Gå til innhold

Problem med helt nytt Nikon D3000

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! på lørdag kjøpte jeg et digitalt speilrefleks kamera fra Nikon, D3000. Men er noe jeg ikke skjønner: jeg "ser" ingenting i selve skjermen, slik at når jeg skal ta bilde har jeg bare det lille vinduet; søkeokularet. eneste jeg har gjort med kameraet, er å slå det på og velge innstillinger som språk,dato osv. noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel, fant det ut selv. det er ikke liveview på det..da er det litt irriterende at jeg har fått anbefalt dette kameraet som et nybegynnerkamera fra butikken.. får vel ikke angre noe heller. satan.

Skrevet
speilrefleks [...] jeg "ser" ingenting i selve skjermen

Vel, sist jeg svarte på noe fotorelatert i dette forumet, så måtte jeg ta forbehold om at svaret kunne oppleves noe arrogant og blærete.

Den gang mente jeg på ingen måte å være arrogant, og har egentlig ikke den hensikt nå heller (selv om det klør i fingrene), men det vrient å få dette til å skinne i annet lys.

For alvorlig talt, vet du i det hele tatt hva du har kjøpt? Skjønner du betydningen av speilrefleks? Sant nok er det etter hvert noen dslr som kommer med "live view", altså at man kan se motivet på skjerm i stedet for søker, men dette er teknologi som i realiteten gjør at speilreflekskameraet ikke lenger er speilrefleks.

Jeg kjenner forresten ikke D3000 selv, men ser i prisguiden til hw at "Skjermsøker = nei" i produktspesifikasjonen.

Det er på grensen til trist å se hvor mange som kaster seg på bølgen og kjøper speilrefleks, uten å ha begrep om hva de skal med det. Alt for mange hadde fått langt mer for pengene med et godt kompaktkamera, f.eks. av typen Canon G11.

La meg gjette, du har bare ett objektiv, og da KIT-objektivet med noe slikt som 17-55mm, eller hva?

Skrevet
Hei! på lørdag kjøpte jeg et digitalt speilrefleks kamera fra Nikon, D3000. Men er noe jeg ikke skjønner: jeg "ser" ingenting i selve skjermen, slik at når jeg skal ta bilde har jeg bare det lille vinduet; søkeokularet. eneste jeg har gjort med kameraet, er å slå det på og velge innstillinger som språk,dato osv. noen som kan hjelpe?

Nikon D3000 har ikke live view. Det vil si at du ikke kan bruke det som et vanlig kompaktkamera, og se på skjermen for å ta bilder, men du må se i søkeren. Dette er uansett den beste løsningen, for det er mye lettere å holde kameraet stille når du holder det inntil kroppen(fjeset). Live view fungerer uansett ikke optimalt på speilreflekskameraer enda, så uansett om kameraet har det eller ikke er det bedre å bruke søkeren.

Skrevet

Hvor har du kjøpt det? Noen butikker har angrefrist på 30 dager, uansett årsak. :)

Skrevet
nybegynnerkamera

Trøst deg med at nybegynnere definitivt bør bruke søkeren når de tar bilder. Kreative krumspring med live view kan du ta når du blir mer erfaren - og da kommer du uansett til å kjøpe deg et kamerahus med mer finesser. :foto:

Hva gjeller foto så er det forresten optikk som virkelig koster penger. Blir du bitt av basillen så kommer du fort til å ha objektiver som koster det tredoble av D3000 på ønskelisten.

Skrevet

Joda, har fått lekt meg litt med kameraet nå, og liker det godt, ligger godt i hånden og lett å bruke, så tror det blir bra :) Og er et god poeng at man bør bruke søker, så gleder meg til å bli bedre kjent med kameraet.

Skrevet
Vel, sist jeg svarte på noe fotorelatert i dette forumet, så måtte jeg ta forbehold om at svaret kunne oppleves noe arrogant og blærete.

Den gang mente jeg på ingen måte å være arrogant, og har egentlig ikke den hensikt nå heller (selv om det klør i fingrene), men det vrient å få dette til å skinne i annet lys.

For alvorlig talt, vet du i det hele tatt hva du har kjøpt? Skjønner du betydningen av speilrefleks? Sant nok er det etter hvert noen dslr som kommer med "live view", altså at man kan se motivet på skjerm i stedet for søker, men dette er teknologi som i realiteten gjør at speilreflekskameraet ikke lenger er speilrefleks.

Jeg kjenner forresten ikke D3000 selv, men ser i prisguiden til hw at "Skjermsøker = nei" i produktspesifikasjonen.

Det er på grensen til trist å se hvor mange som kaster seg på bølgen og kjøper speilrefleks, uten å ha begrep om hva de skal med det. Alt for mange hadde fått langt mer for pengene med et godt kompaktkamera, f.eks. av typen Canon G11.

La meg gjette, du har bare ett objektiv, og da KIT-objektivet med noe slikt som 17-55mm, eller hva?

Du klarte nå hvertfall å være både arrogant og blærete. Om jeg velger å bruke pengene mine på et kamera uten å ha fjerneste anelse om hvordan jeg skal bruke det, så er det mitt valg og mine penger. Ellers takk for svar.

Skrevet
Om jeg velger å bruke pengene mine på et kamera uten å ha fjerneste anelse om hvordan jeg skal bruke det, så er det mitt valg og mine penger.

Hadde det vært mine penger du brukte, så hadde jeg vært bra irritert over at du kjøper ting du ikke engang vet hva er; men du har helt rett i at du skal få bruke dine penger akkurat som du vil.

Like fullt så tror jeg fremdeles at du hadde hatt langt større glede og nytte per krone, hvis du heller hadde kjøpt f.eks. Canon G11. Det eneste en D3000 kan gjøre som ikke G11 kan, det er å bytte optikk. Akkurat dette punktet er sant nok helt altoverskyggende hvis nettopp dette er planen. Hvis du derimot, i likhet med så alt for mange andre, ikke har tenkt å bruke annet enn det halvdårlige kit-objektivet som fulgte med i pakka, så vil G11 stort sett ta bedre bilder.

Uansett er det som regel fotografen som er begrensningen, ikke kameraet. G11 er også mindre og mer hendig, og ikke minst - du trenger ikke se i søkeren, hvilket åpenbart var et poeng for deg.

Men det er bra du er obsternasig selvstendig, og tar egne valg. Dårlige valg er jo også valg. Gratulerer med nytt kamera, forresten. =)

Skrevet
Hadde det vært mine penger du brukte, så hadde jeg vært bra irritert over at du kjøper ting du ikke engang vet hva er; men du har helt rett i at du skal få bruke dine penger akkurat som du vil.

Like fullt så tror jeg fremdeles at du hadde hatt langt større glede og nytte per krone, hvis du heller hadde kjøpt f.eks. Canon G11. Det eneste en D3000 kan gjøre som ikke G11 kan, det er å bytte optikk. Akkurat dette punktet er sant nok helt altoverskyggende hvis nettopp dette er planen. Hvis du derimot, i likhet med så alt for mange andre, ikke har tenkt å bruke annet enn det halvdårlige kit-objektivet som fulgte med i pakka, så vil G11 stort sett ta bedre bilder.

Uansett er det som regel fotografen som er begrensningen, ikke kameraet. G11 er også mindre og mer hendig, og ikke minst - du trenger ikke se i søkeren, hvilket åpenbart var et poeng for deg.

Men det er bra du er obsternasig selvstendig, og tar egne valg. Dårlige valg er jo også valg. Gratulerer med nytt kamera, forresten. =)

Vel, nå har jeg faktisk sett på endel kamera, blandt annet G11 som du snakker om. En viktig ting for meg, er at kameraet kjennes riktig i hendene mine, og det gjorde ikke G11, blandt andre. Av de kameraene jeg prøvde, var Nikon det som kjennes best i mine hender. Nå har jeg også blitt bedre kjent med kameraet, og merker at det er en fordel å bruke søkeren; lettere å holde kameraet stødig og får en bedre følelse med motivet jeg skal ta bilde av, så savner overhodet ikke å kunne se på selve skjermen.

Og nei - jeg har ikke bare standard objektivet ;) jeg har to stk, et 55-200mm og og et 35 mm.

Skrevet

Hei!

Som trøst kan jeg fortelle deg at de fleste "live view" på speilrefleks virker dårligere enn det du kanskje er vant til fra kompaktkameraer. Ofte er autofokus utilgjengelig etc. Hittil har live view vært mer for spesielle behov, f eks makrofotografering.

Skrevet

Har du de to objektivene du nevnte i tillegg til kitobjektivet (standardobjektivet)? For hvis ikke vil jeg anbefale deg å også kjøpe noe som er litt videre (kortere brennvidde), da 35mm fort kan bli litt trangt inne :)

Når du nå er (eller etterhvert blir) vant til å se gjennom søkeren, kommer du kanskje ikke til å ville gå tilbake til å bruke kompaktkameraer, for det er ille å bruke skjermen som søker :gjeiper: Jeg opplevde det hvertfall sånn.

Skrevet
For alvorlig talt, vet du i det hele tatt hva du har kjøpt? Skjønner du betydningen av speilrefleks? (...)

Kan ikke skjønne hvordan du av og til oppfattes som arrogant og blærete? :fnise:

Du kan jo forsøke med arrogant, blærete og ikke spesielt hjelpsom.

Uansett...

Mulighetene til å eksperimentere med ditt nye D3000 er uendelig mange ganger bedre enn med et G11. Her kan du, som du tydeligvis har skjønt, kjøpe noen objektiver som gir deg enda flere muligheter enn den som fulgte med kameraet (og du kan bruke objektivene videre hvis du etter hvert finner ut at fotografering med speilrefleks er skikkelig morro og du ønsker å utvidde til et bedre kamerahus (noe det ikke skulle være behov for de første par-titallstusen eksponeringene)).

Jeg må også si meg enig med de andre kommentarene om live view. Jeg tror ikke du kommer til å savne det etter hvert...

Når du først har tenkt lenge nok på dette til å skaffe deg et skikkelig speilrefleks og en ekstra linse er det meste gjort. Ha det gøy med mulighetene kameraet gir deg og eksperimenter med andre valg enn bare den grønne auto instillingen.

Beklager statusen min som gjest, men jeg har ikke postet her før.. Jeg ble bare grepet av det innledende svaret du fikk:D

E (som er på sitt andre speilreflekskamera og har det ufattelig morro med fotograferingen...)

Skrevet

Når jeg gikk til innkjøp av mitt første speilrefleks syntes jeg det var veldig uvant å skulle ta kameraet helt inntil øyet igjen..Men ble fort vant til det og jeg foretrekker det nå. Noen ganger når jeg låner andre sine kompaktkameraer stikker jeg øyet inntil men opplever at det er nytteløst da det ikke er slik man skal gjøre det på de modellene! :ler:

Uansett, lykke til med nytt kamera, har et nikon speilref. selv og er MEGET fornøyd.

Gjest Gjest_mille_*
Skrevet
Når jeg gikk til innkjøp av mitt første speilrefleks syntes jeg det var veldig uvant å skulle ta kameraet helt inntil øyet igjen..Men ble fort vant til det og jeg foretrekker det nå. Noen ganger når jeg låner andre sine kompaktkameraer stikker jeg øyet inntil men opplever at det er nytteløst da det ikke er slik man skal gjøre det på de modellene! :ler:

Uansett, lykke til med nytt kamera, har et nikon speilref. selv og er MEGET fornøyd.

Helt enig.

Jeg får ikke til å bruke vanlig digitalkameraer lenger jeg :P

Du blir veldig fort vant til dette trådstarter, jeg reagerte på akkurat samme måte som deg når jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera.

Og forresten, når det gjelder den personen som svarte lengre opp, er det rart fotografer blir sett på som en blærete folkerase?! Herremessias, folk må jo start en plass!!! Nei, vettu meg hva. Kos deg du :)

Gjest stearinpikken
Skrevet (endret)

.

Endret av stearinpikken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...