Gå til innhold

Når slutter barnet å sove formiddagslur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt er 20 mnd'er og sover formiddagslur på ca 2 timer enten hjemme eller i barnehgaen. Jeg har i det siste merket at han begynner å bli vanskligere å legge klokken 19.00. Noen morgninger er han ofte oppe før 06, innimellom våkner han kl. 05 Vi hadde jeg syntes det var veldig deilig å ligge til iallefall 7 ;) Jeg prøvde i helgen og droppe hvilen, men da sovnet lillevennen i handlevognen. Da fikk jeg dårlig samvittighet.

Når slutter deres å sove? evnt. begrenset du søvnen når barnet var 20 mnd'er?

Skrevet

Barn er forskjellige, men himmel! jeg syns 20 mndr. høres veldig ungt ut. Min eldste var et murmeldyr som sov 2-3 timer hver dag til han ble "tvunget" til å slutte da han var over tre år. Minstemann er 18 mndr. og sover fortsatt to ganger hver dag, 2-3 timer tilsammen.

Det er ikke alltid det hjelper å kutte dagsovingen for å få mer nattesøvn, husk at søvn avler søvn! :)

Skrevet

Det tror jeg varierer voldsomt også, både fra barn til barn og med alder og årstid+++.

Vår minste er 3,5 år nå og sluttet med duppen i barnehagen da han var 3. Men hjemme vil han ofte gjerne sove, selv om han ikke nødvendigvis MÅ. Da vi dro til Kanariøyene nå nettop var jeg faktisk veldig glad for at "duppen er vi heldigvis ferdig med". Ja særlig. Men hvem tror du ble et helvete i 12-13 tida og slukna så fort han kom i kontakt med ei pute? Han sov jammen meg i to timer (måtte vekke han) hver dag der nede og sov likevel som en stein fra 20/21-08. Han er et veldig godt eksempel på at søvn avler søvn forresten, for får han ikke nok er det på'n kl5 om morran og action i senga til 21-22.

Det er nok ingen fasit på søvnmønster og behov for de små, man får bare prøve å finne ut av det så godt man kan. Men jeg tror det er mange barn nå om dagen som går rundt med søvnmangel...

Skrevet

Vår gutt er 19 mnd og holder på å slutte å sove på dagen. Er nok i en overgangsfase. Når han sover på dagen, kan han bli vanskelig å legge kl 19, slik TS beskriver. Han må i alle fall ikke sove noe særlig mer enn 1 time, og ikke noe soving etter 12. Så skal han sove, blir det en liten lur fra 11 til 12 ca, og så legges han kl 19. Sover han ikke, legges han kl 18. Om han skal sove eller ikke, avnenger mest av hvor lenge han sover om morgenen. Sover han til 7-7.30, trenger han ikke formiddagslur. Våkner han 6-6.30 trenger han en liten dupp.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg prøvde i helgen og droppe hvilen, men da sovnet lillevennen i handlevognen.

Synes det høres voldsomt ut å gå fra 2 timer til ingenting. Prøv heller å reduser lengden på søvnen, f.eks. til 1 time, deretter til 30 minutter.

Gutten vår som blir 3 år i mars sover fremdeles 30 minutter i barnehagen, men trenger ikke sove i helgene.

Skrevet

Min jente sluttet da hun var 2 år og 3 mnd, da var hun umulig å legge om kvelden, hun sovnet sjelden før etter kl ti. Vi begynte å redusere dagsovingen da hun var ca 22 mnd.

Barnehagen rådet oss til å kutte dagsovingen helt og sa at dersom barna har problem med å sovne om kvelden kan det være lurt å gjøre noe med dagsovingen. De sa at vi får derimot ikke ungene til å sove lenger om morgenen med å slutte med dagsoving.

Skrevet

Dette er veldig individuelt. Vet om et barn som måtte ha en halvtimes dupp helt til hun ble 5 år!! Mine barn har alltid sovet lite. Storebror sluttet å sove på dagen da han var 14 måneder. Mellomste ca. 16-18 måneder og nestminste har hittil vært den som har sovd lengst - h*n sov en liten stund på dagtid til h*n var 2 år. Baby er fremdeles for liten til at vi vet hva det blir, men ved 9 mndrs alder sover h*n bare en gang om dagen i ca 1,5 time, så vi ser jo hvilken retning det bærer....

Men - IKKE gå fra to timer til ingenting. Ofte er overgangsfasen litt rotete, det må man dessverre bare leve med. Kutt ned en halvtime av gangen og se utviklingen. F.eks. fra 2 til 1,5 time en uke, bare 1 time neste uken om barnet fremdeles er vanskelig å legge. De fleste foreldre jeg kjenner (vi har vært utrolig heldige som har sluppet unna, bank i bordet), har vært gjennom fasen der barnet sovner i bilen på vei hjem fra barnehagen pga "soveslutt" på dagen. Det går seg til, men kan være litt stritt både for store og små en periode :)

Skrevet

holder på å slutte nå. er 26mnd gammel.. har sovet inntil 1time på dagtid i lang tid... de gangene hun sover på dagen er hun umulig å få til å sove på kvelden

Skrevet

Sluttet helt da han var litt over 2,5 år. Før det hadde vi lang periode der ha ikke sov i helgene, og max 1 time i barnehagen, men uansett ikke etter kl 14.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...