lillesol20 Skrevet 22. august 2003 #1 Del Skrevet 22. august 2003 Synes det virker som om mange nå til dags over-vasker seg, og fjerner naturlig lukt og fettlag i huden. Og så har vi de igjen som underdriver, og det er jo enda verre. :o Svettelukt, fett hår og sørgerender under neglene... :-? Jeg synes en person har god personlig hygiene når denne vasker hendene etter toalettbesøk og før matlaging/måltider, vasker håret 2-7 ganger i uka (det er forskjell på hårtypene, jeg trenger bare å vaske 2 ganger i uka med mitt hår), dusjer èn gang for dag (eller annenhver; men da må man være grundig og flink med vaskeklut + såpe de dagene man ikke dusjer), vasker underlivet 2 ganger for dag (enten med supermild såpefri kroppsvask eller bare varmt vann, flere ganger når man har mens). Bruk av antiperspirant-deo ser jeg også på som et must, egentlig. Svette oppstår fort, og hvis man ikke kan vaske bort svetten med en gang begynner det fort å lukte.. Hvilket er ganske udelikat. Legg merke til at jeg ikke nevner hårfjerning med et eneste ord her. Man kan være "ren og delikat" selv om man ikke fjerner kroppsbehåring. Hva moten sier, er noe helt annet. Når man har mensen krever det jo nøyere hygiene enn ellers, da. Bytting av tampong/bind 5-6 ganger for dag, kanskje oftere. Håret kan også oppleves mer fett enn ellers, derfor øker mange ofte hyppigheten av hårvask. Jeg synes ikke det er lurt å dusje 2-3 ganger for dag.... Da må man i tilfelle dusje 2 av gangene uten såpe, og bruke masse fuktgivende bodylotion. Noen som vet om man mister elastisiteten i huden raskere ved for mye dusjing? Vet at det er en del anti-kroppshår-fanatikere her inne, håper vi kan holde den debatten utenfor denne tråden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 22. august 2003 #2 Del Skrevet 22. august 2003 Noen som vet om man mister elastisiteten i huden raskere ved for mye dusjing? Ikke ved å dusje for mye, men det er bedre for huden jo mer lunkent vannet er. Veldig varmt vann er ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2003 #3 Del Skrevet 22. august 2003 Enig med deg i mye her, og føler at vi overdriver en god del når det gjelder hygiene. Jeg føler at det er overdrevent å dusje flere ganger om dagen - hver dag eller annen hver dag holder i massevis. Man blir faktisk ren av å vaske seg med klut også. Men hvis jeg er på f.eks. hyttetur klarer jeg meg et par dager uten dusj uten problemer. Intimservietter er smart. Vasking av underliv er nødvendig, men en gang daglig er nok. Det er viktig å ikke ødelegge PH-balansen, og det kan også skje selv om man bare bruker varmt vann. Det er også overdrevent å skifte tampong 5-6 ganger daglig hvis man bruker riktig størrelse - det anbefales jo i bruksanvisningen at man bytter hver 5. time - og med mindre man bruker tampong om natten skal det holde med 3-4 ganger. For meg er normal hygiene dusjing minimum 3-5 dager i uka (vask om morgenen ellers), rene klær hvertfall annen hver dag/rent undertøy og sokker hver dag, vask av hender ved toalettbesøk/matlaging, og hårvask i alle fall hver 2-3 dag (vasker det selv nesten hver dag...). Men hvis du spør noen fra et par generasjoner over oss, får du nok et helt annet svar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2003 #4 Del Skrevet 22. august 2003 For meg er normal hygiene dusjing minimum 3-5 dager i uka (vask om morgenen ellers), rene klær hvertfall annen hver dag/rent undertøy og sokker hver dag, vask av hender ved toalettbesøk/matlaging, og hårvask i alle fall hver 2-3 dag (vasker det selv nesten hver dag...). Me too. Bare lurer på en ting: hvis man vasker underlivet 2 g til vanlig, og oftere ender mensen, når gjør dere egentlig dette? (På jobben??) Jeg vasker meg der når jeg dusjer, og ellers hvis jeg synes det er nødvendig. Bruker man tampong blir det jo ikke spesielt skittent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 22. august 2003 #5 Del Skrevet 22. august 2003 Hygene? Dusjer hver dag/annen hver dag(kommer an på), vasker håret 3-5ganger i uka (har stoooort hår som blir enda større ved vask;) ) Intimvask blir tatt når man dusjer/vasker seg(har aldri hatt sopp) og rent undertøy må jeg ha hver dag. Tamponger? Blir byttet ved behov. Det er ikke urenslig å bytte tampong mindre enn 6-5ganger pr dag. Jeg blør lite og skifter ca hver 4-5time. Det blir med kjapp hoderegning kanskje 4ggd. (Bruker om natta og skifter ca hver 5t bortsett fra at jeg sover med tampong ca 7timer.) Hygene er også å vaske seg på hendene før man spiser, etter toalettbesøk og før matlaging. Samt etter at jeg har kommet hjem fra jobb el. Det er min personlige hygene. Om andre ikke gjør det samme som meg, så har jeg stor forståelse for det! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2003 #6 Del Skrevet 22. august 2003 For meg er normal hygiene dusjing minimum 3-5 dager i uka (vask om morgenen ellers), rene klær hvertfall annen hver dag/rent undertøy og sokker hver dag, vask av hender ved toalettbesøk/matlaging, og hårvask i alle fall hver 2-3 dag (vasker det selv nesten hver dag...). Jessjess..!! Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 22. august 2003 #7 Del Skrevet 22. august 2003 lillesol20: Hmm... du syns ikke det er lurt å dusje 2 ganger om dagen? Ok... jeg har ofte sex på kvelden/natta hvor jeg blir ganske svett... og etter det MÅ man dusje...enten samme kveld eller morgenen etter! I tilleg trener jeg hver dag.... hvilke av disse 2 dusjene kunne jeg da ungått?? I mine øyne ingen! Og iværtfall ikke uten såpe! Det jeg skal frem til er at personlig hygiene mener jeg varierer veldig fra person til person, og hvor mye hver enkelt er i aktivitet! Det å vaske seg på hendene etter toalett besøk og før mat-laging er ikke bare god hygiene, men en selvfølge! Også bruk av deo! Donpedro: Vasking av underliv, kan også bety vaskin med asan intimserviett. Har med disse overalt jeg. Bruker de hele tiden når jeg har mensen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 22. august 2003 #8 Del Skrevet 22. august 2003 Personlig gog hygiene i følge meg er (slik jeg gjør) Dusj hver morgen. Hårvask annenhver dag. Intimvask sammen med dusjen. Håndvask etter hvert toalettbesøk, etter bussturen eller annen offentlig transport og før matlaging/spising. Men det er selvfølgelig store individuelle forskjeller. Kommer jo som nevt an på aktivitetsnivået. Dusjer man om morgenen, dusjer man jo selvfølgeig også etter treninga på kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2003 #9 Del Skrevet 22. august 2003 Donpedro: Vasking av underliv, kan også bety vaskin med asan intimserviett. Har med disse overalt jeg. Bruker de hele tiden når jeg har mensen! OK. Men bruker du bind eller tampong. Ser poenget ved bind, men ikke ved tampong. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 22. august 2003 #10 Del Skrevet 22. august 2003 Donpedro: Jeg bruker kun tamponger. Selv om jeg blør veldig lite, så føler jeg meg likevel mye renere ved å bruke asan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 22. august 2003 #11 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg dusjer to ganger om dagen, men kan ikke si at huden min er ødelagt av den grunn - og jeg bruker så og si aldri bodylotion (jeg er for lat til det). Jeg bruker derimot ikke så alt for mye såpe. Prøver å bruke såpe mest på de utsatte stedene, som under armer osv. Syns man bør dusje hver dag. Man kan jo selvfølgelig vaske seg med klut en og annen dag istedenfor å dusje, men da bør det være en grundig en. Men det må da være mye enklere å bare hoppe i dusjen... Selv føler jeg meg også uvel hvis jeg ikke vasker håret hver dag. Syns at folk minimum bør vaske håret annen hver dag, ellers lukter det ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 22. august 2003 #12 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg prøver å dusje annehver dag innimellom, men det blir som regel hver dag. Synes selv det egentlig er litt mye for hud og hår, men det føles bra mentalt. Underlivet vasker jeg IKKE 2 ganger daglig. Ikke bruker jeg intimservietter ved hver mens heller. Jeg dusjer hver morgen under mens, og bruker tamponger. Ingen skal dit og snuse om kvelden uansett. Hvis jeg har sølt, så vasker jeg underlivet om kvelden. Noen jenter lukter saltaktig under mensen, tror det kommer ut gjennom porene i huden, jeg er ikke en av dem. Hvis man har sex om kvelden/ natta (etter leggetid) så synes jeg det er unødvendig å stå opp for å dusje. Det er jo fanatisme, man tåler ikke en svettedråpe på huden. Tørke vekk klin, så sove. Ha et luftig soverom så tørker svetten. Skift sengetøy oftere heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 22. august 2003 #13 Del Skrevet 22. august 2003 VesleBråka: Ja, greit nok det at ikke man trenger å dusje etter sen sex... men da dusjer man iallfall neste morgen! Noe annet er rett og slett kvalmt syns jeg! Og til dere som dusjer annenhver dag: Hvordan går det an egentlig??? Føler dere ikke dere veldig skitne?? Greit nok det at dere vasker dere under armene og sånn... men likevel... hele kroppen skiller jo ut div avfalls-stoffer! Det kunne aldri falle meg inn å komme u-dusja på jobben! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 22. august 2003 #14 Del Skrevet 22. august 2003 Det spørs vel hva man skal den dagen, det da. Skal man grave i hagen eller gå i fjellet med hunden, så trenger man da vel ikke dusje først. Skal man i viktig møte på jobben, så vil vel de fleste føle seg best med en dusj rent mentalt, hvis det er en vane de har lagt seg til. Jeg synes egentlig det er et forbanna slit med den dusjinga om morgenen, tror jeg skal bli kveldsdusjer etter hvert. Dusjer mest om morgenen nå fordi håret ser litt fjongt ut etter å ha ligget og gnukket på det. Det kan jo hende du føler deg veldig skitten uten daglig dusj fordi dusjinga og såpen stimulerer til storproduksjon av fett og talg i hår og hodebunn. Det pøses ut for å kompensere for vanene dine. Og etter sen sex, seff dusjer man neste morgen. Men å stå opp for å dusje.. nei det gidder jeg ikke. Da koser vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 22. august 2003 #15 Del Skrevet 22. august 2003 Hadde jeg også hatt en hel dag på fjellet med hunden så hadde selvfølgelig jeg og klart meg uten å ta en dusj først....Men nå var det vel snakk om en vanlig dag...? Regner med at de fleste enten jobber eller går på skole.... Og da er normal hygiene for meg og ta en dusj først (hvis ikke du er håndtverker e.l.)! Men selv om jeg dusjer 2 ganger om dagen, så betyr ikke det at jeg vasker håret 2 ganger om dagen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :-) anna (ikke pålogga) Skrevet 22. august 2003 #16 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg tror det hele kommer an på hvor mye man svetter. Jeg har veldig tørr hud, og dusjer annenhver dag. Går veldig bra det for jeg svetter ikke serlig mye og jeg trenger hvert eneste lille fettgram huden har. Når jeg dusjer vasker jeg meg bare med intimsåpe på utsatte steder. Bruker altså ikke annen såpe - så lenge jeg ikke har trent - slik at jeg har svetta masse, eller har bada i klor eller noe. Bare vann. Vasker håret når jeg dusjer annenhver dag. Kan såklart dusje oftere om jeg skal noe spesielt. Bytter naturligvis undertøy og sokker hver dag. Også har jeg blitt flinkere til å "lufte klær". Altså ikke nødvendigvis vaske dem så ofte, men heller lufte dem litt. For oftest er de ikke skitne, de bare føles brukt. Men så svetter altså ikke jeg noe serlig da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå