Gå til innhold

farsbidrag - får jeg lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NAV sender meg fra tid til annen brev hvor det står at barnefar har inntekt som tilsier at han skal betale mer i bidrag.

Jeg får nesten 4000 kr pr mnd for to barn. Samvær er tre uker på sommeren og en uke til jul eller påske, altså 4 uker i året. Han bidrar ALDRI ellers hvis det er noe spes som trengs.

Får jeg/barna for lite penger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Jeg har ett barn på 3.5 år. Har aldri verdt noe samvær inni bilde, og han skal egentlig betale 2000. Men som han ikke gidder å betale, så får et forskuddsbetaling på 1350 kr.

Handler om hvor gamle barna er. Er barna i skole alder er det andre satser, for de blir dyrere. Og om hvor mye han tjener...

Ikke sikkert at du får for mye ... Det er ditt ansvar å følge med på hans inntekt, om den stiger. Ikke hans eller nav`s..

Lykke til :)

Skrevet
... Det er ditt ansvar å følge med på hans inntekt, om den stiger. Ikke hans eller nav`s..

Kan umulig stemme, hvordan skal hun klare det?

Hvis du har 4000 i mnd, + dobbel barnetrygd for begge, er vi jo oppe i 8000/mnd i skattefritt barnetilskudd, skulle veie mer enn godt nok opp for singel inntekt :)

Har du sjekket bidragskalkulator? Hvis pappaen tjener fett og du null og nix, så stemmer det sikkert at du har krav på mer.

Skrevet

Jo, det må hun selv følge med på.Letteste måten er jo å levere inn ny søknad til NAV om fastsettelse av bidrag.

Om du TS, få for lite så er jo det enkelt å regne ut på bidragsveilederen. Vi andre kjenner jo ikke til inntektene og samværet.

Skrevet

Hvis du har 4000 i mnd, + dobbel barnetrygd for begge, er vi jo oppe i 8000/mnd i skattefritt barnetilskudd, skulle veie mer enn godt nok opp for singel inntekt :)

Har du sjekket bidragskalkulator? Hvis pappaen tjener fett og du null og nix, så stemmer det sikkert at du har krav på mer.

Man får ikke dobbelt barnetrygd for begge. Man får barnetrygd for ett ekstra barn, det vil si for 3 barn i dette tilfellet.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
NAV sender meg fra tid til annen brev hvor det står at barnefar har inntekt som tilsier at han skal betale mer i bidrag.

Jeg får nesten 4000 kr pr mnd for to barn. Samvær er tre uker på sommeren og en uke til jul eller påske, altså 4 uker i året. Han bidrar ALDRI ellers hvis det er noe spes som trengs.

Sender NAV deg brev om at barnefar har inntekt som tilsier at han skal betale mer??? Hørtes veldig utrolig ut. Hvorfor sender de deg brev med hans inntekt om det ikke er en del av saksdokumentene ved fastsettelse av bidrag?

Om du lurer på om du får rett beløp så gå inn på bidragsveileder/kalkulator på NAV - så finner du det ut selv.

Skrevet
Man får ikke dobbelt barnetrygd for begge. Man får barnetrygd for ett ekstra barn, det vil si for 3 barn i dette tilfellet.

Ok, det visste jeg ikke.

Da er vi nede på gode 7000 kr mnd skattefritt, og det er jo ikke verst, hadde holdt til å betale avdragene på boliglånet mitt, og så kunne jeg brukt hele lønna på barn og husholdning.

Men mener likevel at en rik far bør yte ekstra til den personen som tar seg av ungene i det daglige, skulle bare mangle.

Skrevet
Sender NAV deg brev om at barnefar har inntekt som tilsier at han skal betale mer??? Hørtes veldig utrolig ut. Hvorfor sender de deg brev med hans inntekt om det ikke er en del av saksdokumentene ved fastsettelse av bidrag?

Om du lurer på om du får rett beløp så gå inn på bidragsveileder/kalkulator på NAV - så finner du det ut selv.

Ja, det gjør de virkelig, omtrent to ganger i året får jeg det brevet. Høres det rart ut? :klø: Et sånn standardbrev, ikke spesielt stilert til kun meg, for å si det sånn.

Ok, det visste jeg ikke.

Da er vi nede på gode 7000 kr mnd skattefritt, og det er jo ikke verst, hadde holdt til å betale avdragene på boliglånet mitt, og så kunne jeg brukt hele lønna på barn og husholdning.

Men mener likevel at en rik far bør yte ekstra til den personen som tar seg av ungene i det daglige, skulle bare mangle.

Jeg hører deg, du har helt rett, 7000 kr er ikke noe å klage over, hvilket jeg heller ikke gjør.

Jeg var mer nysgjerrig på hva andre får, eller om mitt beløp er så lite. Det er nemlig reaksjonene jeg får fra folk, at de synes det er lite for to barn.

Faren er ikke rik, tjener nok mer enn meg ja, over 300 000, men har lite lån osv.

Skrevet

Jeg har kroner 0,00 for to barn i måneden. Så jeg har nok for lite egentlig...

Skrevet

Syns du får mye jeg da. Jeg får 3000 kr i mnd for tre brn. Far har null samvær med barna, og bidrar ikke annet enn med en samtale i ny og ne

Skrevet
Syns du får mye jeg da. Jeg får 3000 kr i mnd for tre brn. Far har null samvær med barna, og bidrar ikke annet enn med en samtale i ny og ne

dvs du tjener godt og far tjener dårlig da?

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

En kan ikke sammenligne seg med andre.

Om man får for mye eller for lite finner man ut ved å bruke bidragskalkulatoren.

Bidrag er ikke noe en kan sammenligne med andre tilfeller - en må forholde seg til loven og bruke det som utgangspunkt.

Å diskutere ut fra min situasjon kontra din situasjon - er jo helt urealistisk.

Skrevet

Det er nok mye som oppleves urettferdig.....

Uansett: det beste er alltid å satse på egen inntjeningsevne og ikke forvente noe fra andre :)

Skrevet

Det gjør du nok sikkert om nav sier det. Ville snakket med faren om det, muligens få ham til å sette opp en lukket sparekonto til barna i stedet for å reforhandle hele barnebidragsgreia, i min oppvekst førte all nevning av barnebidrag til krangel i allefall.

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Uansett: det beste er alltid å satse på egen inntjeningsevne og ikke forvente noe fra andre :)

Et meget godt leveråd det ja :)

Skrevet
:kjefte: Jeg får kr 3200 i mnd ,han har høy inntekt og jeg har attføring minste sats
Skrevet

WTF, har jeg sagt noe om at det er urettferdig?

Niks.

Satse på egen inntjeningsevne...hva faen..tror du ikke jeg gjør det? Har tatt meg av barna i 10 år, all alone. Jobber og betaler regningene, all alone. Forventer ikke en dritt av noen.

Det gjør du nok sikkert om nav sier det. Ville snakket med faren om det, muligens få ham til å sette opp en lukket sparekonto til barna i stedet for å reforhandle hele barnebidragsgreia, i min oppvekst førte all nevning av barnebidrag til krangel i allefall.

Det var et godt forslag - takk!! :) Skal lufte tanken for eksen...

Skrevet
WTF, har jeg sagt noe om at det er urettferdig?

Niks.

Satse på egen inntjeningsevne...hva faen..tror du ikke jeg gjør det? Har tatt meg av barna i 10 år, all alone. Jobber og betaler regningene, all alone. Forventer ikke en dritt av noen.

Hvorfor så sur...?

Du kan vel bare spørre han om han kan øke bidraget, ikke verre enn det, trenger ikke involvere NAV.

Hvor gamle er barna?

Skrevet
dvs du tjener godt og far tjener dårlig da?

Bidraget er regnet ut i fra at han har barna 8 dager i mnd, har søkt om nytt nå. Han har flyttet fra bidraget sitt, til utlandet. Nav har problemer med å finne ham, derfor så lite i bidrag

Skrevet

Hadde jeg fått 4000 per måned for to barn hadde jeg vært overlykkelig. Får 680 per måned i forskudd og fars gjeld øker... Han synes i grunn at han ikke trenger å betale noe når han ikke bor sammen med ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...