Nuith Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Jeg er ifølge BMI "normalvektig", men kunne med fordel gått ned 5-10 kg. Noe jeg har veldig lyst til. Prøver å slanke meg, men det går bare ikke... Jeg spiser sunt og variert, men kan klarer bare ikke å slutte å spise når jeg først starter. Om magen så er så full at en eneste bit til gjør fysisk vondt, så har jeg fremdeles lyst på mer, og om jeg fremdeles har muligheten til å få mer mat 30 min senere (mulighet = er hjemme eller innenfor 10 min gåavstand til en matbutikk/kiosk) så klarer jeg ikke stå imot.. *sukk* Noen tips og triks for å forebygge dette? Jeg spiser jo så det gjør VONDT minst annenhver dag, og enda så godt jeg vet at jeg ikke bør gjøre det så klarer jeg ikke la være... Siden jeg spiser sunt, så går jeg jo ikke opp i vekt heller, den står bom stille.. Men er så irriterende å ha så lite selvkontroll.
Gjest Iah Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 (endret) Hva med å lage mindre mat ,slik at du ikke har mulighet til å spise masse etter at du er mett? Endret 24. november 2009 av Iah
Inger88 Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Kan jo være du spiser for å fylle et tomrom? Kan jo nevne en sykdom som heter overspisingslidelse(binge eating disorder). Vet ikke om du har den, men kan jo være en mulighet. Det finnes en god bok om det som heter; når mat blir en bessettelse. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=189148 Kanksje den kan hjelpe deg?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Høres ut som du sliter med overspising, aka en "sykdom". Om du absolutt ikke får den kontrollen du vil ha, kan det være lurt å få snakket med noen som jobber med slikt om det. Slet/Sliter med det samme. Jeg kan tygge i uendligheten, men er normalvektig med mer muskler enn de utrente. 23 BMI har jeg og. Jeg har sakte men sikkert fått mer kontroll alene, distraherer meg selv. Veldig viktig å pakke vekk middagsrester med en gang, og pakk de ned godt så de blir et ork å ta de frem. Server aldri på bordet heller, da er det mye enklere å ta et fat til. Om du spiser snop, hell bare litt opp i skålen, pakk resten godt vekk. Ikke bli skuffet om du spiser det opp til slutt innen en kort tid uansett. Men på denne måten blir kroppen mer vant til at nå er det tomt i skåla, om du skjønner noe av det Med en gang mathungeren slår til, gjør noe. Hopp tau, løp en tur rundt huset, sett deg ned med en hobby og lev deg godt inn i det. Kryssord og kanksje, da må hjernen jobbe litt hardere og kanskje gir litt slipp på mattanken. Det som hjelper meg en del er når jeg står med kjøleskapsdøra i hånden, da sier jeg, eller tenker hardt "NEI! Jeg har kontroll på meg selv". Så ta et glass vann. Er du gammel? Jeg fikk vesentlig mer kontroll når jeg bikket 20 enn hva jeg hadde i tennårene.
Inger88 Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Men det som er, er at viss det dreier seg om overspisingslidelse, så hjelper det ikke bare å ta bort symptomene, alså overspisingen, En må komme til buns i problemet. For det skyldes som regel noe annet en selve maten.
Chanel.No5 Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 (endret) Lag en matdagbok, skriv ned alt du spiser, drikker, følelser rundt måltidet. Begynne med å planlegge mat du skal spise dagen i forveien og hold deg til planen. Det virker kanskje som mye jobb, men du ønsker å stoppe og da krever det litt av deg også! Anbefaler på det sterkeste at du prøver å spise små regelmessige måltider, gjerne etter klokken til å begynne med. Måltidene skal være næringsrike og mette deg, men trenger ikke være større enn at de metter en ca 3 timer, så fyller du litt på igjen. Det er også virkelig å anbefale deg at du begynner å trene, dette kan virke positivt inn på tankegangen din, kan bidra med at du da blir litt mer påpasselig med hva du putter i munnen din og mengden. Endret 24. november 2009 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå