monkeyhub Skrevet 24. november 2009 #1 Del Skrevet 24. november 2009 Hallo:) De fleste av veninnene mine har allerede startet med julebaksten, selv om vi enda ikkje har starta på desember. Eg synes dette er alt for tidlig, og kvir meg for å komme i julebesøk til de. Da må eg nemlig spise over 1 mnd gamle julekaker... Synes det er for gale, kan en ikkje vente til midten av desember med å bake? Da vil jo kakene være noe ferskere når julebesøkene begynner.. Skjønner jo at kakene holder seg godt i en tett boks, og at man baker når man har tid, men synes det er litt småekkelt å tenke på likevel.. Andre som har synspunkter?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gunnhild_* Skrevet 24. november 2009 #2 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg er helt enig med deg. Selv om enkelte kakeslag holder seg lenge i tett kakeboks, foretrekker jeg ferske kaker og begynner av den grunn ikke med julebaksten før tidligst i midten av desember.(helst et par-tre dager før julaften) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monkeyhub Skrevet 24. november 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg er helt enig med deg. Selv om enkelte kakeslag holder seg lenge i tett kakeboks, foretrekker jeg ferske kaker og begynner av den grunn ikke med julebaksten før tidligst i midten av desember.(helst et par-tre dager før julaften) Alltid kjekt når noen har det samme synet som meg;) En annen fin ting med å begynne bakinga senere er jo at en ikkje rekker å spise opp alt før jul:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #4 Del Skrevet 24. november 2009 Hallo:) De fleste av veninnene mine har allerede startet med julebaksten, selv om vi enda ikkje har starta på desember. Eg synes dette er alt for tidlig, og kvir meg for å komme i julebesøk til de. Da må eg nemlig spise over 1 mnd gamle julekaker... Synes det er for gale, kan en ikkje vente til midten av desember med å bake? Da vil jo kakene være noe ferskere når julebesøkene begynner.. Skjønner jo at kakene holder seg godt i en tett boks, og at man baker når man har tid, men synes det er litt småekkelt å tenke på likevel.. Andre som har synspunkter?? Det er jo ikke ekkelt! Så lenge kakene ikke har blitt dårlige har det jo ikke noe å si! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stillness Skrevet 25. november 2009 #5 Del Skrevet 25. november 2009 Også enig.Vil ikke ha kaker som har ligget lenge,og jeg syns at man merker det om kakene har ligget lenge uansett om de har vært i tett boks eller ei. Nei,heller starte litt senere og få ferske og gode kaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 25. november 2009 #6 Del Skrevet 25. november 2009 Tenker dere sånn på maten dere kjøper i butikken også? Jeg begynner som regel i andre uka i Desember, og tør vedde på at du ikke kjenner forskjell fra ei uke eller to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Stella Skrevet 25. november 2009 #7 Del Skrevet 25. november 2009 Julekaker smaker best før jul! Her koser vi oss med småkaker/pepperkaker i adventstiden, i jula går det mest i julemat/desserter, litt lefser (frysevare), Sarah Bernhard/kransekake (frysevare) og diverse konfekt. Ellers baker jeg en del brød og annen "brødmat" (aniskringler, julebrød med rosin/sukat, tørre vafler osv) som også tas fra frysen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 25. november 2009 #8 Del Skrevet 25. november 2009 Seriøst, hvem har tid eller ork til å stå å bake julekaker to-tre dager før julaften? Ugh... Og de aller fleste tørre kaker holder seg leeeenge! Synes ikke det er noe ekkelt i det hele tatt. Bakingen bruker å begynne i slutten av november/begynnelsen av desember. Serverer masse julekaker i førjulstiden, så vel som i romjula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 25. november 2009 #9 Del Skrevet 25. november 2009 Det meste av kaker og kjeks man kjøper i butikken er da like gammelt, så jeg ser ikke problemet. Er man redd for sånt må man jo lage alt man spiser fra grunnen av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monkeyhub Skrevet 26. november 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 26. november 2009 Det meste av kaker og kjeks man kjøper i butikken er da like gammelt, så jeg ser ikke problemet. Er man redd for sånt må man jo lage alt man spiser fra grunnen av. Sant nok, eg kjøper så godt som aldri kjeks og kaker i butikken. De inneholder for mye dritt. Når det er sagt så vil ikkje hjemmelagde kjeks inneholde noe som helst tilsetning (og det er jo kjempefint), men da holder de seg heller ikkje så lenge... Verdt å tenke på.. Som noen sa tidligere i denne tråden så vil en nok ikkje kunne smake forskjell på kjeks bakt med 1 ukes mellomrom, men det vil være forskjell på kjeks bakt rundt 20.11 og kjeks bakt rundt 20.12. Det må være opp til hver enkelt om en prioriterer andre juleforberedelser på denne tiden, og så heller ta bakingen når jula virkelig nærmer seg. Skulle bare ønskt flere prioriterte å servere ferske julekaker.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 26. november 2009 #11 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Sant nok, eg kjøper så godt som aldri kjeks og kaker i butikken. De inneholder for mye dritt. Når det er sagt så vil ikkje hjemmelagde kjeks inneholde noe som helst tilsetning (og det er jo kjempefint), men da holder de seg heller ikkje så lenge... Verdt å tenke på.. Tradisjonelle julekaker trenger ikke stort med tilsetningsstoffer, da dette er tørre kaker som holder seg lenge, og kakebokser er lagd for å være helt tette. Da jeg var liten fant jeg en gang en boks kaker fra året før, da vi pakket ut julepynt, og de smakte akkurat likt som da de var ferske. Endret 26. november 2009 av Glør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stapler Skrevet 26. november 2009 #12 Del Skrevet 26. november 2009 Jeg har ikke begynt julebaksten for kaker som skal oppbevares i boks, men jeg har begynt med kaker som kan fryser! Enkle grunnen til det var at jeg var sykemeldt en periode og hadde tid til å begynne bakingen. Resten av julebaksten starter jeg med lørdag 5 og lørdag 12 desember! Vi skal feire jul første gang her hjemme og da gidder jeg ikke å stresse så veldig rett oppunder jul... ;)Min mor pleide alltid å begynne tidlig i desember og det var aldri noe galt med baksten på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #13 Del Skrevet 26. november 2009 Jeg har begynt å bake, men så er jeg av typen som liker å kose meg med kakene hele adventstiden- ikke bare i jula. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Idnar på jobb Skrevet 27. november 2009 #14 Del Skrevet 27. november 2009 Julekakene som man kjøper på bakerier er ikke nødvendigvis tilsatt så veldig mye "dritt" som folk tror. Nå snakker jeg sånne julekaker som folk betaler i dyre dommer for på bakeriene. Men de begynner gjerne å lage de i august/septembet, for før jul har de ikke tid til sånne type kaker. Tørre julekaker tåler å stå en god stund før de spises. Så lenge hygienen på kjøkkenet/og oppi kakeboksen er god, så skal det ikke være noe problem! Jeg begynner i begynnelsen av desember å bake. Dette fordi jeg vil at kakene ikke skal være oppspist før jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå