Gå til innhold

Er kvante til å stole på?

FrøydisII

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og familien hans er folk som tror på homeopati og som bruker det. Selv er jeg oppvokst med en familie som er litt mer bestemt på type"leger og vitenskap", og har derfor ikke så mye erfaring eller vet ikke hvor mye jeg skal stole på homeopatien og lignende. Men for å komme til poenget, i de siste årene har kjæresten min vært veldig slapp, og han har vært mye syk, mye som følge av kyssesyken som han hadde som en stund siden. Så nå har han begynt å ta undersøkelser i en Kvantemaskin, den sier forskjellige ting de er allergisk mot, hva kroppen din mangler osv. Det jeg rett og slett lurer på er om disse undersøkelsene er verdt å stole på, er de bevist at er korrekte? Selv synes jeg at etter hver undersøkelse han er der på finne maskinen ut at det er noe nytt han er allergisk mot, og en ny sykdom han har. Og det gjør at han på en måte føler seg sykere å. Er litt skeptisk til hele kvanten, noen som kan noe om dette eller har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten min og familien hans er folk som tror på homeopati og som bruker det. Selv er jeg oppvokst med en familie som er litt mer bestemt på type"leger og vitenskap", og har derfor ikke så mye erfaring eller vet ikke hvor mye jeg skal stole på homeopatien og lignende. Men for å komme til poenget, i de siste årene har kjæresten min vært veldig slapp, og han har vært mye syk, mye som følge av kyssesyken som han hadde som en stund siden. Så nå har han begynt å ta undersøkelser i en Kvantemaskin, den sier forskjellige ting de er allergisk mot, hva kroppen din mangler osv. Det jeg rett og slett lurer på er om disse undersøkelsene er verdt å stole på, er de bevist at er korrekte? Selv synes jeg at etter hver undersøkelse han er der på finne maskinen ut at det er noe nytt han er allergisk mot, og en ny sykdom han har. Og det gjør at han på en måte føler seg sykere å. Er litt skeptisk til hele kvanten, noen som kan noe om dette eller har erfaring?

Hva i alleverden er en "kvantemaskin" ?

Om de har teknologi på star-trek nivå er det kanskje de samme personene som har holdt romvesene i skjul.

En slik maskin du beskriv eksisterer ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg må innrømme at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i det, men jeg har iallfall funnet ut at det ikke finnes noen dokumentert effekt av denne formen for behandling, og at den baserer seg på prinsipper som fysikere ikke finner noen grunn til å ta på alvor.

Så vidt jeg forstår av kvantemedisinernes egne hjemmesider, er dette en slags high-tech homeopati, og sannsynligvis like virkningsløs.

DEt er mye kvasivitenskaplig teknobabbel, men mangler substans. Man skulle tro at når noen tar seg bryet med å skru sammen et apparat som skal analysere kroppens vibrasjoner og stråling og whatnot, og reklamerer med at de kan finne ut hva som er galt fra dette, så ville det eksistere noen harde data som underbygget påstanden. Men det gjør det ikke, iflg artikkelen i forskning.no, iallfall.

http://www.forskning.no/artikler/2006/sept...r/1157445539.93

http://no.wikipedia.org/wiki/Kvantemedisin

Og så fant jeg en morsom link til det revolusjonære roteloftet/skeptikerskolen om kvantemedisin. http://www.virrvarr.net/blog/2008/08/10/sk...n-kvakksalveri/

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig skeptisk til det der ja. Jeg synes også det er rart om noen kan utvikle en slik superavansert maskin uten at det har noen bakgrunn eller anerkjennelse i de "vanlige" forskningsmiljøene, da det tross alt skal rimelig mye grunnkunnskaper innen fysikk, evt kvantefysikk og molekylærbiologi til. Og da bør jo resultatene og virkningsmåten til maskinen være lett å si noe om for disse forskerne. Hvis ikke homeopat-kvantefysikerne har en helt uavhengig skole da, som gjør forskningen deres utolkbar for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...