Gjest Marlo Skrevet 24. november 2009 #21 Skrevet 24. november 2009 Jeg kan ikke jobbe...ikke 10% engang, men blir satt i hospiteringsplasser, Fønix, utprøving +++ Meg vil de ikke sette på uføretrygd før ALT er prøvd, så det mangler ikke på tilrettelegging og utprøvinger. Har vel kanskje litt motsatt problem enn TS.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 24. november 2009 #22 Skrevet 24. november 2009 Jeg kan ikke jobbe...ikke 10% engang, men blir satt i hospiteringsplasser, Fønix, utprøving +++ Meg vil de ikke sette på uføretrygd før ALT er prøvd, så det mangler ikke på tilrettelegging og utprøvinger. Har vel kanskje litt motsatt problem enn TS. Nope, ikke i det hele tatt! Jeg var på ykesavklaring, utprøvning, hospitering, arbeid med bistand, jeg prøvde ALT flere ganger i nesten 10 år før jeg ble uføretrygdet. Jeg kan ikke jobbe utenfor hjemmet, ikke engang 6-8 timers uke (jadda, har prøvd det også)! Jeg har behov for korte arbeidsøkter, lange pauser mellom øktene, og ikke minst rolig tempo for å klare å jobbe... dette går ikke på en etablert arbeidsplass, men dette kunne jeg klart å få til med hjemmekontor og fleksibel "kontortid".
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #23 Skrevet 24. november 2009 Jeg følger med på diskusjonene rundt tiltak som vurderes i forhold til å få ned sykefraværet... Jeg skal ikke gå inn på hva jeg mener om denne debatten her i denne tråden, men jeg må si at jeg finner det veldig ironisk at da jeg ble syk og trygdet, ga jeg tydelig beskjed om hva jeg mente måtte til for at jeg skulle kunne fortsette å være yrkesaktiv, og at jeg behøvde deres hjelp for å få det realisert. Den løsningen jeg foreslo var, og er fremdeles, den eneste løsningen som kan få meg tilbake til arbeidslivet, noe både fastlege og diverse spesialister støtter meg på. Men uansett kunne ikke NAV (den gang a-etat og trygdekontor) hjelpe meg med dette, og jeg hadde ikke annet valg en å bli 100% trygdet. Den gangen ville jeg under optimale forhold ha klart en 50-60% stilling, i dag vil jeg nok ikke klare 100%, men 80% er realistisk under optimale forhold. La meg med en gang si at dette er en veldig liten tilpasning, den er praktisk gjennomførbar, og krever ikke annet enn litt fleksibilitet fra en arbeidsgiver i tillegg til en litt utradisjonell tankegang fra NAV. Derfor blir jeg litt støtt når jeg leser alt som har blitt sagt om uføretrygdete og langtidssykemeldte den siste tiden. Spesielt Kristin Clemets uttalelser tidligere i høst om at syke nordmenn mangler url="http://www.dagbladet.no/2009/08/27/nyheter/valg_2009/arbeidsliv/innenriks/politikk/7835735/"]arbeidsmoral. Mangler arbeidsmoral? Jeg ønsker ikke å leve på 9000 kr mnd, jeg ønsker å jobbe, men for å få det til er jeg avhengig av hjelp fra NAV, hjelp som de ikke kan (eller vil) gi meg. Så spørsmålet mitt til dere andre som er trygdede: Hvor mange av dere mener dere kunne jobbet hel-, eller del-tid hvis dere hadde fått litt mer hjelp fra NAV? (Og jeg snakker ikke om økonomisk hjelp, jeg snakker om hjelp til praktisk tilrettelegging!) Det er ike verre enn at du går på Nav og sier ifra at nå er det nok. Du vil bort fra trygden. Jeg selv gjorde det for mange år siden. Ble ufør pga sykdom. De måpte nesten da jeg sa det... Det er ingen uføretrygdede som oppsøker nav om jobb. Den gang hadde jeg et klart mål og ønske. Saksbehandler var uening, og ville ha meg mange andre veier. Veier jeg ikke var intr. i. Hun avslo flere søknader fra meg om kursing osv. Saksbehandler ble hinderet for meg, til slutt måtte jeg anke saken inn. Jeg fikk gjennomført mine mål og ønsker på 8 mnd. Siden har jeg vert i jobb,stortrives som bare det. Får man ikke hjelp av saksbehandler,så be om ny. Mange uføre kunne komt i jobb om de fikk jobbe med det de selv tror de mestrer, ikke hva Nav syns.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #24 Skrevet 24. november 2009 Det er da ikke NAV som lager regelverket. De er bare satt til å forvalte det politikerne bestemmer. Det er fullt mulig å klage lenger opp i systemet dersom man mener at regelverket ikke er fulgt eller at skjønnet er vurdert feil. Har ikke arbeidsgivere mulighet til å ta inn folk med lønnstilskudd da?
Gjest Emera Skrevet 24. november 2009 #25 Skrevet 24. november 2009 Det er ike verre enn at du går på Nav og sier ifra at nå er det nok. Du vil bort fra trygden. Jeg selv gjorde det for mange år siden. Jeg lurer på hvor mange år siden dette er? For jeg har en følelse av at det ikke er fullt så enkelt lenger.
Gjest Marlo Skrevet 24. november 2009 #26 Skrevet 24. november 2009 Husk at dersom man er på uføretrygd, så har man rett til å fryse uføretrygden i opptil 4 år for å jobbe, så om du etter 3 år finner ut at man ikke kan jobbe likevel, så får du tilbake uføretrygden uten å måtte søke igjen. I tillegg så kan man senke prosenten når man vil. Eneste kravet er at du må ha hatt uføretrygd i ett år. (gjelder varig uføre da)
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #27 Skrevet 24. november 2009 Husk at dersom man er på uføretrygd, så har man rett til å fryse uføretrygden i opptil 4 år for å jobbe, så om du etter 3 år finner ut at man ikke kan jobbe likevel, så får du tilbake uføretrygden uten å måtte søke igjen. I tillegg så kan man senke prosenten når man vil. Eneste kravet er at du må ha hatt uføretrygd i ett år. (gjelder varig uføre da) Man kan fryse trygden i fem år. Forutsatt at man har sagt fra på forhånd. Har man tidsbegrenset uføretrygd kan man få fryst trygden i de antal år man har uføretrygd. Men nå forsvinner tidsbegrenset uføretrygd fra 01.03.10, og blir avløst av arbeidsavklaringspenger. Ikke rart det er mye misvisende om nav. Det beste er nok å forhøre seg hos de!
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #28 Skrevet 24. november 2009 Jeg kunne vært i 80% jobb i dag om jeg hadde hatt muligheten til å jobbe hjemmefra, og med fleksibel "kontortid". (Oppdelt i 3 økter på 2 timer) Det er mange arbeidstakere som har en slik løsning med hjemmekontor, og da regner jeg med at det er relativt realistisk å kunne fått det til for min del også...? Det er mange jobber som kan utføres hjemmefra, men siden jeg allerede har utdannelse innen regnskap, hadde det vært naturlig at jeg kunne jobbet hjemmefra for et regnskapskontor. Men NAV sa, da jeg foreslo hjemmekontor, at "dette kunne jeg bare glemme", og nektet å utdype mer rundt det. Jeg kunne selvsagt skaffet meg en egen jobb, noe jeg også har prøvd, men utfordringen ligger i at de fleste arbeidsgivere ønsker at arbeidstakeren skal ha en viss ansinnitet på jobben før de får hjemmekontor, og det er forståelig sett fra en arbeidsgivers ståsted. De fleste jeg har snakket med har ønsket at jeg hadde jobbet 1-2 år før jeg kunne jobbet deltid hjemmefra. Og det er her jeg behøver hjelp fra NAV, siden det er umulig for meg slik min helse er i dag. Hvis arbeidsdsgivere ikke ønsker dette hva skal så NAV gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #29 Skrevet 24. november 2009 Det er da ikke NAV som lager regelverket. De er bare satt til å forvalte det politikerne bestemmer. Det er fullt mulig å klage lenger opp i systemet dersom man mener at regelverket ikke er fulgt eller at skjønnet er vurdert feil. Har ikke arbeidsgivere mulighet til å ta inn folk med lønnstilskudd da? Lønnstilskudd er kun en midlertidig ordning. Samboeren min fikk det i seks måneder, og kunne søkt om å få det utvidet. Men det var ingen varig løsning. Heldigvis ble han frisk og trenger ikke hjelp fra NAV. Jeg ser for meg en jobbsituasjon der jeg kunne gjort nytte for meg: Hvis jeg hadde vært f.eks. saksbehandler i NAV eller noe tilsvarende, så kunne jeg tatt en sak om gangen og blitt ferdig med denne ene før jeg gikk videre til neste. Å ha haugevis av saker med tidsfristene haglende hadde ikke passet meg. Man kan si at jeg ikke ville gjort særlig nytte i et sånt tregt tempo, men saken er at jeg har variabel form som er umulig å forutse. En dag er jeg ubrukelig, en annen dag er jeg like god som enhver annen i fulltidsjobb. I gode perioder kan jeg sikkert jobbe fullt, men så må jeg ha muligheten til å roe ned tempoet når det går litt dårligere, og ha helt fri når ting går helt på ræva. Det er frustrerende å være frisk i perioder og ha både utdanning og kompetanse, men oppleve at fordi man ikke kan stå på 100% hele tida så er man uønsket i arbeidslivet. Når man i tillegg får høre at "hun der er en snylter, alle ser jo at hun er frisk nok til å jobbe" fordi jeg i perioder er nettopp frisk, da blir jeg fortvila. Fordi jeg VIL jo jobbe når jeg kan, men ingen arbeidsplasser vil ta imot meg med mine begrensninger.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #30 Skrevet 24. november 2009 Lønnstilskudd er kun en midlertidig ordning. Samboeren min fikk det i seks måneder, og kunne søkt om å få det utvidet. Men det var ingen varig løsning. Heldigvis ble han frisk og trenger ikke hjelp fra NAV. Jeg ser for meg en jobbsituasjon der jeg kunne gjort nytte for meg: Hvis jeg hadde vært f.eks. saksbehandler i NAV eller noe tilsvarende, så kunne jeg tatt en sak om gangen og blitt ferdig med denne ene før jeg gikk videre til neste. Å ha haugevis av saker med tidsfristene haglende hadde ikke passet meg. Man kan si at jeg ikke ville gjort særlig nytte i et sånt tregt tempo, men saken er at jeg har variabel form som er umulig å forutse. En dag er jeg ubrukelig, en annen dag er jeg like god som enhver annen i fulltidsjobb. I gode perioder kan jeg sikkert jobbe fullt, men så må jeg ha muligheten til å roe ned tempoet når det går litt dårligere, og ha helt fri når ting går helt på ræva. Det er frustrerende å være frisk i perioder og ha både utdanning og kompetanse, men oppleve at fordi man ikke kan stå på 100% hele tida så er man uønsket i arbeidslivet. Når man i tillegg får høre at "hun der er en snylter, alle ser jo at hun er frisk nok til å jobbe" fordi jeg i perioder er nettopp frisk, da blir jeg fortvila. Fordi jeg VIL jo jobbe når jeg kan, men ingen arbeidsplasser vil ta imot meg med mine begrensninger. Så du tror det er lavt press og arbeidstempo i NAV?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #31 Skrevet 24. november 2009 Det er da ikke NAV som lager regelverket. De er bare satt til å forvalte det politikerne bestemmer. Det er fullt mulig å klage lenger opp i systemet dersom man mener at regelverket ikke er fulgt eller at skjønnet er vurdert feil. Har ikke arbeidsgivere mulighet til å ta inn folk med lønnstilskudd da? Det er nettopp poenget her! NAV kan ikke (eller har ikke muligheten til å) hjelpe på grunn av regelverket som er, og dermed blir mange som ønsker å være yrkesaktive trygdet til tross for at det finnes gjennomførbare løsninger som kunne holdt dem yrkesaktive... Så kommer plitikerne på banen, og sier "det er for mange på trygd, vi er sikre på at mange av de trygdede kan gjøre mer enn de gjør i dag". JA, mange kan gjøre noe, men ikke uten at det blir tilrettelagt for det. Og tilretteleggingen må være på våre premisser, fordi vi vet hvor våre styrker og svakheter er, og hvilke behov vi har.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #32 Skrevet 24. november 2009 Så du tror det er lavt press og arbeidstempo i NAV? Det var jo ikke det hun sa, hun sa at hun kunne ha gjort en slik jobb om det ikke hadde vært for alt presset...
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #33 Skrevet 24. november 2009 Det var jo ikke det hun sa, hun sa at hun kunne ha gjort en slik jobb om det ikke hadde vært for alt presset... Nettopp. Takk! Jeg skrev at jeg kunne gjort jobben i mitt tempo, uten tidsfrister og masse saker på engang. I perioder lite, i perioder mye. Og med mottoet "alle monner drar" så ville vel en gjeng med sånne som meg kunne fått unna litt av presset på de andre også.
Snop Skrevet 24. november 2009 #34 Skrevet 24. november 2009 Til de som sier at NAV ikke vil høre på de; hvilke konkrete arbeidsoppgaver snakker vi om her da? Er de realistiske? Noen som vil si noe om det, eller er det bare å slenge ut påstander. Uten at jeg kan svare for alle de andre her - selv om jeg tror jeg kunne gjort det uten å tatt så veldig feil - kan jeg i hvert fall si at jeg ikke hadde kastet bort månedsvis av tid, krefter, svette og tårer på en urealistisk plan.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #35 Skrevet 25. november 2009 Det var jo ikke det hun sa, hun sa at hun kunne ha gjort en slik jobb om det ikke hadde vært for alt presset... "Hvis jeg hadde vært f.eks. saksbehandler i NAV eller noe tilsvarende, så kunne jeg tatt en sak om gangen og blitt ferdig med denne ene før jeg gikk videre til neste. Å ha haugevis av saker med tidsfristene haglende hadde ikke passet meg." Det høres ut for meg som om hun ikke tror NAV har tidsfrister.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #36 Skrevet 25. november 2009 Uten at jeg kan svare for alle de andre her - selv om jeg tror jeg kunne gjort det uten å tatt så veldig feil - kan jeg i hvert fall si at jeg ikke hadde kastet bort månedsvis av tid, krefter, svette og tårer på en urealistisk plan. Dette sier da ingenting. Her er det jo ingenting konkret.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #37 Skrevet 25. november 2009 "Hvis jeg hadde vært f.eks. saksbehandler i NAV eller noe tilsvarende, så kunne jeg tatt en sak om gangen og blitt ferdig med denne ene før jeg gikk videre til neste. Å ha haugevis av saker med tidsfristene haglende hadde ikke passet meg." Det høres ut for meg som om hun ikke tror NAV har tidsfrister. Hun beskriver hva hun hadde klart å gjøre, og har ingenting med hva de som jobber på NAV gjør. HVIS hun hadde jobbet på NAV (eller på et annet kontor), hadde hun kun klart å ta en sak om gangen... ergo sier hun: hun hadde ikke klart å jobbe på NAV med det arbeidspresset som er der.
Snop Skrevet 25. november 2009 #38 Skrevet 25. november 2009 Dette sier da ingenting. Her er det jo ingenting konkret. Saken min er ekstremt kompleks og det tar mye tid og krefter å forklare den ned i så små detaljer slik at du ikke har noe eller andre besserwissere har noe å pirke på, siden jeg regner med det er det du er ute etter. Om du vil tro at jeg/vi ikke har evne til å tenke realistisk så må du bare tro det. Når jeg sier at jeg ikke passet inn i noen av boksene er det nettopp det jeg mener og ikke noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #39 Skrevet 25. november 2009 Hun beskriver hva hun hadde klart å gjøre, og har ingenting med hva de som jobber på NAV gjør. HVIS hun hadde jobbet på NAV (eller på et annet kontor), hadde hun kun klart å ta en sak om gangen... ergo sier hun: hun hadde ikke klart å jobbe på NAV med det arbeidspresset som er der. Det er ikke slik jeg tolker det. Det virker på meg som om ANDRE arbeidsplasser har tidsfrister. Vel, nok om det. Dette er nå min mening. Andre får selvsagt tolke det annerledes. Trenger ikke belære meg om hva jeg skal mene. Kanskje ikke rart man må vente lenge hos NAV...
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #40 Skrevet 25. november 2009 Saken min er ekstremt kompleks og det tar mye tid og krefter å forklare den ned i så små detaljer slik at du ikke har noe eller andre besserwissere har noe å pirke på, siden jeg regner med det er det du er ute etter. Om du vil tro at jeg/vi ikke har evne til å tenke realistisk så må du bare tro det. Når jeg sier at jeg ikke passet inn i noen av boksene er det nettopp det jeg mener og ikke noe annet. Ja,selvsagt. Man kan jo alltid slenge ut et eller annet. Hva er poenget med å slenge ut det da? Sier meg ingenting. Skulle jeg tro trygdede er dumme? Kjæresten min er uføretrygdet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå