Gå til innhold

Schæfertispe på 10månder

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet

Hei:

Håper det finnes noen snille mennesker som kan komme med gode råd:)

Jeg har skaffet meg en schæfertispe på 10 månder,hun har bodd hos sin eier på et fritt hus uten å gå mye turer eller ser mange hunder da det var et lite sted der de bodde.

Men nå har jeg hatt henne i 3 dager,inne er hun snill,elsker å leke og er lydig og kan:sitt,ligg,bur,kom,kos,labb.

Men når vi går ut så er det verre,hun bjeffer på alle som går forbi og drar i bånd mot dem og folk blir skremt.verre er det når hun treffer en hund,(all slags) da prøver hun næremest å gå løs på dem,men jeg holder henne,men hun gir seg ikke før de har forsvunnet!

alene med meg på tur drar hun også i bånd 90%av turen!

Eieren har ikke gått med mange turer med henne,og derfor vil han selge henne da han hadde ikke tid til henne:(

Jeg får vont av at hun er slik hun er for henne del:(

Hva kan jeg gjøre?

På forhånd takk

Nina&Daniel

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Når det gjelder draing i bånd er det en del tips i denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=453037

Når det gjelder det andre, så tror jeg at jeg ville meldt meg på et kurs, kanskje et kurs i hverdagslydighet e.l, litt avh. av tilbudet der du bor. Det er litt vanskelig å gi råd når man ikke ser hunden og kan vurdere hvorfor hun bjeffer på andre hunder. Sannsynligvis, hvis det er som det virker av innlegget ditt, så er den ikke sosialisert med andre hunder i det hele tatt, og kanskje problemet er at den ikke aner hvordan den skal være rundt andre hunder. På et kurs får du jobbet med hunden i et kontrollert miljø og kan få hjelp underveis, i tillegg er det andre hunder der, slik at hunden blir vant til å høre på deg, selv med andre hunder rundt. Det er også veldig bra for kontakten mellom deg og hunden, og det er viktig når du skal ha kontroll på en så stor hund. Dessuten er det å lære hunden ting veldig bra mental trening for hunden, og det er også viktig for en hund i tillegg til det fysiske.

Har du noen gang sett hunden løs sammen med andre hunder? Hvordan er den da?

Det er mange hunder som oppfører seg som du forteller om når de er i bånd, fordi de føler seg mer presset. Det betyr ikke at du skal slippe hunden løs når det kommer andre hunder, men det betyr kanskje bare at du må trene litt mer med bånd...

Det du kan begynne med er ivertfall å trene kontakt, slik at når du er ute, og møter andre hunder kan du be hunden ha kontakt med deg når dere passerer, og kan på den måten hindre at hunden kaster seg etter eller bjeffer på den andre hunden. Denne treningen bør begynne inne, og så gradvis tas ut i vanskeligere omgivelser. Til slutt kan du bruke det ute på tur...

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet

Hei og takk

Jeg skal melde meg på kurs.

Nå leste jeg den linken som du sendte meg.100000Takk:) mye fint og lærerik innlegg som jeg ikke tenkte på,men jeg prøver nå,snu/stopp/og trene inne noen dager åse hvordan det vil gå,

hvis ikke det hjelper så har jeg tenkt å sterilisere henne,men er litt usikker om det er lurt?jeg vil at hun skal leve et naturlig flott liv,liker ikke tanken på det,men må jeg det så må jeg det,har ikke tenkt å gi opp:)

Som dunevnte er hun ikke sosialiser det sa eieren også.Jeg har god tid til å lære henne alt ,bare jeg vet at det finnes en løsning på det.

Jeg har ikke tatt sjansen å la henne hilse på hunder enda,da både hunden og hundeiere blir livredde når de treffer på min Tinka:((

Jeg sitter å gråter for hennes del,jeg vil at hun skal få et verdig ROLIG liv uten så mye steress.Syns synd på henne:(

Jeg fikk lese om en god del tips også på den linken/siden,så jeg smiler nå igjen og skal få det til.

Jeg vil takke deg enda 1000 ganger til for at du tok deg tid til å hjelpe meg og min.TAKK

Nina&Daniel

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Hei og takk

Jeg skal melde meg på kurs.

Nå leste jeg den linken som du sendte meg.100000Takk:) mye fint og lærerik innlegg som jeg ikke tenkte på,men jeg prøver nå,snu/stopp/og trene inne noen dager åse hvordan det vil gå,

Husk å gi det litt tid da... Du får det ikke til over natta, og du må huske å være konsekvent, og ikke la henne dra en eneste gang uten at du rygger tilbake. Hvis det blir slitsomt, og du føler at du ikke greier å være konsekvent på hver tur, bruk trikset med å bruke sele på de lange ordentlige turene, og bånd/halsbånd på de korte der du greier å være konsekvent hele turen. Det står om det i den linken du fikk.

hvis ikke det hjelper så har jeg tenkt å sterilisere henne,men er litt usikker om det er lurt?jeg vil at hun skal leve et naturlig flott liv,liker ikke tanken på det,men må jeg det så må jeg det,har ikke tenkt å gi opp:)

Om det hjelper å sterilisere kommer helt an på HVORFOR hun oppfører seg som hun gjør, og det kommer sansynligvis ikke til å hjelpe på verken trekkingen eller forholdet til andre hunder. Kastrering av hannhunder KAN i NOEN tilfeller hjelpe på slikt, men sterilisering av tisper tror jeg ikke har så stor sjanse til å hjelpe en gang, så jeg ville nok ikke vurdert det som en løsning egentlig.

Som dunevnte er hun ikke sosialiser det sa eieren også.Jeg har god tid til å lære henne alt ,bare jeg vet at det finnes en løsning på det.

Jeg har ikke tatt sjansen å la henne hilse på hunder enda,da både hunden og hundeiere blir livredde når de treffer på min Tinka:((

Jeg sitter å gråter for hennes del,jeg vil at hun skal få et verdig ROLIG liv uten så mye steress.Syns synd på henne:(

Jeg fikk lese om en god del tips også på den linken/siden,så jeg smiler nå igjen og skal få det til.

Jeg vil takke deg enda 1000 ganger til for at du tok deg tid til å hjelpe meg og min.TAKK

Nina&Daniel

Hunden din er såpass ung at det skal gå helt fint å hjelpe henne til å bli litt mer avslappet. Jeg skjønner at du ikke vil la henne hilse for mye på andre hunder, ikke gjør det heller, det kan bli mer negativt enn det som sunt er. På et kurs kan du fortelle om alt dette til instruktøren, og få hjelp til å lære hunden å være rundt andre hunder uten å forvente å få komme bort. Kanskje kan instruktøren hjelpe deg å komme i kontakt med noen med en eldre, rolig, trygg og avbalansert som hunden din kan få omgås litt, å få litt opplæring i å omgås andre hunder med en hund som tåler litt og som har et godt språk. Gjerne en hannhund, da tisper kan være litt bichy med andre tisper. Selvfølgelig skal du ikke la hunden ta helt av i forhold til en sånn hund heller, men med en hund som tåler litt så vil hun få beskjed hvis hun går over streken. Og sannsynligvis er hun ikke sint, hun bare vet ikke hvordan hun skal oppføre seg og blir stresset i møte med andre.

Så ikke gi opp, men søk hjelp hos noen som kan støtte deg og si hva du skal gjøre når du møter utfordringer. Dette går bra :)

Skrevet

Kan også være lurt å huske at når man tar til seg en omplassert hund skal man ta samme hensyn som når man får en valp i huset. Ikke overdreven aktivisering, ingen krav, ingen trening/ lydighet, kun lek, bonding, søvn, mat og korte turer som ikke involverer stress for hunden. Etter et par måneder kan man forvente at hunden begynner å bli seg selv igjen, så kravene må komme gradvis. De første ukene er det kun de basale tingene man må fokusere på, og la båndtrening være båndtrening.

Når hunden er 10 måneder gammel må man jo også pårekne utfordringer med pubertet, usikkerhet (spøkelsesalder), endret atferd mot ifht. andre hunder og veldig mye som skal på plass i topplokket - i tillegg til- at hunden har fått nytt hjem. Så det er klart det er en stor jobb både for hunden og ny eier.

Ta kontakt med en hundeklubb/ kyndig hjelp og ta det derfra er mitt råd. Ikke forvent for mye. Fokuser på å ha det trivelig med hunden, kjøp sele og langline og se om dere kan finne noen rolige steder å gå tur uten forstyrrelser (som andre hunder). Skap positive opplevelser for hunden. Lykke til! :)

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet

Jeg vil takke alle dere for fantastiske gode råd:)

Jeg var en tur ut med henne i 30 minutter nå,og prøvde å snu og stoppet helt,etter 2 forsøk så dro ikke hun en eneste gang;:))))))))))

Jeg gråter av glede nå.det var nok språket hennes.

10000000000000000000 TAKK til dere.

Klem fra en stolt hundeier:)))

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Så bra at det gikk bra. Fortsett med innsatsen så ordner det seg:)

Gjest Gjest_wenche_*
Skrevet

Til lykke med verdens flotteste hunderase. Jeg har selv hatt flere schæfere. En ting du bør være klar over er at det er en bråkete rase(mange er det), med mye lyd i. Det behøver derfor ikke bety så mye fordi hun bjeffer mot andre hunder. Det behøver ikke bety at hun er aggresiv. Gi henne tid, tren lydighet, miljøtrening, agility, og gi henne masse kos, så får du nok en super hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...