Gå til innhold

Blikkbokser - lovlig?

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Hmmm.. sjåføren vår har visst planer om å "pynte" bilen med blikkbokser. Mener å ha sett et sted at det ikke er lov? Er det bare ønsketenkning? Er det ikke noe fælt rammel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener også å ha hørt at det ikke er lov.....

Spør Donpedro, hun har svar på alt!!

( Takk for all tidligere hjelp Dp...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi sa til alle som snakket om blikkbokser at det var ulovlig, så da var det ingen som hang det på bilen.....

Har også hørt at dette ikke skal være lov, men vet det ikke helt sikkert...

Skrevet

Vi hadde blikkbokser bak vår bil. Ingen som sa noe på det. Men så kjørte vi i 30 km/t hele veien og var til liten fare for andre.

Skrevet

Jeg synes det er fantastisk moro med blikkbokser! Det minner meg om da jeg var liten og de flotte bilene med nygift stående i bakruten suste forbi!

Har hørt at det ikke er lov, men jeg skal ha det!!!

Skrevet
Spør Donpedro, hun har svar på alt!!

Og mitt svar er som følger: Hakke peiling!!

Hvis det er ulovlig, tror jeg allikevel en politi skal være i rimelig dårlig humør den dagen hvis han stopper en slik bil...

Sjekk veitrafikkloven, tror det er der det ville stått i såfall (ikke direkte om bokser selvfølgelig, men evt om det stod om å henge ting på bil, hvor sikkert påheng må være osv)

http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-004.html

Kan jo også finnes noen hemmelige forskrifter vi ikke vet om...

Skrevet

Med fare for å bevege meg for mye på tynn is på Donpedros domene - det kan kanskje stå noe i politivedtektene, og de varierer fra sted til sted. Kanskje tryggest å ringe "ditt lokale politi" og sjekke?

Skrevet

....ødelegger det ikke lakken på bilen også....???

Skrevet

Som sagt: aner virkelig ikke! Smart å ringe polisen.

Skrevet
....ødelegger det ikke lakken på bilen også....???

1) Du henger dem såpass langt fra bilen at de ikke "skvetter innom" lakken.

2) Du kjører så sakte at de ikke "skvetter rundt".

De vi hadde var bundet i sirkel - med tau inn i ene enden av boksen og ut i andre enden og videre inn i neste boks. De hang altså ikke etter bilen slik man ser på film/reklame. Det var vel kanskje 10 bokser totalt og det bråkte mer enn nok. De var slitt da kjøreturen var over, men så hadde vi kjørt et par mil også. Vi holdt aldri mer enn 30 km/t og kjørte på forholdsvis grisgrente veier.

Det som var så inmari koselig, var at folk snudde seg da de hørte boksene. Jeg trodde de ville se på oss og gå videre. Det gjorde de ikke! De smilte, lo og vinket som besatt - alle sammen! De boksene var virkelig verdt en bot (om det er ulovlig da). Hvilken idiot av en politimann ville ha stoppet og bøtelagt et brudepar på sin store dag?

Mitt råd (for de som ikke er paragrafryttere): Passe langt og tjukt tau. Tjukke bokser. Gode knuter. Lav fart. Utenfor tettbebygd strøk.

Skrevet

Har vikariert litt på politiet i sommer så jeg spurte der idag jeg - for vi har også hørt rykter om blikkbokser bak på bilen vår - men jeg ble like klok jeg for de visste like lite som meg :) Uansett sa de at de aldri har stoppen en slik bil eller fått klager fra andre bilister for den del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...