Gå til innhold

Enda en mor som nekter barna vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til tre unger. De bor hos oss 50%.

Jeg har alvorlig astma og er veldig utsatt hvis jeg skulle få svineinfluensa. Jeg er også allergisk mot eggehvitte, så jeg kan ikke ta vaksinen. Mor nekter at barna skal ta vaksine, til tross for at far har førsøkt å forklarer hvilken risiko det vil innebære for meg å bli smittet. Ikke hennes problem, er det hun har å si.

Nå vurderer far å vaksinere dem likevel.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Hva er årsaken til at hun ikke vil at ungene skal ta vaksine?

Skrevet

Du får få deg den importerte vaksinen som er eggehvitefri.

Hvis far vaksinerer barna bak mors rygg, og mor har sterk vaksinefrykt, kommer det til å gjøre noe med samarbeidsforholdet. For ikke å snakke om hvis et av barna får en reaksjon på vaksinen. Så får mor ta risikoen på fars velvilje hvis noen av barna blir alvorlig syke av influensaen. Begge foreldrene skal i prinsippet samtykke til medisinsk behandling, og dette er friske barn.

Skrevet

Staten har nå kjøpt inn vaksine for allergikere, fra Østerrike.

Men generelt; hvis jeg hadde barn med en mann som hadde vaksineskrekk, hadde jeg gått bak ryggen hans og vaksinert barna likevel, av angst for at de skulle pådra seg alvorlige og potensielt dødelige sykdommer uten vaksine. Det er selvfølgelig moralsk forkastelig, men enhver forelder vil vel gjøre hva som helst for å berge sitt/sine barn.

I ditt tilfelle, TS, kan jeg skjønne at det er surt at barnas mor nekter, siden du er i risikogruppen, men sannsynligvis nekter hun fordi hun er oppriktig engstelig for bivirkninger, og ikke fordi hun ønsker å utsette deg for fare, selv om det blir den indirekte konsekvensen av å nekte barna å ta vaksinen. Det er i grunnen ikke stort du kan si/gjøre med dette, men det er fullt forståelig at du er skuffet, forbannet, irritert osv, og det trenger du heller ikke legge skjul på overfor henne, bare hold barna utenfor, de kan jo ikke hjelpe for dette :)

Skrevet

Hun har ingen vaksineangst, nei. Barna har fulgt vanlig vaksineringsprogram hele livet. Hun vurderte også til å begynne med å gi dem influensavaksinen, men ombestemte seg.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Hun har ingen vaksineangst, nei. Barna har fulgt vanlig vaksineringsprogram hele livet. Hun vurderte også til å begynne med å gi dem influensavaksinen, men ombestemte seg.

Tenker du at mor nekter fordi hun ønsker at du skal bli smittet?

Skrevet
Tenker du at mor nekter fordi hun ønsker at du skal bli smittet?

Eller en spin off tråden med prematurbabyen, for å lodde stemningen for hvor mye brukerne her mener at en stemors helse er versus fars og stemors nye baby...

Skrevet

Nå går det jo an å være skeptisk til SI-vaksinen og/eller andre vaksiner uten at man generellt har vaksineangst og selv om man har gjennomført barnevaksinasjonsprogrammet ellers.

Om far går bak ryggen til mor, så gjør han faktisk noe som er lovstridig, da begge foreldre må samtykke til behandling - i dette tilfellet vaksinering. Om en av foreldrene sier nei, så kan faktisk ikke barna vaksineres og helsepersonell skal heller ikke vaksinere dersom de vet om dette. Da gjør DE noe ulovlig. Og ikke minst vil det, som nevnt tidligere i tråden, kunne svekke og ødelegge både samarbeidsvilje og tillit mellom mor og far i fremtiden.

Nå er man ikke smittsom før man får symptomer, så da får man vel heller isolere stemor og stebarn om så skulle skje, i en ukes tid. Og hva gjør TS ellers? Hva med alle "farene" hun kan møte på ellers i samfunnet?

Nå er det heller ikke gitt at man absolutt ikke kan ta vaksinen selv om man er alvorlig eggeallergiker. Det er opp til legen å vurdere, og man kan prikktestes. Og nå skal det jo komme en vaksine for de som er eggeallergikere også, så da kan jo TS beskytte seg selv når den tid kommer, om hun har tro på vaksinen.

Er selv i risikogruppe av flere årsaker. Velger å avstå fra vaksine av flere grunner. Både fordi jeg er skeptisk til den og fordi jeg har som "vane" å bli svært syk av forskjellige vaksiner jeg har tatt. Å risikere å ligge rett ut i 3 uker etter en vaksine er jeg ikke interessert i. Så redd er jeg ikke SI, at jeg føler det er verd det. Men jeg ville heller aldri drømme om å så mye som antyde at de rundt meg skulle pliktvaksinere seg ovenfor meg. Det må bli opp til hver enkelt. Nå må man respektere at noen lar seg vaksinere og at noen ønsker å avstå fra vaksinen av forskjellige årsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...