Christal Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Må spørre her inne for jeg er ikke SÅ veldig flink til å sy, lage ting. Jeg har innmat til store puter, ca 1 meter. Tenkte å sy trekk til dem, muligens bruke dem som sitte puter på gulvet. Hvilket stoff vil dere anbefale? Tykk bomull? Imitert skinn? Trenger tips og ideer, gjerne nettbutikker som selger slik stoff til å lage putevar til store puter, evt store putevar ferdig laget.
Grønt blad Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Kan ikke neo særlig om dette, men svarer likevel. Hvis de skal sittes på og må tåle røff behandling, så ville jeg valgt et møbelstoff. Selv føretrekker jeg (ull?), bomull (muligens forsterket med nylon el.) fremfor imitert skinn, og jeg imbiller meg at det også er lettere å sy, men jeg vet egentlig ikke om det faktisk er slik.
Christal Skrevet 24. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2009 Målte putene nå og de er 80x80 cm.. Møbelstoff er ingen dum ide. Har vært inne på tanken med litt imitert skinn.. Lett å vaske av og trekker ikke så mye støv.
lilleGrethe Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 møbelstoff er flott, men ofte også dyrt - vanligvis 800kr eller mer per meter for god kvalitet i ull. Men generelle tips er å velge et tykt, tettvevd stoff. Hvis stoffet er løsvevd, vil du enkelt kunne trekke det på skrå av vevingen, noe som ikke er bra for møbelstoff. Gode møbelstoffer har blitt testet på slitestyrke, som måles i Martindale. Møbelstoffer skal ha minimum 40 000 Martindale. Jeg ville valgt et stoff med enten ull eller bomull i miks med polyester eller et annet syntetisk stoff - det gir best slitestyrke.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Gode møbelstoffer har blitt testet på slitestyrke, som måles i Martindale. Møbelstoffer skal ha minimum 40 000 Martindale. Stoffer på 25 000 martindale er beregnet som hardbruk. Så noe mer en det er ikke nødvendig. Bestiller du stoff i møbelbutikk har alle stoffene minst 25 000 martindale. Så dette er det ingen grunn til å henge seg opp i. Men det du kan gjøre er å spørre møbelbutikker om de har noen utgåtte store stoffprøver. Jeg jobber på Skeidar, fra en leverandør er stoffprøvene på ca 200x150cm (noe rundt der hvertfall). Når disse går ut blir de hevet. Mange flotte stoffer i mange forskjellige farger. Så dette er jo da noe du evt kan få gratis. Eller så kan du kikke på stoff og stil i Drammen. Eller stoffogstil.no
Christal Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2010 Men det du kan gjøre er å spørre møbelbutikker om de har noen utgåtte store stoffprøver. Jeg jobber på Skeidar, fra en leverandør er stoffprøvene på ca 200x150cm (noe rundt der hvertfall). Når disse går ut blir de hevet. Mange flotte stoffer i mange forskjellige farger. Så dette er jo da noe du evt kan få gratis. Kastet sier du? Hmmm.. dette må jeg sjekke mere ut av... Takk for tipset!
Gjest Hobbysyer Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Imitert skinn er kanskje lett å tørke av, men det blir også veldig fort stygt. Har du sett damevesker av imitert skinn som har blitt brukt litt for lenge? Ytterlaget brekker og stoffet under blir synlig igjennom, og da er det absolutt ikke pent lenger. Jeg ville gått for noe kraftig stoff, f.eks. møbelstoff som nevnt her. Er du redd for at de skal bli for skitne og har evnene (evt muligheten til å få hjelp til det) ville jeg sydd i en glidelås. Ellers har jeg et par tips når det gjelder selve syingen. Skal trekket passe til en pute str 80x80cm og du ønsker den litt fast bør du sy putetrekket slik at det blir litt mindre, altså 78-79 cm alt etter hvor fast du ønsker den. Med fast mener jeg slik som puter med trekk selges i butikk. Hvis ikke blir trekket hengende litt løst utenpå, altså den får samme stil som en sengepute med putetrekk på. Og så ville jeg bare komme med et lite symaskintips siden du ikke virker overdrevent erfaren. Skal du sy i kraftig stoff med symaskin må du huske å bytte ut nålen til en nål som tåler kraftig stoff. Symaskinnåler selges etter numre, 80 er standardstørrelsen. Skal du sy i veldig tynne stoff skal nummeret være lavere, i kraftigere stoff skal nummeret være høyere. Det vil si at du trenger en nål i str 90 eller 100. Ta gjerne med en stoffprøve til sybutikken og hør hvilken størrelse de anbefaler. Da sparer du deg for mye frustrasjon, ødelagte nåler og slitasje på symaskinen. Ellers henger jeg meg på gjest og anbefaler Stoff og Stil, de har mye rart. De driver med internettsalg og har i tillegg butikk i Bergen og Trondheim også.
Gjest Minimi Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 Kastet sier du? Hmmm.. dette må jeg sjekke mere ut av... Takk for tipset! Jepp blir kastet. Noen ganger blir de spart litt på, før de blir kastet. Men dette er sikkert noe som varierer i de forskjellige butikkene. Men det er jo verdt å spørre. Hvis du har flaks, har de noen som ikke er kastet enda
lilleGrethe Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Da jeg jobbet på Tannum ble stoffprøvene solgt for 30kr, og de var som regel noe mindre, typisk 150x120cm. Men møbelstoffene er som oftest i bøker og da er de mye mindre - kanskje 30x20cm.
Christal Skrevet 13. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. januar 2010 Og så ville jeg bare komme med et lite symaskintips siden du ikke virker overdrevent erfaren. Skal du sy i kraftig stoff med symaskin må du huske å bytte ut nålen til en nål som tåler kraftig stoff. Symaskinnåler selges etter numre, 80 er standardstørrelsen. Skal du sy i veldig tynne stoff skal nummeret være lavere, i kraftigere stoff skal nummeret være høyere. Det vil si at du trenger en nål i str 90 eller 100. Ta gjerne med en stoffprøve til sybutikken og hør hvilken størrelse de anbefaler. Da sparer du deg for mye frustrasjon, ødelagte nåler og slitasje på symaskinen. Takk for tipset angående nåler til maskinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå