Gå til innhold

Hva er ett typisk PPT barn?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva er egentlig ett "typisk PPT barn",leste utrykket i en rapport og forstår ikke helt hva de sakkyndige mener med det.

En annen ting jeg ikke forstår er hvordan man kan skrive "sakkyndige" rapporter om barn man egentlig ikke kjenner, ut fra læreres forståelse ( som ikke er utdannet innen det å forstå barn med spesielle behov ) dvs,at hypoteser uten validitet foreligger ett lite barn inn i voksen alder.

Hvorfor kan det gå prestisje i saker til voksne mennesker når det handler om barn?

Noen som har noen konstruktive tilbakespill på dette blir jeg glad for å høre andres meninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Hva er egentlig ett "typisk PPT barn",leste utrykket i en rapport og forstår ikke helt hva de sakkyndige mener med det.

En annen ting jeg ikke forstår er hvordan man kan skrive "sakkyndige" rapporter om barn man egentlig ikke kjenner, ut fra læreres forståelse ( som ikke er utdannet innen det å forstå barn med spesielle behov ) dvs,at hypoteser uten validitet foreligger ett lite barn inn i voksen alder.

Hvorfor kan det gå prestisje i saker til voksne mennesker når det handler om barn?

Noen som har noen konstruktive tilbakespill på dette blir jeg glad for å høre andres meninger:)

Jeg er såkalt "PPT barn/ungdom. Det er vel PP-tjenesten du snakker om? Håper det for det er det jeg er da. Jeg har hatt problemer med skolearbeid siden 5 klasse. Har sittet i flere timer med lekser og oppnådd dårlige resultater.

Men i sommeren som var tok vi det opp med legen. Så vi kom til pp-tjenesten og der tok de tester på meg. 3 forskjellige men på forskjellige dager da. Varte en og en halv time vær test. Og etter det vurderte de meg, selvom de ikke kjente meg i det hele tatt. Å nå går jeg på sånn estra gruppe men føler det er mye mer jeg trenger hjelp til som jeg ikke har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såkalt "PPT barn/ungdom. Det er vel PP-tjenesten du snakker om? Håper det for det er det jeg er da. Jeg har hatt problemer med skolearbeid siden 5 klasse. Har sittet i flere timer med lekser og oppnådd dårlige resultater.

Men i sommeren som var tok vi det opp med legen. Så vi kom til pp-tjenesten og der tok de tester på meg. 3 forskjellige men på forskjellige dager da. Varte en og en halv time vær test. Og etter det vurderte de meg, selvom de ikke kjente meg i det hele tatt. Å nå går jeg på sånn estra gruppe men føler det er mye mer jeg trenger hjelp til som jeg ikke har fått.

Kan du sette ord på hva du trenger hjelp til?

( og er det slik at alle som ikke er a4 er "ppt barn" ? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karo_*

PP-tjenesten skal kort sagt utrede (undersøke) om et barn har rett på spesialundervisning (spesialpedagogisk hjelp kalles det hvis det er snakk om barnehagebarn). Dette gjør de ved å teste og observere barnet.

Hvis det er noe du ikke skjønner i den sakkyndige rapporten, syns jeg du skal ringe til din rådgiver og spørre. De har ingenting imot å forklare de tingene du evt. ikke forstår.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "hypoteser uten validitet foreligger ett lite barn inn i voksen alder", det er en setning som ikke gir mening for meg. Kan du forklare?

Caylee, hvis du føler at det er mye mer du trenger hjelp til, må du si det til noen. Begynn med læreren din eller foreldrene dine, og ikke gi deg! Det høres ut som du er gammel nok til å forklare deg, gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til typisk PPT-barn
Hei.

Jeg har ikke hørt det uttrykket før, men jeg tolker det ikke utelukkende negativt.

Det kommer an på i hvilken sammenheng det blir skrevet.

Hadde jeg lest en rapport med en slik formulering, hadde jeg tenkt at her var det et barn som viste tydelige/typiske tegn for å ha behov for spesiell tilrettelegging og/eller ekstra ressurser i timene.

Det vil ikke si det samme som at alle barn som ikke er A4 er PPT-barn, men at det er ekstra tydelig at de har særskilte behov.

Med typiske tegn, mener jeg lese- og skrive-vansker (for eksempel å ikke være lesedyktig i en alder av 10 år), jobber ekstra hardt uten å få uttelling for innsats, sliter sosialt osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP-tjenesten skal kort sagt utrede (undersøke) om et barn har rett på spesialundervisning (spesialpedagogisk hjelp kalles det hvis det er snakk om barnehagebarn). Dette gjør de ved å teste og observere barnet.

Hvis det er noe du ikke skjønner i den sakkyndige rapporten, syns jeg du skal ringe til din rådgiver og spørre. De har ingenting imot å forklare de tingene du evt. ikke forstår.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "hypoteser uten validitet foreligger ett lite barn inn i voksen alder", det er en setning som ikke gir mening for meg. Kan du forklare?

Caylee, hvis du føler at det er mye mer du trenger hjelp til, må du si det til noen. Begynn med læreren din eller foreldrene dine, og ikke gi deg! Det høres ut som du er gammel nok til å forklare deg, gjør det :)

Cluet mitt er at det IKKE FINNES TYPISKE PPT barn og at tusenvis av dem blir stemplet. Det finnes ikke ressurser i skolen til å gi alle tilstrekkelig hjelp. Hvordan kan det sitte voksne mennesker og skrive negative rapporter om mennesker de bare har møtt en time av sitt liv ved hjelp av en lærers uttalelser?

Har sett en side andre har vært spart for, en side det ikke snakkes høyt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du sette ord på hva du trenger hjelp til?

( og er det slik at alle som ikke er a4 er "ppt barn" ? ...

Matte, engelsk, nynorsk, norsk når det gjelder substantiv, objekt osv klarer aldri huske forskjell uansett hvor mye jeg prøver.

Føler det er mye hjelp jeg ikke har fått, fordi i jeg sliter ufatterlig med naturfag for jeg oppfatter ikke hva læreren sier. Han forklarer det ekstremt vanskerlig og det blir bare helt blankt inni meg. Og så sliter jeg må oppfatte beskjeder så blir veldig redd etter at vi har fått viktige beskjeder fordi jeg ikke har fått med meg de. Heldigvis har jeg venner som kan hjelpe meg ved å si hva beskjede var. PP-tjenesten har fortalt skolen og lærerne mine at de skal gi ekstra tid på prøver og ark der beskjedene står på, men det har jeg vist ikke fått. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt dem kalle små barn for:

Problembarn

Umulige

For meg finnes det barn med spesielle behov som må

bli ivaretatt på lik linje med alle som har lyte.

Kan ikke forstå hvordan voksne mennesker som skal arbeide

med denne gruppen av barn kan behandle dem så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å si ifra snart hvis jeg ikke får alt som pp-tjenesten har sagt jeg skal få snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til typisk PPT-barn
at hypoteser uten validitet foreligger ett lite barn inn i voksen alder.

Nå har jeg dobbeltsjekket alle dokumenter som omhandler mitt barns forhold til PPT (tester, rapporter osv), og på alle står det "unntatt offentlighet", så er du sikker på at "hypoteser uten validitet" følger et barn inn i voksen alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte, engelsk, nynorsk, norsk når det gjelder substantiv, objekt osv klarer aldri huske forskjell uansett hvor mye jeg prøver.

Føler det er mye hjelp jeg ikke har fått, fordi i jeg sliter ufatterlig med naturfag for jeg oppfatter ikke hva læreren sier. Han forklarer det ekstremt vanskerlig og det blir bare helt blankt inni meg. Og så sliter jeg må oppfatte beskjeder så blir veldig redd etter at vi har fått viktige beskjeder fordi jeg ikke har fått med meg de. Heldigvis har jeg venner som kan hjelpe meg ved å si hva beskjede var. PP-tjenesten har fortalt skolen og lærerne mine at de skal gi ekstra tid på prøver og ark der beskjedene står på, men det har jeg vist ikke fått. Merkelig.

Vel, da må du snakke høyere så du er sikker på at lærerne dine har tatt beskjed. Hev din rett, det er ikke alle som er reflektert nok til å forstå og følge opp elevene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*

Hvis du ikke føler det funker må du si fra - med en gang! Det virker som om det har tatt så lang tid med deg at verken du eller skolen eller noen andre har tid til å vente lenger.

Får du tilpasset opplæring i fellestimene, eller driver læreren med tradisjonell tavleundervisning hele tiden? Er det andre måter du f.eks. kan lære forskjell på verb, substantiv osv. på? Kan du knytte de til noe, f.eks. farger, musikkstykker? Har du prøvd å holde på med noe mens læreren går gjennom nytt stoff, f.eks. fingerhekling? Det høres kanskje helt fjernt ut, men enkelte lærer bedre når de får ha hendene i gang med noe (studerer med ei på 30 år som fant ut for noen uker siden at hun lærte og husket tung teori mye bedre når hun strikket under forelesning).

Prøv ut dine forskjellige intelligenser, du har nemlig åtte av dem. Om du ikke lærer av tavleundervisning er du ikke dum - du må bare lære det på en annen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg dobbeltsjekket alle dokumenter som omhandler mitt barns forhold til PPT (tester, rapporter osv), og på alle står det "unntatt offentlighet", så er du sikker på at "hypoteser uten validitet" følger et barn inn i voksen alder?

Ja, det ligger i journalen.

Det kan foreligge hypoteser på f,eks adferd uten validitet ( jeg mener slett arbeid basert på løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PPT-barn er vel like forskjellige som alle andre barn. Det de har til felles er at de på en eller annen måte har problemer med å følge vanlig progresjon i ett eller flere fag. Noen har generelle lærevansker, mens andre har mer spesifikke diagnoser. Jeg har alle varianter som lærer og har også en sønn som i sommer fikk konstantert store spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi). Han har egentlig ikke store problemer med å tilegne seg nytt fagstoff så lenge han ikke må lese det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg kan ikke skjønne at noen kan kalles et typisk PPT-barn. Det er voldsomt store variasjoner i de sakene PPT jobber med. Det kan være alt fra språkvansker til psykisk utviklingshemming. Men jeg tenker at veldig mange som er meldt opp til PPT har atferdsvansker av en eller annen art.

Det er i hvert fall hovedtyngden av de vi henviser der hvor jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet mitt er at det IKKE FINNES TYPISKE PPT barn og at tusenvis av dem blir stemplet. Det finnes ikke ressurser i skolen til å gi alle tilstrekkelig hjelp. Hvordan kan det sitte voksne mennesker og skrive negative rapporter om mennesker de bare har møtt en time av sitt liv ved hjelp av en lærers uttalelser?

Men er det noe bedre å sitte på skolen uten å ha blitt utredet da? Da får du i allefall ikke hjelp. Jeg henviser aldri elever uten at det har vært i dialog med foresatte, det er foretatt en vurdering av meg og av et eget team på skolen med spesialpedagoger. Deretter følger eventuelt en utredning. Den baserer seg på samtale med meg som lærer og eventuelt andre faglærere, foresatte og eleven, samt en rekke tester alt etter som hva som er problemet. Etter utredning har jeg møte med ppt-rådgiver (den som har utredet) for å få en gjennomgang av resultatene. Og prøver så etter beste evne å tilpasse til elevens behov.

Dessverre er det slik at jeg aldri får gjort nok for noen av elevene mine. Jeg føler veldig på at alle elevene mine skal ha like mye hjelp fra meg. Slik er det i realiteten ikke, det er de elevene med IOP som opptar mer enn halvparten av min tid til tross for at de er i et stort mindretall i gruppen. Elevene får i tillegg til at jeg tilpasser opplegg osv. også støttetimer av en annen pedagog.

Jeg skjønner at man kan føle seg utenfor og spesiell når man har vært utredet av ppt og fått påvist lærevansker. Samtidig tror jeg det er minst like ille å sitte i klasserommet og ikke forstå hvorfor man er som man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag får man tidbegrenset sakkyndig vurdering. For de fleste må man utrede igjen etter 3 år. Husker ikke om det gjelder dersom man får spesifikke diagnoser, eller om dette kun gjelder når man har mer generelle lærevansker. Det betyr at hvert 3. år vil situasjonen for eleven bli evaluert på nytt, nye tester vil foretas osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karo_*

Hva det finnes av ressurser i skolen, både økonomiske og menneskelige, varierer vel fra kommune til kommune. Hva mener du med "negative rapporter"? Og hva mener du med at PPT-barn blir "stemplet"?

PP-rådgivernes jobb er å kartlegge hva barnet trenger hjelp med, og ikke bare ut fra lærers uttalelser (men det, også, læreren ser jo barnet i daglige læresituasjoner). Det er synd at du tolker rapportene negativt, det kan virke som du tror at rådgivernes rapporter er for å finne feil ved barnet. Jeg håper ikke du gjør det. Jeg kjenner mange pp-rådgivere, de har alle som én et genuint ønske om å hjelpe barn med spesielle behov (ellers hadde de vel ikke giddet å ta den lange utdannelsen!). Når vi på jobben snakker om barn henvist til PP-tjenesten i kommunen vår, ser jeg oppriktig engasjerte mennesker med masse empati for de barna de er i kontakt med. Jeg har aldri sett noen av dem dømme eller hørt dem snakke negativt om barn, selv de som ofte oppfattes som utagerende, voldelige slåsskjemper. Jeg ser at de ikke ser barn med feil eller dårlige sider, men barn med utfordringer, og som trenger hjelp.

Hvis du virkelig mener og tror at den eller de rådgiverne du har vært i kontakt med gjør slett arbeid og farer med løgn, syns jeg du skal ringe PP-kontoret i kommunen din og be om å snakke med lederen til denne personen. Jeg er villig til å tro at noen kan gjøre en dårlig jobb, men jeg nekter å tro at alle som jobber der er slik.

Jeg lurer litt på hva du mener med at hypoteser med eller uten validitet følger barnet inn i voksen alder? At noe "ligger i journalen" spiller ingen rolle, journalen er konfidensiell. Når barnet er ferdig med grunnskolen, trenger ikke journalen å følge med til videregående, det velger man selv. Vi sender ingen kopier til PPT for videregående opplæring uten at barnets foresatte ber om det. Når barnet blir myndig, er det han eller hun selv som bestemmer om journalen skal "brukes til noe".

Jeg syns det er fint at du står på for barnet ditt, bare pass på å forholde deg saklig hvis du vil bli tatt seriøst.

Beklager hvis dette ble litt rotete, jeg begynner å bli litt trøtt... :Gjesp: Lykke til, jeg håper du får ordnet opp i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er mye hjelp jeg ikke har fått, fordi i jeg sliter ufatterlig med naturfag for jeg oppfatter ikke hva læreren sier. Han forklarer det ekstremt vanskerlig og det blir bare helt blankt inni meg

Kjenner meg så UTROLIG godt igjen hva du skriver!!!!

jeg har så dårlige minner fra barneskolen der jeg ble dratt med på grupperom! annerledes bøker- og så ble jeg og noen til snurret rundt på et brett ca 28/30 ganger... A L D R I fikk jeg noen forklaring på hvorfor dette skjedde meg!. og matte fikser det ikke! fått 2'er 1 GANG!. aldri lært meg dette med norsken subsantiv-adjektiv gud veit hva skjønner ingenting ! - aldri lært meg løkkeskrift?:P sikkert ikke nøye men. og A L F A B E T E!!!! heheh.. er ikke jeg et stort missfoster da veit ikkje jeg!. og dette med punktum og komma!

Jeg har gått helse og sosial grunnkurs, og 2 år på hjelpepleiern

og sto på hjelpepleiern! M E N jeg får ikke autirasjon pga manglende matte og naturfag eksamen!... fra grunnkurs!!!!!

greier ikke fagene, men skal på oppføling eller noe, dette i en alder av 20 år. og jobber som ufaglært..

og jeg får har heller ingen utdannelse pga dette!;(

heldige meg!

Beklgaer rotete innlegg, jeg er veldig sint på skolene jeg har gått!

kommer ikke til og tilgi... :P jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_stemor_*
Hei.

Et "typisk PPT-barn" vil jeg tro er et barn som utvilsomt har rett til spesialundervisning. Kanskje. Jeg ser at formuleringen ikke faller i god jord hos deg, og det kan jeg forstå. Dersom jeg var PPT-rådgiver ville jeg nok unngått en slik formulering.

Når det kommer til at du ikke forstår at en sakkyndig kan skrive en vurdering etter å ha sett barnet to timer osv... Hvem mener du skulle ha skrevet rapporten da? Jeg tror du må stole på at sakkyndige og læreren kan jobben sin og gjør jobben sin. De vil barnet godt, ingen "stempler" et barn med diagnose på grunn av en dårlig dag.

Men samtidig er du ditt barns advokat, du kjenner h*n best. Men vær også klar over at MANGE forelre kjenner det fryktelig sårt at barnet deres ikke er helt som alle andre. For mange er det en stor sorg. Mange nekter barnet sitt videre hjelp fordi de så gjerne gjerne vil at barnet deres skal klare seg uten hjelp, de har gode intensjoner, de er glad i barna sine - MEN de gjør dem på denne måten en STOR bjørnetjeneste.

Det beste du kan gjøre, er nok i første omgang å stole på sakkyndig og lærer. Gi det en sjangse og se om barnet ditt visr en positiv utvikling med den støtten de mener h*n trenger.

Og du kan sette fingeren på uttrykket "typisk PPT-barn" Spør sakkyndige hva hun mener, og gi utrykk for at formuleringen kan være sårende å høre. Kanskje hun ikke har tenkt over dette, og lærer noe.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...