Gå til innhold

Statsborgerskap på prøve?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde det gått an å innføre dette? Hvis man begår en kriminell handling av en viss alvorlighetsgrad innen så og så mange år, mister man statsborgerskapet og utvises på livstid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei.

Det beste er å ha nulltoleranse, for folk med kriminellbakgrunn i utgangspunktet.

Har man har en straff fra sitt hjemland burde man automatisk miste retten til et Norsk statsborgerskap.

Det som også bør gjøres er at førstegangsinnvandrere ikke får samme rettigheter som de som har bodd her i generasjoner, slik at incentivene til å komme her å få sosialhjelp osv forsvinner. Eventuelt en meget lang periode man ikke kan motta disse tjenestene, eks 25 år. eller noe.

Endret av investor
Skrevet
Hadde det gått an å innføre dette? Hvis man begår en kriminell handling av en viss alvorlighetsgrad innen så og så mange år, mister man statsborgerskapet og utvises på livstid.

I dag kan man miste statsborgerskap. Egypteren som kom til Norge å hevdet han var homofil fikk innvilget asyl. I år ble han dømte for en rekke brutale overfalls voldtekter, tror det var 8. Han ble dømt til fengsels straff og varig utvisning.

Hoved problemet er at Norge som regel ikks utviser de som allerede er dømt til utvisning. Fordi myndighetene i mottakerlandet ikke vil ta de i mot. Et eksempel er Somalia. Det er mange som er dømt til varig utvisning enten at de ikke anses som reelle asylsøkere eller har begått kriminalitet. De kan vandre helt fritt rundt i Oslos gater. Det siste kan det tenkes at regjeringen skal forandre på, slik at de ikke kan bevege seg fritt, men jeg tror det ikke før jeg ser det.

Norge overtolker kravet til velferd og sikkerhet til den kriminelle, et skrekk eksempel er Mullah krekar. Så lenge Norge er et samfunn som overbeskytter, hadde det vært en bedre strategi om man hindrer personer med ukjent identitet å slippe inn i landet. Det kan enkelt gjøres og andre land praktiserer dette. Når en person har svidd av seg fingeravtrykkene med syre, er det kanskje en person man ikke ønsker å slippe inn.

Skrevet
I dag kan man miste statsborgerskap. Egypteren som kom til Norge å hevdet han var homofil fikk innvilget asyl. I år ble han dømte for en rekke brutale overfalls voldtekter, tror det var 8. Han ble dømt til fengsels straff og varig utvisning.

Men det var vel fordi han løy om grunnlaget for statsborgerskap (at han var homofil)? Man kan ikke i dag trekke tilbake et statsborgerskap som er skaffet på korrekt måte, så vidt jeg vet.

Uansett er jeg enig i at utvisningspraksisen er altfor dårlig. Jeg synes ikke det ville vært urimelig å kunne varetektsfengsle en person til utsendelse er mulig.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Investor skrev mye smart i forhold til dette temaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...