Gjest TS Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Hvor mye syns dere to voksne (og snart en baby) burde ha igjen hver måned etter at faste utgifter og mat er betalt? Altså hvor mye burde man ha igjen til sparing, klær, kino, uforutsette regninger osv. ? Prøver å sette opp budsjett for å regne på hvor stort lån vi har råd til
Inger88 Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi her er en link hvor du kan få litt tips om hvor mye det er "normalt" å bruke.
Eplefe Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Det kommer jo strengt tatt an på hvor mye dere tjener.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Jeg regner motsatt av deg. Det vi har igjen etter at nødvendige utgifter som lån, faste utgifter, mat, sparing osv er betalt, er det vi har igjen til mindre nødvendige utgifter klær, kino, ferie/fritid osv... Men jeg anbefaler deg å gå inn på sifo.no, og ta en kikk på standardbudsjettet deres. Det vil gi deg en pekepinn. (Du bør uansett ha en bufferkonto med 3 ganger månedsinntekt til uforutsette utgifter.)
Gjest TS Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Det kommer jo strengt tatt an på hvor mye dere tjener. Jo, det er klart, og jeg vet jo sånn ca hva vi kan få i lån, men vil også ha det litt romslig, spesielt nå som vi får barn. Har ikke lyst til å låne sånn at vi "bor oss i hjel". Han tjener ca 460 000,-, jeg mye mindre, bare ca 200 000,- (jobber ikke fullt).
Gjest TS Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Jeg regner motsatt av deg. Det vi har igjen etter at nødvendige utgifter som lån, faste utgifter, mat, sparing osv er betalt, er det vi har igjen til mindre nødvendige utgifter klær, kino, ferie/fritid osv... Men jeg anbefaler deg å gå inn på sifo.no, og ta en kikk på standardbudsjettet deres. Det vil gi deg en pekepinn. (Du bør uansett ha en bufferkonto med 3 ganger månedsinntekt til uforutsette utgifter.) Takk, bufferkonto har vi allerede
Eplefe Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 (endret) Dere har en inntekt på ca. 55000 i måneden? Trekk unna leie, sparing, regninger, og legg unna et ca-beløp ut i fra forbruk som dere kan ha som ekstra-sparing om dere bruker mindre i løpet av en måned, og så har dere det dere sitter igjen med som kan brukes til lån, mat, og så videre. Endret 24. november 2009 av Eplefe
Sissan Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Etter faste utgifter og mat, trenger dere jo strengt tatt ikke noe. Så da er det mer spørsmål om hvordan dere ønsker å leve. Tenker høyt Ferier - 1000 pr mnd Gaver (jul/bursdag etc) - 1000 pr mnd Spise ute/kafe-kino - 600 pr mnd Klær og sko - 2000 pr mnd (baby koster fort like mye i klær som mor og far etterhvert som begynner i barnehage og vokser fort) Sparing - 1000-2000 pr mnd Totalt 6-7000 pr mnd ...men det kommer jo an på hvor høye faste kostnader dere har (jeg har lagt inn bil/transport, alle kostnader til bolig, TV, forsikring, strøm etc der...) og hvordan dere ønsker å bo. Dere kan klare dere med mindre, og kose dere med mer.
Gjest TS Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Etter faste utgifter og mat, trenger dere jo strengt tatt ikke noe. Så da er det mer spørsmål om hvordan dere ønsker å leve. Tenker høyt Ferier - 1000 pr mnd Gaver (jul/bursdag etc) - 1000 pr mnd Spise ute/kafe-kino - 600 pr mnd Klær og sko - 2000 pr mnd (baby koster fort like mye i klær som mor og far etterhvert som begynner i barnehage og vokser fort) Sparing - 1000-2000 pr mnd Totalt 6-7000 pr mnd ...men det kommer jo an på hvor høye faste kostnader dere har (jeg har lagt inn bil/transport, alle kostnader til bolig, TV, forsikring, strøm etc der...) og hvordan dere ønsker å bo. Dere kan klare dere med mindre, og kose dere med mer. Takk for svar Var sånne svar jeg var ute etter. Etter å ha satt opp budsjett med faste utgifter + mat sitter vi igjen med ca 9500,- (det er med dagens rente da, og den kommer jo til å gå opp etterhvert) til de tingene du nevner hvis vi kjøper det huset vi har sett på, men da har jeg tatt ganske godt i på de fleste postene. Er det noen utgifter jeg har glemt da tro? Husleie (er borettslag) Lån MC-lån (skal evt. kvitte oss med denne, så da får vi 1700 ekstra i måneden) Bensin Årsavgift Forsikring Telefon Internett Mat Månedskort buss Strøm TV-lisens Studielån
Sissan Skrevet 27. november 2009 #10 Skrevet 27. november 2009 Evt. avgift til kabelselskap/parabol Abonnementer på avis eller magasiner Service på bil (3500 p.a. omtrent) Treningsmedlemsskap Legeutgifter Husk at forsikringen blir høyere når dere får egen bolig, og at dere bør tegne forsikring på barnet Barnehage bør inn i regnskapet, selv om det er ett år til det er aktuelt. Husk også at en av dere får 80% inntekt under permisjonen, og husk at vedkommende må sette av penger for å dekke tapte feriepenger året etter permisjonen, da man ikke tjener opp fulle feriepenger i permisjon. Så kan du legge til barnetrygd på inntektssiden fra 1 hele måned etter at babyen er født. Syns det ser ut som du har god oversikt og at dere får grei økonomi jeg. Men husk å regne lånerente på 7-8% minst...
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #11 Skrevet 28. november 2009 Hvor mye syns dere to voksne (og snart en baby) burde ha igjen hver måned etter at faste utgifter og mat er betalt? Altså hvor mye burde man ha igjen til sparing, klær, kino, uforutsette regninger osv. ? Prøver å sette opp budsjett for å regne på hvor stort lån vi har råd til Bør ha igjen? det komer jo an på hva. Eks hvor du bor. Bor du i leid bolig midt i Oslo,så sier det seg selv at du kan spare mindre enn om du leier en hytte ute på landet. Vi hadde 800.000 i fjor, og jeg sparer 10.000 i mnd. har boliglån,bil osv....
Sissan Skrevet 28. november 2009 #12 Skrevet 28. november 2009 Bør ha igjen? det komer jo an på hva. Eks hvor du bor. Bor du i leid bolig midt i Oslo,så sier det seg selv at du kan spare mindre enn om du leier en hytte ute på landet. Vi hadde 800.000 i fjor, og jeg sparer 10.000 i mnd. har boliglån,bil osv.... Poenget var vel at de skulle se hvor mye de burde ha igjen i forhold til hvor stort lån de kunne ta for å KJØPE. Og tar du hensyn til boligens pris med lån og husleie, spiller det vel mindre rolle HVOR du bor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå