Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som det nærmer seg jula, så lurer jeg litt på hvordan jøder tenker om at vi kristne mente at jesus er messias. Men hva tenker jøder om jesus da? Er det sånn at jøder flest fnyser av jesus og mente at det var riktig og korsfeste denne "gudbespotteren", eller er jøder flest av den oppfattning at det var galt av dem å henge jesus på korset og faktisk kan si unnskyld til oss andre?

Hva tror dere? For å være ærlig så har jeg ikke peiling så jeg må spørre en som kan litt mer om dette enn meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå som det nærmer seg jula, så lurer jeg litt på hvordan jøder tenker om at vi kristne mente at jesus er messias. Men hva tenker jøder om jesus da? Er det sånn at jøder flest fnyser av jesus og mente at det var riktig og korsfeste denne "gudbespotteren", eller er jøder flest av den oppfattning at det var galt av dem å henge jesus på korset og faktisk kan si unnskyld til oss andre?

Hva tror dere? For å være ærlig så har jeg ikke peiling så jeg må spørre en som kan litt mer om dette enn meg.

En ortodoks jøde vil si at han var en Gudsbespotter, og fortjente straff.

En som er jøde mest i navnet vil vel kunne be om tilgivelse om vi ønsket det.

En Jesustroende jøde vil si som alle kristne at det var for å ta straffen for alle våre synder at han døde. Det var tross alt derfor han kom til jorden, for å åpne veien til himmelen.

Skrevet

Tror ikke de syns noe om det. Jeg tror jøder respekterer kristnes tro og aksepterer at de mener at Jesus var messias. Selv om det ikke tror det selv kan jo andre det. Jeg opplever Jøder som veldig fredelige mennesker (please ikke kom med noe israel kommentarer).

Skrevet

Jødene tror Jesus var en helt vanlig fyr. Jesus spiller ikke noen rolle for jødene. De ser på Jesus omtrent som kristne ser på Muhammed.

Jeg lurer dog litt på hvorfor i alle dager dagens jøder sulle be om unnskyldning for noe som deres forfedre gjorde for 2000 år siden? Det er jo som om britene skulle be deg be om unnskyldning for hva vikingene gjorde.

Skrevet

Årsaken til at jødene burde bedt om unnskyldning for henrettelsen av jøden jesus er vel like relevant som da paven ba om unnskyldning for bannlysningen av gelleleo gellelei i forfjor.

Den katolske kirke har gjort mye urett gjennom tidene, derfor er det på sin plass at paven ba om unnskyldning for den uretten som ble begått for sekshundre år siden.

Eller mener du at siden bannlysningen skjedde for sekshundre år siden så behøver vi ikke si i dag at det var galt?

Skrevet

Det er forskjell på å si at noe er galt, og å be om unnskyldning. Gannske innlysende... Jeg synes det er helt evneveikt med denne nye trenden med at man skal unnskylde for alt mulig man ikke har gjort.

Har man gjort noe galt, bør man be om unnskyldning. Men om det er -noen andre- som har gjort noe galt, og som man selv ikke på noen måte kan noe for eller kunne ha forhindret på noe som helst vis, hvorfor i alle dager skal man da be om unnskyldning? Det er kun den som har gjort noe galt som kan be om unnskyldning.

Synes du at du har skyld for vikingenes herjinger? Synes du at du bør be om unnskyldning for dette? Neppe. Betyr det at du ikke synes det var galt å voldta, plyndre og herje? Neppe.

Skrevet
Årsaken til at jødene burde bedt om unnskyldning for henrettelsen av jøden jesus er vel like relevant som da paven ba om unnskyldning for bannlysningen av gelleleo gellelei i forfjor.

Den katolske kirke har gjort mye urett gjennom tidene, derfor er det på sin plass at paven ba om unnskyldning for den uretten som ble begått for sekshundre år siden.

Eller mener du at siden bannlysningen skjedde for sekshundre år siden så behøver vi ikke si i dag at det var galt?

Men hvis ikke Jesus ble hengt på korset detter hele bunnen ut av kristentroen. Den bygger jo på at Jesus døde for alle menneskers synder.

Så hvorfor skal de be om tilgivelse for dette?

Jesus sa jo selv at han tilgav dem. Så for meg er dette en merkelig problemstilling.

Å be om tilgivelse for det mest fantastiske som har skjedd menneskeheten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...