Gå til innhold

Forslag til engelsk bok?

lilla91

Anbefalte innlegg

Jeg har faget samfunnsfaglig engelsk, og vi sakl straks velge oss en bok å lese. Det kan egentlig være en hvilekn som helst bok, så lenge vanskelighetsgraden er høy nok for 3. klasse på videregående. Det kan være alt fra Harry Potter til biografien til David Beckham.

Har dere noen anbefallinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En shoppoholikers bekjennelser er en bra bok. Jeg leser den på engelsk nå, og syns det er en bra bok. Og språket i boka skulle jeg tro kunne være passende for 3 kl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hva slags litteratur du ellers liker, men jeg synes "a thousand splendid suns" av Khaled Hosseini var fantastisk.

Forøvrig er jo også veldig glad i John Irvings bøker, så kan i grunn anbefale alle de også.

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsfaglig engelsk? Kan ikke skjønne annet enn at "Animal Farm" (George Orwell) burde være temmelig passende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest så mange bøker på engelsk, men nå leser jeg "Angela's ashes" av Frank McCourt. Kan anbefale den. Språket er endel dialekt. Den handler om hans oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Speak av Laurie Halse Anderson! Det er en fantastisk bok (syns jeg da!). Jeg leste den i 3.klasse på vdg, og den er blant mine favorittbøker.

Den er ikke så veldig lang, og den er veldig godt skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holes av Louis Sachar

To Kill a Mockingbird av Harper Lee

The Secret Life of Bees av Sue Monk Kidd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holes av Louis Sachar

To Kill a Mockingbird av Harper Lee

The Secret Life of Bees av Sue Monk Kidd

Uff, den har eg nettopp lest. Personlig syns eg den var forferdeleg treig og vanskeleg å bli hekta på. Men filmen var bra då :fnise:

Eg ville lest Anne of Green Gables av L.M. Montgomery. Den er sååå koselig og søt. Veldig lettlest og ein kjem inn i den med ein gong. Herlig bok <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Berre så du er klar over det: Holes og Animal Farm brukast ofte i første klasse på vidaregåande, og det kan tenkjast at læraren din vil du skal ta noko tyngre. The Kite Runner av Khaled Hosseini brukast også i andre klasse i internasjonal engelsk, så det kan tenkjast at han også reknast som for lett, men den er nok likevel eit betre val enn dei to første som liksom er standard for første klasse. Utdrag frå den shopoholic-serien er også brukt i ei av førsteklassebøkene veit eg. Ikkje meininga å vere negativ, tenkte berre det var greit å nemne det. Eg har ein kollega som underviser det faget, og eg høyrer liksom for meg kommentarane når han fortel at elevane hans les shopoholic-serien... Eg tenkjer at det er lurt om du tenkjer litt taktisk - kva kan du bruke boka til i faget, korleis kan du trekkje ho inn i ein munnleg eksamen, skjønar du?

Støttar To Kill a Mocking Bird, den er jo ein gamal klassikar i skulen. Life of Pi er ei genial bok, men tru korleis du skal kunne bruke ho i faget ditt? Skal du skrive eit essay om den trur eg du kan få litt problem. Kva med The God of Small Things av Arundhati Roy? Det er lenge sidan eg las ho no, men ein kollega av meg snakka nett om ho i dag, den tek for seg kastesystemet i India meiner eg å hugse. God er ho også. Oscar Wilde sin The Picture of Dorian Gray kan du bruke til noko. White Teeth, av Zadie Smith? The Joy Luck Club av Amy Tan? Eg hadde ein tredjeklassing for nokre år sidan som skreiv eit drivande godt essay om den, ho likte forresten The God of Small Things også.

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at dette er en avsporing fra det opprinnelige emnet, men mener du virkelig at Harry Potter-serien er høy nok litterær vanskelighetsgrad for en på videregående? Alvorlig talt. Da syns jeg skolene stiller for lave krav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg gløymde forresten å spørre om kva de skal gjere med boka? Skal de berre lese noko på engelsk, eller skal de skrive noko om boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tar årsstudium i engelsk, høgare utdanning. Vi les alt frå Harry Potter, Charlie and the Chocolate Factory til To kill a Mockingbird og Enduring Love.

Hadde TS skulle lest bøker på norsk hadde nok ikkje Harry Potter vore "vanskelig" nok, men blir jo litt annerledes på engelsk. Er jo ofte for å få eit godt innblikk i den litterære historia, lære om forfattarane osv. Går ikkje kun på innhaldet i boka. Så om boka i utgangspunktet er tenkt for 10-åringar eller 20-åringar er et fett, vil eg tru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tar årsstudium i engelsk, høgare utdanning. Vi les alt frå Harry Potter, Charlie and the Chocolate Factory til To kill a Mockingbird og Enduring Love.

Hadde TS skulle lest bøker på norsk hadde nok ikkje Harry Potter vore "vanskelig" nok, men blir jo litt annerledes på engelsk. Er jo ofte for å få eit godt innblikk i den litterære historia, lære om forfattarane osv. Går ikkje kun på innhaldet i boka. Så om boka i utgangspunktet er tenkt for 10-åringar eller 20-åringar er et fett, vil eg tru :)

Joda, men det er jo noe helt annet enn å lese en bok som skal "være vanskelig nok for en i 3.klasse på videregående". Du gjør det jo for å studere deler av den engelske litteraturen, det kan da ikke sammenlignes.

Jeg kan ikke si at jeg forstår argumentet ditt. Harry Potter er fremdeles ikke vanskelig nok for en på videregående! Hverken innhold, språk, oppbygning eller lignende er, på noen måte, utfordrende nok for en 16-19-åring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er jo noe helt annet enn å lese en bok som skal "være vanskelig nok for en i 3.klasse på videregående". Du gjør det jo for å studere deler av den engelske litteraturen, det kan da ikke sammenlignes.

Jeg kan ikke si at jeg forstår argumentet ditt. Harry Potter er fremdeles ikke vanskelig nok for en på videregående! Hverken innhold, språk, oppbygning eller lignende er, på noen måte, utfordrende nok for en 16-19-åring!

Skal ikkje påstå at eg er veldig oppdatert på korleis engelsk fungerar i vdg no. Men i "mi tid" (russ i 2002) las vi ingen bøker. Ikkje spesielt lange tekstar heller. Så for meg, då eg gjekk i 3.klasse, hadde det vore veldig utfordrande å lese for eksempel Harry Potter.

Den boka eg las er for så vidt lettlest, med den var rundt 400-500 sider og ein god del nytt vokabular. Har ingen kjennskap til Harry Potter frå før, verken bøker på norsk eller film.

Viss ein i tillegg skal analysere, svare på ei problemstilling e.l, så synast eg det er utfordrande for vdg.

Men det er klart, det kjem nok heilt an på kva nivå ein ligg på sjølv.

Viss ein synast at ei bok er for enkel, barnslig, lettlest osv, så bør ein sjølvsagt velge noko meir utfordrande. Men velg i alle fall ikkje noko som ligg sju nivå over sitt eige, det vert eit håplaust prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste Harry Potter (første boka) i 2. klasse på videregående. Vi hadde analyse av innholdet, og det var nok ikke poenget at det skulle være sammfunnsfaglig uttelling, men at man skulle kunne lese og analysere en skjønnlitterær bok. Dette var faktisk lærerens valg, men utgjorde selvfølgelig en del av et større pensum.

Jeg kan være enig i at Holes nok er litt under nivået til 3. kl, men det er likevel en bra og annerledes bok, så om ikke du vil lese den nå, kan den anbefales likevel.

A Thousand Splendid Suns er tilsvarende innholdsrik.

Poenget med bøkene jeg foreslo er at de handler om temaer man lett kan diskutere, noe som er viktig når man skal analysere bøker, som man gjerne må på VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Hverken innhold, språk, oppbygning eller lignende er, på noen måte, utfordrende nok for en 16-19-åring!

Det kjem jo an på kva ein skal gjere med boka, då! Eg er usamd i at ikkje språket er bra nok, det er godt språk i HP-serien, og mange av karakterane er riktig gode. Eg synest det er noko av det beste med serien, det at typane er gode og som oftast realistiske. Men eg meiner det må kome an på korleis ein arbeider med stoffet, problemstillinga og kva som er målet. Det er til dømes ikkje noko i vegen for å skrive om barnelitteratur i særemnet heller, og der vil jo også karakteren kome an på problemstillinga og korleis ein har nærma seg litteraturen.

Tematisk er HP heilt utanfor samfunnsfagleg engelsk, synest eg, og eg ville halde meg til noko som kan brukast på eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem jo an på kva ein skal gjere med boka, då! Eg er usamd i at ikkje språket er bra nok, det er godt språk i HP-serien, og mange av karakterane er riktig gode. Eg synest det er noko av det beste med serien, det at typane er gode og som oftast realistiske. Men eg meiner det må kome an på korleis ein arbeider med stoffet, problemstillinga og kva som er målet. Det er til dømes ikkje noko i vegen for å skrive om barnelitteratur i særemnet heller, og der vil jo også karakteren kome an på problemstillinga og korleis ein har nærma seg litteraturen.

Tematisk er HP heilt utanfor samfunnsfagleg engelsk, synest eg, og eg ville halde meg til noko som kan brukast på eksamen.

Det er jo tydelig at språket er avgjørende i trådstarters oppgave; at det skal være en utfordring for leseren! Hvis ikke ville jo ikke læreren ha nevnt det kriteriet.

Uansett hvor dårlig man er i engelsk så er ikke Harry Potter en utfordrende bok. Ja, det er mange spennende karakterer der (irrelevant). Jeg har selv sansen for bøkene, men språket er på ingen måte vanskelig. Det er beregnet for at barn skal kunne lese det, og jeg forsto alt godt allerede som tiåring.

Jeg sier ikke at det er noe i veien med å skrive om barnelitteratur i særemnet. Det kan være utfordrende det også. Men bøkene skulle være utfordrende. Og poenget mitt er at det rett og slett ikke er utfordrende nok for en 18/19-åring å lese Harry Potter. Dersom man syns det, har man ikke et godt nok grunnlag i engelsk for å kunne delta i timene på vg3.

Jeg er forøvrig enig i at det ikke passer seg som særemne i samfunnsfaglig engelsk på noen som helst måte. Velg noe pensumrelatert, det lønner seg som regel alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Susie-aa_*

Det første du skulle ha gjort var å presissere hva du liker, bøker du har lest før, sjanger.

Uansett. Bram Stokers Dracula er anbefalt. John Connoly har skrevet The book of lost things. James Herbert har skrevet en rekke klassiske grøssere. Hvis du liker vampyrbøker burde du også lese Anne Rice sine Vampire Chronicles. En serie på jeg tror 3 bøker, hun er en meget annerkjent forfatter. Hva med Da Vinci Koden?

Harry Potter seriene på engelsk kan godt leses på 3 kl nivå. Har en lærer med master i engelsk og hun sa at studier(husker ikke hvilket universitet som gjennomførte studiet) har vist at Harry Potter seriene på engelsk(ikke på Norsk men på Engelsk) er for vanskelig for gjennomsnitts nordmannen. Noe jeg syns er utrolig morsomt, men silk er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...