Gå til innhold

Når de ansatte i barnehagen snakker "feil"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med barnehagen vi har sønnen vår i:) men jeg synes de voksne der har litt dårlig språk, og merker at barna også lærer seg å prate på den måten. F.eks. sier barnehagepersonalet konsekvent: henne skal ditt og henne skal datt. F.eks. Henne skal skifte bleie. Og alle barna i barnehagen som prater sier "henne skal reise hjem" o.l.

I tillegg sier de ikke kj, men sjole, sjøtt og sjino. Hvor mye har det å si egentlig? Bare lurer, jeg vet ikke om det har noen betydning egentlig, men for meg så gnager det litt for å være ærlig :rodme:

Videoannonse
Annonse
Gjest WildRider
Skrevet

Hvis de sier dette med vilje fordi de tror at barna av en eller annen grunn skjønner bedre hva de mener, så syns jeg det er svært bortkastet. Det er på lik linje like smart som å lære unger at hunder heter vovve-vovv og sauer bææ-bææ. Klarer de å uttalte de ordene, klarer de å uttale de rette navnene også.

Skrevet
Hvis de sier dette med vilje fordi de tror at barna av en eller annen grunn skjønner bedre hva de mener, så syns jeg det er svært bortkastet. Det er på lik linje like smart som å lære unger at hunder heter vovve-vovv og sauer bææ-bææ. Klarer de å uttalte de ordene, klarer de å uttale de rette navnene også.

De sier det ikke med vilje. De tror det heter "henne skal..."

Gjest Gjest_Knøttet_*
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye det har å si, men det hadde irritert meg noe veldig. Jeg irriterer meg over folk som sier "sjino, sjøtt, sjylling" osv. og hadde blitt irritert på de som hadde forårsaket at mitt barn snakket slik ... :sjenert: Men man kan jo nesten ikke begynne å rett på barnehagepersonellets måte å snakke på da ... :sjenert:

Gjest Gjest_knøttet_*
Skrevet

Forresten, det er veldig vanlig enkelte steder i landet å snakke slik som det der, si "sjøtt, sjino, sjosk" og lignende feil, dessverre. Er redd det kommer til å bli riktig i språket fremover. :sukk:

Skrevet
Jeg vet ikke hvor mye det har å si, men det hadde irritert meg noe veldig. Jeg irriterer meg over folk som sier "sjino, sjøtt, sjylling" osv. og hadde blitt irritert på de som hadde forårsaket at mitt barn snakket slik ... :sjenert: Men man kan jo nesten ikke begynne å rett på barnehagepersonellets måte å snakke på da ... :sjenert:

Det er akkurat det jeg tenker og. :)

Skrevet

Om det skjer hele tiden ville jag tatt det opp med personalet.

Skrevet

Du må jo klage!...

er jo ikke riktig uansett !

og når det går utover barna, og når dem begynner og snakke sånn..

huff

Gjest WildRider
Skrevet

Da hadde jeg faktiskt att det opp med personalet..

Skrevet

Vanskelig sak å ta opp da. "Unnskyld meg, men du prater som en idiot, vennligst ikke lær barnet mitt å gjøre det samme". :P Uansett hvordan man tar opp noe sånt, er det alltid noen som blir fornærmet. Men jeg forstår deg godt. Ville ikke at mitt (imaginære) barn skulle plukket opp sånne uvaner i barnehagen.

Skrevet

Det hadde irritert meg ganske mye, men er enig i at det er vanskelig å ta opp. "Unnskyld, men dere kan ikke standard norsk grammatikk." blir fort oppfattet som "dere er for dumme til å ta vare på mitt barn" og dermed er det fare for at man skaper et dårlig forhold mellom hjem og barnehage. I tillegg er det vel vanskelig å få til endringer når det gjelder hvordan de ansatte faktisk snakker, for det ligger nok naturlig i dem å si "henne" i stedenfor "hun."

Skrevet

Hva med å lære opp ungen selv?

Si at du uttaler ikker kylling slik og at det heter hun og ikke henne.

Ser ikke helt det store problemet her, man lærer jo tross alt norsk(muntlig og skriftlig) i rundt 12/13 år etter barnehagen.

Tror dere virkelig det vil bli tatt seriøst om en mor kom inn og klagde på at de ansatte i barnehagen ikke prater "riktig" ?

Min mistanke er dette vil inn i rekken av "Mothers say the darndest things" på årets julebord.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Dette hadde jeg tatt opp med styrer, rett og slett. Pedagogisk personale skal drive grunnleggende språkopplæring av barna, i samarbeid med foreldrene. Når en i tillegg vet at veldig mange barn trenger hjelp på grunn av ulike språkvansker, er det desto mer viktig at personalet har et korrekt språk.

Og jeg er en førskolelærer med lang fartstid i barnehage, og er veldig opptatt av barns språkutvikling.

Gjesten over her mangler tydeligvis kunnskap om hvordan barn lærer språk, og hvordan utviklingen foregår. Det er faktisk et stort og omfattende fagområde.

Jeg hadde hvert fall tatt det seriøst hvis foreldre i min barnehage tok dette opp med meg.

Skrevet

Det jeg lærte å si når jeg var liten; "sjino", "sjøtt" osv fikk jeg ikke til å endre på når jeg ble eldre og lærte at det er feil. Jeg skammer meg faktsik over det fordi det plager så mange, og prøver å passe ekstra godt på å si de ordene riktig når jeg snakker.

Det kan og kommer sikkert til å oppfattes som frekkt, men jeg hadde nok forsøkt å si ifra fordet om.

Spesielt hvist du hører dine egne unger snakke som dem ?

Skrevet

Det er veldig synd for barna at barnehagetanter demonstrerer dårlig språk. Når barna er så små, påvirkes de veldig av de ansatte.

Skrevet
Hva med å lære opp ungen selv?

Si at du uttaler ikker kylling slik og at det heter hun og ikke henne.

Ser ikke helt det store problemet her, man lærer jo tross alt norsk(muntlig og skriftlig) i rundt 12/13 år etter barnehagen.

Tror dere virkelig det vil bli tatt seriøst om en mor kom inn og klagde på at de ansatte i barnehagen ikke prater "riktig" ?

Min mistanke er dette vil inn i rekken av "Mothers say the darndest things" på årets julebord.

Du burde sette deg inn i grunnleggende språktilegnelse før du uttaler deg.

Skrevet
Det er veldig synd for barna at barnehagetanter demonstrerer dårlig språk. Når barna er så små, påvirkes de veldig av de ansatte.

Dette er jeg enig i - og dårlige språk "vaner" kan være vanskelig å snu på.

Et annet problem er at man kan overføre dette "sleiv" språket over på personene. Dvs. få et dårlig inntrykk. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syntes folk som sier sssøre, sssøpe eller ikke kan forskjell på hun og henne f.eks - virker særlig smarte. Og denne oppfatningen VET jeg så absolutt at jeg ikke er alene om...

Derfor forstår jeg godt at du ikke ønsker at ditt barn skal læres opp til å prate dårlig.

Jeg hadde tatt det opp med styrer i barnehagen. Men vær hyggelig og saklig. Man bør forvente at de som jobber med barn, kan snakke.

(Nå ser jeg bort i fra de få, som har problem med uttale. Men dette blir et annet problem, hvor man kan forklare barnet at akkurat den personen har problemer med noen lyder...)

Skrevet

Språket blandt de voksne i barnehagen har mye å si for hvordan barna lærer å prate, så hadde absolutt tatt det opp. Hvordan og med hvem aner jeg ikke, er et litt vanskelig tema å ta opp...

Kan muligens vinkle det slik som at dere har hørt datteren deres bruke "sj" og ikke "kj" og be de ansatte høre etter og gjøre henne obs på uttalen?? Da må de vel få ørene opp for sine egne talefeil??

Ellers så irriterer jeg meg selv over folk som sier "henne" til "hun" og "hvem" til "hvilken".

F.eks hvem bukse skal jeg velge....

Selv så hadde jeg sønnen vår i en bhg der 4 av 6 ansatte var fremmedspråklige og 3 av de pratet DÅRLIG norsk.... Fikk bytta avdeling og språket ble merkbart bedre allerede etter ett par uker :)

Skrevet

Min mann har en kamerat som kun sier henne istedet for hun. Jeg river nesten av meg håret av å høre han snakke.

Jeg skjønner heller ikke hvordan så mange tror det heter hvem istedenfor hvilken.

Min mann har det problemet. Om det smitter over på min sønn, kommer jeg til å bli sur.

Skjønner du synes det er vanskelig å ta det opp med barnehagen, men håper du gjør det.

Skrevet

Venninna mi jobbet som barnehageassistent et år etter videregående. Vi er fra Drammen og hun jobbet i et "fifft" størk i Bærum. Hun fikk klager for at hun faktisk snakka Drammens-dialekt (f.eks. elven=ælva, banan=bannan osv) og foreldra var redde for at hun skulle overføre de "dårlige vanene" sine til ungene. Ærlig talt, folk må da få lov til å snakke sin egen dialekt... (Jeg tviler forresten på at det hadde vært noe problem om hun var fra Vestlandet eller Trøndelag...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...