Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer leide leilighet i tre år. Fyren som leier ut disse leilighetene er ganske kjent for å ikke ta godt vare på de, og det merket vi ganske fort. Fukt (ting vi kjøpte i tre feks ble veldig fort ødelagt) dassen var fra 80tallet og løsnet/råtnet osv.

Vi flyttet ut før sommeren, og nå fikk vi et brev i posten om at han har pusset opp gulvet på kjøkkenet og gangen, doet (vi hadde vaktmesteren der engang for å se på det, han sa at det var dårlig vedlikeholdt fra huseiers side, ikke ødeleggelse). Vi har tilogmed fått regning på arbeidstimene han brukte på dette.

Stor sum, flere tusen! Vi har ikke diskutert dette med han engang, fikk bare denne regninga håndskrevet på et hvit papir i posten uten videre.

Er dette rett og rimelig?

Gulvet i gangen var akkurat som det var når vi flyttet inn, vi har bilder (var forberedt pga ryktet hans) og gulvet på kjøkkenet var sikkert skadet av fuktskader. Er det våres feil? Jeg føler meg svindlet. Føler at han pusser opp leiligheten med våre penger.

Har lite lyst til å ringe han, da jeg vet at han er kjempe urimelig og har rare holdninger. Altså, jeg vil bare snakke med han på det profesjonelt plan, men jeg vet at han ikke er profesjonell.

Burde jeg ringe en advokat ellernoe? Eller kan det han gjør nå, stemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes ikke riktig ut. Noe stemmer definitivt ikke.

Har du fortsatt leiekontrakten? Pleier å stå at utleier har ansvar for å opprettholde og vedlikeholde leilighetens standard, bortsett fra ting leietager ødelegger selv. Leietager har ansvar for at h*n ikke ødelegger ting i leiligheten.

Om ting blir ødelagt pga dårlig vedlikehold fra uleier, er det ikke leietagers ansvarsområde. Det er feks ikke ditt ansvarsområde hvis toalettet råtner pga alderdom. Dette med fukt er jeg usikker på

Skrevet

Fuktskader skal du ikke betale for, med mindre du forårsaket dem. Bra du tok bilder! Du bør kontakte forbrukerombudet (?) så kan de fortelle deg hva du kan gjøre videre.

Skrevet
Dette hørtes ikke riktig ut. Noe stemmer definitivt ikke.

Har du fortsatt leiekontrakten? Pleier å stå at utleier har ansvar for å opprettholde og vedlikeholde leilighetens standard, bortsett fra ting leietager ødelegger selv. Leietager har ansvar for at h*n ikke ødelegger ting i leiligheten.

Om ting blir ødelagt pga dårlig vedlikehold fra uleier, er det ikke leietagers ansvarsområde. Det er feks ikke ditt ansvarsområde hvis toalettet råtner pga alderdom. Dette med fukt er jeg usikker på

Uansett hva som står i en leiekontrakt er det ikke lov å gi betingelser som er dårligere enn det som står i husleieloven:

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Når det gjelder velikehold tipper jeg du må se på disse reglene:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd

Det står ogsåen del i kapittel 2 bla. Husleieloven

Skrevet

Fikk du beskjed om at fukt kunne bli et problem?

§ 2-4. Manglende opplysninger om husrommet

Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen.

Fukt er en viktig opplysning.

Skrevet
Uansett hva som står i en leiekontrakt er det ikke lov å gi betingelser som er dårligere enn det som står i husleieloven:

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Når det gjelder velikehold tipper jeg du må se på disse reglene:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd

Det står ogsåen del i kapittel 2 bla. Husleieloven

Kontrakten er hos samboeren min, han har tatt den med sge på jobb for å vurdere den da han skal til en rådgiver for å se på det etterpå. Men jeg leste kontakten sist i går kveld, hvor det stod noe akkurat lignende som du skrev, Sancha.

Leirbål: Om vi skulle opprettholde feks et toalett. Om det er muggent/i stand til å råtne mens vi flytter inn, uten å få beskjed. Og det ødelegges når vi har bodd der i et halvt år, og vaktmesteren har vært der for å se på det og sier at det er alderdom og ødelagt pga råttenhet (plasten som evt holder nedtrekkeren er råtnet. Toalettlokket er rett og slett råtnet av hengslene), er det da ikke vi som skal betale det? :/

Skrevet

Blir så bekymret jeg nå. Føler meg virkelig lurt og svindlet. Vi har trossalt ikke ødelagt ting i leiligheten, og hvem vil ha fukt i leiligheten? Vi har trossalt ikke fått hjelp fra utleier i noen sammenheng mens vi har bodd der, evt når vi har tatt opp problemstillinger i leiligheten

Skrevet
Fuktskader skal du ikke betale for, med mindre du forårsaket dem. Bra du tok bilder! Du bør kontakte forbrukerombudet (?) så kan de fortelle deg hva du kan gjøre videre.

Takk. Skal gå inn på nettsiden demmes nå. Har ikke tenkt på forbrukerområdet

Fikk du beskjed om at fukt kunne bli et problem?

Fikk ikke beskjed om det. Fikk egentlig ikke beskjed om noe.

Vi spurte om diverse ting, jeg var mer åpen, men samboeren min merket at han var en slask og uprofesjonell fra første stund. Huff, men det har lite å si nå...

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha ringt utleieren personlig og spurt han om regnestykket. Fortalt han så profesjonelt og rolig som mulig at jeg ikke skjønte regnestykket hans, og evt hvorfor jeg skulle betale for gulvene i leiligheten. Hadde også spurt han om hvorfor oppussingen ikke ble diskutert med oss først. Men det har lite å si.

Ellers ville jeg utelatt min personlige mening så mye som mulig, og mest bare spurt ut profesjonelt og litt mer for å få en større mulighet til å skjønne noe mer. I ettertid ville jeg ikke ha snakket med han bortsett fra gjennom noen andre. Advokat feks.

Jeg synes det lukter ugler i mosen. Har hørt om slikt før, og mange klarer faktisk å leve av å gjøre slikt. Opprettholde leilighetene ved hjelp av leierens depositum. Dessverre.

Skrevet

Hvordan skjedde overlevering tilbake til utleier da dere flyttet ut? Det er jo da vanlig at både leietaker og utleier er tilstede for å se over at leiligheten er slik den skal være. Har dere hatt en slik overlevering og utleier ikke har kommentert at det var mangler da, har han en dårlig sak mot dere nå.

Dersom dere nær sagt bare sendte nøklene i posten til utleier uten slik overlevering må utleier fortsatt varsle dere om at det er feil og mangler han mener er deres skyld. Så skal dere ha mulighet til å utbedre feilene selv (dersom dere aksepterer at det er deres feil) før han eventuelt kan sette andre til å gjøre jobben for deres regning. Dette skal han varlse skriftlig.

Lykke til!

Skrevet
Leirbål: Om vi skulle opprettholde feks et toalett. Om det er muggent/i stand til å råtne mens vi flytter inn, uten å få beskjed. Og det ødelegges når vi har bodd der i et halvt år, og vaktmesteren har vært der for å se på det og sier at det er alderdom og ødelagt pga råttenhet (plasten som evt holder nedtrekkeren er råtnet. Toalettlokket er rett og slett råtnet av hengslene), er det da ikke vi som skal betale det? :/

Nei dere skal jo ikke betale for andre reprasjoner enn sltasje. Den naturlige slitasjen som blir etter at dere har bodd der en stund.

Ikke det som har kommet i årene før dere flyttet inn.

Skrevet

Det er utleier som må inndrive kravet, dvs det er han som må gå til rettslige skritt hvis dere ikke betaler. Å få gjennomsalg for kravet i forliksråds/domstol, fremstår som svært lite sannsynlig utfra informasjonen TS har gitt her. Som leietager kan du bli ansvarlig for skade du selv har påført eiendommen, samt skade en ikke har meldt fra om til utleier, slik at skadeomfanget har blitt større enn nødigvendig (f.eks. at en ikke melder fra om vannlekkasje slik at det blir fuktskader ol.l.) Leier er IKKE ansvarlig for å dekke kostnader til å utbedre vanlig slitasje oppstått i leietiden.

Mitt råd er ikke under noen omstendighet å ta dette over telefon. Alt kommunikasjon bør foregå skriftlig av bevishensyn. Ta kopi av brev dere sender. Er det mulig å ta dette på mail, anbefaler jeg det. Forhold dere hele tiden saklig, og unngå å dra inn mangler på leiligheten som sådan, dette skulle vært meldt til utleier når de ble oppdaget. (Reglen i § 2-4 om mangler er ikke relevant i dette tilfellet. Den tar sikte på å regulere situasjonen dersom det oppdages mangler I LEIETIDEN, så regulerer andre bestemmelser hvilke rettsfølger dette får, dvs hva leier kan kreve dersom det foreligger mangel.)

Lykke til:)

Skrevet
Jeg og samboer leide leilighet i tre år. Fyren som leier ut disse leilighetene er ganske kjent for å ikke ta godt vare på de, og det merket vi ganske fort. Fukt (ting vi kjøpte i tre feks ble veldig fort ødelagt) dassen var fra 80tallet og løsnet/råtnet osv.

Vi flyttet ut før sommeren, og nå fikk vi et brev i posten om at han har pusset opp gulvet på kjøkkenet og gangen, doet (vi hadde vaktmesteren der engang for å se på det, han sa at det var dårlig vedlikeholdt fra huseiers side, ikke ødeleggelse). Vi har tilogmed fått regning på arbeidstimene han brukte på dette.

Stor sum, flere tusen! Vi har ikke diskutert dette med han engang, fikk bare denne regninga håndskrevet på et hvit papir i posten uten videre.

la vær å ta kontakt,ikke betal. Avvent situasjonen

Er dette rett og rimelig?

Gulvet i gangen var akkurat som det var når vi flyttet inn, vi har bilder (var forberedt pga ryktet hans) og gulvet på kjøkkenet var sikkert skadet av fuktskader. Er det våres feil? Jeg føler meg svindlet. Føler at han pusser opp leiligheten med våre penger.

Har lite lyst til å ringe han, da jeg vet at han er kjempe urimelig og har rare holdninger. Altså, jeg vil bare snakke med han på det profesjonelt plan, men jeg vet at han ikke er profesjonell.

Burde jeg ringe en advokat ellernoe? Eller kan det han gjør nå, stemme?

Gjest strykebrett
Skrevet

Her er hva du gjør:

Du skriver et brev til utleier der du bestrider kravet han har sendt deg på grunnlag av husleielovens § 5-3.

Si gjerne litt i brevet om det du har fortalt oss, at du har prøvd å gjære han klar over fukt tidligere og at dere kun har brukt leiligheten normalt og ikke forårsaket noen skade. Hvis jeg har forstått det riktig så er det slik at skaden skyldes manglende vedlikehold fra huseiers side det kan jo ikke dere lastes for.

Ta kopi av brevet som dere beholder og send det til huseieren. Nå har dere tvistet på kravet og huseieren kan ikke sende purringer eller inkasso på dere til saken er løst. Dersom han er en slik uproff fyr så er det stor sjanse for at han gir seg etter et slikt brev.

Lykke til :)

Skrevet

Meld deg inn i leieboerforeningen. Koster 300 kroner i året, og er vel verdt det - får hjelp av advokater som har spesialisert seg på leie av leilighet. De hjalp meg mye når jeg satt i samme situasjon. Send dem en mail som beskriver situasjonen, så kontakter de deg på telefon :) Var sånn de gjorde med meg, ihvertfall :) Hyggelige var de, og raske til å hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...