Supramundane Skrevet 22. november 2009 #1 Skrevet 22. november 2009 Jeg liker så godt å se filmer med sanne historier, gjerne litt rørende sådan.. Noen tips?
Lapetos Skrevet 22. november 2009 #2 Skrevet 22. november 2009 Walk the line The duchess A beautiful mind (Veldig løselig basert på en sann historie) Alive (Ganske middelmådig film, egentlig.) Band of brothers (Ikke en film, en miniserie - fantastisk!) Catch me if you can Memoirs of a geisha (Historien er fiksjon, per definisjon, men det som skjer er så nært mot sanne historier om slikt som man kommer, at jeg putter denne inn her også.) Fear and loathing in Las Vegas (Ikke rørende, men sann!) Where the buffalo roam (Denne er litt mer rørende.) The elephant man The doors (Filmatiseringen om the doors, ikke dokumentar eller konsertopptak) The new world Bury my heart at wounded knee (Fantastisk!) Gandhi Kommer ikke på flere nå - kommer tilbake i morgen hvis jeg kommer på flere (Elsker film, og å anbefale film )
Lapetos Skrevet 22. november 2009 #4 Skrevet 22. november 2009 Og litt flere: Persepolis (Fantastisk fransk/iransk tegnefilm fra Marjane Satrapi. Anbefaler også den grafiske romanen den er basert på ) Max Manus (Denne har vel alle hørt om.) Alexander Passion of the Christ ( ) Braveheart (VELDIG løselig basert på en sann historie. God film, though.) Motorsykkeldagbøkene (!) Schindlers liste Flukten fra Sobibor Kommer kanskje litt an på om du er interessert i filmer som er basert rundt en enkelt historisk personlighet, eller om du er interessert i historisk fiksjon, dvs. filmer som har en fiksjonell karakter i hovedrollen, med en fiksjonell historie, men som foregår i en gitt historisk hendelse?
KinderMaxi Skrevet 22. november 2009 #5 Skrevet 22. november 2009 (endret) The Pianist (Pianisten) fra 2002. En veldig fin, trist og rørende film. Anbefales sterkt! Pianisten er en biografisk film fra 2002, regissert av Roman Polański, med Adrien Brody i hovedrollen. Filmen er basert på selvbiografien til Władysław Szpilman. Han er en polsk jøde, og filmen handler om hans liv i Warszawa under andre verdenskrig. Filmen retter tilbakeblikk til enkeltmenneskenes godhet og tilgivelse. Filmen vant Oscar for beste regissør, beste skuespiller i hovedrolle, og beste adapterte manus. - fra Wikipedia Endret 22. november 2009 av KinderMaxi
Meaty Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 Mask med Eric Stoltz og Cher! Basert på livet til tenåringen Rocky Dennis, som hadde en sykdom som gjorde at ansiktet hans var voldsomt deformert. Veldig rørende film!
desert_rose Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 (endret) Erin Brockovich (med bla. Julia Roberts) Into the wild A must see begge filmene! Endret 22. november 2009 av desert_rose
Pjukset Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 Pianisten og Schindlers liste, helt klart. Og ikke minst American History X, fantastisk film.
Lapetos Skrevet 23. november 2009 #12 Skrevet 23. november 2009 Pianisten og Schindlers liste, helt klart. Og ikke minst American History X, fantastisk film. Er American history X basert på en sann historie? (Den virker jo utrolig ekte, men har aldri sett på den som sann? Det gjelder forsåvidt "I am Sam" også.)
Supramundane Skrevet 23. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2009 Tusen takk for utrolig mange gode forslag! Kom veldig gjerne med flere! Ser det er mange her jeg har sett, men "glemt" - det er mange gode filmer som gjerne kan sees flere ganger!
Pjukset Skrevet 23. november 2009 #14 Skrevet 23. november 2009 Er American history X basert på en sann historie? (Den virker jo utrolig ekte, men har aldri sett på den som sann? Det gjelder forsåvidt "I am Sam" også.) Hm, kanskje den ikke er det? Realistisk er den ihvertfall
Lapetos Skrevet 23. november 2009 #15 Skrevet 23. november 2009 Hm, kanskje den ikke er det? Realistisk er den ihvertfall Ja, den virker utrolig realistisk, så det hadde ikke overrasket meg om den er basert på en sann historie, men jeg har ikke hørt noe om det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. november 2009 #16 Skrevet 23. november 2009 Prøvde å søke, men fant ingenting om at American History X var basert på en sann historie, men en fantastisk og realistisk film er det Ellers er "Boys don't cry" en veldig bra film. Og jeg fant en flott liste på Wikipedia.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #17 Skrevet 23. november 2009 Changeling fikk fram mange (både vonde og gode) følelser i meg (og jeg er relativt kresen). Dessuten gjør Angelina Jolie den beste rollen jeg har sett henne i her.
FrkHøne Skrevet 23. november 2009 #18 Skrevet 23. november 2009 Boys Don't Cry Not without my doughter Shindlers List Må være de jeg vil anbefale høyest. Men vil nevne Pay It Forward Må være den mest gripende filmen jeg noen gang har sett. Og historien er så bra, at den kunne vært en sann historie. Jeg trodde det først. Den anbefales på det høyeste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå