Gå til innhold

Singel å kjøpe bolig med inntekt 330.000

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jentepusen_*
Skrevet

Jeg begynner å nærme meg 30 år og er alene.

Har en årslønn på 330.000

Har kun studielån på 1000 kr mnd som er ferdig om 10 år.

Men er avhengig av bil pga jobb og da jeg har 2 hunder som er min store hobby.

Jeg må regne med å bytte ut bilen mulig til neste vår hvis den ikke går gjennom eu kontroll pga den begynner å skrante.(er ikke opptatt av ny bil - bare den går fra a til b).

Jeg har en bsu konto som det til jul blir 30.000 på (har hatt en "røff" start på livet som har gjort at jeg ikke har hatt mulighet til å spare).

Hvor stort lån kan jeg klare å betjene? med tanke på alle de ekstra utgiftene jeg får ved å kjøpe som strøm, kommunale avgifter osv...

I dag leier jeg til 3550 ink strøm ganske sentralt i kr.sand for ca 45 kvm.

Er det noen andre som står i samme sko?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg begynner å nærme meg 30 år og er alene.

Har en årslønn på 330.000

Har kun studielån på 1000 kr mnd som er ferdig om 10 år.

Men er avhengig av bil pga jobb og da jeg har 2 hunder som er min store hobby.

Jeg må regne med å bytte ut bilen mulig til neste vår hvis den ikke går gjennom eu kontroll pga den begynner å skrante.(er ikke opptatt av ny bil - bare den går fra a til b).

Jeg har en bsu konto som det til jul blir 30.000 på (har hatt en "røff" start på livet som har gjort at jeg ikke har hatt mulighet til å spare).

Hvor stort lån kan jeg klare å betjene? med tanke på alle de ekstra utgiftene jeg får ved å kjøpe som strøm, kommunale avgifter osv...

I dag leier jeg til 3550 ink strøm ganske sentralt i kr.sand for ca 45 kvm.

Er det noen andre som står i samme sko?

Har du evt. mulighet til å skaffe kausjonist?

Jeg kjøpte hus da jeg var 28. Hadde da en lønn lavere enn din, og kun vikariat, men hadde foreldre som kunne hjelpe meg. Nå skal det sies at jeg kjøpte hus i et område med lave priser: jeg kjøpte hus OG bil (brukt til 60.000) for 990.000. Da kausjonerte foreldrene mine for 200.000, resten hadde sikkerhet i huset.

Jeg klarte meg! :o)

Edit: Dette var i 2004, så det er ikke SÅÅ innmari lenge siden...

Endret av Modic
Gjest Gjest_Jentepusen_*
Skrevet

Mine foreldre vil nok være med å kausjonere.

Her i området må jeg regne med bolig til 1,5 mill og da må det kansje pusses noe..... Men jeg kan leve med det meste bare kjøkkenet og badet er ok...... :)

Skrevet
Mine foreldre vil nok være med å kausjonere.

Her i området må jeg regne med bolig til 1,5 mill og da må det kansje pusses noe..... Men jeg kan leve med det meste bare kjøkkenet og badet er ok...... :)

Mitt trengte omfattende oppussing for å strekkes opp til dagens standard, men det var fullt beboelig slik det var. Jeg malte alle rom, men kjøkken og bad hadde jeg ikke råd til å pusse opp (annet enn maling på kjøkkenet). Det gikk, det og! Det som var vesentlig for meg, var (som deg) å få plass til hundene. Derfor ble tomt og beliggenhet vurdert høyere enn kjøkken og bad.

Pris på et hus med dagens standard, var nok omtrent 1,5 mill. der også, tenker jeg.

Skrevet

Tommelfinger regelen er vel at man kan få lån ca 3 ganger inntekt, hvis man har litt oppsparte midler og ingen andre lån og betalingsproblemer/anmerkninger.

Skrevet

Vet ikke hvor du bor, det er jo store prisvariasjoner i landet.

330 000 i inntekt tror jeg er alt for lite hvis du bor i by-områder eller i nærheten av by, med mindre du har anledning til å skaffe egenkapital og kausjonister.

Jeg hadde 400 000 i egenkapital, hvilket nullet ut studielånet, inntekt på 500 000 og fikk lån på 1,5 mill. 1,5 mill holder ikke langt her hvor jeg bor, så jeg har i tillegg et privat lån innad i familien som jeg ikke skal betale tilbake før på mange år, men det må selvsagt ligningsføres.

Jeg er enig i de som sier at boligprisene her i landet er kunstig høye!!! Det er sykt at 30 åringer med stabil inntekt må finne seg en partner eller ha velstående familie for å få råd til å kjøpe seg en liten leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...