Gå til innhold

Risengrynsgrøt

Supramundane

Anbefalte innlegg

Jeg syns risengrynsgrøt er veldig godt, men er elendig på å lage det. Nå har jeg 2dl risgryn og 1l melk på platen.. Men jeg minnes å ha hørt noe om oppkok og at den så kan/skal stå i stekeovnen? Litt forvirret. Noen som kan avklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor har laget slik "dynegrøt" hver lørdag i hele min oppvekst. Det fungerer best om man lager grøt av minst to liter melk, ellers blir det for lite til at det får svelle skikkelig. Bland gryn, melk og salt. La det ha et oppkok, sett på lokket og plasser gryten i ovnen med lokk i to timer (uten å skru ovnen på). Varm så opp grøten til den får den konsistens du vil ha (tynn evt. ut med mer melk om du ønsker) og smak til med salt. Blir utrolig god, lett og lage - og mye bedre enn både kokegrøt og posegrøt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med den dynegrøten så lar man risengrynene "kaldkokes" (i mangel av et bedre ord)? Det var helt nytt for meg, men jeg skal absolutt prøve det. Grøten jeg hadde på platen nettopp ble kastet, svidd ihjel. Det skal ikke være lett.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan risengrøt fryses da, eller er ikke det noe særlig? Grøt av 2L er litt mye for to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lagde denne i dag med kun 1 liter melk, smakte kjempegodt :)

Men går det an å røre litt undervesi? Etter tre timer var gryna over melka og litt størknet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt den som heter 15 minutters grøt? Blå pakke, delvis forkokte gryn. Synes den blir ganske god, og den tar ikke så lang tid = mindre sjanse for å bli fristet til å gå fra den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Nå har jeg prøvd dette, og grøten har stått i ovnen i 2t (kald ovn), men når jeg tok den ut så er det ikke grøt. Kokte opp før jeg satte det inn også.. Hva har jeg gjort galt? Grynene er tydelig bløte, men det er masse melk som flyter, det er rett og slett risgryn i melk fortsatt. :klø:

Endret av Supramundane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kokt den opp etterpå og latt den koke noen minutter? Hadde du lokk på gryten når den sto i ovnen?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde denne metoden, men da grøten var ferdig og melken trukket/kokt helt inn i grynene var jo grynene helt moste og myke. Liker litt tyggemotstand på risen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...