Gå til innhold

Klager dere på bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor nøye er dere på barnehagen? Altså, klager dere så fort det er noe dere ikke er 100% fornøyde med? Som f.eks våte klær/sko som ikke blir tørket, bleier som ikke bli skiftet, beskjeder som ikke blir gitt videre, barn som ikke blir kledd på ordentlig, eller andre ting.

Tenker da på om det har skjedd noen ganger, men ikke hver dag.

I bhg hvor mine barn går er det ofte sånne små ting som irriterer meg at de ikke får til eller at de ikke gjør, men hvis jeg skal ta opp alt så blir det negative ting som tas opp hver eneste dag, har ikke lyst til det heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville klagd hvis det var snakk om noe alvorlig, men ikke småting. Det er mange barn man skal passe på og alle foreldre har egne meninger om hva som er riktig for sitt barn.

Det kan bli veldig vanskelig å holde styr på alt og alle hvis man jobber i stor barnehage, men litt enklere med få barn.

Hvis det er bare småting, så kan du prøve å nevne forsiktig at du gjerne ønsker at barnet ditt skal ha på seg det og det når det er ute for det fryser så lett eller noe i den duren.

At bleier ikke blir skiftet, er ikke bra hvis det er snakk om at barnet går med samme bleie en hel dag.

Der jeg jobber skifter vi to gang om dagen pluss bæsjebleier. Det bruker å holde, men hvis barnet ditt tisser ekstra mye, så kan du jo nevne det for personalet.

Bare å spørre om de kan følge ekstra med på banet ditt.

Ville ikke gått og klagd på en stygg måte, bare ta det opp med en vennlig tone i forbifarten når man henter.

Gjest Purple Haze
Skrevet

De fleste foreldre i barnehagen hvor jeg jobber, tar opp ting de mener vi burde gjøre bedre eller annerledes. Og det skjer ofte. Syns det er helt ok, og vi gjør vårt beste for å imøtekomme alle ønsker, i den grad det er mulig.

Vi er jo en serviceinstitusjon.

Men når foreldre har helt urealistiske forventninger til hva barnehagen skal ha ansvar for, sier jeg fra på en pen måte, at det har vi ikke mulighet til.

Og jeg blir litt oppgitt over de som stadig savner en hvit strømpebukse fra H&M eller en rød vott, når ikke noe er navnet. Alle har jo noe som likner på de tingene der.

Er det helt grunnleggende ting som hele tiden mangler i din barnehage, bør du be om en foreldresamtale med ped.leder. Da kan du ta opp alt på en gang, i stedet for å gå å småklage hver dag.

Målet til barnehagen skal være at foreldre og barn er fornøyd med tjenesten de betaler for.

Skrevet
Hvor nøye er dere på barnehagen? Altså, klager dere så fort det er noe dere ikke er 100% fornøyde med? Som f.eks våte klær/sko som ikke blir tørket, bleier som ikke bli skiftet, beskjeder som ikke blir gitt videre, barn som ikke blir kledd på ordentlig, eller andre ting.

Tenker da på om det har skjedd noen ganger, men ikke hver dag.

I bhg hvor mine barn går er det ofte sånne små ting som irriterer meg at de ikke får til eller at de ikke gjør, men hvis jeg skal ta opp alt så blir det negative ting som tas opp hver eneste dag, har ikke lyst til det heller.

Jeg jobber i barnehage, og jeg må si at vi har ikke kapasitet til å tørke barnas klær. Er det vått, ta det med hjem og tørk selv!!! Vask det gjerne også en gang innimellom... Er da en grunn til at barna skal ha med seg nok skift i barnehagen...

Sko kan vi jo tørke hvis vi skal ut igjen, da vi ikke forventer at barna skal ha med flere par sko...

Selv klager jeg hvis jeg føler det er noe å klage på, det at barnet blir hentet med bæsj i bleien kan jo skje. Jeg vet han får bleier flere ganger, men det kan jo hende han bæsja akkurat i det jeg kom og da rekker ikke personalet å skifte...

Men at beskjeder ikke blir gitt videre er ikke bra, det ville jeg klagd på hvis jeg hadde opplevd det..

Påklednings feil ville jeg kommentert hvis det var veldig feil. Om han har de grønne eller blå vottene spiller ikke så stor rolle liksom..

Selv har jeg opplevd foreldre som klager før de sjekker barna og det er irriterende! Fikk høre at det måtte være alt for kaldt med regntøy i dag!!! av en mor. Jeg ba henne kjenne ned på ryggen, magen, beina på barnet - gjorde det selv også. Barnet var varmt! Etter det har moren ikke klaget på klærne...

Skrevet

Naturligvis gjør jeg det. Eller, jeg klager ikke av typen "jævla grønnskollinger, nå må dere se til å tørke klærne til dattera mi", men når jenta har stappfull bleie for 3. dag på rad, så spør jeg hvorfor den ikke er byttet.

Jeg mener at jeg er i min fulle rett til å gjøre det så lenge jeg tar opp ting på en ordentlig måte.

Skrevet

Jeg vil heller si at jeg er i dialog med barnehagen. De sier i fra hva jeg må huske på og jeg tar opp med dem om det er noe jeg lurer på. Det går beskjeder fram og tilbake nesten daglig.

Skrevet

Ting som manglende bytting av bleie ville jeg tatt opp. Og spurt om hvorfor den ikke var skiftet.

Naturlige forklaringer som " vi byttet nettopp bleie, så dette må ha skjedd rett etter byttet" ville jeg godtatt en gang eller to, dersom det så sansynlig ut på innholdet i bleien.

Klær og sko tørker vi selv hjemme. Barnehagen har ingen mulighet til å gjøre dette for oss. Regntøyet er faktisk med hjem for spyling daglig for tiden.

Dette med bekledning har jeg snakket litt med barnehagen om en gang imellom. Vi har et barn som har mer behov for lue enn andre. Og da har vi krevd at barnehagen gjennomfører det. (Hva de kler på de andre barna har jeg ikke noe med. Barn er forskjellige.)

De kan stort sett kle av og på ungen som de vil. Så lenge jeg vet at de sjekker at det er passe varmt.

Skrevet

Jeg velger nøye hva jeg tar opp og hva jeg lar ligge. Jeg ønsker ikke å være en sur og vanskelig forelder, som putrer og klager for den minste lille ting.

Jeg passer på at barnet mitt har massevis av godt merkede klær tilgjengelig, alltid nok bleier, og at jeg kler henne slik at det er lett å kle på mere klær utenpå (jeg sender henne ikke i barnehagen med kjole på om vinteren) etc

Om barnet mitt har bleien på bak frem, noen andres sokker på og snørr i håret bryr det meg overhodet ikke, så lenge barnet mitt har hatt en fin dag og er blid og fornøyd.

Det er viktig å huske at mange av de småtingene vi voksne legger merke til og irriterer oss over som regel er totalt uviktig for barn i barnehagealder.

Skrevet

Det er vanskelig å klage på barnehagen. Man vet aldri om det er (ofte) damer som tar ting personlig eller profesjonelt. Jenter sliter litt med det. Derfor vil man jo ikke irritere den som er sammen med barnet ditt hele dagen.

Men samle opp. Så kan man i foreldresamtale ta opp ting generelt som"påkledning" og hvis det er et oppegående menneske blir du invitert til å komme med eksempler.

Vi har en nydelig pedleder og hun tar alt profft, ingenting personlig og ber om "rare epiosder" og sånn som hun bla har samlet fra flere foreldre som går på ting hun ikke ønsker skal skje på sin avdeling.

Det kan være ting som røverhistorier ungene forteller, men når fem unger forteller det samme, så er det kanskje noe i det og hun har noe å ta opp videre.

Så på en ordentlig måte i riktig setting så synes jeg man skal det. Om man har tryggheten om at man ikke blir hengt ut som "den det alltid er noe med".

Skrevet

Man må vel si fra med det man ikke er fornøyd med, men jeg kom til å tenke på en ting - roser dere dem som jobber i barnehagen? Jeg har selv jobbet med barn i mange år (ikke barnehage), og det er mange foreldre som er flinke til å klage og kjefte, men det er ikke så mange som er flinke til å gi ros. Det er mer oppmuntrende å få positiv tilbakemelding, og hvis man har sagt noe hyggelig før er det kanskje lettere å si noe negativt senere. Bare et lite tips. :)

Skrevet

Jeg pleier å fortelle at vi er fornøyde, ja. Og når de kommer med informasjon om ting, for å få bekreftelse fra oss at vi mener de gjør noe riktig, pleier jeg å være flink til å si ifra at vi stoler på at de gjør det de mener er rett, og at det pleier å være det samme som vi ville gjort.

Skrevet

Vil ikke si jeg klager, men stiller spørsmål, kommer med ønsker og innimelom krav.

Jobber selv i bhg, men er nok en av de "kravstore" foreldrene ;)Men er obs på å gi positive tilbakemeldinger og, vi, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...