Gå til innhold

Hva gjør man når en tenåring påstår til barnevernet at han blir banket hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt mye styr med eldstemann i huset. Over lengre tid har han påstått ovenfor venner at han har blitt banket hjemme av stefar og kastet ut av huset flere ganger. Dette har ALDRI skjedd! Der i mot har han stort temperament hjemme og truer med både det ene og det andre. Ved et par anledninger, da han var yngre og mer eller mindre "klikket" hjemme,holdt stefar armene hans i ro og ba han roe seg ned. Vi har vært hos lege, konfliktråd, familivernkontor og til slutt kontaktet vi barnevernet og ba om hjelp med tanke på løgnene hans og hvordan vi skulle takle hans oppførsel hjemme.

Selv om barnevernet prøver å forholde seg nøytrale og få alle fakta på bordet, mener de likevel at de to-tre anledingene vi prøvde å roe han ned er et overgrep (?????!!) mot han og unnskylder han derfor selv om han truer oss og de andre barna i huset med hans enorme sinne.

Vi anser oss som en rolig, harmonisk familie som tilbringer mye tid sammen. Den eneste som ødelegger denne harmonien, er eldstemann. Har sørget for henvisning til BUP i tilfelle han sliter med noe psykisk og/eller for at han kan ha en nøytral plass å sortere ut tankene sine.

Vi mistenker han for å si disse tingene i håp om å få seg hybel påspandert av barnevernet. Han er i alle fall fornøyd nå som de sier at det er det beste for han og at han trenger en pause fra oss (?!). De glemmer visst helt av at vi kontaktet de fordi vi trengte hjelp på grunnlag av løgnene hans og at han er i ferd med å ødelegge en hel familie.

Flere som har blandede erfaringer med barnevernet i slike tilfeller?

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet
Vi har hatt mye styr med eldstemann i huset. Over lengre tid har han påstått ovenfor venner at han har blitt banket hjemme av stefar og kastet ut av huset flere ganger. Dette har ALDRI skjedd! Der i mot har han stort temperament hjemme og truer med både det ene og det andre. Ved et par anledninger, da han var yngre og mer eller mindre "klikket" hjemme,holdt stefar armene hans i ro og ba han roe seg ned. Vi har vært hos lege, konfliktråd, familivernkontor og til slutt kontaktet vi barnevernet og ba om hjelp med tanke på løgnene hans og hvordan vi skulle takle hans oppførsel hjemme.

Selv om barnevernet prøver å forholde seg nøytrale og få alle fakta på bordet, mener de likevel at de to-tre anledingene vi prøvde å roe han ned er et overgrep (?????!!) mot han og unnskylder han derfor selv om han truer oss og de andre barna i huset med hans enorme sinne.

Vi anser oss som en rolig, harmonisk familie som tilbringer mye tid sammen. Den eneste som ødelegger denne harmonien, er eldstemann. Har sørget for henvisning til BUP i tilfelle han sliter med noe psykisk og/eller for at han kan ha en nøytral plass å sortere ut tankene sine.

Vi mistenker han for å si disse tingene i håp om å få seg hybel påspandert av barnevernet. Han er i alle fall fornøyd nå som de sier at det er det beste for han og at han trenger en pause fra oss (?!). De glemmer visst helt av at vi kontaktet de fordi vi trengte hjelp på grunnlag av løgnene hans og at han er i ferd med å ødelegge en hel familie.

Flere som har blandede erfaringer med barnevernet i slike tilfeller?

Hvor gammel er ungdommn? La han prøve seg på hybellivet? kommer sikkert fort hjem til a mor:-)

Skrevet

Hvor lenge har stefar vært inne i bildet?

Jeg har hørt at steforeldre ikke skal være oppdragere i den forstand foreldre er det. Selvsagt kan de guide og være veiledere, men straff og irettelse bør foreldrene ta seg av.

Mao burde det være du som tok deg av sønnen. Jeg tror ikke jeg ville likt å se at min sambo holdt fast min sønn, ikke sønnen heller. Det skulle JEG ha gjort.

Sånn sett så skjønner jeg at sønnen din føler det som et overtramp...

Skrevet

Man gjør ikke noe. Om han innbilder seg at det er så mye friere og bedre å bo hos fosterforeldre/ungdomshjem/hybel alene, så la ham prøve.

Barnevernet må bevise at han snakker sant. Jeg ville bare sagt at han juger, og at de får finne en løsning om de mener han ikke kan bo hjemme.

Det kan da bli en wake up call for ham..

Skrevet
Hvor lenge har stefar vært inne i bildet?

Jeg har hørt at steforeldre ikke skal være oppdragere i den forstand foreldre er det. Selvsagt kan de guide og være veiledere, men straff og irettelse bør foreldrene ta seg av.

Mao burde det være du som tok deg av sønnen. Jeg tror ikke jeg ville likt å se at min sambo holdt fast min sønn, ikke sønnen heller. Det skulle JEG ha gjort.

Sånn sett så skjønner jeg at sønnen din føler det som et overtramp...

Stefar har vært inne i livet hans i 7 år. Jeg følte nok det var godt å få en mann livet til å bidra med oppdragelse, men etter hvert ble dette i hovedsak overlatt til meg. Nå har han heller ikke til vane å holde fast sønnen min heller. Dette har skjedd 3 ganger de første 5 årene, og ikke etter det. Det har skjedd fordi han har mistet kontroll over temperamentet sitt og slått rundt seg m.m. og hvor vi rolig har bedt han roe seg ned. Ingen god følelse uansett for noen av partene dog...

Skrevet
Man gjør ikke noe. Om han innbilder seg at det er så mye friere og bedre å bo hos fosterforeldre/ungdomshjem/hybel alene, så la ham prøve.

Barnevernet må bevise at han snakker sant. Jeg ville bare sagt at han juger, og at de får finne en løsning om de mener han ikke kan bo hjemme.

Det kan da bli en wake up call for ham..

Ja, vi har valgt å la han flytte ut. Han stakk av hele tiden og jeg er helt utslitt av våkenetter og å kjøre og lete etter han. Ikke på en slik måte man ønsker at de skal flytte ut, men vi er helt utslitt og det har vært tøft for alle i huset å ha han i nærheten. Jeg er virkelig, virkelig glad i sønnen min, men kjenner bare at jeg knapt har helse til mer.

Blir nok å sende en lengre kommentar til barnevernet. Vondt likevel å måtte forsvare slike beskyldninger.

Har også hørt via andre at mange ungdommer skaffer seg "gratis" hybel ved å gjøre slikt mot familiene sine, og vet av et par andre eksemplarer. De aner ikke hva de gjør mot familiene sine!!

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet iht KGs regler.

MissStiles, mod

Endret av MissStiles

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...