Gå til innhold

Reptiler i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest CamStatic
Skrevet

Reptiler har vært et hett tema i media i de siste 2 årene, og det nærmer seg nå dagen rundt 30 harmløse herptiler (fellesbetegnelse for reptil og amfibier) vil bli lovlige.

Dyrevernalliansen gjør alt de kan for at herptiler skal forbli ulovlige, og kommer med den ene overskriften etter den andre "Lovliggjør reptiler, og mennesker vil dø!" "Reptiler i Norge lider!" "Hva syns du om slanger og øgler som nærmeste nabo?"

Samt en artikkel full av propaganda og fordommer, utsagn som de helt klart har bare plukket ut av lufta og har lite med sannheten å gjøre.

Så jeg spør dere her, hva syns dere egentlig? Har du lyst på en harmløs liten slange eller øgle eller frosk som hobbydyr? Ville dere godtatt om naboen som bodde vegg-i-vegg hadde hatt slike dyr hos seg? Ville dere som huseiere leid ut en leilighet til folk som hadde en slange eller øgle?

Litt sånn generelle tanker, hva tenker dere om dette?

Skrevet

Syns det burde vært lovlig for mange år siden.

Ved å ulovliggjøre slikt så ser man bare fler reptiler leve under grusomme vilkår. Ved å lovliggjøre dette så tror jeg mange fler reptiler vil få det mye bedre da eiere tør å dra oftere til veterinær

Skrevet

Jeg er så redd for slanger at jeg løper og hyler om jeg ser en stålorm til og med... Om noen i blokka hadde hatt en slange og den hadde kommet i rørsystemet og opp i doen hadde jeg spydd av skrekk. Jeg hadde aldri besøkt noen med slange. Jeg er altså ikke for at slanger skal være lovlige kjæledyr her... Øgler og frosker og sånn har ikke jeg et problem med, men ville ikke hatt en selv.

Gjest CamStatic
Skrevet
Om noen i blokka hadde hatt en slange og den hadde kommet i rørsystemet og opp i doen hadde jeg spydd av skrekk.

Det er allerede en kjempestor sjans for at noen i blokka di allerede eier et krypdyr av noen slag. Reptiler er mer vanlig i norske hus enn hva man skulle tro.

Og en slik hendelse ved at slangen stikker av og kryper opp av doen er så ufattelig sjeldent at du vil ikke tro det engang.

Folk som har slanger, er generelt flinke til å sette lås på terrariene sine. Dette er et must når man har slanger, da de er intelligente nok til å finne ut måter å åpne skyvedører på.

Slanger som stikker av, stikker sjeldent langt av. Jeg har selv hatt et par slanger på rømmen tidligere (før jeg skjønte hvor viktig det var med lås), og jeg har alltid funnet de kun 1-2 meter unna terrariet. Sjansen for at en slange vil krype inn i rørsystem (antageligvis via toalettet??) er nærmest en urealistisk hendelse som kanskje hittil har skjedd 1-2 ganger, såvidt jeg har hørt om. Og hvis man tenker seg om hvor mange slanger som finnes i fangenskap rundt i verden, så er sannsynligheten for at noe slik skal skje = 0.

Så jeg vet ikke, jeg.. Overhode ikke for å være ekkel på noen måte, men frykten din er irrasjonell og urealistisk. De aller fleste slanger som holdes i fangenskap i Norge er fullstendig harmløse for mennesker. Men jeg kan godt forstå at en fobi kan hindre deg i å tenke rasjonelt i en situasjon du måtte møte med slanger. Jeg er heldigvis så heldig at jeg ikke lider av noen som helst form for fobi, og jeg syns synd på deg som måtte leve med noe sånt. Det høres utrolig slitsomt ut.. Har du noensinne vært på tanken med å overkomme frykten?

Skrevet
Jeg er så redd for slanger at jeg løper og hyler om jeg ser en stålorm til og med... Om noen i blokka hadde hatt en slange og den hadde kommet i rørsystemet og opp i doen hadde jeg spydd av skrekk. Jeg hadde aldri besøkt noen med slange. Jeg er altså ikke for at slanger skal være lovlige kjæledyr her... Øgler og frosker og sånn har ikke jeg et problem med, men ville ikke hatt en selv.

Så fordi du ikke liker det bør det være forbudt? Jeg er heller ikke spesielt begeistret for reptiler, eller edderkopper eller skorpioner, men folk som liker det må da få lov å ha dem for det, dersom de tar godt vare på dem. Og dersom de blir lovlige er det lettere å ta seg skikkelig av dem.

Skrevet

Jeg trives rundt reptiler, syns de er behagelige vesner. Jeg er for legalisering. Da vil også mange skjulte reptiler i Norge få et mye bedre liv.

Skrevet

Vil gjerne ha reptiler og amfibier lovlig. Da kan jeg, med god samvittighet, kjøpe meg en skilpadde :) (Veldig glad i skilpadder...)

Skrevet

Jeg synes det skulle vært lovlig for lenge siden jeg og. Har så lyst på en gekko! De spiser insekt, harmløst.

Pga ulovligheten kjøper de som har reptiler gjerne alternative ting slik jeg har forstått det, som feks sand og kanskje mat/tilskudd som ikke er beregnet til bruk på den typen reptil, eller dyr i det hele tatt. Og ikke kan de dra til dyrelegen med de siden de er ulovlige. Sier seg selv at dette bare ikke funker, og noen reptiler mest sannsynligvis lider. Like greit å lovliggjøre dem.

Gjest CamStatic
Skrevet
Jeg synes det skulle vært lovlig for lenge siden jeg og. Har så lyst på en gekko! De spiser insekt, harmløst.

Pga ulovligheten kjøper de som har reptiler gjerne alternative ting slik jeg har forstått det, som feks sand og kanskje mat/tilskudd som ikke er beregnet til bruk på den typen reptil, eller dyr i det hele tatt. Og ikke kan de dra til dyrelegen med de siden de er ulovlige. Sier seg selv at dette bare ikke funker, og noen reptiler mest sannsynligvis lider. Like greit å lovliggjøre dem.

Jojo, i Norge så har man muligheten til å kjøpe akkurat det man ønsker av nødvendig utstyr til riktig type dyr. :) Ellers har vi diverse forums som vil peke deg i riktig retning (les, nettbutikk i utlandet) som selger nøyaktig det man trenger. Mye av mitt utstyr kommer blant annet fra USA og Sverige, og det er overhode ikke sykelig dyrt å kjøpe derfra. 4-5 måneders matskilde for de 3 gekkoene mine som spiser fruktmosblanding koster meg ca 400 kr. Så 400 kr for mat som holder i 4-5 måneder er vel langt ifra hva man vil kalle dyrt.. :) (disse kjøpes fra USA)

Skrevet

Reptiler er flotte men jeg sitter ikke på noen stor kunnskap om dem. Ser at enkelte er for legalisering pga at man trives rundt dem og liker dem. Jeg liker fugler også, strutser. Men saken er den at disse skapningene trives ikke i mitt selskap! Hvertfall ikke hjemme hos meg.

Men dette med at de vil få det bedre med tanke på at det blir en lov rundt de som allerede er ulovlig, kan vel stemme. Men siden jeg ikke vet noe om reptiler kan jeg si svært lite om dette,

men jeg stiller meg litt skeptisk.

Gjest CamStatic
Skrevet

Nå er det jo litt forskjell på å dra inn en struts i leiligheten, enn en liten leopardgekko da. ^_^

Struts kan man jo også holde i Norge, om man driver strutsefarm.

Skrevet

Jeg er for :) Har selv skilpadder.

Skrevet
Det er allerede en kjempestor sjans for at noen i blokka di allerede eier et krypdyr av noen slag. Reptiler er mer vanlig i norske hus enn hva man skulle tro.

Og en slik hendelse ved at slangen stikker av og kryper opp av doen er så ufattelig sjeldent at du vil ikke tro det engang.

Folk som har slanger, er generelt flinke til å sette lås på terrariene sine. Dette er et must når man har slanger, da de er intelligente nok til å finne ut måter å åpne skyvedører på.

Slanger som stikker av, stikker sjeldent langt av. Jeg har selv hatt et par slanger på rømmen tidligere (før jeg skjønte hvor viktig det var med lås), og jeg har alltid funnet de kun 1-2 meter unna terrariet. Sjansen for at en slange vil krype inn i rørsystem (antageligvis via toalettet??) er nærmest en urealistisk hendelse som kanskje hittil har skjedd 1-2 ganger, såvidt jeg har hørt om. Og hvis man tenker seg om hvor mange slanger som finnes i fangenskap rundt i verden, så er sannsynligheten for at noe slik skal skje = 0.

Så jeg vet ikke, jeg.. Overhode ikke for å være ekkel på noen måte, men frykten din er irrasjonell og urealistisk. De aller fleste slanger som holdes i fangenskap i Norge er fullstendig harmløse for mennesker. Men jeg kan godt forstå at en fobi kan hindre deg i å tenke rasjonelt i en situasjon du måtte møte med slanger. Jeg er heldigvis så heldig at jeg ikke lider av noen som helst form for fobi, og jeg syns synd på deg som måtte leve med noe sånt. Det høres utrolig slitsomt ut.. Har du noensinne vært på tanken med å overkomme frykten?

Vel, jeg har gått gjennom slangehuset i dyreparken flere ganger, med tanke på å ufarliggjøre situasjonen. Det er ikke like ille når de er i et bur de ikke kommer ut av. Er jeg forberedt er jeg mer rasjonell. Om jeg møter en slange uventet får jeg panikk. Hadde jeg møtt en slange i mitt hjem vet jeg nesten ikke hva som kunne skjedd. Ja, jeg vet det er utrolig usannsynlig. Jeg vet det er irrasjonelt, og at jeg bor i Norge, som har få slanger. Beklageligvis hjelper ikke det på frykten.

Er forresten et vann jeg før elsket å bade i som jeg nå ikke går ut i, fordi en venninne fortalte at hun har sett ormer i vannet. Jeg skjønner jo at det er lite sannsynlig at jeg skulle komme over noe i vannet, men sånn er det.

Hvis jeg skal holde meg litt til trådens tema heller, så skal jeg ikke nekte deg å ha slangene dine i et trygt bur, bare hold dem unna meg...

Skrevet (endret)
Nå er det jo litt forskjell på å dra inn en struts i leiligheten, enn en liten leopardgekko da. ^_^

Struts kan man jo også holde i Norge, om man driver strutsefarm.

Er jo forsåget forskjell på struts og kanarifugler og, men det betyr ikke at det er flott for en kanarifugl å sitte her hjemme hos meg.

Endret av Ket
Skrevet

Og jeg er så redd edderkopper og skolopendere at jeg kaldsvetter når jeg ser en. Men taranteller og skolopendere selges på hver eneste dyrebutikk. Kansje vil skal forby dem også? :filer:

Nei, jeg sier Ja til legalisering av reptiler i Norge, det er jo idiotisk slik lovverket er i dag. Det fører bare til at dyrene ikke får det stellet og veterinærhjelpen de kansje trnger fordi folk ikke tør innrømme at de har reptiler. Og flytter du til Sverige er det lov. Hvorfor skal vi være pottitlandet som sier nei til alt som nabolandene godtar?

Skrevet

Jeg er imot legalisering, for det første fordi jeg generelt ikke har noe til overs for å ta eksotiske dyr ut fra sine naturlige omgivelser og plassere de i et lite bur.

Det er svært få som har den kunnskapen som trengs til å holde reptiler på en forsvarlig måte, og selv om de skulle ha det, kan jeg virkelig ikke se nødvendigheten av holde slike dyr. Jeg har heller ikke noe til overs for fugler i bur når det er sagt.

Om det legaliseres, frykter jeg at vi vil se fler og fler av disse dyrene overleve og formere seg i norsk fauna, og det er svært lite ønskelig!

Argumentet med at tilværelsen blir bedre for de dyrene som er ulovlig innført til landet om det blir legalisert, synes jeg ikke holder. Det er en grunn til et forbud, og skal man benytte seg av denne argumentasjonen i andre sammenlignbare saker, så vil man se urimeligheten i det.

Gjest Cipheria
Skrevet

Det at nokon allereie gjer noko ulovleg, er vel ikkje ein god grunn til å legalisere det. Det er deira eige ansvar når dei gjer det slik.

Jeg er imot legalisering, for det første fordi jeg generelt ikke har noe til overs for å ta eksotiske dyr ut fra sine naturlige omgivelser og plassere de i et lite bur.

Det er svært få som har den kunnskapen som trengs til å holde reptiler på en forsvarlig måte, og selv om de skulle ha det, kan jeg virkelig ikke se nødvendigheten av holde slike dyr. Jeg har heller ikke noe til overs for fugler i bur når det er sagt.

Eg syns det er få som har gode kunnskapar om dyrehald generelt. Ein ser jo kor mange som ikkje greier å oppdra hundane sine, som nektar å kastrere katten, som puttar store fisk opp i små boller osv. Så det spørs om det hadde vore meir effektivt å jobbe med ein slags bevisstgjering. Men eg veit ikkje heilt korleis det skulle gått til..

Eg ser at dei dyra som allereie har det dårleg, ikkje gir god grunn for å legalisere fleire. Men igjen- eg kunne heller tenkt meg ei anna løysing enn å forby det. Og om reptil ikkje var lovleg, hadde dei sannsynlegvis berre kjøpt eit anna dyr og putta det i eit lite bur.

Om det legaliseres, frykter jeg at vi vil se fler og fler av disse dyrene overleve og formere seg i norsk fauna, og det er svært lite ønskelig!

(..)

Dersom det hadde blitt lovleg, hadde det vore snakk om artar som ikkje formeira seg så lett i Noreg. Kanskje med eit par unntak. Slike ting blir nøye vurdert ved ein evt legalisering.

Skrevet

Man kan ta med reptiler til dyrlegen selvom de er ulovlige i Norge.

Ser noen skriver det motsatte.

Dyrleger har ingen plikt til å rapportere eller blande seg inn i andres saker, de er der for å hjelpe et dyr - ingenting annet.

Mange er derimot redde for å dra til dyrlegen, nettopp for å bli oppdaget.

Har vært med å behandle mange forskjellige, ulovlige reptiler når jeg jobbet på dyreklinikken

Skrevet

Jeg er i mot det, da jeg ikke synes slike dyr har noe i et bur og gjøre! Jeg synes ikke f.eks slanger er spesielt hyggelige heller, men dette er som sagt ikke hovedgrunnen.

Jeg skjønner heller ikke poenget med å ha slikt i stua...

Skrevet
Syns det burde vært lovlig for mange år siden.

Ved å ulovliggjøre slikt så ser man bare fler reptiler leve under grusomme vilkår. Ved å lovliggjøre dette så tror jeg mange fler reptiler vil få det mye bedre da eiere tør å dra oftere til veterinær

Ok, men er det ikke bedre at et lite antall reptiler lever under grusomme forhold eller at et større antall må leve i et lite bur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...