Gå til innhold

Hvordan forbereder man seg på renteoppgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 1 mill i gjeld, betaler ca 8000 i avdrag pr mnd, men har kapasitet til å betale 10 -15000/mnd. Nå lurer jeg på:

1. er det lurest å betale ned så mye man kan før evt renteoppgang?

2. eller er det lurere å spare så mye man kan, så man har en sparekonto å tære på når renta stiger?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Jeg har 1 mill i gjeld, betaler ca 8000 i avdrag pr mnd, men har kapasitet til å betale 10 -15000/mnd. Nå lurer jeg på:

2. eller er det lurere å spare så mye man kan, så man har en sparekonto å tære på når renta stiger?

Å sørge for å ha nok penger til å betjene lånet uansett rente når som helst.

Skrevet
Å sørge for å ha nok penger til å betjene lånet uansett rente når som helst.

Dvs jeg bør ikke bruke alle sparepengene på å betale ned så mye som mulig, men må ha en solid konto å ta av når renteoppgangen kommer?

TS

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Dvs jeg bør ikke bruke alle sparepengene på å betale ned så mye som mulig, men må ha en solid konto å ta av når renteoppgangen kommer?

TS

Har du "nok" penger, betal gjerne ned så mye du kan i dag, selv om renten er lav. Dette kan du tillate deg dersom du vet at du er fornuftig med penger, og vet at du alltid har ekstra med penger, selv om dine utgifter stiger. Da vet du at du tåler en høyere renteutgift om noen måneder og år også, i tillegg til ektrainnbetalingen når renten er lav.

Derimot, om du vet at du ikke vil gå i overskudd når renten går opp, når mer av din inntekt går til betjening av lån (enn det gjør i dag), kan det være en idé å heller spare opp ekstra i dag, som du kan ha som en ekstra buffer til de tidene som kommer når renten blir høyere.

Skrevet

Jeg ville gjort begge deler. Delt f eks 50/50. Betalt noe ekstra ned på lånet, og spart resten til hårdere tider.

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg betaler ned noe ekstra på lånet, ut fra en vurdering av at når renta går opp igjen, blir det da et mindre beløp den høyere renta beregnes av.

Men jeg sparer også, ikke for å ha ekstra til å betale ned på lån når renta går opp, men fordi det er greit å ha litt i bakhånd.

Føler sjøl at da har jeg en god "buffer" ifht. en renteoppgang - jeg kan både slutte å betale ekstra på lånet, og spare mindre, vips er en stor renteoppgang tatt høyde for.

Skrevet

Ofte lønner det seg ikke å betale ned lånet pga inflasjon og skattefordeler ved å ha lån. Det må du regne ut i likningen din og sjekke mot din inntekter.

Det smarteste du kan gjøre er nok å spare opp på en sparekonto med høyest mulig rente. Når du har spart opp en god buffer, så kan du vurdere å plassere noen av pengene i 3. mnd fastrente for å få mer avkastning. Men for all del ikke gjør langsiktige plasseringer før du har spart opp nok til å betale flere mnd med med rentehevninger på rad, kortsiktig likviditets buffer er det viktigste å fokusere på i starten.

Skrevet

Vi har fast trekk fra lønnskonto over til regningskontoen, hvor lånet trekkes. Beløpet som vi overfører til regningskontoen er like høyt i dag som det var da renten var på sitt høyeste. Dermed hoper det seg opp litt på regningskontoen etter hvert nå som renten er så lav, så da har vi betalt inn ekstra til sparing eller lån alt etter som, ved å hive over et større beløp om gangen.

Fordelen med dette er at vi ikke merker noe til renteendringene sånn til vanlig, det eneste som går opp og ned hos oss er hvor mye som blir til overs etter at banken har trukket sin del. Og disse pengene er bare en bonus for oss, enten den er stor eller liten.

Man må jo ha råd til det for å kunne gjøre dette, men vi synes det er veldig greit å ikke forholde oss til stigende rente som en utgift, men heller en nedgang i "bonusen".

Gjest regine ii
Skrevet
Ofte lønner det seg ikke å betale ned lånet pga inflasjon og skattefordeler ved å ha lån. Det må du regne ut i likningen din og sjekke mot din inntekter.

Det kommer helt an på situasjonen man befinner seg i. Har man et lån som egentlig er altfor stort (jeg har f.eks. hatt 5x inntekt....) så betaler man det man kan på lånet først.

Når lånet begynner å være overkommelig, så kan man også spare.

Skrevet
Det kommer helt an på situasjonen man befinner seg i. Har man et lån som egentlig er altfor stort (jeg har f.eks. hatt 5x inntekt....) så betaler man det man kan på lånet først.

Når lånet begynner å være overkommelig, så kan man også spare.

Vel du siterte meg på at dette må man sjekke i likningen. Om det lønner seg. :)

Skrevet
Det smarteste du kan gjøre er nok å spare opp på en sparekonto med høyest mulig rente. Når du har spart opp en god buffer, så kan du vurdere å plassere noen av pengene i 3. mnd fastrente for å få mer avkastning. Men for all del ikke gjør langsiktige plasseringer før du har spart opp nok til å betale flere mnd med med rentehevninger på rad, kortsiktig likviditets buffer er det viktigste å fokusere på i starten.

hva vil det si å plassere penger i 3.mnd fastrente?

Skrevet
Jeg betaler ned noe ekstra på lånet, ut fra en vurdering av at når renta går opp igjen, blir det da et mindre beløp den høyere renta beregnes av.

= renteutgiftene blir lavere når betalingstiden på lånet kortes ned?

Skrevet

Jeg ville betalt ned så mye jeg kan til enhver tid: Mindre lån som forrenter seg. Men da under forutsetning av at du har en bufferkonto til uforutsette utgifter, at du har råd til å ta en renteoppgang med løpende inntekter, samt at du ikke har store forestående investeringer, for eksempel bil(lån), som er dyrere enn huslån.

Skrevet

lag deg en sparekonto....må ha bufferknto når man betjener lån

Skrevet
Jeg ville betalt ned så mye jeg kan til enhver tid: Mindre lån som forrenter seg. Men da under forutsetning av at du har en bufferkonto til uforutsette utgifter, at du har råd til å ta en renteoppgang med løpende inntekter, samt at du ikke har store forestående investeringer, for eksempel bil(lån), som er dyrere enn huslån.

TS

Ok.

Hvor mye bør jeg ha på bufferkonto da? Jeg har 24000 utbetalt etter skatt, 8000 må gå til lånet, 2000 til studielånet, 7000 til mat og div regninger. Holder det å ha 60 000 på bufferkonto, eller bør jeg ha enda mer, i tilfelle det både blir renteoppgang + plutselig uforutsett utgift, f.eks tannlege...?

Er det litt overdrevent å ha 100 000 på bufferkonto?

Skrevet (endret)

Kan du betale 10k i måneden, så kan du også tåle en rente på ca 9% regnet over en periode på 20 år, noe som ikke er spesielt sannsynlig spør du meg, men husk at dette er kun rentekostnad jeg snakker om. Eventuelle avdrag kommer i tillegg. Jeg vet ikke hvor lang nedbetalingstid du har, men er den lenger enn 20 år tåler du enda høyere rente. Banken vil nok også gå med på å redusere avdragene slik at du betaler mer rente, dersom du skulle få problemer med å håndtere lånet. Har man et godt forhold til banken og har god betalingsevne bil nok de fleste gå med på å gi så og si avdragsfrie lån for en kort periode, men dette bør du sjekke med banken din.

Det skal sies at det er ikke dumt å opprette seg en konto med en likviditetsreserve. Uforutsette kostnader kommer alltid, og da er det greit å ha penger i bakhånd så man slipper å ta opp dyre forbrukslån eller gå på avbetaling.

Endret av aluminium
Skrevet
hva vil det si å plassere penger i 3.mnd fastrente?

Banken din kan helt sikkert gi deg en en spareform som dette. Det eneste forskjellige fra vanlige sparekonto er at pengene ikke er likvide i en periode. dvs 3.mnd i dette tilfellet. Du låser pengene i 3 mnd hos banken, mot litt høyere rente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...