Gå til innhold

Gjør en gynekologisk undersøkelse/celleprøve vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg vanvittig til en slik undersøkelse, rett og slett angst! Er 28 år og har endelig tatt mot til meg og beswtilt time...

Hovedårsaken til at jeg gruer meg er for at det skal gjøre vondt. Synes denne undersøkelsen høres ut som rene torturen!

Hvilke spørsmål kan jeg forvente at gynekologen stiller meg før undersøkelsen?

Takk for svar

Skrevet

Nei. Jeg blir like overrasket hver gang og sier: Er det over allerede?

Men det er utrolig ubehagelig situasjon å være i da. Og gruer meg like mye hver gang.

Skrevet

En vanlig gyn undersøkelse skal normalt ikke gjøre vondt. Vær åpen og fortell at du greuer deg veldig, slik at de bevisst kan ta hensyn til det.

Om du greier å slappe av ganske greit under undersøkelsen går det greit. Celleprøven tar de med en "q-tips"-lignende sak, noe som er litt ubehagelig (ikke vondt).

Legen kommer sikkert til å spørre om du har fast partner, ubeskyttet sex osv.

Ønsker deg lykke til :) Og det beste rådet er som sagt å forsøke å slappe av :)

Skrevet

Nei, det gjør ikke vondt, hverken undersøkelsen eller prøvetaking. En fordel om du klarer å slappe av i kroppen, men uansett så et ikke en slik undersøkelse noe å grue seg til.

Gynekologen spør vel mest om mensen din, dvs om den er regelmessig og når du hadde den sist osv.

Skrevet

Ikke noe å grue seg til i det hele tatt! Jeg merket det knapt, var som et lite napp inni der. Ikke vondt, og ikke blødde jeg etterpå heller.

Slapp av :) Mye bedre med fem minutters ubehag for å være sikker på at alt er som det skal der nede.

Skrevet

Det gjør normalt ikke vondt. Er du jomfru, eller spenner muskulaturen veldig, blir det trangt og ubehagelig, hos noen vondt. En venninne synes celleprøven er vond, selv kjenner jeg såvidt at det er noe der, ikke smerter.

De spør om du har underlivsplager eller symptomer, om du har tatt celleprøve før, om du vil sjekke deg for kjønnssykdommer.

Jeg har hvilepuls hos gynekologen. Han er ferdig nesten før han har begynt :) Nå er jeg ikke sjenert der da, så jeg slapper veldig av.

Skrevet

Om det gjør vondt eller ikke, har å gjøre med ditt forhold til din egen kropp, og hvor flink den som utfører undersøkelsen er.

Når jeg var yngre hadde jeg et dårlig forhold til kroppen min, og jeg opplevde en smertefull undersøkelse hos en lege som ikke visste hva han drev med. Det tok mange år før jeg turte å gå til ny undersøkelse. Da kom jeg til en gynekolog som var mye flinkere, og jeg hadde fått et bedre forhold til kroppen min. Så det gikk bra, bare litt ubehagelig.

Ja for de fleste går denne undersøkelsen helt fint. Men om det ikke skulle gå fint, så husk at du ikke er den eneste som synes det er vanskelig, og at det kan gå bedre etterhvert.

Skrevet

Jeg hater det, og jeg synes det gjør vondt, eller iallefall ubehagelig. Det brenner liksom, på en ekkel måte. Jeg gruer meg, utsetter det og spenner meg. Jeg synes det tar en evighet. Det er sikkert min egen skyld. Men jeg HATER det.

Ikke meningen å skremme deg. Tror det er veldig individuelt. Det viktigste er sikkert at du klarer å slappe av.

Ros deg selv for at du endelig har bestilt time! Tenk at du skal holde ut, og etterpå kan du være glad for at du var så flink. Lykke til.

Skrevet

selve undersøkelsen gjør ikke vondt. Men mange gruer seg veldig til en slik undersøkelse og spenner seg. Sitter mest i hodet. Jeg kan bli direkte kvalm og føle veldig ubehag fordi jeg gruer meg til slike undersøkelser.

Skrevet

Når min sønn skal ta blodprøve så vet han at det gjør vondt og jeg vet det gjør vondt. Kan gjøre vondt. Så når han spør (spør alltid) så sier jeg at "det kommer et stikk, det gjør bittelitt vondt og det går fort over". Hvis jeg fortalte ham at det ikke gjorde vondt og han synes det gjør det, så stoler han ikke akkurat på meg neste gang jeg sier det samme. Dette tenker jeg når jeg leser denne tråden. Jeg synes godt man kan si at "JEG synes ikke det gjør vondt". For noen synes nemlig det er vondt. Som meg selv. Antydninger over her om forhold til egen kropp og sånn mener jeg er pisspreik. Ja, klart det kan ha noe å si for noen, men hvis det er vondt så har du et anstrengt forhols til kroppen din, liksom...? Det er ikke sånn.

For meg er situasjonen og stillingen ubehagelig. Og ja, jeg har av og til problemer med å slappe av. Og ja, det gjør vondere da. men jeg kan også slappe av og jeg synes fremdeles det er vondt.

Men det er som en blodprøve eller sprøyte, det går veldig fort over.

Så til TS - det går bra og du klarer det, til dere andre, vei deres ord og vær veldig klar over at deres egen sannhet er nettopp det, deres egen, ikke nødvendigvis andres.

Skrevet

Første gang jeg skulle til GU fikk jeg ei venninne til å forklare akkurat hva som skjedde under en undersøkelse. Hun sa også at det ikke gjorde vondt, men at det var viktig å slappe av. I tillegg sa hun at celleprøven var rar, fordi du kjenner et lite "skrap" på innsida. Også er det over.

For meg var det akkurat slik jeg opplevde det også, ikke vondt. Hadde hun sagt det gjorde vondt, hadde jeg sikkert syns det var vondt også. Mye mentalt i dette, tenker jeg.

Skrevet
Antydninger over her om forhold til egen kropp og sånn mener jeg er pisspreik. Ja, klart det kan ha noe å si for noen, men hvis det er vondt så har du et anstrengt forhols til kroppen din, liksom...? Det er ikke sånn.

Jeg beskrev hvordan jeg har opplevd GU, og fordi du har en annen opplevelse enn meg, så er min beskrivelse pisspreik?

Kjære deg, folk vil ikke lytte til deg når du slenger dritt til andre på denne måten. Du framstår bare som ureflektert og lite sympatisk.

• Liker 1
Gjest Gjest_Snuppa_*
Skrevet

Om en gynekologisk undersøkelse er vond eller ikke kommer mye an på legen som utfører den. En lege er tross alt bare et vanlig menneske, og de kan ikke være like flinke i alt innen faget sitt.

Av en gynekolog kan man selvfølgelig forvente mer,men det er nok store individuelle forskjeller mellom dem også.

Generelt sett har jeg inntrykk av at kvinnelige leger (særlig de litt eldre) ofte er mer hardhendte enn sine mannlige kollegaer når de utfører gu. Men det er min personlige opppfatning, basert på egne erfaringer. Derfor foretrekker jeg faktisk mannlig lege.

• Liker 1
Gjest Supermimz
Skrevet

Da jeg tok en slik test så valgte jeg en helt tilfeldig lege. Han klarte ikke snakke for seg, og når han førte enn en slags syldinger greie (som skulle beskytte "skrapen") så gjorde det så vondt at jeg begynte å grine. :S Jeg har ikke turt meg til gynekolog siden..Jeg tror jeg var uheldig, eller kansje jeg er veldig trang der nede, men jeg synest det var passelig vondt..

Dra til en hyggelig gjerne kvinnelig gynekolog du.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet
Første gang jeg skulle til GU fikk jeg ei venninne til å forklare akkurat hva som skjedde under en undersøkelse. Hun sa også at det ikke gjorde vondt, men at det var viktig å slappe av. I tillegg sa hun at celleprøven var rar, fordi du kjenner et lite "skrap" på innsida. Også er det over.

For meg var det akkurat slik jeg opplevde det også, ikke vondt. Hadde hun sagt det gjorde vondt, hadde jeg sikkert syns det var vondt også. Mye mentalt i dette, tenker jeg.

Ja slik føles det for meg også som noe skraper litt der, men det er jo fort over da så det går greit. Det føles merkelig og rart, men absolutt ikke noe å grue seg til synes jeg. :) Må ikke høre på alle skrekkhistoriene vettu ;)

Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet
Ja slik føles det for meg også som noe skraper litt der, men det er jo fort over da så det går greit. Det føles merkelig og rart, men absolutt ikke noe å grue seg til synes jeg. :) Må ikke høre på alle skrekkhistoriene vettu ;)

jeg syns det gjør litt vondt men det er over på et øyeblikk

Skrevet
Da jeg tok en slik test så valgte jeg en helt tilfeldig lege. Han klarte ikke snakke for seg, og når han førte enn en slags syldinger greie (som skulle beskytte "skrapen") så gjorde det så vondt at jeg begynte å grine. :S Jeg har ikke turt meg til gynekolog siden..Jeg tror jeg var uheldig, eller kansje jeg er veldig trang der nede, men jeg synest det var passelig vondt..

Dra til en hyggelig gjerne kvinnelig gynekolog du.

Sylindergreien er antagelig et spekulum, som brukes for å holde skjedeveggene fra hverandre (skjeden er som en ballong uten luft i, hvor forveggen og bakveggen ligger inn mot hverandre. Dette gjør ikke vondt (med glidemiddel), men det kan gjøre vondt å føre det inn hvis det er noe galt i hud eller slimhinner, eller kvinnen ikke greier å slappe av, eller hvis spekelet er stort (helst for jomfruer). Livmorhalsen kan også være øm å komme borti hos noen, og noen ganger er det trangt og klønete å manøvrere spekelet helt på plass inni der og ut igjen. For selve innføringen kan kvinnen selv føre inn spekelet, da har hun kontrollen selv og trenger ikke være redd og spenne seg. Gynekologene har ofte best instrumenter (ikke engangs eller selvholderspekler) og er flinkere teknisk, slik at det er mer skånsomt. Det er dumt å ikke gå til undersøkelser, man risikerer alvorlige celleforandringer og kreft.

Skrevet

Heisann! :)

Det er helt normalt å være nervøs før en GU, det er tross alt litt privat. ;) Jeg gikk min første gang (har bare vært en gang) til en privatgynekolog, til en behagelig mann som forklarte alt underveis.

Det er viktig å puste og slappe av, ja, og jeg ble overrasket over hvor fort det var over, og at det ikke var vondt i det hele tatt. Det eneste ubehagelige var jo selvsagt å skreve foran en totalt fremmed. ;)

Jeg tok ikke celleprøve da jeg er under 25, så det skal jeg ikke uttale meg om, men de jeg har snakket med sier bare det er litt ubehagelig, men ikke vondt. :)

Få det gjort, og du vil føle deg mye bedre etterpå!

Gjest Slimhinnå
Skrevet
Jeg gruer meg vanvittig til en slik undersøkelse, rett og slett angst! Er 28 år og har endelig tatt mot til meg og beswtilt time...

Hovedårsaken til at jeg gruer meg er for at det skal gjøre vondt. Synes denne undersøkelsen høres ut som rene torturen!

Hvilke spørsmål kan jeg forvente at gynekologen stiller meg før undersøkelsen?

Takk for svar

Hei,

Helt ærlig kan jeg si at jeg var like nervøs som deg. Jeg hadde snakket med moren min før jeg skulle ta denne undersøkelsen, og hun sa det var ubehagelig. Det gjorde ikke saken bedre for meg!!

Da jeg var hos gynekologen ble jeg veldig overrasket over hvor effektivt alt var og ventet på celleprøven som hun allerede hadde tatt. Jeg kjente ingenting. Det høres så dramatisk ut når man vet at de faktisk skraper på slimhinnen. Jeg kjente at hun gjorde forskjellige ting, men det var langt i fra smerte.

Gynekologen spør ofte om du går på p-piller, om man har hatt mellomblødninger og liknende ting som er relatert til undersøkelsen du skal ta. Det er spesielt viktig den første gangen å ha en god gynekolog som kan gjøre opplevelsen bedre. Jeg var på Byporten legesenter og hadde en helt fantastisk dame. Hun var lege, men eneste forskjellen på henne og en gynekolog var at hun ikke tok ultra-lyd. hun var omsorgsfull og lyttende og forklarte ting nøye for meg istedenfor å bare slenge ut en haug av medisinske begreper!

Lykke til, og du trenger ikke være nervøs kjære deg! Det går så bra så! :)

Skrevet

Jeg syns ikke det er vondt å få satt inn spekelet, men når de krafser rundt inni livmorhalsen med den børsten, da er jeg ikke akkurat komfortabel. Det syns jeg er direkte vondt, men det er en merkelig smerte som ikke kan sammenlignes med vanlig "slå seg-smerte". Det blør jo ofte en god del etterpå også, og jeg får mensliknende smerter i noen timer etterpå.

I tillegg har det skjedd to ganger på rad at prøvene de tok ikke ble brukbare, så jeg må tilbake og gjøre det enda en gang..... :kjefte:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...