Gå til innhold

Gjør en gynekologisk undersøkelse/celleprøve vondt?

Anbefalte innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har tatt den undersøkelsen mange ganger, og med forskjellige leger. Det har aldri vært vondt faktisk. Litt kaldt hvis de har sånn metallgreie i stedet for plastikk, men jeg har aldri opplevd noe smerte. Så: det trenger ikke å være vondt i alle fall :)

Skrevet

Jeg har vært til GU hos både gynekolog, fastlege og jordmor. Synes aldri det er vondt med vanlig undersøkelse. De eneste gangene jeg synes det har vørt litt vondt, har vært ved innsetting av spiral eller å ta ut spiral, samt tøying av livmorhalsen før fødsel.

Men nå er jeg veldig lite sjenert og helt avslappet når jeg skal til slike undersøkelser. Synes ikke celleprøve er vondt heller, bare litt "ekkelt" og rart med den skrapingen.

Skrevet

er 20 år og aldri tatt sånn prøve..!

men helsesøtra forklarte for noen år siden hvordan dem gjorde dette.!

og det dem gjorde var og føre en lang pinsett opp i skjeden!

alle satt og måpet!!!! hehehe

men det hun mente var q-tips:p

Skrevet

Jeg synes det er direkte vondt. Jeg hadde blitt fortalt på forhånd at det ikke gjorde vondt i det hele tatt, så jeg ble ganske satt ut faktisk. Det verste var at det gjorde vondt i flere timer etterpå. Tok celleprøve.

Skrevet

Det gjør normalt ikke vondt.

Jeg var også redd for GU-undersøkelse. Derfor gikk jeg til en privat klinikk som har gynekologi som spesialitet. Det var verdt hver en krone. Legen tok seg veldig godt tid, var koselig, forsiktig og jeg følte meg 110% trygg. Anbefales!

• 2 år senere...
Gjest gjest--prinsesse
Skrevet
:rodmer: jeg har lyst å prøve en sånn undersøkelse :goodbye: det virker litt flaut, men tenk at for dem er det like normalt og kikke noen i ørene som i underlivet :kaffekopp: jeg er bare 13 år. bør jeg ha lyst til en sånn undersøkelse? har ikke hatt sex eller mensen?
Gjest gjest--prinsesse
Skrevet
:rodmer: jeg har lyst å prøve en sånn undersøkelse :goodbye: det virker litt flaut, men tenk at for dem er det like normalt og kikke noen i ørene som i underlivet :kaffekopp: jeg er bare 13 år. bør jeg ha lyst til en sånn undersøkelse? har ikke hatt sex eller mensen?
Skrevet

Ok, da har du noe å glede deg til

• 1 måned senere...
Gjest Clark rtickson
Skrevet

Hvis man fks er trang nedentil og ikke klarer ha samleie, kan man etter gyn undersøkelse ha sex da vagina er på en måte åpen??

Skrevet

Jeg syns ikke det er vondt å få satt inn spekelet, men når de krafser rundt inni livmorhalsen med den børsten, da er jeg ikke akkurat komfortabel. Det syns jeg er direkte vondt, men det er en merkelig smerte som ikke kan sammenlignes med vanlig "slå seg-smerte". Det blør jo ofte en god del etterpå også, og jeg får mensliknende smerter i noen timer etterpå.

I tillegg har det skjedd to ganger på rad at prøvene de tok ikke ble brukbare, så jeg må tilbake og gjøre det enda en gang..... :kjefte:

Det skjedde hos meg også! Var hos gynekolog første gang som 20-åring pga meget mange mellomblødninger. Andre gangen så de at det var noe galt, men prøven var fortsatt uklar! Tredje gang fant de ingenting, men må inn hver 6.mnd for en ny test og sjekke celleforandringene.. Jeg hater det! Synes rett og slett det er meget ubehagelig! Også synes jeg den metalldingsen åpnes for mye, den ligger å liksom å presser på skambeinet.. Men så er jeg for satt ut og for sjenert til å kommentere det å da.. IKKE meningen å skremme deg, dette er så utrolig forskjellig fra person til person! Hvis jeg skal gi deg noe tips, så må det være å ta på deg en litt lang overdel, så føler du deg ikke sååå naken når du skal spankulere fra omkledningsrommet til stolen :fnise: jeg bruker å ta med noe å lese på i venterommet, så jeg ikke sitter å gruer meg. Legg opp dagen slik at du kan gjøre noe gøy etterpå! Jeg belønner meg selv med hjemmelaget iskrem fra Cielo :gjeipe:

Det gjør normalt ikke vondt.

Jeg var også redd for GU-undersøkelse. Derfor gikk jeg til en privat klinikk som har gynekologi som spesialitet. Det var verdt hver en krone. Legen tok seg veldig godt tid, var koselig, forsiktig og jeg følte meg 110% trygg. Anbefales!

Hva koster dette?

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Spør om

• hvorfor du søker hjelp
  • sosialt: fast partner, barn, inntektskilde
  • tidligere sykdommer,
  • opphopning av sykdommer i familien,
  • det aktuelle problemet
  • naturlige funksjoner som vannlating, avføring, søvn,
  • hvilke legemidler du bruker
  • om du har noen allergier

måler blodtrykk, lytter på hjerte og lunger.

Legger vekt på underlivssykdommer.

Menstruasjon: hvor ofte, hvor mye, hvor lenge, like lang tid mellom hver mens, smerter ved mens.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man fks er trang nedentil og ikke klarer ha samleie, kan man etter gyn undersøkelse ha sex da vagina er på en måte åpen??

Det kan være flere årsaker til at skjeden strammer seg. Det kan hjelpe med å få kontroll over musklene som er rundt skjeden. Skjeden er et muskulært rør som skal presse ut et foster, så det er ikke rart at det kan stramme seg og føre til at man ikke klarer å ha samleie.

Øv deg med vibrator og se om du klarer å slappe av der nede slik at du får ført den inn i skjeden.

Vet det er flaut å snakke om slike plager, men søk legehjelp - de er betalt for å gi råd i alle slags helseproblemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...