert til mennesker som er bedre passet til å ha dem. Det er alle reptileieres ansvar å sørge for at de man selger dyr til, er opplyste. Jeg selger ALDRI et dyr til en person jeg vet ikke har et snev av kunnskap. Jeg er alltid aktiv med når jeg selger gekkounger til folk, passer på at de kjøper riktig terrarium, gir riktig mat, kjøper riktig av ALT - _ALT_ skal være 100% i orden før dyret kommer i hus. Jeg vil også gjerne ha bilder av dyret for å se at det vokser, trives og ikke ser syk ut. Og sånn tenker mange reptiloppdrettere/eiere i Norge i dag. Norske reptilforums beviser hvor seriøse mange eiere er, og hvor alvorlig det blir tatt om det virker som om noen har noe feil i dyreholdet sitt, være det ubevisst eller bevisst. Jeg håper ingen reptiler blir solgt over disk i Norge. Jeg håper virkelig at reptiler er noe som kun vil bli solgt av oppdrettere. Det finnes allerede mange oppdrettere på de dyrene som er på positivlisten, jeg inkludert, og jeg VET at det norske reptilmiljøet ikke vil ha noe av reptiler over disk i Norge den dag de blir lovlige. Som du selv sier, det er altfor mange skjebner som skjer med de dyrene som allerede blir solgt over disk.
Gjest Cipheria Skrevet 10. desember 2009 #28 Skrevet 10. desember 2009 Kan ikkje slangane bli skada om dei får levande rotter og den slags? Kjem kanskje an på arten? Eg syns ikkje ein burde selje dyr i dyrebutikk, eigentleg. Trur det skjer meir impulskjøp, i tillegg får dyra som regel betre stell hjå oppdrettarar.
Tabris Skrevet 10. desember 2009 #29 Skrevet 10. desember 2009 De reptiler det er snakk om her hører ikke hjemme i Norge, og jeg kan ikke se for meg hvordan de skal kunne leve et godt og naturlig liv her. Jeg synes ikke dette burde bli lovlig.
Gjest CamStatic Skrevet 12. desember 2009 #30 Skrevet 12. desember 2009 Kan ikkje slangane bli skada om dei får levande rotter og den slags? Kjem kanskje an på arten? Eg syns ikkje ein burde selje dyr i dyrebutikk, eigentleg. Trur det skjer meir impulskjøp, i tillegg får dyra som regel betre stell hjå oppdrettarar. Jo, det er høy sjans for at gnagere kan skade slanger ved levendeforing. Jeg snakket nettopp med en fra USA som mistet sin slange fordi hun lot en rotte være sammen med slangen i 1 døgn, og slangen ikke var sulten. Rotta hadde iløpet av natten forsynt seg av av slangen, og den døde av skadene 1 uke etterpå. De aller fleste som jeg snakker med i Norge er klar over risikoen ved levendeforing. Jeg har ikke et så godt innttrykk av eiere fra USA, men det ser ut til å bedre seg litt. De reptiler det er snakk om her hører ikke hjemme i Norge, og jeg kan ikke se for meg hvordan de skal kunne leve et godt og naturlig liv her. Jeg synes ikke dette burde bli lovlig. Det er morsomt å se folk bruke det argumentet. Hører kinesisk nakenhund til å Norge? Hva med Boerboel? Akvariefisk? araberhest? Fugler? hamster? kaniner? Tenk så kjedelig dyrehold ville blitt, om vi bare skulle hatt elghund, skogskatt og dølahest. Så klart så gjelder ikke spørsmålet mitt hvis du er veganer. Jeg er heller ikke særlig glad i å bruke andre dyr som eksempel på dette, fordi jeg er glad for det lille mangfoldet av dyrearter vi har i Norge hittil - men jeg bare spørr helt enkelt om hvordan tankegangen er på mennesker som sier "de hører ikke hjemme her i Norge/norsk fauna, så derfor bør de ikke være lovlige" Noen som kan gi meg et svar på dette? Reptiler skal uansett ikke i norsk natur. Det er en av de viktigste kriteriene for den nye loven - at reptilene som blir foreslått ikke skal kunne overleve i norsk fauna. På mange måter er det desto større grunn til å forby andre typiske kjæledyr i Norge fremfor reptiler, da de har gode sjanser for å overleve. Fremmede dyrearter kan gjøre vanvittige skader om de skulle klare å formere seg i nye områder. Australia er et godt eksempel på det. Rev, katt, dromedarer - få eksempler på dyrearter som gjør enorm skade på det naturlige dyrelivet/plantelivet. I Australia har de forøvrig tatt et totalforbud av kjæledyr som ikke er opprinnelig fra Australia, for å forhindre fler katastrofer. Et eksotisk reptil går i dvale så fort temperaturen går under 14 grader. Egg må ha en stabil temperatur på rundt 26-30 grader for å kunne klekkes, samt en viss prosentdel fuktighet. Norge har hverken høy luftfuktighet, eller en stabil 30 graders temperatur. De foreslåtte reptilene på positivlista utgjør overhode ingen trussel for norsk fauna og dyrelivet der. Reptilene vi har i terrarier i Norge lider overhode ikke hvis alle grunnregler er tatt hånd om fra eierens side. Det er utrolig lett å skape et riktig miljø hvis eieren bare gidder å bruke litt tid på å lese og lære av andre fra enten bøker eller internett. Jeg har et helt rom som jeg varmer opp til ca 28-30 grader om dagen, og som synker til ca 23-24 grader om natten. Dette skaper forholdsvis de samme stabile forhold som dyra mine originalt ville hatt om de bodde i naturen. Hvis noen krever høyere luftfuktighet enn andre, så løses dette lett med å bare fukte litt med spruteflaske i terrariet nå og da. Easy-peasy. Dyrene vokser, spiser, avler, klatrer, graver, og har det strålende bra.
Gjest mil Skrevet 12. desember 2009 #31 Skrevet 12. desember 2009 Var ikke grunnen til at de ble forbudt at det ikke fantes teknologi og utstyr til å gi dem et godt liv i Norge? Herptiler krever riktig temperatur, riktig luftfuktighet, og riktig sammensatt kosthold, noe som var bortimot umulig den gang loven ble vedtatt. Har jeg hørt. Isåfall er jo årsaken til forbudet borte for lengst, fordi man nå har relativt lett tilgjengelig god teknologi til å skape et kunstig riktig klima. Og jeg er enig i at herptiler trolig er langt bedre kjæledyr for litt "late" eiere enn en stakkars rotte som krever sosial omgang, hjernetrim og allslags stimuli. Med den lille kunnskapen jeg har om herptiler idag, er jeg for legalisering. Men dessverre har jeg begrenset kunnskap på området, så det er med forbehold.
Tabris Skrevet 12. desember 2009 #32 Skrevet 12. desember 2009 Det er morsomt å se folk bruke det argumentet. Hører kinesisk nakenhund til å Norge? Hva med Boerboel? Akvariefisk? araberhest? Fugler? hamster? kaniner? Tenk så kjedelig dyrehold ville blitt, om vi bare skulle hatt elghund, skogskatt og dølahest. Det blir litt som å si at man kan legalisere cannabis og andre "lettere" narkotiske stoffer fordi man har allerde tobakk og alkohol som er vel så skadelig som dette. Mitt poeng er mer at vi har allerede dyr som ikke egner seg som kjæledyr fordi de vanskelig kan gå løs (kanin, fugler, smågnagere) og som må holdes under svært begrensede og unaturlige forhold (i veldig små bur). For ikke å snakke om innekatter og hester som står alt for mye på bås. Det er ille nok i seg selv. Vi trenger ikke innføre enda mer slikt.
Elvira :) Skrevet 12. desember 2009 #33 Skrevet 12. desember 2009 Her må jeg si meg enig med Tabris. Slanger og andre eksotiske "kjæledyr" har det best i vill tilstand, d.v.s i den frie natur der de kommer fra. D.v.s ikke i Norsk fauna, og heller ikke innendørs i små, trange bur. Det samme gjelder jo smågnagere, innekatter og andre som har svært bregensede områder å bevege seg på, det er ikke naturlig for dyret å bli sperret inne på den måten. Jeg ser derfor ikke at argumentene for å legalisere reptiler er gode nok, og da med hensyn til reptilene. Man trenger ikke ha alt mulig, bare fordi det er så tøft å ha en slange i et glassbur til allmenn beskuelse. For selv om det helt sikkert for noen er en lidenskapelig interesse for reptiler som gjør at de absolutt må dra de med inn og putte de i glassbur, så er jeg rimelig sikker på at mange har dem fordi det både er kult og tøft å si at de har en slange.
Gjest CamStatic Skrevet 12. desember 2009 #34 Skrevet 12. desember 2009 Var ikke grunnen til at de ble forbudt at det ikke fantes teknologi og utstyr til å gi dem et godt liv i Norge? Herptiler krever riktig temperatur, riktig luftfuktighet, og riktig sammensatt kosthold, noe som var bortimot umulig den gang loven ble vedtatt. Har jeg hørt. Isåfall er jo årsaken til forbudet borte for lengst, fordi man nå har relativt lett tilgjengelig god teknologi til å skape et kunstig riktig klima. Og jeg er enig i at herptiler trolig er langt bedre kjæledyr for litt "late" eiere enn en stakkars rotte som krever sosial omgang, hjernetrim og allslags stimuli. Med den lille kunnskapen jeg har om herptiler idag, er jeg for legalisering. Men dessverre har jeg begrenset kunnskap på området, så det er med forbehold. Dette er helt riktig. På den tiden hvor reptiler faktisk var lovlige i Norge, så var det begrenset med kunnskap, ingen Internett, og lite (om noe i det hele tatt?) utstyr i dyrebutikker. USA var nok noe mer fremme enn Norge på akkurat dette. Det er visse ting av utstyr man må ha, som f.eks varmematter, UV lys og foggere (maskin som sprayer mykt duggregn, for dyr som krever høy luftfuktighet) Dette er trolig ting som overhode ikke fantes i Norske dyrebutikker på 60-70-tallet. Men nå har vi internett, vi har alt nødvendig av utstyr - så grunenne bak loven holder ikke lenger mål. Det blir litt som å si at man kan legalisere cannabis og andre "lettere" narkotiske stoffer fordi man har allerde tobakk og alkohol som er vel så skadelig som dette. Mitt poeng er mer at vi har allerede dyr som ikke egner seg som kjæledyr fordi de vanskelig kan gå løs (kanin, fugler, smågnagere) og som må holdes under svært begrensede og unaturlige forhold (i veldig små bur). For ikke å snakke om innekatter og hester som står alt for mye på bås. Det er ille nok i seg selv. Vi trenger ikke innføre enda mer slikt. Jeg ser ikke noe galt med cannabis lovlig, når alkohol er lovlig. Men jeg ville aldri ha røkt det selv. (av samme grunn til hvorfor jeg ikke røyker tobakk eller drikker alkohol.)Men men, la oss ikke gå inn på den diskusjonen her. Det er mye feilhold blant dyr overalt, det er jeg enig i. Her syns jeg det ofte er dyrebutikker, selgere og vitner som har ansvar til å fortelle hva som er et godt dyrehold. Jeg har sett dyrebutikker gi folk små musebur til rotter og sagt at dette er et fint rottebur. Dette er skammerlig! Og det er også derfor den nye dyrevernloven blir fin på dette. Hvis noen driver med opplagt dyremishandling i enten feilhold eller dårlig hold, så kan vi si ifra! Nå gjelder det bare for folk å bli flinkere på å si ifra om sånt. Og der igjen, om reptiler kun blir solgt av oppdrettere, så tror jeg mye av "skaden" allerede er unngått. Reptiler finnes allerede i Norge. I et svært antall. Loven respekteres overhode ikke av eiere, og loven forstås overhode ikke av de fleste personer. jeg har ikke hatt ett eneste menneske på besøk hos meg som har skjønt hvorfor jeg ikke kan ha dyra mine lovlige. Og hvorfor skal et mindretall av dårlige dyreeiere ødelegge for mennesker som behandler dem godt? Her må jeg si meg enig med Tabris. Slanger og andre eksotiske "kjæledyr" har det best i vill tilstand, d.v.s i den frie natur der de kommer fra. D.v.s ikke i Norsk fauna, og heller ikke innendørs i små, trange bur. Det samme gjelder jo smågnagere, innekatter og andre som har svært bregensede områder å bevege seg på, det er ikke naturlig for dyret å bli sperret inne på den måten. Jeg ser derfor ikke at argumentene for å legalisere reptiler er gode nok, og da med hensyn til reptilene. Man trenger ikke ha alt mulig, bare fordi det er så tøft å ha en slange i et glassbur til allmenn beskuelse. For selv om det helt sikkert for noen er en lidenskapelig interesse for reptiler som gjør at de absolutt må dra de med inn og putte de i glassbur, så er jeg rimelig sikker på at mange har dem fordi det både er kult og tøft å si at de har en slange. Reptiler er ikke kjæledyr. De er hobbydyr. På samme måte som at fisk, pinnedyr og tarantellaer ikke er kjæledyr, de er hobbydyr. Alle dyr har det nok "best" i vill tilstand i utgangspunktet. Men hva gjør man om naturlige habitater blir hugget ned slik at du skal få ha parkett i stua? I Borneo blir tusenvis av ville blodpytons slaktet hvert år pga slangekinn til dyre Gucci-vesker. For å ikke snakke om mengder av tigerpyton som går i samme skjebne. Fiji-iguanen er i fare for å bli utryddet på Fiji pga mangel av habitat. Iguaner i Sør og mellom-Amerika blir påjkørt av biler og forviller seg inn i storbyer, fordi de ikke har noe annet sted å gjøre av seg. Crested gekkoer var antatt for å være fullstendig utryddet for bare et par ti år siden - nå i dag er arten sikret pga private oppdrettere i hele verden. Og merk: PRIVATE oppdrettere. Ikke dyreparker. Og for å ikke snakke om alle artene som blir utryddet nesten daglig i Amazonas, slik at hele verdens mennesker skal få kjøtt. Pilgiftfrosker som kun eksisterer i visse områder i en gigantisk jungel. Så joda.. hadde herptiler kun eksistert i naturen, så ville det ikke vært mange forskjellige arter igjen. Jeg skulle gjerne dratt å sett på favorittdyrene mine i sitt opprinnelige område i naturen - men dessverre så råder krig, fattigdom, korrupt politi og opprørsbander der. Da er det mye tryggere for meg å ha leopardgekkoer og kongepytons i terrarier i stua, og observere dem der. Det er så ufattelig mange dyrearter som jorden ville vært tappet for, hvis det ikke hadde vært for dyrehager og private oppdrettere. Reptiler er også fullt mulig å introdusere ut i naturen også, selv om den har levd sine første måneder i fangenskap. De trenger ingen lærdom i hvordan å overleve - alt står skrevet i instinktene deres. Jeg har ikke mine slanger eller øgler fordi det ser "tøft" ut for utenforstående. Jeg elsker slanger, så klart er de tøffe! Det finnes ingen andre dyr i verden som ser ut som slanger, de har et helt eget kroppspråk, fantastiske mønster og farger - de er råtøffe! Det er absolutt kun for min egen glede at jeg har disse. Det er veldig få mennesker som jeg viser mine dyr til, pga loven. Uten mine dyr, ville livet mitt vært tomt og meningsløst. Og sånn vet jeg veldig mange andre også føler det. Jeg ser ingen grunn til hvorfor man ikke skal kunne ha dyr hjemme, som trives godt i fangenskap, som er lettholdte og ufarlige.
Tabris Skrevet 12. desember 2009 #35 Skrevet 12. desember 2009 (endret) Og hvorfor skal et mindretall av dårlige dyreeiere ødelegge for mennesker som behandler dem godt? Vi har nok ulike prinsipper til grunn her for hva vi anser som et godt dyrehold. For meg er all hold av dyr som ikke kan gå noenlunde fritt dårlig dyrehold. Hvis dyret er av en slik art at man må stenge det inne i små bur/akvarier/glassmonter, så mener jeg dyret ikke egner seg som kjæledyr/hobbydyr/husdyr. Endret 12. desember 2009 av Tabris
Gjest CamStatic Skrevet 12. desember 2009 #36 Skrevet 12. desember 2009 Vi har nok ulike prinsipper til grunn her for hva vi anser som et godt dyrehold. For meg er all hold av dyr som ikke kan gå noenlunde fritt dårlig dyrehold. Hvis dyret er av en slik art at man må stenge det inne i små bur/akvarier/glassmonter, så mener jeg dyret ikke egner seg som kjæledyr/hobbydyr/husdyr. Da tror jeg nok det er ingen poeng for oss to å fortsette å diskutere, og får bare være enige om å være uenige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå