Gå til innhold

13årig sønn - aktiviteter sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Enestående mamma
Skrevet

Jeg bor alene med en sønn på 13 år, og har så lyst til å ta han med på felles opplevelser før han blir for stor til å gidde å være med moren sin. Det var lettere å finne på aktiviteter da han var liten, nå synes jeg det er vanskelig.

Jeg har saumfart nettet etter klatreutflukter, seilkurs for foreldre og barn sammen, eller andre aktiviteter hvor vi kan skape positive minner sammen, men synes det er vanskelig å finne noe. Han er ikke så hyppen på Besseggen og den slags.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ta dykkerkurs? Det er planen våres med to tenåringer i huset :)

Endret av Phaedra
Gjest Enestående mamma
Skrevet

Yess! God idé! Tar forresten gjerne i mot flere forslag - gjerne til helgeturer :)

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet

Jeg har to sønner og vi tok ofte syklene bakpå bilen og reiste til fjells for å sykle i terrenget.

Dette har bidratt til at min yngste sønn er en iherdig downhill-syklist idag.

Man kan også ta sykkelruter som Rallarveien, en flott naturopplevelse - samt som man får litt historie på veien.

Skrevet

Geocaching!

internettspill som du må bort fra maskinen for å spille. Du får koordiater på nett, plotter de inn i GPSèn, og ut på tur, aldri sur og kanskje finner du "skatten". Når du kommer hjem igjen logger du funnet på profilen din.

Har holdt på her i høst med ungene, og enda har vi mengder av poster igjen å finne bare i nærområdet. Kjempeartig for liten og stor, koster lite og lett å gjøre også midt i uka.Vil man ha lengre turer i skog og mark er det rikelig med muligheter også for det.

http://www.geocaching.com/

Gjest Enestående mor
Skrevet

Suverent! Åh, dette er bare et helt fantastisk forum - her får man jo svar på ALT!

Tror Geocaching can være midt i blinken for han her som er så glad i dataspill (men han slipper ikke unna det dykkerkurset!) ;-D

Skrevet

Anbefaler virkelig geocaching, har blitt litt bitt av basillen selv også. Du trenger ikke fancy GPS, vi har en helt enkel, kostet 8-9oo kr.

Jeg gjør det gjerne slik at jeg planlegger en rute med tre-fire poster, og gjør klar listen med koordinater, hint og kart på forhånd. Vi har med matpakke og drikke, og bruker gjerne hele dagen.Har også en liten boks med bytteting; reflekser, viskelær, sprettballer osv. Har sett utrolig mye mer av byn jeg bor i etter at vi begynte med dette!

Vi skal legge ut egen cach også,den skal det bli litt artig å følge med på.

Gjest Enestående mor
Skrevet

Ja, nå er vi medlem. Akkurat i dag ligger jeg i influensa (og da er laptopen kjekk å ha), så det blir ingen tur i dag. Men yess, dette er midt i blinken! Hadde lest om dette, men husket ikke hva det heter, og da får man jo ikke googla heller.

Men, han bet på med en gang! Vi har allerede lagt inn koordinater og planlagt en tur. Tro hva det er vi finner? Sprettballer og viskelær...hehe, høres litt artig ut. Tar dere alltid med dere noen småting som kan legges oppi boksen da? Og ER det forresten en boks? Det så nesten ut som matbokser det noen hadde, blir ikke de litt hardt utsatt under norske vinterforhold?

Det blir ekstra kult å ta med gps'en på alpintur som vi planlegger om et par uker! Da sammen med andre, som ikke driver med dette, så kanskje vi til og med kan verve! Dette var stilig - takk for tips og link!

Skrevet

Det der så litt morsomt ut. Artig vri på turorientering. Problemet her i gården er at jeg ikke har GPS, så da nytter det vel ikke, men bokmerket siden for jeg regner med at min neste mobil kommer til å ha GPS muligheter.

Skrevet
Ja, nå er vi medlem. Akkurat i dag ligger jeg i influensa (og da er laptopen kjekk å ha), så det blir ingen tur i dag. Men yess, dette er midt i blinken! Hadde lest om dette, men husket ikke hva det heter, og da får man jo ikke googla heller.

Men, han bet på med en gang! Vi har allerede lagt inn koordinater og planlagt en tur. Tro hva det er vi finner? Sprettballer og viskelær...hehe, høres litt artig ut. Tar dere alltid med dere noen småting som kan legges oppi boksen da? Og ER det forresten en boks? Det så nesten ut som matbokser det noen hadde, blir ikke de litt hardt utsatt under norske vinterforhold?

Det blir ekstra kult å ta med gps'en på alpintur som vi planlegger om et par uker! Da sammen med andre, som ikke driver med dette, så kanskje vi til og med kan verve! Dette var stilig - takk for tips og link!

Nei, det er ikke alltid bokser i den forstand. Jeg har ikke vært med på så mange turer, men husker en gang vi fant en magneting med en liten blokk man kunne regisere at man hadde vært der. Eller, det var kanskje en boks, siden den burde være vanntett, men det jeg visuelt husker var en magnetplate (hang på et metallrør) med noe som så ut som gaffateip rundt. Altså, så må du se etter mer enn matbokser ;)

Gjest Enestående mamma
Skrevet

Kom akkurat til å tenke på noe....er dette med geocaches litt nerdete, eller kult og hipt, eller kanskje begge deler (til en viss grad er vel det å være sånn nerdete gadget-freak litt kult og hipt for tida...) Ikke at det betyr så mye, hvis vi synes det er morsomt, så henger vi oss på!

Ser forresten at det er en film om dette på gang - den må vi selvsagt se!

Skrevet

Cachene kan være hva som helst av beholdere; store, små, bittesmå, mikropskoiske.... i noen er det bare loggbok, andre er byttecahcer ( en ting ut, en ting inn), noen har gjenstader som "reiser"; noen er tematiske osv osv. Lønner seg å lese litt på besrkivelsen før man legger ut på tur.

Om det er nerdetet, kult eller hip aner jeg ikke, men artig er det iallefall. Er ikke noe problem å få med ungene på tur lengre!

Vi har i hovedsak holdt på i byen her, med noen turer i skogen rundt. Men har også hatt med GPS på hyttetur og hatt fine turer der. Det er mengder av cacher verden over, vi har også funnet fram til noen vi skal lete ettr på neste ferietur som går til Spania!

• 4 uker senere...
Skrevet

GPS (billigste jeg kunne finne på nett) er nå bestilt. Har sjekket at det ligger en del cacher i noenlunde nærområde så jeg har noe å jakte på. Håper dette kan være "lokkemat" som gjør det litt morsommere å gå tur.

Så får jeg kanskje ta moroa med å legge ut noen selv når/hvis jeg blir litt varm i trøya.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...