Gå til innhold

Kommer NAV til å

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Jeg er blitt tilkjent et tilskudd fra NAV noen få måneder framover p.g.a en svært vanskelig situasjon, og i den forbindelse har de bedt om kontonummeret mitt. Saken er den at jeg har spinket og spart opp ca 25.000 kroner på den kontoen som jeg hadde tenkt å omsider bruke på en meeget hardt tiltrengt oppussing av badet. Kan NAV uten videre sjekke saldoen på kontoen min så lenge de har kontonummeret, eller må de ha en slags fullmakt fra meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV kan finne ut hva du har på kontoen ja.

Hva slags utbetaling får du fra NAV? Er det sosialstønad så burde du skamme deg og trekke tilbake søknaden. Er det en annen type stønad som ikke er beregnet ut fra hvilke midler du har pr dags dato (dagpenger f.eks.) så ta imot med et smil og gled deg over at badet snart blir pusset opp.

Skrevet

NAV har ingen tilgang til å sjekke din konto uten videre.

Skrevet

Om det er fra sosialen så krever de jo uansett kontoutskrift for å godkjenne søknaden...

Gjest Gjest_trollet_*
Skrevet

Hei, jeg og min samboer har vært gjennom mye i navsystemet. Har du søkt sosialstønad!?

I såfall, de har rett til å sjekke brukskonto og andre stående. Jeg hadde en konto i en annen bank med 300kr, de så jeg hadde renter en plass og måtte ha kontoutskrift derfra og.

HVORFOR? Jo, fordi når man får stønad er det siste utvei! Alt annet er utelukket og i ditt tilfelle med 25000 er det penger de kommer til å: 1.) få avslag på søknaden så lenge du kan leve på de. 2.) om du får vedtaket godkjent og de finner det ut, kreve tilbakebetaling.

Dette gjelder selvsagt under stønad, annet kan jeg ikke svare på=)

Skrevet
Jeg er blitt tilkjent et tilskudd fra NAV noen få måneder framover p.g.a en svært vanskelig situasjon, og i den forbindelse har de bedt om kontonummeret mitt. Saken er den at jeg har spinket og spart opp ca 25.000 kroner på den kontoen som jeg hadde tenkt å omsider bruke på en meeget hardt tiltrengt oppussing av badet. Kan NAV uten videre sjekke saldoen på kontoen min så lenge de har kontonummeret, eller må de ha en slags fullmakt fra meg?

Seriøst? Hvor vanskelig kan situasjonen være når du har 25 000 kr på konto?? Skal norges skattebetalere betale for at du skal få pusset opp badet ditt? Aærlig talt!

Skrevet
Seriøst? Hvor vanskelig kan situasjonen være når du har 25 000 kr på konto?? Skal norges skattebetalere betale for at du skal få pusset opp badet ditt? Aærlig talt!

Hun skriver at badet sårt trenger oppussing. Noen bad er så ille at de er ubrukelige. Muligens er dette ett av dem.

Skrevet

Hva slags "tilskudd" er det snakk om da? Noen stønader har du krav på uavhengig av egen økonomi, andre ikke. Har du oppgitt all informasjon til NAV da du søkte om dette tilskuddet?

Skrevet

Det kommer helt an på hvilken stønad TS har søkt om, synes jeg. Ellers tror jeg ikke NAV har tilgang til å sjekke kontoen din, men ved sosialhjelp må du vel legge frem kontoutskrifter osv.

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt sjansen på at de ikke skulle finne ut av det. Veldig kjedelig å måtte tilbakebetale fordi du trodde du skulle skjule disse pengene fra NAV. Jeg ville tatt en telefon til saksbehandler og forklart situasjonen, da slipper du å leve i uvissheten om at de KANSKJE trekker pengene tilbake!

Skrevet

Dette kjenner jeg til da jeg har jobbet i NAV. (ikke noe jeg akkurat skryter på meg men det er en helt anna historie)

NAV har full mulighet til å innhente kontoopplysninger om deg ja...Dette er ganske vanlig. MEN, jeg tviler veldig på at de vil gjøre det i en slik sak. Du har kun disse 25 000 kronene og "bekymre" deg over..NAV utfører denne handlingen når de mistenker svindel, og da skal det litt mer enn en innbetaling av 25 000 kroner til. DEssuten blir det ikke gjort kontosjekk i forbindelse med en alminnelig utbetaling av stønad, dersom det ikke foreligger noe mistenkelig så klart.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Regner med at de kan sjekke kontoen din, og noe annet skulle jo også bare mangle. Ikke at 25 000 er noen særlig sum, men man skal ikke kunne "salte ned" penger for så å fly til NAV å be om tilskudd.

Skrevet

Er det ikke sånn at NAV ser aktiviteten nå og tre måneder tilbake elns? Da er det ikke mye vitsi å overføre de pengene til en annen konto. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...