Gjest Gjest_kjøttkake_* Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Dette med stølhet etter trening.. - Er det slik at stølhet er et tegn på at man ikke er godt nok trent? (svak osv) - Eller er det slik at stølhet bare betyr at man har trent riktig og hardt nok? - Har man ikke trent bra nok hvis man ikke blir støl?
sonychiba Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Stølhet etter trening kalles ofte for DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). Mange tror stølhet skyldes oppbygging av melkesyre men det er ikke tilfellet. Sistnevnte vil gi den en akutt stølhet, også kjent som "krampe". Den stølheten du henviser til skyldes at man under trening bryter ned muskelcellene man har aktivert dagen før og er den "vanligste" formen for stølhet. "- Er det slik at stølhet er et tegn på at man ikke er godt nok trent? (svak osv)" - Ja og nei. Om muskelfibrene ikke har blitt aktivert på en god stund vil du selvsagt bli mer støl enn om de aktiveres ukentlig. Kanskje ikke så rart? Det er større sannsynlighet for å få startet en bil som var i bruk i går enn en som ikke har vært startet opp på 5 år. Hvor "svak" eller "sterk" man er har ingen betydning, selv om en som er "sterk" mest sannsynlig også vil være bedre trent. "- Eller er det slik at stølhet bare betyr at man har trent riktig og hardt nok? " - Stølhet i seg selv bør ikke være en faktor på en god treningsøkt. Som nevnt vil du være mer støl i begynnelsen av en periode hvor du nettopp har startet å trene. Om man trener feil (teknikk) vil man merke i form av skader. "-Har man ikke trent bra nok hvis man ikke blir støl?" - Som sagt så er ikke stølhet en indikator i seg selv om man har trent bra/dårlig. Hvor lenge siden sist var det du trente? Hvor godt oppvarmet var du før treningen startet? Når alt dette er sagt betyr det ikke at de som ikke blir støle er topptrent! De aller fleste vil føle enn viss stølhet/stivhet i musklaturen uavhengig av hvor ofte de trener, men om man ikke har trent på en god stund vil følelsen være sterkere.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Stølhet etter trening kalles ofte for DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). Mange tror stølhet skyldes oppbygging av melkesyre men det er ikke tilfellet. Sistnevnte vil gi den en akutt stølhet, også kjent som "krampe". Den stølheten du henviser til skyldes at man under trening bryter ned muskelcellene man har aktivert dagen før og er den "vanligste" formen for stølhet. "- Er det slik at stølhet er et tegn på at man ikke er godt nok trent? (svak osv)" - Ja og nei. Om muskelfibrene ikke har blitt aktivert på en god stund vil du selvsagt bli mer støl enn om de aktiveres ukentlig. Kanskje ikke så rart? Det er større sannsynlighet for å få startet en bil som var i bruk i går enn en som ikke har vært startet opp på 5 år. Hvor "svak" eller "sterk" man er har ingen betydning, selv om en som er "sterk" mest sannsynlig også vil være bedre trent. "- Eller er det slik at stølhet bare betyr at man har trent riktig og hardt nok? " - Stølhet i seg selv bør ikke være en faktor på en god treningsøkt. Som nevnt vil du være mer støl i begynnelsen av en periode hvor du nettopp har startet å trene. Om man trener feil (teknikk) vil man merke i form av skader. "-Har man ikke trent bra nok hvis man ikke blir støl?" - Som sagt så er ikke stølhet en indikator i seg selv om man har trent bra/dårlig. Hvor lenge siden sist var det du trente? Hvor godt oppvarmet var du før treningen startet? Når alt dette er sagt betyr det ikke at de som ikke blir støle er topptrent! De aller fleste vil føle enn viss stølhet/stivhet i musklaturen uavhengig av hvor ofte de trener, men om man ikke har trent på en god stund vil følelsen være sterkere. Okei, takk:) Men jeg tenkte litt på sånn i forhold til hvor mye motstand man bruker på f.eks vekter. Kan man bruke stølhet som en indikator da? Altså at hvis man ikke blir støl så har man ikke brukt tung nok vekt og dermed fått trent "nok"? Og omvendt?
Leifr Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 (endret) Men jeg tenkte litt på sånn i forhold til hvor mye motstand man bruker på f.eks vekter. Kan man bruke stølhet som en indikator da? Altså at hvis man ikke blir støl så har man ikke brukt tung nok vekt og dermed fått trent "nok"? Og omvendt? Nja. Mest nei. Men litt ja. DOMS opptrer som regel når muskler blir brukt på måter de ikke er vant til. Altså, hvis man f.eks. begynner å løfte vekter når man ikke har gjort det før (eller på en god stund); da er det normalt å forvente et heftig tilfelle av DOMS etter den første økta. Og gjerne nye, litt mindre heftige tilfeller etter de neste par øktene. Etter det bruker det ikke å komme tilbake (med mindre man tar en litt for lang treningspause), selv om man har grei framgang og stadig utfordrer seg selv med å legge på mer vekt. Helt til man plutselig prøver en øvelse som bruker en eller annen liten muskel man har neglisjert. (Etter et halvt år med bøy, mark og benk prøvde jeg foroverbøyde sidehev med de aller minste hantlene og fikk tidenes smerte og stølhet på baksiden av skuldrene som resultat). Endret 23. november 2009 av Leifr
sonychiba Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Ja, i det spesifikke tilfelle kan man bruke det som en indikator. Årsaken er en av de første punktene i innlegget mitt: når du trener - og da spesielt med vekter - brytes musklene ned i kroppen din. I teorien har du "mindre" muskelmasse etter endt trening enn før (om enn mikroskopisk). Grunnen til at de som trener mye vekter, som feks kroppsbyggere, eller hobbytrenere som meg selv, legger så mye i ekstra ernæring er at man skal utnytte tiden etter trening på å øke muskelmassen. Dette gjør man med riktig inntak av næring og da spesielt proteiner (aminosyrer er byggestenen til proteiner, som igjen bygger muskler) og karbohydrater. Når man er ferdig med å trene vil kroppen støvsuges for kilder til energi fordi musklene i kroppen har blitt brutt ned. Det som skjer er at kroppen sier til seg selv at neste gang du gjør en så stor arbeidsøkt må du ha nok muskler til å gjenta den gitte økten like bra eller bedre (enkelt forklart). Om du da ikke har tilført kroppen raske karbohydrater (gjerne i form av sportsdrikke..UTEN SUKKER!) vil den begynne å spise av musklene dine (ikke av fettet). Får du også i deg riktig mengde med raske proteiner (whey proteiner) vil disse bli transportert ut i muskelcellen og brukes som byggestener for nytt muskelvev. Voilá: du øker muskelmassen. Hvor mye vekt du skal bruke på øvelsene avhenger jo selvsagt av styrken. Ofte ser jeg folk trene med alt for lite. De gjør feks "standard" 10 repetisjoner og har samme form på siste repetisjon som på første. Man trenger ikke være Einstein for å forstå at dette ikke utsetter musklene for nok stress til at de brytes ned og kan bygges opp igjen. Om du tar ekstra vekter neste gang men bare klarer 5 repetisjoner så er ikke det noe problem. Da kan du enten gå litt ned på antall kilo, eller du kan ta flere set med få repetisjoner. Poenget er at du må stresse musklene til å bli brutt ned, og dermed oppnå vekst! Lykke til!
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 takk for mye informasjon:) Nå er jeg ikke akkurat noen kroppsbygger, men trener for å komme i form og bli litt strammere. Nå høres jeg sikkert dum ut, men du skriver: " Om du da ikke har tilført kroppen raske karbohydrater (gjerne i form av sportsdrikke..UTEN SUKKER!) vil den begynne å spise av musklene dine (ikke av fettet). " Jeg har ikke så veldig lyst til at det er musklene (de få som er der:P) skal bli borte når jeg trener og ikke fettet. Jeg spiser bare normal sunn mat og tenker ikke no særlig på mat i forhold til trening. Er egentlig overbevist om at mange ikke gjør det. Men det vil vel funke for det, jeg vil vel etterhvert få resultater av treningen selv om jeg ikke tilfører kroppen sportsdrikke og alt det der? Målet mitt er bare å gå ned i vekt og stramme litt her og der. Er jo litt krise hvis jeg med mitt sunne kosthold og trening bare beholder alt fettet og mister musklene:P
sonychiba Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 Alt "funker" vel til en viss grad, men så har du det med å inngå kompromisser. Vil du gå ned i vekt? Ja, om du forbrenner flere kalorier enn hva du får i deg. Vil denne muskelmassen være fett eller muskler? Begge dele. Det man vil - The Holy Grail - er jo å MISTE fett og BYGGE muskler. Om det går? Derom strides de lærde. I mellomtiden kan man hvert fall støtte seg på teorier som går på å MINIMERE muskeltap og MAKSIMERE fett tap. Å få i seg raske karbohydrater etter trening er en av de få tingene som blir sett på som essensielt for optimalt resultat. Jeg vil heller at du får i deg et par bananer (minimum) enn at du ikke får i deg noe som helst. De som sier at du like gjerne kan spise sjokolade etter trening er tjukke i huet. Udiskuterbart. Så, om du synes det er så vanskelig å få i deg sportsdrikke uten sukker (jeg forsøker ikke være frekk) så i det minste få i deg druesukker via banan eller rosiner. Det er mange myter knyttet til trening og en del av de er seiglivede. Hva som IKKE er en myte, er at optimalt resultat er 50% kosthold og 50% trening. Banna bein Så ikke bruk 30-60 minutter på treningsstudio uten å få i deg karbo etterpå. Du må vri hodet ditt vekk fra det at det er kalorier i bananer, eller at det er karbohydrater, eller at bananer har høy glykemisk index bla, bla, bla. Jeg sier det igjen: Optimalt resultat kommer med en god kombinasjon av trening og kosthold! Punktum finale.
Leifr Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Alt "funker" vel til en viss grad, men så har du det med å inngå kompromisser. Vil du gå ned i vekt? Ja, om du forbrenner flere kalorier enn hva du får i deg. Vil denne muskelmassen være fett eller muskler? Begge dele. Det man vil - The Holy Grail - er jo å MISTE fett og BYGGE muskler. Om det går? Derom strides de lærde. Det er ikke så veldig mye å strides om, all den tid mange av oss har gjort akkurat det. Går helt klart an så lenge man har betydelige fettreserver (etter hvert som de fordufter vil riktignok økning i muskelmasse gå treigere og stoppe opp). Tung styrketrening, moderat kaloriunderskudd, god mengde proteiner. Ikke akkurat rakettkirurgi.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 tøy ut Er egentlig det å tøye ut så bra? Merker at hvis jeg tøyer ut etter en løpetur så har jeg garantert vondt i musklene dagen etterpå, tøyer jeg ikke, kjenner jeg ingenting. Ødelegger man muskelfibrene mer når man tøyer??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå