Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som kan svare meg??

Er 39 år og gift og har 2 barn. Har jobbet som sekretær i 16 år og er nå arbeidledig. Jeg kommer til å søke sykepleien neste år, men har ikke så gode karakterer dessverre. Er det noe jeg kan gjøre dette året fram til jeg evt. begynner på studiet. En assistentjobb på aldershjem o.l. det gir vel poeng??

Noen som kan fortelle meg om hvordan studiet er lagt opp, med ferier, da jeg baserer på å jobbe i ferien, trenger jo penger når en studerer når en har så masse faste utgifter :)

Er det enkelt å få jobb etterpå? Lei av å gå arbeidsledig, håper noen kan svare meg. Er det veldig mye jobbing og lesing som skal til, eller følte dere det var OK så lenge en er aktiv under forelesninger etc. Setter veldig stor pris på svar. På forhånd tusen takk :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En assistentjobb på aldershjem o.l. det gir vel poeng??

Beklager. du må jobbe mer enn et år får å få poeng

Noen som kan fortelle meg om hvordan studiet er lagt opp, med ferier, da jeg baserer på å jobbe i ferien, trenger jo penger når en studerer når en har så masse faste utgifter  

Ingen høstferie. Husker ikke, men tror ikke vi hadde vinterferie heller. Altså fri fra midt i juni til midt i august, jul og påske. Du har lov til å tjene max 100 000 for å beholde alt stipendet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!!

Jeg skal også søke sykepleien neste år og bruker dette året til å pynte på ett par karakterer. Det er 9 år siden sist jeg søkte på skole og mye har forandret seg!

Det er nemlig en hel del kriker og kroker å gå seg bort på, reglene er mange. Men jeg kan prøve å forklare hvordan jeg har tolket det:

Du kan bli vurdert utifra følgende 3 alternativer;

- 3 årig videregående eller

- 23/5 regelen

(over 23 år gammel med minst 5 års kombinasjon av praksis/utdanning) Du må da ha følgende fag : Norsk, Engelsk, Samfunnslære, Nyere historie, Matematikk og Naturfag. (ta kontakt med fylkeskommunen din for info om hvor du kan ta disse fagene- du betaler kun for bøker og eksamen, undervisning er gratis).Du har jo 16 år som sekretær, så du dekker i hvert fall praksiskravet!

eller

- Realkompetanse

En assistentjobb på aldershjem o.l. det gir vel poeng?

for at relevant praksis skal gi deg poeng, må du søke på dette grunnlaget. Hver enkelt skole bestemmer hva som gir realkompetanse. Men ett år på aldershjem gir deg nok null og niks av poeng.

Jeg vil uansett råde deg til å ta en telefon til Samordna Opptak (de har ansvaret for opptak til landets høyskoler og universiteter) for å finne ut av hva nettopp du må gjøre for å få fler poeng. Men jeg tipper utfallet blir at du må ta opp igjen noen fag…(og da bør du nok hive deg rundt, da undervisning har såvidt startet opp i disse dager…)

Du kan alternativ ringe til opptaktskontoret til den skolen du vil søke, der skal de også ha full oversikt over reglene.

Noen som kan fortelle meg om hvordan studiet er lagt opp, med ferier
Sykepleien er lagt opp forskjellig på hver enkelt skole, så jeg vil også her råde deg til å sjekke med din skole.

Er det enkelt å få jobb etterpå?
Arbeidsmarkedet svinger jo fra år til år, men jeg tipper jeg har gode odds når jeg sier at Sykepleieren ikke blir arbeidsledig med det første! Alle de pleierne jeg kjenner sier just det samme! Dessuten er det jo drøssevis av ulike veier man kan gå etter endt utdanning…

Håper du ble litt klokere !? Masse lykke til!!

Skrevet

ups.. det var denne innloggingen da... :lol: gjesten som svarer her er altså meg...

Skrevet

Jeg har ikke gått sykepleien selv, men har noen venninner som har gjort det og jeg satt i skolestyret for avdelingen med sykepleierstudenter i en periode. Så her er mitt intrykk av studiet:

Det varierer nok litt fra høyskole til høyskole, men tradisjonellt så er det ikke andre ferier enn jul, påske og sommer.

Det er, slik jeg kan huske fra mine sykepleier-studerende venninner, ganske mye eksamensstoff, så jeg tror ikke det holder å være på forelesninger for å klare eksamen (Men så vet jeg heller ikke om et eneste studium der dette skulle holde heller).

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men der jeg kommer fra var studentene også nødt til å reise bort i perioder for å få praksis, da det ikke var nok steder å ha praksisen på i byen der høgskolen var. (men så kommer jeg fra bygdenorge da :ler: )

Når det gjelder jobbing, så er det, ihvertfall der jeg kommer fra, vanlig at sykepleierstudentene jobber ekstravakter på de sykehus/sykehjem som befinner seg i området under hele skoletiden, ikke bare ferier.

Dette er bare min "erfaring" med det, det beste er nok om du tar kontakt med den aktuelle høgskolen da det kan være regionale forskjeller.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til - det er bare å stå på! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har nå startet 1 året på sykepl.. rett på fulle skoledager, den første case oppgaven skal være innlev om 5 uker, altså et studie som krever mye av deg ja.. de fleste plasser er det lett å få jobb tror jeg.

søk på realkompetanse vel, eller du kan gå som privatist og ta opp noen fag. veldig mange av mine medstudenter som gjorde det i fjor.

lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen hjertelig takk for kjempefine svar...! Ønsker dere lykke til alle sammen, og spesielt de som nå er begynt! Heldige er dere som er kommet inn! Stå på jenter, jeg kommer etter :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Jeg går andre året på sykepleien. Et flott og spennende studie, men nok å henge fingrene i..

Min erfaring gjennom det jeg har opplevd selv og på bakgrunn av mine medstudenter holder det nok ikke bare å gå på forelesingene.. Disse blir ofte brukt for å få et innblikk i stoffet - som ofte må fordøyes og leses igjen siden.. Men det går greit...

Begynn å lese tidlig - ikke utsett det å begynne å lese.. Begynn allerede første skoleuken..! Velg ut hvilke forelesinger som er relevante å gå på og dropp de som ikke engasjerer deg like mye.. Bruk heller de dagene på å lese på egenhånd... Les gamle eksamensoppgaver og jobb aktivt med stoffet!

Ikke la deg overvelme av alle sidene på pensum - man kommer greit igjennom.. Og mye av det blir lettere å fordøye når du kan knytte det opp mot praksis..

Ferier er det ikke mye av.. 2 ukers juleferie og 1 ukes påskeferie.... Og jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å bruke dem til jobbing... Vet mange på mitt kull tar ekstravakter i helgene, men en felles erfaring er at det er veldig godt å ha feriene til å slappe av på når en ellers i året har så mye praksis som en har... I 1 året går det nok greit å jobbe ved siden av studiet, men i 2 og 3 klasse har en ofte opp til 20 ukers praksis, og itillegg til pensum har en nok å gjøre...

Arbeidsledig blir du nok aldri, med annet enn at du velger det selv... En erfaring mange gjør seg er at det ikke er lett å få drømmejobben med en gang, men at man må nøye seg med et lite vikariat i førsten, men jobb får du! Og eldreomsorgen skriker høyt etter arbeidskraft, så vil du snuse den veien er du garantert en jobb!!!

Ønsker deg lykke til! Håper du vil trives like godt som meg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann. Jeg har også tenkt å begynne på sykepleier studiet og har et lite spørsmål: får man betalt for de timene man jobber praksis? Synes ikke studielånet varer særlig lenge...

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, så vidt jeg vet er dette et ledd i utdanningen og derfor ikke inntekt på praksisplassene, men en kan jo ta noen vakter på si, da får en hvertfall litt til salt i grøten.... Lykke til!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Praksis er dessverre ikke betalt...

Men man kan fint klare seg på studielån (til og med uten lån), om en passer på å ta noen ekstravakter i feriene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...