Gjest ts Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Jeg går i 10 klasse og det er bare stress hele tiden!! Vi får presetasjoner å innleveringer heletiden. Noen ganger har vi 3-4 ting på en gang!! I tilegg til lekser! Noen ganger sitter jeg fra jeg kommer hjem fra skolen til 9 tiden. Itilegg sliter jeg meed skolearbeid uansett hvor mye jeg prøver. Så når jeg foreldrene mine om hjelp til noe, det er ofte om kvelden da begyner jg ofte å være så utslitt at jeg begyner å gråte. Jeg får ikke tid til å være med venner eller trene eller gjøre noen hobyer i "fridtiden" etter skolen! Jeg trodde jo at detvar en lov om hvor mye man skal jobbe hver dag jeg? Da jobber jeg overtid vær dag ialfall Og uansett om jeg jobber hardt får jeg 2ere på matteprøver og bare 3ere på innleveringer selvom jeg har jobba hardt!!!!! Herregudvi er ikke roboter heller! Jeg vil få til å trene og være med venner etter skolen! Men lærere nå for tiden syns tydeligvis vi ikke skal ha noe fritid å trene. Det er ikke rart ungdom blir mer og mer overvektige! Og det kan man kan takkeskolen for. Og forresten så går det ikke en eneste dag uten at man må bruke data! DATA HELE TIDEN!!!! ARGHH
Periwinkle Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 Da jeg gikk i 10klasse synes jeg å huske at det var en del lekser å gjøre, men ikke slik at jeg ikke rakk å trene. På den tiden trente jeg 5 dager i uka og jobbet 2 dager i uka i tillegg og gikk ut U-skolen med 5,9 i snitt. Hva mener dine klassekammerater om dette? Er det bare du som reagerer? For er dette et problem for alle så må dette taes opp med læreren, det er ikke riktig at man skal sitte helt til klokken 9 hver kveld med lekser.
robotkalle Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Jeg går i 10 klasse og det er bare stress hele tiden!! Vi får presetasjoner å innleveringer heletiden. Noen ganger har vi 3-4 ting på en gang!! I tilegg til lekser! Noen ganger sitter jeg fra jeg kommer hjem fra skolen til 9 tiden. Itilegg sliter jeg meed skolearbeid uansett hvor mye jeg prøver. Så når jeg foreldrene mine om hjelp til noe, det er ofte om kvelden da begyner jg ofte å være så utslitt at jeg begyner å gråte. Jeg får ikke tid til å være med venner eller trene eller gjøre noen hobyer i "fridtiden" etter skolen! Jeg trodde jo at detvar en lov om hvor mye man skal jobbe hver dag jeg? Da jobber jeg overtid vær dag ialfall Og uansett om jeg jobber hardt får jeg 2ere på matteprøver og bare 3ere på innleveringer selvom jeg har jobba hardt!!!!! Herregudvi er ikke roboter heller! Jeg vil få til å trene og være med venner etter skolen! Men lærere nå for tiden syns tydeligvis vi ikke skal ha noe fritid å trene. Det er ikke rart ungdom blir mer og mer overvektige! Og det kan man kan takkeskolen for. Og forresten så går det ikke en eneste dag uten at man må bruke data! DATA HELE TIDEN!!!! ARGHH Da jeg gikk på vgs, var en nødt til å jobbe til midnatt, dersom en skulle sikre seg toppkarakterer i alle fag. Lærere koordinerer lite innleveringer, og det er stort trøkk fra sentralt hold om at elever må ha mange fag på skolen, bla. i form av ekstrapoeng, men også ved å la de sitte mange timer på ræva i fag som er politisk sett viktige, men totalt uviktig for den enkelte, som norskfaget. For å si det sånn, jeg jobbet mer på vgs enn på studiet mitt. Matte er et typisk fag som krever overskudd av tid, og fravær av stress, for å lære skikkelig. I tillegg er det vanskelig å holde konsentrasjonen over lang tid, når dagene blir så lange. Det er bare to ting som virker her; et godt kosthold som sikrer deg stabilt blodsukker og stoffer som stimulerer hjernen, som koffein og ritalin. Hvis du kan late som om du har ADHD, kan du kanskje få en lege til å skrive ut resept til deg. Men totalt sett, tror jeg du har det lettere enn da jeg gikk på skolen, som begynner å nærme seg ti år siden. Siden den gang, har tilgjengeligheten av informasjon online virkelig skutt fram. Dersom du googler smart, slipper du jo faktisk å skrive mye selv. Og om dere får bruke data, så er det mye, mye mer effektivt å skrive oppgaver. Skolen er rigget inn for å produsere mange 4er kandidater. Om du er en 2er kandidat i matte, så er ikke undervisningen laget for deg. Det kan godt tenkes du ville scoret laaangt høyere, om du fikk noen til å gi deg mer spesialtilpasset hjelp. Er det noe det går an å søke om på skolen din? Hva gjelder innleveringer, så må du begynne å se på hva slags innleveringer som får gode karakterer, og lytte godt til hva slags meninger læreren din har. Spør henne om hva slags litteratur hun liker, og forsøk å finne ut hva slags kronikker hun leser i hvilke aviser. Da kan du begynne å herme, både med meninger og type argumentasjonsteknikk. Dette virker dessverre ikke på eksamen, men til vanlig burde det gå an å manipulere læreren din.
Glynis Skrevet 21. november 2009 #4 Skrevet 21. november 2009 Kan du ha lærevansker? Det skal ikke være mulig å jobbe så mye på ungdomsskolen og få 2. Jeg satt aldri mer enn en time per dag, maks, men da gjorde jeg alle lette lekser (svare på oppsummeringsspørsmål o.l.) i friminutter. Generelt husker jeg 10. klasse som en ganske søvnig og sosial periode, og det er ikke lenge siden jeg gikk ut med gode karakterer.
Que Skrevet 21. november 2009 #5 Skrevet 21. november 2009 Det du beskriver høres veldig drøyt ut og jeg lurer på om ikke du kanskje kan ha en eller annen form for lærevansker. Da hadde det kanskje vært en ide og finne ut av det og muligens få litt mer tilrettelagt hjelp. Men jeg må si du har innsatsvilje når du sitter så lenge med lekser osv hver dag. Det gjorde aldri jeg (gikk ut av 10. klasse for snart 5 år siden). Kan vel egentlig ikke si at jeg gjorde noe særlig lekser i det hele tatt annet enn innleveringer og presentasjoner, men jeg gikk likevel ut av ungdomsskolen med 4,6 i snitt. Mitt råd er å få snakket med skolen om tilrettelagt læring...
Gjest Gjest_Alma_* Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Huff da! Det hørtes forferdelig slitsomt ut! Jeg er lærer på ungdomsskolen (9. trinn), og de siste ukene har vi lærerne vært dårlige til å kommunisere, noe som har gitt elevene våre for mye å gjøre. Men vi har snakket med foreldre og elever og sørget for lengre frister og kortere oppgaver - og satser på at dette var et engagnstilfelle. Noen ganger er det så mye å gjøre med elever som trenger oppfølging fra PP, barnevern osv i tillegg til alt annet, slik at vi lærerne ikke gjør jobben vår skikkelig. Dessverre. MEN: Dette er IKKE sånn vi pleier å ha det! Vi snakker som regel litt sammen om ting, og i tillegg prøver vi å legge opp til at elevene, om de sitter med store oppgaver, får gjort mye av det på skolen, med oss lærere som veiledere. At du sitter SÅ lenge med lekser og ikke klarer å få bedre resultater, minner meg om flere av mine elever, og jeg synes du skal snakke med foreldrene dine og ordne en samtale med lærerne dine. Vi har ofte for mye å gjøre, men vi er lovpålagt å gi elevene tilrettelagt undervisning. Forslag: - Lesehjelp, f.eks. at lærerne finner noe som er lettere å lese, som du kan jobbe med FØR du begynner med vanskelige tekster. - Tydelige kriterier når dere skal ha oppgaver: Hva ser en lærer etter? Hvordan ser/høres en oppgave ut? Hvordan bør du lese oppgaven din for å finne ut hva som bør endres? Rett og slett tips til oppgaveskriving. - Ekstraundervisning/Spesialundervisning: Er det noe du kan søke om? Finnes det et tilbud i kommunen? Slik at du kan bedre forståelsen i matematikk, f.eks. - Har dere kartleggingsprøver? (Det skal alle ha) Hva slags resultater har du der? Finnes det noen hefter som er tilpasset dine nivåer på de forskjellige områdene? - Det at du har så problemer i matte, KAN komme av at du har for dårlig grunnlag i generell matematikkforståelse, dvs det du lærte på barneskolen. Kanskje gikk det bra med deg da, men kan det være at det er noen regler du ikke egentlig har forstått, men bare bruker - slik at du nå når nivået er høyere ikke vet hvordan du skal løse oppgavene? Det kan høres som at du har lærevansker, men du kan også rett og slett være for sliten - eller lese feil. Tenk over: Er det vanskelig å huske det du leser? Er det vanskelig å forstå det du leser? Er det for mange vanskelige ord? Sørg for at du får et møte med foreldre og lærere, slik at dere kan komme fram til en løsning! Tro meg - det er så mye hyggeligere med en sånn samtale for oss lærere, en elev som VIRKELIG vil, men ikke vet hvordan, enn en samtale når eleven ikke gidder... Du høres ut som en viljesterk person, så du er absolutt ansvarlig og MÅ bli tatt på alvor. Håper det ordner seg for deg Masse lykke til! Hilsen lærer
Gjest ts Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 Da jeg gikk i 10klasse synes jeg å huske at det var en del lekser å gjøre, men ikke slik at jeg ikke rakk å trene. På den tiden trente jeg 5 dager i uka og jobbet 2 dager i uka i tillegg og gikk ut U-skolen med 5,9 i snitt. Hva mener dine klassekammerater om dette? Er det bare du som reagerer? For er dette et problem for alle så må dette taes opp med læreren, det er ikke riktig at man skal sitte helt til klokken 9 hver kveld med lekser. Det virker som vennene mine tar det ganske enkelt. De forteller meg at de sitter med lekser en til to timer hver dag. Og de får jo 5ere
Gjest ts Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Jeg er i kontakt med pp-tjenesten. Så jeg får hjelp i matte, norsk og engelsk. Men alikevel sitter jeg lenge hver dag. Nå sitter jeg her med den herses engelsk presetasjonen som jeg har holdt på med i over 2 timer allerdere. Skulle egentlig trene i dag men nei da fikk ikke tid til det... Har prøvd leksehjelp før men det eneste som har skjedd er at jeg får gjort noen lekser til leksehjelpen er ferdig. Og når leksehjelpen er ferdig har jeg forsatt en del lekser igjen!! Og da må jeg jo forsette med lekser hjemme og det er utrolig slitsomt. Da er det bedre å bare sitte hjemme, Men takk for svar
Gjest CookieMonster Skrevet 23. november 2009 #9 Skrevet 23. november 2009 Jeg går i 10 klasse og det er bare stress hele tiden!! Vi får presetasjoner å innleveringer heletiden. Noen ganger har vi 3-4 ting på en gang!! I tilegg til lekser! Noen ganger sitter jeg fra jeg kommer hjem fra skolen til 9 tiden. Itilegg sliter jeg meed skolearbeid uansett hvor mye jeg prøver. Så når jeg foreldrene mine om hjelp til noe, det er ofte om kvelden da begyner jg ofte å være så utslitt at jeg begyner å gråte. Jeg får ikke tid til å være med venner eller trene eller gjøre noen hobyer i "fridtiden" etter skolen! Jeg trodde jo at detvar en lov om hvor mye man skal jobbe hver dag jeg? Da jobber jeg overtid vær dag ialfall Og uansett om jeg jobber hardt får jeg 2ere på matteprøver og bare 3ere på innleveringer selvom jeg har jobba hardt!!!!! Herregudvi er ikke roboter heller! Jeg vil få til å trene og være med venner etter skolen! Men lærere nå for tiden syns tydeligvis vi ikke skal ha noe fritid å trene. Det er ikke rart ungdom blir mer og mer overvektige! Og det kan man kan takkeskolen for. Og forresten så går det ikke en eneste dag uten at man må bruke data! DATA HELE TIDEN!!!! ARGHH Synes nivået på norsk skole i dag er utrolig dårlig. Da jeg gikk på skolen så ble jeg fort ferdig med leksene, men det var fordi jeg lærte veldig fort. Kan hende du har litt lærevansker ettersom du sitter så lenge med leksene? Jobber du sammen med andre? Da får man sjansen til å diskutere og repertert stoffet, lettere å lære. Norske elever har det svært godt i forhold til andre elever rundt omkring i verden. Mindre pensum og mye mer fritid enn andre, så dere skal i utgangspunktet ha det svært bra, men dersom du har lærevansker, så ville jeg prøvd å ta en rådgivningstime på skolen for å snakke om problemer du kanskje har. Dette er ikke ment som kritikk til deg altså, men det høres jo ekstremt ut det du sier i tillegg til at du får dårlige resultater, så det høres ut som lærevansker. Jeg tror ikke skolen har skylda i overvekten. Spiser du for mye blir du tykk. Det er bare å regulere matinntaket hvis kiloene begynner å øke. Man må ikke trene for å ha en stabilisert vekt, så ikke skyld på skolen for det. Du kan f.eks trene i helgene eller gå en tur hver dag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå