Gjest Kunst: Italiensk kunstner Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Har noen der ute en favorit kunstner som tilfeldigvis er italiensk? Eller bare kjenner til en italiensk kunstner. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på Leonardo Da Vinci og andre klassikere kan godt være en mindre kjent en.
Gjest TS Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Mange gode svar^^ Giovanni De Donno hadde jeg faktisk ikke hørt om og han hadde masse fargerik kunst:D Flere navn vil bli pris på
Virreliten Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Brunelleschi Hvorfor ikke bare google?
Gjest TS Skrevet 22. november 2009 #8 Skrevet 22. november 2009 Har googlet, brukt kvasir og vet ikke hva annet, men har ikke funnet en kunstner jeg liker godt nok enda:)
Anscombe Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 En barokk klassiker: Caravaggio Renessanse: Tiziano Vecellio Mer moderne: Amedeo Modigliani
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 Hadde vært LITT lettere om du sa hvilken periode eller hvilken stil du var ute etter... Er det noe Italia har mye av, så er det jo kunstnere! Personlig elsker jeg Bronzino, Allori og manieristiske kunstnere. Fantastiske portretter, blant annet. Men også sære bilder som ved første øyekast ikke ser sære ut. Og funky farger, ihvertfall tidlig i stilen. Spennende kunstretning! Tidlig Botticelli (før han ble super-religiøs) synes jeg også er vakkert. Venus fødsel osv... Og Caravaggio! Prostituerte og tiggere som Bibelens store personer. Og en unik stil. Herlig! I samme gaten er Artemisia Gentileschi, også hun har det man kaller sterke bilder, og stor kontrast mellom lys og skygge. Av arkitekter er jeg stort fan av Andrea Pallado, særlig hans villaer og kirker. Av nyere kunst synes jeg "Arte povera" ("fattig kunst") er spennende, særlig Jannis Kounellis. Han er rett nok greker, men arbeider i Italia og nevnes i "italiensk sammenheng" på grunn av stilretningen han tilhørte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå