Gå til innhold

Gave til svigerfar på 60

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Glimmer_*
Skrevet

Hei!

Min svigerfar lider av uhelbredelig samlemani og "kjekt-å-ha" syndrom. Det er så ille at han ikke har ordentlig plass å bo på (til tross for enebolig) fordi han er en "skrotnisse" som skal spare på alt selv om han aldri får gjort noe med prosjektene sine.

Jeg har tenkt at en spiselig gave kunne vært fint, for da vil han ikke samle opp mere ting som bare blir liggende,ta opp plass og være unyttig.

Men han er overvektig og har høyt kolestrol, og jeg har helst ikke lyst til å gi noe som er usunt for han (mer enn nødvendig), men der kommer dillemmaet. Han er nok en "pølse på bensinstasjonen"-mann, og hva kan passe da?

En spekeskinke var det som falt meg inn først (før jeg begynte å tenke helse), men alt saltet er jo ikke bra for han. Og noe påtvunget "sunn og grønn matgave" som han aldri kommer til å smake på, blir heller ikke aktuelt.

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan kjøpe en kurv og putte oppi forskjellige litt finere forbruksvarer? Kaffe, god olivenolje, juleblader, nøtter o.l. :)

Skrevet

Hva med noe han kan oppbevare alle prosjektene sine oppi?

Det er jo alltid greit å kunne samle og sortere tingene når han ikke klarer å kaste noe.

Gjest Gavehufsa
Skrevet

Hei!

Hva med ei side røkelaks, om du vil gi mat? Evt. noe litt eksklusivt av sildesnop, til jul? Ellers går jeg gjerne for "opplevelsesgaver" når det er gaver til de som strengt tatt har nok i skapene. Nevner kinogavekort, kulturgavekort (jepp, bor i by, funker på alt av teater/kino/konsertlokaler), gavekort på restaurant/cafè, teaterbillett har jeg gitt èn gang med stor suksess, lag et kort hvor det står at du og din kjære tar ham med på et-eller-annet/inviterer på middag (ooops, vekta), abonnement på tidsskrift. En god cocnac - om han ikke er typen som har vanskelig for å korke flaska?

Lykke til:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei!

Min svigerfar lider av uhelbredelig samlemani og "kjekt-å-ha" syndrom. Det er så ille at han ikke har ordentlig plass å bo på (til tross for enebolig) fordi han er en "skrotnisse" som skal spare på alt selv om han aldri får gjort noe med prosjektene sine.

Jeg har tenkt at en spiselig gave kunne vært fint, for da vil han ikke samle opp mere ting som bare blir liggende,ta opp plass og være unyttig.

Men han er overvektig og har høyt kolestrol, og jeg har helst ikke lyst til å gi noe som er usunt for han (mer enn nødvendig), men der kommer dillemmaet. Han er nok en "pølse på bensinstasjonen"-mann, og hva kan passe da?

En spekeskinke var det som falt meg inn først (før jeg begynte å tenke helse), men alt saltet er jo ikke bra for han. Og noe påtvunget "sunn og grønn matgave" som han aldri kommer til å smake på, blir heller ikke aktuelt.

Hjelp!

Diverse sildevarianter og en juleaquavit (det fortynner blodet, sunt i små mengder av gangen).

Men kjøp ikke sild som ligger i for fine glass/krukker da, for da skal han vel samle på tomglassene etterpå! :biggrin:

Skrevet

Hva med et gavekort på en dagstur med dere som ender opp på en restaurant? Ta en kjøretur, gå en liten sving (han har jo godt av mosjon, selv om han nok ikke orker så mye av gangen) og spis en god middag på et sted som serverer mat som han liker (f.eks. kjøttkaker eller svinestek). Kanskje han synes det er så hyggelig at han kunne tenke seg å gjøre det flere ganger... :klemmer:

Skrevet

Hører han på musikk? Ser han på film?

Opplevelsesgaver er også en av mine yndlinger om jeg har råd til å gi bort! :)

Skrevet

Tusen takk for mange svar!

Jeg må innrømme at han egentlig ikke "fortjener" noen gave, for han er alltid misfornøyd med det han får eller at det ikke er dyrt nok, så det eneste jeg egentlig har lyst til å gi han er "gavekort på en geit" el l som støtter et veldedig formål...

Men tilbake til forslagene deres:

Noe han kan oppbevare prosjektene sine i (rydding) . Dessverre ikke. En ny låve blir for stor og dyr, og umulig å pakke inn. (Han er faktisk på DET nivået av "kjekt å ha"...)

Opplevelsesdag sammen avsluttet med middag ute. God ide hvis jeg fjerner opplevelsesdag sammen. Kjæresten har ikke noe godt forhold til han, og det har heller ikke jeg. Men gavekort på et lokalt spisested er et veldig godt gavetips!

Alkohol: lettvint og OK, men jeg tror han kjøper inn så jevnlig at han får mer enn nok.

Røkelaks/gravlaks, sild, osteanretning osv. Bra forslag!

Han er ingen gourmet og vil heller ikke være det, så fin olivenolje o.l som vi andre syns er flott er dessverre bortkastet.

Musikk, teater, kino og film - han er ikke videre interessert.

Men jeg vil takke dere alle sammen for å ha bidratt til ide-myldringen! Det blir enten laks/sild ++ eller så skaffer vi et gavekort på restaurant der han bor.

Bedre går det ikke an å få til en gave til en så spesiell person :-) Tusen takk igjen!

Skrevet

Men hvorfor kjøper du ikke et gavekort på en geit da? Ettersom han tydeligvis ikke trenger noe og heller ikke er takknemlig for det han faktisk får. Det er mulig han blir litt sur, men det høres vel ikke ut som det er så mye å bry seg om? JEg synes ikke man skal legge sjela si i å finne på en fin gave til en person som aldri blir fornøyd.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Glimmer_*
Skrevet

Hei siste gjest! Hadde det bare vært opp til meg så hadde jeg kjøpt gavekort på geit. Men det er nå samboeren min sin far, og gaven kommer mest fra han. Og han er ikke helt enig med meg om denne geita, selv om han strever ennå mer enn meg med å brainstorme frem en gave.

Og ikke skal det bli så greit heller, for jeg har nå lært at svigerfar er en heidundrandes jakt- og fiske-mann som ikke spiser "hvasomhelst" av røkelaks/gravlaks, nei for det lager han selv.

En godt voksen mann som aldri er fornøyd bør ikke få noe. Eller; jeg synes han bør en lærepenge (bokstavelig talt, hehe) nemlig en påminnelse om at ikke alle i verden har det så bra som oss, og at litt ydmykhet hadde vært på sin plass. Men han er nok ikke den typen som noengang vil endre seg.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg hadde gitt han et par Flaxlodd og en pose med sukkerfri drops.

Skrevet

Jeg syns faktisk en redde verden-gave høres mer og mer passende ut for ham jeg...

En geit eller en skoleplass f.eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...