Gå til innhold

Krangler ikke så mye lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man krangler mye med partneren sin, hvordan skal man klare å slutte med det? Er det noen som har kranglet mye før, men klart å slutte med det uten at forholdet har tatt slutt? Hvordan har du klart det? tusen takk for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo litt ann på hvorfor man krangler, hva man krangler og hvordan.

Hvis begge ønsker å krangle mindre, det er egentlig bagateller begge hisser seg opp over og ingen går og bærer gnag i evigheter, så ja. Da tror jeg det er mulig å legge kranglingen av seg.

Skrevet

Telle til 10 før man sier noe.

Og så tenke "hva betyr dette om 10 år?" hver gang man vil slenge ut en bitende kommentar.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært sammen da, men jeg tror nye forhold er hetere både den ene og den andre veien de første årene.

I alle fall var det slik her i gården.

Vi kranglet masse de første tre til fem årene. Etter dette har kranglingen avtatt veldig. Vi tror det er fordi vi har blitt mer like, og fordi vi vet mer hva den andre mener uansett. Vi prøver nok også å tilnærme oss vanskelige tema på en måte som vi vet fungerer siden vi har prøvd mange måter å ta opp ting med hverandre på.

Hos oss har det vært jeg som har vært den "sinteste" av oss. Mens mannen er av den mer rolige typen. Så jeg har måttet lære meg å telle til ti, og å tenke er dette verdt en krangel før jeg lar det brake løs. Mens han har måttet lære seg at han ikke kommer unna en diskusjon lettere ved å være avvisende og svare unnvikende. Diskusjonene går lettere over om vi hører på hva den andre har å si, og tenker oss om før vi svarer.

Skrevet

Tror jeg også må lære meg å telle til 10. Problemet mitt er at jeg er ganske impulsiv i munnveien, so ord og gloser fyker gjerne ut før jeg i det hele tatt har tenkt meg om. Ikke bra! :nei:

Skrevet

Klart det går an :) I hvert fall hvis man vet at det stort sett er bagateller man krangler om og man kan greie å ta nødvendige diskusjoner på en saklig måte. Hvis den ene eller begge krangler og hisser seg opp som en "diskusjons/hersketeknikk" er man nødt til å endre på det, tror jeg. Vi krangler mye sjeldnere nå enn i starten av forholdet, og det har litt å gjøre med at vi er tryggere på hverandre også, at vi ikke tolker ting i verste mening fordi vi har lært at det ikke er MENT i verste mening (har litt å gjøre med personlig bakgrunn, usikkerhet osv). En kan også avtale at det er greit å be om timeout under en diskusjon, og heller ta opp tråden når man har roet seg litt ned og tenkt over argumentene. Ellers ser jeg ikke på det som noen krise å krangle av og til, men det er slitsomt å krangle ofte og kanskje ikke orke å ta opp ting fordi det resulterer i voldsomme krangler...

Skrevet

Som alle andre ting, går det ofte i perioder. Mennesket er ikke statisk, og det er selvsagt ikke relasjoner heller. Vi kan ha perioder der vi krangler daglig, men stort sett krangler vi svært sjelden.

Skrevet

Jeg tror det er litt snakk om personligheter også. Med eksen kranglet jeg (dog ikke han) MYE. Han irriterte meg noe så vannvittig, og jeg lot meg villig provosere. Med nåværende samboer har jeg ikke kranglet en eneste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...