Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Tenkte å forsøke dette kostholdet, siden det åpenbart virker som at det er karbohydrater som er problemet i vårt fedmeskapende kosthold. Mene er ikke så glad i feit mat egentlig. Men nøtter er jo mye fett. Kan jeg f.eks spise nøtter til frokost, f.eks havregrøt iblandet nøttemix og rosiner?
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Tenkte å forsøke dette kostholdet, siden det åpenbart virker som at det er karbohydrater som er problemet i vårt fedmeskapende kosthold. Mene er ikke så glad i feit mat egentlig. Men nøtter er jo mye fett. Kan jeg f.eks spise nøtter til frokost, f.eks havregrøt iblandet nøttemix og rosiner? Poenget med slike dietter er å spise lite karbohydrater, ikke mye fett. Både havre og rosiner inneholder masse karbohydrater, men er sunt fordi det inneholder masse næring i tillegg. Det viktigste er å unngå tomme karbohydrater som ris, pasta og poteter. Fullkornspasta og grovbrød er greit. Dette er egentlig ikke noe mer hokus pokus enn helt normal, sunn mat. Selvsagt kan du spise nøtter (slike du knekker selv), sunt fett får du også fra f.eks olivenolje.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #3 Skrevet 22. november 2009 Poenget med slike dietter er å spise lite karbohydrater, ikke mye fett. Dt trådstarter snakker om, er ikke det du kaller for et normalt sunt kosthold, det hun snakker om er LCHF-kost (Low carb-high fat). I et slikt kosthold er det ikke plass til fullkornspasta eller grovbrød. Hvis jeg ikke tar helt feil, er karbohydratinntaket på et slikt kosthold begrenset til max 20 g karbohydrat pr dag. Til trådstarter: Jeg vet ikke så mye om et slikt kosthold, jeg tåler veldig godt karbohydrater, de rette karbohydratene da vel og merke. Men det jeg vet, er at hvis du skal følge et slikt kosthold, er det viktig at du setter deg ordentlig inn i det... halvveis er ikke nok i følge de som kan det. Om du skal følge LCHF-kostholdet, kan du for eksempel ikke spise havregrøt, det for mye karbo i det...(6,3 g karbohydrat pr 10 g... 22,5 g pr porsjon på 35 g)
Gjest Gjesten over Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf Legger ved en link til Annika Dahlquists blogg, og hennes kostholdsråd. Kanskje du finner noe der?
venus_ Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 Er det ketose-diett du snakker om? Da kan du hverken spise havregryn eller rosiner. Denne dietten bør du sette deg godt inn i før du begynner. Hvis du bare setter i gang å spise masse fett, men ikke lite nok karbohydrater vil den gi motsatt effekt. Denne dietten anbefales for de som skal gå ned mer enn 10kg. Du kan lese mer om den på www.lavkarbo.no og www.ketolyse.no. Anbefaler deg å se på Fedon-dietten også, den er ikke så ekstrem som ketose-dietten.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Jeg ville heller ha valgt et normalt sunt kosthold, enn en slik "vidunderkur". Det er bare tull at det er karbohydrater som er problemet i vårt "fedmeskapende kosthold". Problemet er ikke at vi spiser karbohydrater, men at vi spiser for mye av det, og for mye av feil type karbohydrater. Mange har et kosthold som inneholder masse sukker, masse hvitt mel, masse usunt fett osv. Fokuser heller på å spise så grovt brød som mulig(men i begrensede mengder), mye mindre sukker, og unngå det verste fettet (frityr osv). Til gjengjeld kan du spise masse grønnsaker og rent kjøtt. Kutt ut alt av brus, snacks osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå