Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #81 Skrevet 28. november 2009 Så klart du må tåle motsnakk og reaksjoner når man kommer med generelle negative uttalelser med tynne argumenter mot en gruppe mennesker som sliter. Det blir som å si til en afroamerikaner som sliter økonomisk og kun har familie og venner som kjemper hardt for å komme seg utav det at "jeg tror det har noe med den dårlige holdningen til afroamerikanere å gjøre" og når du får en negativ reaksjon sier du "typisk afroamerikanere å reagere, jeg mente jo ikke DEG". Jeg må nesten le...generelle negative uttalelser. Når er det lov å si noe negativt da? Jeg tåler da motsnakk. Det jeg sier er jo som fjæra som blir til fem høns. Forøvrig har du helt rett i at det er det samme å kritisere uføretrygdede som å kritisere mørkhudede. Argumentene mot en er akkurat de samme.
Snop Skrevet 28. november 2009 #82 Skrevet 28. november 2009 Jeg må nesten le...generelle negative uttalelser. Når er det lov å si noe negativt da? Så klart du ler, du forstår det tross alt ikke Det er lov å si noe negativt når man samtidig viser at man skjønner hva man snakker om, og man velger ordene sine med omhu.
Snop Skrevet 28. november 2009 #83 Skrevet 28. november 2009 oops, mente gjerne "generaliserende", var det derfor du ikke forstod hva jeg mente?
Pjukset Skrevet 28. november 2009 #84 Skrevet 28. november 2009 Dette er typisk og nettopp det som skjer om man kritiserer uføretrygdede. Ett typisk eksempel er at man blir stemplet for å tro det verste om ALLE uføretrygdede. Så blir de jo selv skånet... Det vil aldri skje noen endringer når man har sånne frontere av uføretrygden. Når du blander inn trygdede med ord som "dårlige holdninger" og "oppdragelse", så må du regne med reaksjoner. Ikke minst når gullkort som "noen blir uføre for å ta hevn". :dåne: Som jeg har spurt deg om tidligere, hvorfor tror du at folk ønsker å være trygdet? Og hvor lett tror du det er å faktisk få innvilget status som ufør?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #85 Skrevet 28. november 2009 Når du blander inn trygdede med ord som "dårlige holdninger" og "oppdragelse", så må du regne med reaksjoner. Ikke minst når gullkort som "noen blir uføre for å ta hevn". :dåne: Som jeg har spurt deg om tidligere, hvorfor tror du at folk ønsker å være trygdet? Og hvor lett tror du det er å faktisk få innvilget status som ufør? Ja, jeg er vel litt ukonvensjonell da..... Man skal ikke tro at alle uføretrygdede er noen fattigluser. Kapitial f.eks blir ikke medregnet som inntekt. Min kjæreste som er halvt uføretrygdet har enebolig, hytte og flott bil. Jeg som vanlig lønnsmottaker har i flere år leid bolig. Han kan ha mye fri,reiser på ferie, behandlingsreiser, har honnørkort som gir halv rabatt på reiser m.m. Enkelte ønsker vel rett og slett ikke å jobbe heller. Som jeg har sagt tidligere kommer det helt an på diagnose, alder, utdanning, yrkeserfaring m-m- hvor lett det er å få uføretrygd.
Pjukset Skrevet 28. november 2009 #86 Skrevet 28. november 2009 Ja, jeg er vel litt ukonvensjonell da..... Man skal ikke tro at alle uføretrygdede er noen fattigluser. Kapitial f.eks blir ikke medregnet som inntekt. Min kjæreste som er halvt uføretrygdet har enebolig, hytte og flott bil. Jeg som vanlig lønnsmottaker har i flere år leid bolig. Han kan ha mye fri,reiser på ferie, behandlingsreiser, har honnørkort som gir halv rabatt på reiser m.m. Enkelte ønsker vel rett og slett ikke å jobbe heller. Som jeg har sagt tidligere kommer det helt an på diagnose, alder, utdanning, yrkeserfaring m-m- hvor lett det er å få uføretrygd. Da har han trolig skaffet seg hus, hytte og bil før han ble ufør, eller så må han ha hatt opptjent kapital. Det er tak for hvor mye man kan få utbetalt i stønad fra NAV, og det taket strekker seg ikke høyt. Nei det er noen som sikkert ikke ønsker å jobbe, men da må de ha en relevant helsetilstand som tilsier at de ikke kan jobbe. Det har da ingenting å si hva slags yrkeserfaring, utdanning eller alder, uføretrygd dreier seg KUN om en persons arbeidsevne i forhold til helse. Og det er det en lege som må uttale seg om. Jada, det skjer svinn, men det er unntaket av regelen.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #87 Skrevet 28. november 2009 Nei det er noen som sikkert ikke ønsker å jobbe, men da må de ha en relevant helsetilstand som tilsier at de ikke kan jobbe. Det har da ingenting å si hva slags yrkeserfaring, utdanning eller alder, uføretrygd dreier seg KUN om en persons arbeidsevne i forhold til helse. Og det er det en lege som må uttale seg om. Jada, det skjer svinn, men det er unntaket av regelen. Selvsagt har utdanning, yrkeserfaring, alder noe å si for om man blir uføretrygdet. Det er lettere for eldre å bli uføretrygdet. Unge må prøve behandling og attføring mer. Med mindre de har en alvorlig diagnose. Har man liten utdanning og liten yrkeserfaring kan man ha små sjanser på arbeidsmarkedet, derav lettere å få trygd.
Pjukset Skrevet 28. november 2009 #88 Skrevet 28. november 2009 Selvsagt har utdanning, yrkeserfaring, alder noe å si for om man blir uføretrygdet. Det er lettere for eldre å bli uføretrygdet. Unge må prøve behandling og attføring mer. Med mindre de har en alvorlig diagnose. Har man liten utdanning og liten yrkeserfaring kan man ha små sjanser på arbeidsmarkedet, derav lettere å få trygd. Har man liten utdanning/yrkeserfaring blir man satt på attføring, ikke uføretrygd.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #89 Skrevet 28. november 2009 Og hva gjør de uføretrygdede på behandingsreiser? Min kjæreste var utro med ei fra lokalområdet der ned i de varmere strøk og har nå fått se ny dame som han har vært på ferie med også senere. Uten å fortelle meg det! Så de er ikke noen engler...
Gjest strykebrett Skrevet 28. november 2009 #90 Skrevet 28. november 2009 Å bruke folk som ønsker å jobbe som argument for å ramme velferdsstaten, er et vikarierende argument for noe som de aller fleste nordmenn finner kvalmt dersom man sier det rett ut. Uansett hvordan du vrir og vender på det finnes det veldig mange uføretrygdede, jeg vil tro at det er de aller fleste, som ønsker å jobbe. Jeg på det å ha jobb som ett gode, et positivt innslag i noens liv. Denne tråden ble jo startet av en uføretrygdet person som ønser å jobbe, og mange andre her sier jo det samme. At du tillegger meg motiver jeg ikke har får stå for din regning. Hvis du tror at mangel på arbeidskraft vil føre til at folk ansetter mer uføre mennesker tar du nok feil. Mangel på arbeidskraft fører til at det kommer folk strømmmende fra Sverige, Polen og andre land for å fylle de åpne stillingene. Det er sånn et fritt marked fungerer. Forøvrig har jeg ikke foreslått å plage noen som helst, men jeg ønsker at samfunnet skal åpne øynene for den ressursen folk faktisk er, selv om de ikke kan yte 100% til enhver tid. Vi har vel forskjellig menneskesyn du og jeg. Jeg tror at folk ønsker å delta i arbeidslivet, et syn denne tråden stiller seg bak.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #91 Skrevet 28. november 2009 Har man liten utdanning/yrkeserfaring blir man satt på attføring, ikke uføretrygd. Og jo mindre utdanning/yrkeserfaring jo mindre relevant attføring finnes. Og da handler det også kanskje noe om evner. Og vilje. Og lettere å få uføretrygd.
Pjukset Skrevet 28. november 2009 #92 Skrevet 28. november 2009 Og hva gjør de uføretrygdede på behandingsreiser? Min kjæreste var utro med ei fra lokalområdet der ned i de varmere strøk og har nå fått se ny dame som han har vært på ferie med også senere. Uten å fortelle meg det! Så de er ikke noen engler... Jeg skjønner, din hets mot uføretrygd og manglende vilje er egentlig ditt eget sinne overfor kjæresten din.. Og jo mindre utdanning/yrkeserfaring jo mindre relevant attføring finnes. Og da handler det også kanskje noe om evner. Og vilje. Og lettere å få uføretrygd. Herrefred, du er jo virkelig helt på jordet. NAV ønsker folk ut i arbeid, hvis en bussjåfør blir lam fra livet og ned, så skal du banne på at han blir satt i attføring for omskolering. Det er det attføring er: omskolering til nytt yrke fordi helsetilstanden tilsier at man må det. Man får kun uføretrygd hvis man ikke kan jobbe i det hele tatt. Og det er det som sagt en LEGE som må uttale seg om. Man sitter ikke å dikter på seg kreft og allslags lidelser
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #93 Skrevet 28. november 2009 Jeg skjønner, din hets mot uføretrygd og manglende vilje er egentlig ditt eget sinne overfor kjæresten din.. Herrefred, du er jo virkelig helt på jordet. NAV ønsker folk ut i arbeid, hvis en bussjåfør blir lam fra livet og ned, så skal du banne på at han blir satt i attføring for omskolering. Det er det attføring er: omskolering til nytt yrke fordi helsetilstanden tilsier at man må det. Man får kun uføretrygd hvis man ikke kan jobbe i det hele tatt. Og det er det som sagt en LEGE som må uttale seg om. Man sitter ikke å dikter på seg kreft og allslags lidelser Ja,det er ingen som fester så mye som kjæresten min. Og i syden blir det vel enda verre! Dersom denne lamme bussjåføren ikke klarer å utføre noe annet arbeid så får han uføretrygd. Det kommer helt an på hans egen vilje!! Man setter aldri vilkår eller betingelser til attføring. Målet er ikke at alle skal ha arbeide tterpå eller omskoleres. Man kan sitte og sove i timene, så blir man betegnet "arbeidsufør".
Pjukset Skrevet 28. november 2009 #94 Skrevet 28. november 2009 Ja,det er ingen som fester så mye som kjæresten min. Og i syden blir det vel enda verre! Dersom denne lamme bussjåføren ikke klarer å utføre noe annet arbeid så får han uføretrygd. Det kommer helt an på hans egen vilje!! Man setter aldri vilkår eller betingelser til attføring. Målet er ikke at alle skal ha arbeide tterpå eller omskoleres. Man kan sitte og sove i timene, så blir man betegnet "arbeidsufør". Kjære vene, det er som å snakke til en vegg. En bussjåfør er avhengig av ben for å utføre jobben sin. Funker ikke bena, så kan han ikke jobbe som det. MEN, han har resten av kroppen som funker, så han kan i grunn jobbe med alt annet, så lenge det ikke innebærer å bruke ben. Da dreier det seg ikke om hans vilje, det dreier seg om at NAV må omskolere han til noe annet. Det hjelper ikke om han sier "jeg vil ikke", for han SKAL i følge regelverket. Så har du en person med en lidelse som tilsier at vedkommende er pleietrengende, uten utsikter til å komme tilbake i arbeid. Dette er et tilfelle av uføretrygd. Forstå forskjellen!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #95 Skrevet 28. november 2009 Kjære vene, det er som å snakke til en vegg. En bussjåfør er avhengig av ben for å utføre jobben sin. Funker ikke bena, så kan han ikke jobbe som det. MEN, han har resten av kroppen som funker, så han kan i grunn jobbe med alt annet, så lenge det ikke innebærer å bruke ben. Da dreier det seg ikke om hans vilje, det dreier seg om at NAV må omskolere han til noe annet. Det hjelper ikke om han sier "jeg vil ikke", for han SKAL i følge regelverket. Så har du en person med en lidelse som tilsier at vedkommende er pleietrengende, uten utsikter til å komme tilbake i arbeid. Dette er et tilfelle av uføretrygd. Forstå forskjellen! Jeg har da ikke sagt at den lamme bussjåren skulle bruke beina. Å si at man er ferdig utprøvd attføring kommer helt an på ens egen vilje og evne. Det er da ikke sikkert at den lamme bussjåføren har så mange andre evner eller vilje til å prøve noe annet. Det er vel ingen som er så dumme at de sier at de ikke vil..... Tror du virkelig at alle landets uføretrygdede er pleietrengende..
Pjukset Skrevet 28. november 2009 #96 Skrevet 28. november 2009 Jeg har da ikke sagt at den lamme bussjåren skulle bruke beina. Å si at man er ferdig utprøvd attføring kommer helt an på ens egen vilje og evne. Det er da ikke sikkert at den lamme bussjåføren har så mange andre evner eller vilje til å prøve noe annet. Det er vel ingen som er så dumme at de sier at de ikke vil..... Tror du virkelig at alle landets uføretrygdede er pleietrengende.. Jeg illustrerte et eksempel! Det er jo nettopp det som er hensikten med attføring, for å lære seg noe nytt! Det dreier seg ikke om vilje, loven sier at han MÅ - for n'te gang.. Nei, alle landets uføretrygdede er ikke pleietrengende..igjen- jeg illustrer eksempler, men jeg forstår det er bortkastet tid
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #97 Skrevet 28. november 2009 Jeg illustrerte et eksempel! Det er jo nettopp det som er hensikten med attføring, for å lære seg noe nytt! Det dreier seg ikke om vilje, loven sier at han MÅ - for n'te gang.. Nei, alle landets uføretrygdede er ikke pleietrengende..igjen- jeg illustrer eksempler, men jeg forstår det er bortkastet tid Loven sier at man må gjennomgå eller forsøke attføring ja. Den sier ikke at resultatet må bli omskolering eller at man må bli arbeidsfør igjen. Det kommer helt an på den enkeltes evne og vilje. "Viser" man at man ikke evner å ha noe annet yrke så blir man betegnet arbeidsufør. Selv om det kommer an på ens egen vilje. Ingen kan tvinge folk ut i arbeid.
Snop Skrevet 28. november 2009 #98 Skrevet 28. november 2009 Ingen kan tvinge folk ut i arbeid. Nei, men man kan nekte de penger hvis de ikke vil jobbe når de egentlig kan.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #99 Skrevet 28. november 2009 Nei, men man kan nekte de penger hvis de ikke vil jobbe når de egentlig kan. Det er ikke like regler for dagenger som for uføretrygd altså. For å motta dagpenger må man være arbeidsfør. Det er man ikke når man søker uføretrygd. Hvem kan overprøve folk som etter attføring har vist at de ikke kan utføre noe arbeid? Det er ingen som står der med pisken! Det kommer helt og fullt an på den enkeltes vilje og evne! Attføring er et tilbud til de som har lyst og evne og vilje til å komme ut i arbeid igjen. Det må prøves etter loven, men hvor langt det må prøves er en annen sak.
Pjukset Skrevet 28. november 2009 #100 Skrevet 28. november 2009 Det er ikke like regler for dagenger som for uføretrygd altså. For å motta dagpenger må man være arbeidsfør. Det er man ikke når man søker uføretrygd. Hvem kan overprøve folk som etter attføring har vist at de ikke kan utføre noe arbeid? Det er ingen som står der med pisken! Det kommer helt og fullt an på den enkeltes vilje og evne! Attføring er et tilbud til de som har lyst og evne og vilje til å komme ut i arbeid igjen. Det må prøves etter loven, men hvor langt det må prøves er en annen sak. Nei, attføring er ofte et krav til den enkelte arbeidstaker for å få de ut i arbeid, det er ikke bare et tilbud. NAV kan faktisk nekte å utbetale stønader hvis de mener det er skjellig grunn til det. NAV kan fint nekte å utbetale stønad til denne lamme bussjåføren hvis han ikke tar arbeid som han er i fysisk stand til å utføre, med mindre selvsagt legen kan dokumentere at han ikke er istand til å gjøre annet arbeid. Du fremstiller det som svært enkelt å få innvilget uførestønad, dette viser jo bare at du umulig kan ha vært i NAV sine klør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå