Gå til innhold

Hvor langt kan en bil gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og sambo diskuterer for dagen. Det er slik at jeg skal kjøpe meg bruktbil. Med lite peiling på bil, må jeg ty til hans erfaringer. Bilen jeg skal kjøpe skal koste mellom 50 000 -60 000. Så sier min samboer at jeg ikke bør kjøpe meg bil som har gått mer en 100 000 km. Men det ser ut til å bli vanskelig. Så til spørsmålet: hvor langt kan en bil gå? Jeg vet det er forskjell på en mercedes (som kan gå svært langt) og en Ford (som kanskje ikke går like langt), men sånn ca. tenker jeg på. ANYONE?

• 11 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig veldig forskjellig, det finnes ikke noe fasit svar. Helt avhegig av kjøring, slitasjer bla bla bla.. men du må nok opp i litt høyere km stand rundt 120 000 - 140 000 km :) lykke til

Anonymous poster hash: 4571f...855
Skrevet

Hei

Jeg og sambo diskuterer for dagen. Det er slik at jeg skal kjøpe meg bruktbil. Med lite peiling på bil, må jeg ty til hans erfaringer. Bilen jeg skal kjøpe skal koste mellom 50 000 -60 000. Så sier min samboer at jeg ikke bør kjøpe meg bil som har gått mer en 100 000 km. Men det ser ut til å bli vanskelig. Så til spørsmålet: hvor langt kan en bil gå? Jeg vet det er forskjell på en mercedes (som kan gå svært langt) og en Ford (som kanskje ikke går like langt), men sånn ca. tenker jeg på. ANYONE?

100.000 er den "magiske" grensa der biler generelt starter koste mer i vedlikehold. Selve bilen holder seg godt, men slitedelene varer ofte 100-120.000 km og så må de byttes ut. Da risikerer du å måtte ut med 8-25.000 i reparasjoner, i verste fall årlig, fremover. Så samboeren din refererer ikke til bilens levetid, men til kostnaden ved å ha den. Altså at en bil til 50.000 fort kan koste deg 70.000 innen et år er omme.

Om du har råd til en bil til 50.000 i innkjøp + 20.000 i rep første året så er du så trygg en kan bli. Har du kun råd til en bil til 25.000 + rep så kjøp en til 25.000. Er ikke mye vits i en bil som står i oppkjørselen 1/2 år fordi du ikke har råd til å fikse på den (om du kjenner en som kan skru eller selv skrur så blir utgiftene selvsagt mye lavere).

Eller du kan vurdere å kjøpe en nyere bil med lån. Men da får du jo låneutgiftene + verdifall å dekke, så om det blir billigere er usikkert (kan fort bli dyrere også). Bil koster rett og slett en 2-4000 i måneden i tillegg til bensin.

Anonymous poster hash: 771ba...8b6

Skrevet

10 år siden TS skrev innlegget sitt. Jeg er ganske sikker på at det har skjedd litt av hvert i livet til TS siden den gang.

Anonymous poster hash: ceb31...c34
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...