Gjest ts Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Har tenkt å få meg en bærbar pc. Noen som har tips til maskiner som passer mitt bruk? Jeg trenger en maskin til tekstbehandling, nettsurfing, musikk/film-avspilling, god lagringsplass, rask. Den bør også kunne brukes til å spille spill.
Gjest ts Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Et ord til deg: MacBook Nja, har hørt så mye negativt om det. Har en del bekjente som har hatt mye trøbbel med Mac. Er derfor noe skeptisk til et slikt kjøp.
Gjest Gjest_Karianne_* Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Det er bare utrolig vanskelig å foreslå en pc til en person når det er så individuelle preferanser. Når du sier spill, hva mener du da ? Mener du msn spill, kabal, eller tetris ? eller mener du mer krevende fps spill , med en minimum 17" skjerm som inneholder et fett grafikkort slik at du kan spille mmorpgs og andre skytespill uten problemer ? Alle pcer funker for tekstbehandling, så det er ikke noe å tenke på. Programet må du oftest handle selv, kan hende works følger med. Officepakken må du kjøpe i tillegg og er dyr. Prosessor og harddisk gjør pcn rask, men det kommer jo an på hva du mener. Det samme med musikk, bilder og nettsrufing, spiller ingen rolle hvilken pc du har, det fungerer uansett. Anbefaler Intel processorer, Intel Core Duo for eksempel. Man kan lære mye av å lese rundt på nett, men kan ikke foreslå noe når det er ikke er så spesifisert, som jeg nevnte vedr. spill. Komplett.no er gode, og der handler jeg mesteparten av mine saker. God support og rask levering. Har også kjøpt bærbar rett fra Dell.no, der man kan velge egne komponenter til en viss grense, og får maskinen tilsendt innen 1 uke.
Gjest Gjest_Karianne_* Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 ... og helst min 2 gigabyte minne i tillegg hvis du ønsker en pc som ikke bruker 2 minutter på alt.
Gjest ts Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Det er bare utrolig vanskelig å foreslå en pc til en person når det er så individuelle preferanser. Når du sier spill, hva mener du da ? Mener du msn spill, kabal, eller tetris ? eller mener du mer krevende fps spill , med en minimum 17" skjerm som inneholder et fett grafikkort slik at du kan spille mmorpgs og andre skytespill uten problemer ? Alle pcer funker for tekstbehandling, så det er ikke noe å tenke på. Programet må du oftest handle selv, kan hende works følger med. Officepakken må du kjøpe i tillegg og er dyr. Prosessor og harddisk gjør pcn rask, men det kommer jo an på hva du mener. Det samme med musikk, bilder og nettsrufing, spiller ingen rolle hvilken pc du har, det fungerer uansett. Anbefaler Intel processorer, Intel Core Duo for eksempel. Man kan lære mye av å lese rundt på nett, men kan ikke foreslå noe når det er ikke er så spesifisert, som jeg nevnte vedr. spill. Komplett.no er gode, og der handler jeg mesteparten av mine saker. God support og rask levering. Har også kjøpt bærbar rett fra Dell.no, der man kan velge egne komponenter til en viss grense, og får maskinen tilsendt innen 1 uke. Får vel først si at jeg ikke har noe særlig peiling på det tekniske med pc'er. Jeg skal undersøke litt på nett og forsøke å lese meg til litt kunnskap. Så takker for innspillet:)
feuerstein Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 ...og når vi først er inne på bærbar pc. Trenger du egentlig bærbar pc? Hvis den uansett blir stående på samme sted hele veien får du mer for pengene med en stasjonær. Tastaturet er bedre, skjermen er bedre, harddisker er raskere, solen skinner hver dag, god ånde, billig alkohol osv. osv. Hvis du trenger bærbar fordi du skal ha den med deg rundt dukker det opp et nytt spørsmål: har du strøm der du er? Bærbare kan ha svært varierende batterikapasitet, og du betaler fort veldig mye mer for 6 timer enn for 2. Litt mer i samme gate: skal du bære den med deg hele tiden, eller blir den kjørt rundt som bagasje? 4 kg/44 cm bredde er ikke noe problem for en maskin som skal kjøres mellom to steder hvor du har skrivebord, men skal du bære den i hånden og sitte med den på fanget har du ikke lyst på noe som er særlig tyngre enn 2 kg. Stor skjerm er fint å jobbe på, men ikke bli forundret dersom sidemannen på flyet skjærer over strupen din med en vrengt colaboks dersom du drar opp en 18.4" på starten av en lang flytur. Har du noen anelse hvor mye penger du vil bruke? I min verden er det aller meste under 10,000 kr ubrukelig, men jeg kjenner flere som ikke ser noe poeng i å bruke mer enn 6,000. Man får i stor grad hva man betaler for, enten pengene går til raskere innmat, lavere vekt, bedre batteri og/eller mer solid konstruksjon.
charlott Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Nja, har hørt så mye negativt om det. Har en del bekjente som har hatt mye trøbbel med Mac. Er derfor noe skeptisk til et slikt kjøp. Merkelig at du har "en del bekjente" med MAC-problemer... Men, men, de om det...går du for en Dell i XPS-serien (eller tilsvarende) får du greit med resurser, i hvert fall til enklere spill.
feuerstein Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Merkelig at du har "en del bekjente" med MAC-problemer... Tja, hvis man husker på at Apple Inc. faktisk er pur ondskap konsentrert i selskapsform er det ikke så rart. På den annen side er jo unibodymaskinene rimelig solide og operativsystemet stort sett tilfredsstillende. I den grad jeg har vært borti problemer med maskinene har det vært slike som har fått appelsinjuice/te/kaffe over seg, i motsetning til Thinkpad tåler de ikke noe så elementært som væske på tastaturet.
Minttu Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...vilion-dv7-3010 De har en til en tusenlapp mer, som er litt bedre. Men hvor mye bedre og hvor mye det har å si vet jeg ikke.. Jeg trenger selv en ny bærbar som drar Sims 3, tror denne kan være noe. Er i hvertfall ganske så bra plass på den!
charlott Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Tja, hvis man husker på at Apple Inc. faktisk er pur ondskap konsentrert i selskapsform er det ikke så rart. På den annen side er jo unibodymaskinene rimelig solide og operativsystemet stort sett tilfredsstillende. I den grad jeg har vært borti problemer med maskinene har det vært slike som har fått appelsinjuice/te/kaffe over seg, i motsetning til Thinkpad tåler de ikke noe så elementært som væske på tastaturet. Ja, man kan måle hvor god en datamaskin er på det den ikke er bygd for, og hvor god den er til å løse de oppgaver den er bygd for å løse...
feuerstein Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Du mener drikke i tastaturet ikke er en relevant problemstilling for pcer? Nå kan jeg knapt huske sist jeg sølte oppi tastatur selv, men skal jeg dømme ut fra antallet bærbare jeg har skrubbet og tørket for andre virker det som noe som skjer rimelig ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå