Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Vi er en familie med to voksne, en treåring og en på 9 mnd. Vi bruker ca 1200 - 1500 kr i uka på mat/husholdning i uka. Vi handler bare en gang i uka og skriver ned middagsliste og handleliste for en uke av gangen. Jeg synes dette er ganske mye, men vet ikke helt hva jeg skal spare inn på. Hva er vanlig husholdningsutgift for en slik familie?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Jeg synes egentlig ikke det høres spesielt mye ut, selv om det antagelig er mulig å bruke enda mindre. Kommer an på hvor dyr eller billig butikk dere har tilgang på, og hva slags mat dere kjøper. Jeg syns jeg sparer endel på å spise lite kjøtt (og kjøpe i store frosne pakker, selv om det går litt utover kvalitet og utvalg, så ville valgt annerledes om jeg syntes jeg hadde råd), lage det meste fra bunnen (fordi noen basisvarer kan brukes til "alt", kan kombineres med mye forskjellig av råvarer og er billige sammenliknet med halvfabrikata) og på å bo et sted hvor vi har andre butikker enn Bunnpris... Og når det gjelder husholdningsprodukter synes jeg det kan lønne seg å kjøpe litt dyrere kvalitetsprodukter som er drøye og som jeg bruker opp, enn butikkvarer, ellers kjøpe stort av det man kan. Men som sagt synes jeg ikke det høres ut som dere bruker spesielt mye. VIl tro det går an å spare inn 500-1000 (kanskje litt mer hvis dere bruker 1500 i uka) kr i mnd avhengig av hvor mye vaner dere kan endre, men spørs om dere synes det er verdt det.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Vi er bare 2 voksne og vi bruker samme beløp som dere i uken. Er jammen dyrt med middag hver dag!
Heart7086 Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Vi er en familie på 3(annenhver uke 4), handler 2 ganger i uka. I snitt bruker vi vel 500,- hver gang, altså ca 1000,-. Vi kjøper en del billig-produkter på ICA(F.eks drikker vi ikke vanlig cola, men champagne-brusen til Euro Shopper. Både fordi den er billigere, men og fordi vi synes den er bedre.) Kjøper opp mye når de har forskjellige tilbud, og drar en gang i blandt til grensa for å handle(GÅr mest i kylling og kjøtt der). Vi har 3 butikker her vi kan bruke. F.eks kjøper vi egg mye billigere på Coop, 18 pakning. Kjøttdeig er billigst på REMA 1000, osv, osv.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Vi er to voksne og setter av ca 1200-1300 i uken på mat, men vi bruker ofte mer. Vi handler stort sett på Rema i tillegg til frukt-og-grønt-abonnement (250 kr). Vi syns dette blir for lite og kommer til å oppjustere matbudsjettet med ca 500 i uken. Grunnen til at vi gjør dette er at vi ønsker å kjøpe bedre råvarer og å spise mat vi liker bedre. Ingen av oss liker frossenmat eller halvfabrikata som Toro, og det var nok derfor budsjettet sprakk hver måned. Det går selvfølgelig an å spise sunn og god mat (ikke Toro) for mindre penger også, selv om vi ikke får det til. Vi kjøper helt vanlig mat og det går mye egg, melk, ost, spekemat og (ganske lite) rent kjøtt og fisk. Vi bruker også mye basisvarer som mel og bakevarer, nøtter, rosiner, hele korn, frø, fløte, smør, olje, ulike sauser og hermetikk. Vi kaster også svært sjelden mat. Jeg må si det er en lettelse å akseptere at god mat ofte koster penger og heller bare betale mer, enn å sprekke budsjettet hver måned og ende opp med dårlig samvittighet. Jeg tror ikke vi hadde brukt noe særlig mer på mat om vi hadde hatt et barn.
Gjest Miam Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Vi er to voksne, studenter dog, og bruker vel 500-700 kr på mat i uka, men det kommer jo an på da, om vi planlegger en "luksusmiddag", eller om det bare går i halvfabrikata den uka. Prøver å handle bare en dag i uka, men melk og brød går det jo fort tomt av, så det blir av og til en helgehandel også. Prøver å kjøpe ting på tilbud og sånn, også handler vi på Rema 1000 eller Coop Extra.
Gjest tyttebær Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Vi er to personer! For en uke siden gikk jeg igjennom ktoutskrifter fra det siste halve året! Den siste måneden har jeg vært "flink" og handlet for bare 1000 kroner i uka. Torsdag er den store handledagen. Da har jeg skrevet menyliste for hele uken, så handler inn det meste jeg trenger. Når jeg betaler tar jeg 1000 totalt! Sånn at de pengene jeg får ut da skal holde helt til neste torsdag igjen. (F.eks til påfyll av melk og brød, osv) Før jeg begynte å tenke over innkjøpene lå vi på ca 7000 kroner i mat i måneden! Horribelt? JA! Var veldig uplanlagte kjøp. Kjøpte kylling på tilbud, men hadde ingen kylling til middag og kyllingen gikk i bosset for plutselig var holdbarhetsdatoen gått ut! Mye bortkastet penger? JA! Så jeg er veldig fornøyd med 1000 kroner i uken. Burde ha vært mindre òg forsåvidt! Det hender jo at vi ikke bruker alt, da putter jeg det resterende på en sparebørse, så blir sikkert en fin sum der tilslutt!
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Vi er to personer, og bruker 2-3 000 i uka. Vi kjøper brød fra bakeri, kjøtt og fisk fra ferskvaredisk, gode viner i helgene, og en god del annen spesialmat. Vi lager all mat fra grunnen, og fokuserer på gode og økologiske matvarer. Handler to gang i uka, en gang på Meny, og en gang på et stort ferskvaremarked. Det blir jo en prioritering - man kan alltid bruke mer eller mindre på mat, i stedet for andre ting.
Gjest Single, 33 Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Vi er bare 2 voksne og vi bruker samme beløp som dere i uken. Er jammen dyrt med middag hver dag! Jeg er 1 person, og bruker ca kr 3.000,- på mat og drikke/mnd. Lunch eller middag ute kommer i tillegg. Men både dere og jeg burde kunne klare å redusere beløpet.
Gjest fru Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Her er det stor forskjel på hverdag og helg. På hverdagene kanskje 1000 kr for 2 pers. I helgen omtrent det samme siden vi kjøper dyrere mat. Så 2000 kr uken, altså 8000 kr måneden ? Jeg er 1 person, og bruker ca kr 3.000,- på mat og drikke/mnd. Lunch eller middag ute kommer i tillegg. Men både dere og jeg burde kunne klare å redusere beløpet.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Vi er 2 voksne, og 2 tenåringer, og vi bruker ca 1500 kr uken på mat, pluss at det går med 200-500 kr uken til husholdning. (Toalettpapir, vaskemiddel, skyllemiddel, hygieneprodukter osv) Totalt 1700-2000 kr uken, men det må sies at vi har "fordyret kosthold" på grunn av matintoleranser, og har ca 1500 kr mnd i merkostnader til mat i forhold til "normalkost".
pittie Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Jeg og min samboer bruker 4000,- av lønnen hver måned på mat, så 1000,- uka. Vi lager all maten selv fra bunnen av, og har finere middager 1-2 ganger i uka. Snacks og brus er ikke i denne summen, ettersom vi gir "ukepenger" til oss selv for å ha full kontroll på økonomien.
Gjest Agurkolat Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Vi er to stykker som har 3000kr. i måneden og bruke på mat, altså 750 kr i uka. Har vel sånn ca maks 80 kr. og bruke på kvar middag, når me trekt i frå kostnader til brød, mjølk og andre husholdningsting. Me bruker sjeldent opp heile budsjettet, og da resterandes ligg me i spareboksen vår. Me handler forresten ein gong i veko, og prøver og kjøpe da billigaste, me lagar handleliste for ei veka, og sett opp kor mykje kvar middag koster, så har me full kontroll
Gjest Lisemor :) Skrevet 25. november 2009 #14 Skrevet 25. november 2009 Vi er en familie på 5 stykker (2 voksne + 3 barn i alderen 3 til 10 år) og vi bruker 1500 kr i uka på mat. Er det ekstra mye husholdningsartikler som må kjøpes inn er vi oppe i 1700-1800 kr. Vi handler 1 gang. Jeg skriver ukesmeny noen ganger, men ikke alltid. Har funnet ut at i den store sammenhengen havner vi stort sett på samme beløp uansett. Hver søndag har vi en finere middag m/dessert Ellers variert og sunn hverdagskost! Jeg har testet ut endel butikker, og selvsagt er det STORE forskjeller. Vi unngår kjeder som ICA, KIWI, RIMI, JOKER, BUNNPRIS etc. Vi handlet bevisst på REMA i flere år, men har nå funnet ut at de er blitt mye dyrere enn før! Selvsagt har de gode priser på enkelte matvarer, men jeg synes også at utvalget er dårlig i tillegg til at varene alltid har dårlig dato. Vi handler derfor kun på Obs Stormarked. Alltid ferske varer med laaang holdbarhet - stort utvalg og drøssevis av merkevarer på tilbud - ALLTID! De er helt klart blitt billigere enn Rema Gøy å lese hva andre har som matbudsjett!
Renesmee Skrevet 25. november 2009 #15 Skrevet 25. november 2009 Hvor mye man bruker vil jo variere utifra hvilke vaner man har. Spiser man knekkebrød istedet for brød er det noen kroner å spare på det. Kutter man ut brus, snacks og godteri er det noen kroner å spare der. Unner man seg yoghurt kan man kutte ut denne for å spare noen kroner på det - osv.osv. Jeg synes ikke det er viktig hvor mye man bruker på mat, så lenge man vet med seg selv at det man handler er ting man trenger og unner seg selv. Man skal ikke bytte ut brød med knekkebrød bare for å spare penger dersom man har råd til å spise brød. Man skal unne seg brus og snacks i helgene hvis man har råd, og man skal unne seg en yoghurt til frokosten hvis det ikke kniper. Det er noe helt annet dersom det er slik at dyre matvaner gjør at man ikke klarer å holde trutt med andre faste utgifter. Men jeg synes det er viktig å ikke sammenligne seg selv og sine utgifter på mat med andres utgifter. Det er ikke sunnt å bare drikke vann og spise knekkebrød og nudler heller, selv om det ser utrolig bra ut på papirer at man bare bruker 2000 kroner i måneden på mat. Jeg synes heller ikke matbudsjettet deres var høyt:)
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #16 Skrevet 25. november 2009 Jeg bor alene. Handler 1-2 ganger i uka, og handler mat for 5-600 kr.
Gjest Mann på 44 Skrevet 26. november 2009 #17 Skrevet 26. november 2009 Vi er en familie med to voksne, en treåring og en på 9 mnd. Vi bruker ca 1200 - 1500 kr i uka på mat/husholdning i uka. Vi handler bare en gang i uka og skriver ned middagsliste og handleliste for en uke av gangen. Jeg synes dette er ganske mye, men vet ikke helt hva jeg skal spare inn på. Hva er vanlig husholdningsutgift for en slik familie? Synes ikke dette var mye. Vi er to voksne og en gutt på 10. Vi bruker vel mellom 2000 og 3000 i uken. Dette er imidlertid også inkl dopapir etc.
zuperduper Skrevet 28. november 2009 #18 Skrevet 28. november 2009 Synes ikke det hørtes mye ut, men er målet å bruke minst mulig, er det sikkert rom for innsparinger Vi er 2 voksne, med barn i slutten av tenårene annen hver uke. Vi har et matbudsjett på 7500 kr/mnd. Inkludert i dette er hygieneartikler og vaskeprodukter man får kjøpt i matbutikker. Vi kjøper det vi har lyst på, lager alle middager fra bunnen av, og har et variert og rimelig sunt kosthold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå