Gå til innhold

Erfaringer med Tetralysal?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd absolutt alt mot ansiktshuden! Kremer, Tetralysal i flere runder..., you name it. Tetralysal fungerte når jeg gikk på det, men så eksploderte huden igjen noen dager etter fullført kur. Har allerede gått på to kurer i høst/vinter.

Nå har jeg imidlertid gått på Roaccutan i snart tre uker. Ser definitivt stor forskjell og håper den kan ta knekken på problemet en gang for alle :jepp:

Heller Roaccutan i fem måneder enn mildere løsninger som alltid, i mitt tilfelle, gjør at kvisene kommer tilbake. Synes faktisk at bivirkningene av Roaccutan er veldig hauset opp. Men det er jo igjen veldig individuelt.

Gjest Bruker123
Skrevet

Tetralysal er et greit hjelpemiddel mot kviser, men dessverre bare i kort sikt. De fleste vil få kvisene tilbake etter tetralysal behandling, men du kan jo også være heldig og slippe dem helt:) Har slitt en god del med kviser, og veit hvor fucked det kan virke for selvtilliten din.Går selv på tetralysal nå, kombinert med vichy sin nye norma derm for uren hud og kviser. Ser her at mange anbefaler nokså sterke kremer som basiron, skinorem og differin. Kan sterkt anbefale og kombinere tetralysal kapslene med vichy sin dag og nattkrem (norma derm serien) Vichy har en beroligende effekt på huden, men samtidig motvirker acne dannelser på huden, uten og irritere. Har prøvd både basiron og skinorem, men huden min ble ofte irritert og det oppsto kløe.

Så med andre ord hvis du sliter med hud som blir lett irritert av sterke kremer som basiron og skinorem, så er det bare og prøve vichy sin nye serie norma derm, som du får kjøpt på apoteket reseptfri:)

• 3 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Tetralysal i 1 år nå. Jeg hadde kviser og ganske rød og betent hud. Dette forsvant når jeg hadde gått på Tetralysal noen dager. Har også betennelse i øyelokkene, slik at de er veldig ømme og lager en del puss. Tetralysalen har også dempet (ikke fjernet) denne plagen. Men som sakt, slutter man, så kommer alt tilbake igjen.

Nå bruker jeg kun en kapsel om kvelden, og det er nok til å holde kontroll over kvisene.

Desverre så har jeg merket endringer på tenner, da tennene har blitt en del gulere, noe emalje har forsvunnet og har fått noe gult belegg utenpå tennene. Dette belegget kom ganske fort etter jeg begynte på Tetralysal igjen etter 1-2 mnd pause.

Blir også ganske oppblåst i magen av kapslene.

Det var min erfaring.. :)

Skal snart til hudlege igjen å få en SUPERKUR, som fjerner dritten for godt!

• 5 måneder senere...
Skrevet

Roaccutan funker ! Det er ikke så ille så lenge legen vet hva han/hun gjør for plan til deg.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet (endret)

Kommer kvisene alltid tilbake når man slutter med tetralysalen??? :tristbla:

Et spørsmål til... jeg fikk EpiDuo gel fra hudlegen som jeg kunne prøvde i to måneder, også skulle jeg få Roaccutan i januar om ikke EpiDuo'en hjelper. Men han sa til meg "jeg syns det er kjemperart om du må ha en kur til, når du har hatt en for fem år siden, men du skal nå få det", i tillegg ville han ikke prøve å finne ut noe om hvorfor jeg har kviseproblem... ikke blodprøve ellernoe...

Betyr dette at han kanskje ikke er den beste å bli behandlet av, eller bør jeg slå til når han først vil gi meg disse pillene? (kan nevne at jeg ikke fikk noen bivirkninger sist jeg brukte Roaccutan)

Endret av ~Fantabulous_kitten~
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Prøv tetralysal og Epiduo i kombinasjon. Helt faktastisk. er kvitt kvisene mine nå!

Epiduo er ikke like irriterende som basiron samt at den inneholder differin. AMAZING!

Ellers, enkel vaskerutine. smækk smækk, god hudkrem fredig.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Kuttet ut tetralysalen jeg, ettersom den ikke gjorde noe som helst for huden min. Da så jeg ikke poenget med en lang antibiotikakur..

Men er jo veldig bra at den fungerer for andre da :jepp:

Skrevet

Jeg gikk på tetracycliner (tetralysal er en variant) i et halvt år for et par år siden. Huden ble finere enn den noen gang har vært, og jeg merket ingen bivirkninger. Huden holdt seg ca ett år, og så kom kvisene tilbake. De har ikke blitt varre enn de var tidligere, men litt annerledes (det kan ha med at jeg har blitt eldre å gjøre selvfølgelig, er 24 nå).

Jeg ble fortvila da kvisene kom tilbake, alle på haka (kraterområder på hver side av haka, ned mot kjeven). Gikk til legen for å få tetracycliner på nytt, men han sa at dette aldri vil ha varig effekt, og at man ikke bør gå på antibiotika fast, fordi man kan bli immun (som jo er veldig dumt med tanke på at antibiotika brukes til annet mer "alvorlig" enn kviser). Det jeg gjør nå er at jeg tar skinoren morgen og kveld, som jeg ser er blitt anbefalt her. Jeg begynte med differing, men jeg blir tørr, rød og irritert av den. (Det skal sies at jeg har sensitiv hud i tillegg.)

Jeg er også kjempefornøyd med renseproduktene fra dermalogica. De kan kjøpes i hudpleiesalonger i Norge, og er veldig dyre- så det jeg gjorde var å dra på en ansiktsbehandling i Oslo og få anbefalt produkter til min hud, og så dro jeg hjem og bestilte disse produktene fra strawberrynet.com, til ca halv pris=)

Jeg bruker dermalogica special cleansing gel og derm. active moist, i tillegg til skinoren. Huden min er ikke fersken, men jeg har kvisene "under kontroll", og jeg får ikke tørr hud.

Skrevet

fikk både diane og tetracycliner for huden pga perioral dermatitt

ble fin etter 3 mnd jeg og utrolig glad for det.Jeg fikk beskjed om å bruke vannbaserte helst 80% innhold av vann og unngå rensing ,styr og tull med huden.

I dag har jeg skiftet fra diane til cerazette og ser at kvisene kommer tilbake desverre

Så jeg skal gå på disse i 2 mnd til og hvis kvisene ikke blir borte,skifter jeg til diane igjen

• 2 uker senere...
Skrevet

vis tabelettene er 3-4 månder gamle har den ikke noe effekt eller kan jeg bruke de fordi mine har gått ut : /

• 3 uker senere...
Gjest gjesten
Skrevet

hmmm, Tetralysal mot hudproblemer. Tetralysa er i grunn ikke designet for brukes mot kviser, Dette er en antibiotika i cyclin gruppen. Vesentlig bedre på og trenge igjennom vev der andre antibiotikaer ikke klare og komme seg inn. Som f.eks forbi blodbarieren til hjernen å div annet vev i kroppen som er godt beskyttet. Tetracyclin er noe likt Tetralysal men ikke fullt så effektivt. Tetralysa er heller ikke så sensetivt mot melkeprodukter.

Det skal tas på tom mage på lik linje som Tetracyclin for å gi full effekt. Melk vil bremse effekten men ikke så mye som i Tetracyclin.

Og gå på antibiotika i flere år uten at det er noe fare for helsen kan umulig være bra. Bakterier i kroppen kan bli resistente dette er et velkjent faktum når det komme til antibiotika.

Antibiotika tukler også til barkteriebalansen i kroppen som kan gi plager som f.eks soppinfeksjonser.

Gjest gjesten
Skrevet

Korreksjon,

Tetracyclin er noe likt Tetralysal men Tetracyclin er ikke fullt så effektivt. Tetralysa er heller ikke så sensetivt mot melkeprodukter.

Ja du kan sikkert bruke piller som er 3-4 mnd gamle. Leste en plass at de kan stå opp til 3 år om de er lagret på korrekt vis.

• 3 uker senere...
Gjest annie
Skrevet

jeg vil bare skyte inn en kommentar ang "hestekuren" Roaccutane. Jeg fikk den etter å ha prøvd alt annet, som jeg ikke syns fungerte tilstrekkelig. Legen avblåste alle de fæle ryktene om kuren, fordi jeg var skeptisk i starten. jeg fikk tre uker med prednisolon først, samtidig som jeg begynnte med roaccutane, for å dempe forverringene som kunne oppstå i starten. jeg merket ikke noen særlige bivirkninger av kuren i det hele tatt.. eneste var at jeg var tørr på leppene og litt tørr i huden, men det var nesten bare deilig i fohold til å ha superfettete hud. huden ble som en barnerompe, hver kvise forsvant!! jeg kunne spise så mye godteri og drikke så mye øl jeg ville, uten å merke det på huda ;) heller ikke håret ble fett... haha... :D kuren har dårlig rykte, funket fantastisk på meg!! takk og lov slipper jeg store arr, for problemet ble tatt hånd om tidelig nok! :) ikke vær redd, den ekke så dum, som folk skal ha det til :)

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg begynte på Tetralysal og Epiduo for ca. en uke tilbake og merker allerede stor forskjell. Har vært plaget med kviser i mange år, selv om jeg bare er 17 år. Du vil nok få noen bivirkninger som sopp i underlivet, men det finnes behandlinger mot dette og da syntes jeg (faktisk) at det er verdt det! Tar Tetralysal på morningen og på kvelden og Epiduo geleen på kvelden. Anbefaler sterkt etter å bare ha brukt det i en uke!!

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Ville bare si at Tetralysal er et kjempegodt forsøk. Jeg startet på det i 2011, altså for et år siden, og effektene har vært tydelige. Jeg har ikke en kvise på fjeset mitt lengre og arrene kan nå helbrede seg uten at jeg får nye hele tiden. Før fikk jeg 3-5 nye kviser hver dag, men nå er det helt slutt. Om du er skeptisk ut ifra kommenterer på nettet så må du også tenke at folk som ikke opplever suksess med Tetralysal vil mest sannsynlig gå å klage på det. De som opplever at det funker sitter ikke lengre å søker opp på nettet om mer hjelp og skriver om hvor mye det funket (ta meg som et unntak, jeg tenkte faktisk at jeg skulle fortelle folk hvor mye det faktisk funker).

Men, det som er mest negativt med det er rett og slett at det ikke er permanent. Jeg opplever ikke bivirkninger og legen anbefaler at jeg går med det til slutten av 20 årene, da kviser er ment til for å slutte. Om jeg glemmer å ta pillen to eller tre dager på rad begynner det sakte igjen. Da får jeg kviser. Det er ikke noe jeg bryr meg om egentlig. Jeg synes ikke det er for dyrt. Og jeg har solt meg ganske mye med det uten problemer(selv om følsomhet mot sol er en kjent bivirkning). En ting Tetralysal hadde mindre virkning mot var kvisene på ryggen min. Det var ikke like alvorlig som i fjeset, men det har også roet seg ned. Men ikke like effektfullt som i fjeset.

Jeg tar forresten en mindre dose om dagen, altså en tablett. Jeg har hørt det er vanlig å starte med 2 tabletter, men det har ikke vært nødvendig for meg. Da jeg startet brukte jeg også to hudkremer (den ene trengte man resept for), Differin og Basiron, som var altfor sterk for meg. Det svei i huden og den flasset av, så jeg stoppet med Basiron ganske tidlig. Differin brukte jeg i et halvt år. Vet ikke om den var grunnen til at alt funket så bra, men den bruker jeg iallefall ikke nå lengre. Om du skal begynne på Tetralysal så kan det være like greit å prøve Differin i samme slengen. Du skal "liksom" sloss mot kvisene både på innsiden og utsiden på den måten.

Etter 1 måned roet det seg ned med kvisene og etter ca 2 måneder var effektene veldig tydelige. Jeg anbefaler iallefall Tetralysal til de som trenger det. Jeg var ikke akkurat den mest ødelagte av kviser, men det ødela en del av selvtilliten min. Må si at jeg føler meg mye bedre nå.

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk Tetralysal mot hudproblemer, men fikk elveblest over hele kroppen pga denne, og holdt på å klø meg ihjel! Allikevel fortsatte jeg på kuren noen måneder til, siden jeg håpte det ville hjelpe. Men huden min ble ikke så mye bedre, og nattesøvnen ble ødelagt pga kløe, så måtte til slutt gi opp.

Elveblesten fortsatte i 3 måneder etter at jeg hadde slutta med Tetralysalen..aldri mer! ;)

Gjest Silje
Skrevet

Jeg går på tetralysal nå, og har gjort det tidligere. Det har funket helt utmerket for meg, og jeg har ikke fått bivirkninger (takk gud får det!) Har i tillegg hatt en lokal behandling, og den kremen heter Aberela. Det er virkelig en vidunderkrem! Helt fantastisk hvordan den fjerner en kvise på under et døgn. Eneste ulempe er at man får tørr hud av det, men den går jo fort over hvis man bruker en bra fuktighetskrem. Renser også huden hver morgen og kveld. Men tetralysal er virkelig noe jeg anbefaler folk som sliter med kviseutbrudd eller generelt kviser..

• 2 måneder senere...
Skrevet

Er en grunn til at tetralysal er dyrere enn Tetracyclin. Går man på Tetracyclin så må man tenke på at man skal ta dette minst 1 time før man spiser eller 3 timer etter at man har spist. Litt dumt om morgenen, ettersom man må stå opp ekstra tidlig for å ta en pille. Ved bruk av tetralysal trenger man ikke å tenke på dette. Men er viktig å ikke drikke/spise melkeprodukter før og etter man tar disse pillene ettersom de da ikke vil ha noen effekt, dette gjelder både tetralysal og tetracyclin. Legen min sa også at når man gikk på tetralysal så var man ikke så utsatt for solbrenthet som når man gikk på tetracyclin. Men solarium måtte uansett unngås. Brukte selv for ett par år siden tetralysal mens jeg var i syden, og med en god solkrem så gikk det fint.

Men det er selvfølgelig smak og behag og hvor stor pengesekk man har som avgjør hva man velger.

Jeg vet at dette er en gammel tråd, men i bruksanvisningen på mine tetralysaltabletter står det at man må vente 30 min etter å ha tatt tablettene for å spise, og om man har spist må man vente 3 timer.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Roaccutane var det eneste som hjalp for min del. Jeg gikk på det for noen år siden, etter å ha prøvd Tetracyclin - som ikke fungerte noe særlig. Bivirkningene jeg fikk av Roaccutane var egentlig bare tørr hud, mest på lepper, ingen fett hår og litt ryggproblemer. Dette var virkelig verdt hestekuren!!

Nå i det siste har jeg slitt med at jeg fikk kviser av å skifte p-pillemerke. Etter at jeg startet på Loette opplevde jeg at kvisene kom, mest som byller under huden, og at de ikke forsvant etter noen mnd med pilla. Jeg byttet til Cerazette og fikk enda mere kviser. Gikk på disse i 3 mndr men orket virkelig ikke mer, med tanke på at jeg har en god del arr fra før av, og ville ikke ødelegge huden min enda mer :-(

Nå har jeg p-pille-pause, har hatt det en mnd, og kvisene er fortsatt ikke borte - kanskje heller forverret!! Skal starte på Zoely(?), samtidig som jeg nettopp har startet på Tetralysal + Epiduo krem. Jeg håper virkelig ikke at jeg har fått tilbake akne-problemet mitt, og at dette skyldes p-pillebruken, og håper at Tetralysal vil fungere på meg nå, siden jeg aldri fikk en eneste kvise etter endt Roaccutane-kur!

Jeg har egentlig bare troen på Roaccutane, så dersom Tettralysalen ikke fungerer kommer jeg til å KREVE en Roaccutane-kur IGJEN. Det er virkelig det eneste som hjelper.

Skrevet

Jeg fikk skikkelig mageproblemer etter at jeg gikk på antibiotika mot kviser. Gikk på det i 8 mnd, fra høsten frem til sommeren. Hvor jeg sluttet pga sensitivet for sola.

Må ta probiotika hver dag fordi jeg utviklet IBS ( Irritabel Bowl Syndrome) etter jeg brukte antibiotika så lenge.

Anonym poster: 27876a3df0bcbe3de0c5de34fa797fb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...